Minimalizáciu dopadov cestnej dopravy na životné prostredie, analýzu mobility obyvateľstva a jej environmentálne aspekty skúmajú odborníci zo Stavebnej fakulty v Žiline (SvF UNIZA) v pilotnom projekte REMoT. Cieľom projektu je vytvorenie senzorickej siete na sledovanie znečistenia ovzdušia spôsobeného cestnou dopravou v meste Žilina a následné využitie týchto údajov na optimalizáciu dopravných modelov. Na základe bližšieho poznania stavu a pôvodu znečistenia ovzdušia tak môžeme navrhovať opatrenia na zlepšenie kvality ovzdušia.
Zámerom projektu REMoT je vytvoriť základy pre environmentálne informované rozhodovanie v oblasti mobility. Komplexná senzorická sieť bude zahŕňať IoT zariadenia monitorujúce kvalitu ovzdušia, meteorologické podmienky, hlukové emisie a intenzitu cestnej dopravy. Tieto údaje budú vhodne vizualizované a využívané pre kalibráciu modelu cestnej dopravy a stanovenie emisnej záťaže od mobility.
Systém monitorovania kvality ovzdušia a intenzity dopravy je založený na IoT smart senzoroch, ktoré sú rozmiesťované v meste Žilina a zbierajú relevantné údaje. Tieto údaje sú následne spracované a odosielané do centrálnej databázy pomocou systému LightNET, integrovaného v Žiline. Systém je možné využiť aj ako dátovú a napájaciu sieť iných IoT zariadení. Ďalší prínos takéhoto sieťového merania emisného zaťaženia vedia odborníci zo SvF UNIZA zhmotniť aplikáciou, ktorá bude pracovať v línii smart senzory - komunikácia - úložisko - vizualizácia údajov - kalibrácia dopravného modelu.
V rámci projektu REMoT prebieha hodnotenie mestskej mobility so zreteľom na emisné zaťaženie. Navrhnutá senzorická sieť poskytne informácie o emisiách znečisťujúcich látok a intenzite dopravy, ktoré sú využívané na monitorovanie aktuálneho stavu kvality ovzdušia a zmeny v dopravných vzorcoch v meste.
Aktuálne sa sledujú a porovnávajú merania koncentrácií PM10 a PM2.5 pomocou smart senzorov a mobilnej monitorovacej stanice kvality ovzdušia prevádzkovanej Žilinskou univerzitou v Žiline (UNIZA). Okrem toho prebieha porovnávanie výsledkov s meraniami Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ). Výskumný projekt prebieha od júla 2022 a bude ukončený v júni 2025.
Mesto Žilina taktiež vybudovalo senzorickú sieť pozostávajúcu zo senzorických staníc, ktoré zlučujú merania kvality ovzdušia, hluku, intenzity osvetlenia a meteorologických parametrov. Jednotlivé senzorické stanice sú umiestnené na ôsmych miestach v rámci mesta Žilina. Do budúcnosti plánuje SvF UNIZA prepojenie všetkých smart staníc a prezentáciu výsledkov na spoločnej platforme.
„Využitie informácií o zmenách environmentálnej záťaže spôsobenej cestnou dopravou je žiadúce v rozhodovacích procesoch jednotlivcov, miestnej samosprávy či na národnej úrovni. Na každej úrovni je nutné mať možnosť voľby pre environmentálne prijateľnú mobilitu predovšetkým v dobe, kedy rezonujú nezvrátiteľné klimatické zmeny v spoločnosti,“ doplnil doc. Dušan Jandačka z Katedry cestného a environmentálneho inžinierstva, SvF UNIZA.
Mgr. Adriana Valentovičová
Oddelenie pre medzinárodné vzťahy a marketing