Akadémia Leonarda da Vinciho na Žilinskej univerzite

Ako je možné, že sa v Žiline objavil Leonardo da Vinci so svojím Strojom času? A ako sa deťom na Žilinskej univerzite Žiline (UNIZA) podarilo pomôcť mu vrátiť sa späť do svojej doby? Tento rok sa deti na Akadémii Leonarda da Vinciho, ktorú zorganizoval Ústav celoživotného vzdelávania (ÚCV UNIZA), stali súčasťou jedinečného dobrodružstva – EXPERIMENTÁRIA. V letnej jazykovej škole riešili deti vo veku od 7 do 15 rokov nové technologické výzvy a zelené témy, kreatívnym, vedeckovýskumným spôsobom, v anglickom jazyku, pod vedením šikovných koordinátorov ÚCV UNIZA.

Témou 11. ročníka Akadémie Leonarda da Vinciho bolo EXPERIMENTÁRIUM – Návrat Leonarda. Letná jazyková škola sa uskutočnila v troch júlových týždňoch. Počas týždňa plného experimentov, objavov a kreativity deti pomohli Leonardovi da Vincimu opraviť a spojazdniť jeho Stroj času.

Prvý deň bol venovaný hľadaniu vhodného paliva pre Stroj času. Deti experimentovali s rôznymi látkami, miešali a skúmali chemické reakcie. Skúmali zásady a kyseliny, vytvárali magnetický sliz a odhalili tajomstvá chemických reakcií. Nechýbali ani dramatické chvíle, keď sa niektoré pokusy skončili malými výbuchmi. Táto intenzívna aktivita vtiahla deti do sveta chémie a nadchla ich pre ďalšie výzvy.

Ako sa Stroj času bude pohybovať? Bude mať kolesá, lietať alebo plávať? V utorok sa deti zamerali na mechaniku a skupenstvá látok. Vyrábali dráhy pre guličky, kde im pomáhala gravitácia, vymýšľali pohony pre člnky a skúmali Bernoulliho jav. Pokúsili sa stáť na vode a postaviť tekutiny jednu na druhú ako kocky. Tento deň im priniesol nové poznatky o fyzikálnych zákonoch a skupenstvách látok.

Streda bola venovaná elektrickej energii a optike. Deti sa učili, ako ovládať Stroj času a zabezpečiť, aby mal všetky potrebné elektrické zariadenia. Skúmali, ako farby môžu miznúť a miešať sa do bielej, vytvárali elektrické perpetuum mobile a testovali vodivosť rôznych látok. Nakoniec zostrojili diaľkové ovládanie, ktoré bolo kľúčové pre správne fungovanie Stroja času.

Vo štvrtok sa deti pustili do umeleckých experimentov, aby bol Leonardov Stroj času nielen funkčný, ale aj krásny. Hrali sa s farbami, vytvárali obrazce pomocou ferrofluidu, vyrábali plávajúce obrázky a lávové lampy, ktoré pridali stroju časový šmrnc a estetický dotyk. Tento deň bol plný kreativity a umeleckého vyjadrenia.

Posledný deň sa deti zamerali na udržateľnosť a ekologické témy. Vysvetľovali Leonardovi, s akými problémami so životným prostredím sa dnes stretávame, a pokúšali sa nájsť riešenia. Vyrobili rúru na solárnu energiu a pripravili jedlo na Leonardovu cestu. Skúmali, ako odstrániť olejovú škvrnu z hladiny vody, analyzovali odpad a zasadili strom na pamiatku tejto nezabudnuteľnej spolupráce. Tento deň bol venovaný hľadaniu riešení pre udržateľnejší svet.

„Účastníci Akadémie Leonarda da Vinciho prežili týždeň plný výziev, experimentov a objavov, rozvíjajúc svoje kritické myslenie, kreativitu a komunikačné zručnosti. Týždeň na UNIZA premenil deti na mladých bádateľov a inšpiroval ich k rozvíjaniu vlastných talentov a záujmov,“ povedala Mgr. Zuzana Dorušová, vedúca koordinátorka Akadémie Leonarda da Vinci, ÚCV UNIZA.

Mgr. Adriana Valentovičová
Oddelenie pre medzinárodné vzťahy a marketing

22072024 TS akademia leonarda da vinciho na zilinskej univerzite 1

22072024 TS akademia leonarda da vinciho na zilinskej univerzite 2

22072024 TS akademia leonarda da vinciho na zilinskej univerzite 3

Uložiť
Prijať všetko
Odmietnuť všetko
Prečítajte si viac
Potrebné
Tieto položky sú potrebné na povolenie základných funkcií webových stránok.
Základné
Analytics
Nástroje používané na analýzu údajov na meranie efektívnosti webovej lokality a na pochopenie jej fungovania.
Google Analytics
Marketing
Súbor techník, ktorých cieľom je obchodná stratégia a najmä štúdium trhu.
Google Tag Manager