Žilinská univerzita v Žiline (UNIZA) sa intenzívne zaberá problémami cestnej dopravy a s ohľadom na zdravé životné prostredie aj jej ekologickou formou akou je i verejná doprava. Dňa 22.9.2020 pri príležitosti Svetového dňa bez áut, ktorým sa končí Európsky týždeň mobility, sa uskutočnilo poďakovanie za dlhodobú spoluprácu medzi Žilinskou univerzitou v Žiline (UNIZA) a Dopravným podnikom mesta Žilina (DPMŽ). Výsledky výskumu odborníkov na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov (FPEDAS) zohrávajú dôležitú úlohu pri rozvoji inovatívnych, udržateľných a ekologických stratégií mesta Žilina.
Za UNIZA sa poďakovania zúčastnil doc. Ing. Vladimír Konečný, PhD. prvý prorektor a prorektor pre vzdelávanie a prof. Ing. Jozef Gnap, PhD. vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy z FPEDAS. Za DPMŽ sa poďakovania zúčastnili Ing. Ján Barienčík, PhD. riaditeľ a konateľ a Ing. Ján Šimko dopravno-prevádzkový námestník.
Kolektív autorov z UNIZA odovzdal výsledok výskumu katedry - príspevok s názvom „Environmentálna udržateľnosť zmeny vozidlového parku vo verejnej mestskej doprave vybraného mesta v strednej Európe“ a certifikát o jeho publikovaní vo významnom zahraničnom vedeckom časopise Energies.
Príspevok na základe poskytnutých údajov z DPMŽ o stave a prevádzke vozidlového parku v roku 2012 a stave po skončení jeho komplexnej obnovy v roku 2019, kedy boli už prevádzkované nové trolejbusy, elektrobusy, hybridné autobusy a nové autobusy plniace najnovšie emisné normy, poukázal na súčasné a budúce prínosy najmä pre zdravšie ovzdušie v našom krajskom meste Žilina.
Výskumný tím FPEDAS UNIZA pod vedením prof. Ing. Jozefa Gnapa, PhD. vykalkuloval množstvá emisií škodlivín pred a po obnove vozidlového parku DPMŽ, ako aj zníženie množstva emisií vybraných škodlivín spôsobené jeho obnovou. Metodika výpočtu zohľadňuje priame aj nepriame emisie z dopravnej prevádzky, t. j. nielen emisie výfukových plynov, ale aj nepriame emisie škodlivín z výroby elektrickej energie a z výroby motorovej nafty. Obnova vozidlového parku DPMŽ priniesla výrazné zníženie množstva emisií z dopravnej prevádzky, pri CO2 o 12 %, pri emisiách CO o 66 %, pri emisiách NOx o 88 % a pri PM o 79 %.
Ing. Barienčík riaditeľ DPMŽ uviedol, že výsledky výskumu Katedry cestnej a mestskej dopravy využijú v rámci deklarovania prínosov realizovaného projektu obnovy vozidlového parku, ktorá bola financovaná z operačných programov EÚ so spoluúčasťou Mesta Žilina.
Aj v rámci Európskeho týždňa mobility je potrebné poukázať na fakt, že udržateľnú mestskú mobilitu bez ekologickej a kvalitnej mestskej hromadnej dopravy si nevieme predstaviť.
Výskumy odborníkov na FPEDAS plnia dôležitú úlohu pri rozvoji inovatívnych, udržateľných a ekologických stratégií mesta Žilina (preferencia vozidiel MHD, zníženie znečistenia ovzdušia, hluku v mestách a pod.)
DPMŽ využil pre potreby prípravy projektov na obnovu vozidlového parku a pripravovaného projektu na zavedenie moderného informačného systému na zastávkach MHD v Žiline výstupy projektu Plán dopravnej obslužnosti mesta Žilina, ktorý riešili odborníci na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov FPEDAS UNIZA .
„Teší ma, že vedecko výskumná činnosť Žilinskej univerzity v Žiline plní dôležitú úlohu pri riešení významných projektov, ktoré ovplyvňujú kvalitu života občanov mesta Žilina s ohľadom na životné prostredie. V spoluprácu s DPMŽ, ktorý vie aplikovať výsledky týchto výskumov v praxi, sa len zdôrazňuje význam našej vzájomnej spolupráce,“ dodal doc. Ing. Vladimír Konečný, PhD., prorektor pre vzdelávanie.
Mgr. Adriana Valentovičová
Oddelenie pre medzinárodné vzťahy a marketing