Rastúce objemy dopravy vedú k zvýšenému tlaku na životné prostredie. V centre pozornosti tak stoja priority ekologickej a verejnej dopravy, zdieľanej aj individuálnej dopravy. Univerzitné prostredie Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA) prostredníctvom technologických zlepšení prispieva k riešeniu problému znečisťovania a v súčasnosti dokončuje výskum v medzinárodnom projekte AIR TRITIA.
Pracovníci Stavebnej fakulty UNIZA v spolupráci s Výskumným centrom a Laboratóriom udržateľnej cestnej dopravy Univerzitného vedeckého parku UNIZA sa venujú výskumu, ktorého hlavným zameraním je experimentálny výskum zaťaženia vonkajšieho prostredia emisiami z cestnej dopravy, riešenie kritických environmentálne zaťažených dopravných lokalít v mestách, meranie a vyhodnocovanie vplyvov dopravy na kvalitu životného prostredia miest a modelovanie environmentálne zaťažených lokalít.
Zariadenia, ktoré sú súčasťou technológie výskumu zohrávajú významnú úlohu pri strategických rozhodnutiach miest a inštitúcii regionálnej samosprávy a v projekte AIR TRITIA majú aj medzinárodný dosah. Laboratórium so súčasným vybavením UNIZA využíva pre výskum orientovaný na oblasť udržateľnej mobility, výskum nových materiálov pre budovanie cestných komunikácií v mestskom prostredí a zvyšovanie kvality životného prostredia a ochrany zdravia obyvateľstva.
Stavebná fakulta monitoruje kvalitu ovzdušia celoročne mobilnou monitorovacou stanicou kvality ovzdušia. Výsledky týchto meraní môžu mať vplyv na prijímanie opatrení pre znižovanie tuhých znečisťujúcich látok z cestnej dopravy. Takto získané výsledky o kvalite ovzdušia môže mesto Žilina využiť pri rozhodnutiach ohľadom budovania novej infraštruktúry (napríklad budovanie spevnených plôch, výsadba zelene, podpora centrálneho vykurovania domácností či alternatívne dopravné trasy a pod.).
Na základe Správy o stave životného prostredia SR v roku 2018, je Žilina zaradená medzi oblasti riadenia kvality ovzdušia, nakoľko tu dochádza k prekračovaniu limitných hodnôt pre tuhé častice PM10 a PM2,5 (na základe meraní SHMU, vykonávaných na AMS na ul. Obežná). Tieto údaje sú potvrdené každoročne aj pravidelnými meraniami, ktoré vykonávame na rôznych miestach v meste, za účelom návrhu opatrení v cestnej doprave. Nielen podľa správy SHMÚ, ale aj podľa EEA správy Air Quiality in Europe 2019 najvýraznejším problémom zostáva znečistenia ovzdušia pevnými časticami PM10 a PM2,5. Výrazným zdrojom pevných častíc na našom území je lokálne vykurovanie (emisie z domácich krbov a kotlov), doprava a resuspenzia (znovu zvírenie) častíc z povrchu ciest. Vystavenie znečistenému ovzdušiu je zdraviu škodlivé v každom veku.
Hlavným využitím špecifickej zostavy prístrojov v Laboratóriu udržateľnej cestnej dopravy je poskytovať vedeckej komunite jedinečné príležitosti pre experimentálny výskum znečisťovania ovzdušia najmä z cestnej dopravy priamo v teréne bez obmedzenia. Súčasťou experimentov v teréne je súbežné sledovanie zaťaženia ovzdušia znečisťujúcimi látkami a správania sa dopravného prúdu. Všetky vykonané experimenty v teréne možno vyhodnocovať a sledovať v laboratóriu online a sprístupniť študentom a vedeckej obci.
Zamestnanci a študenti UNIZA pracujú a študujú v jedinečnom zelenom prostredí, unikátny kampus je súčasťou oddychovej zóny lesoparku. Zdravá a upravená zeleň, revitalizácia zelenej infraštruktúry a univerzitného námestia má pozitívny dopad na kvalitu životného prostredia. Zelené prostredie a zelené technológie s moderným vybavením laboratórií vytvárajú predpoklady pre inovatívne a kreatívne riešenia mnohých projektov.
Zariadenia Laboratória udržateľnej cestnej dopravy boli využívané pri riešení projektu AIR TRITIA, na ktorom spolupracuje Stavebná fakulta UNIZA s Výskumným centrom UNIZA. Konzorcium riešiteľov zo Slovenska, Poľska a Českej republiky získalo projekt AIR TRITIA zameraný na kvalitu ovzdušia v pohraničnom regióne TRITIA. Líder partnerom projektu je VŠB Technická univerzita Ostrava. Na projekte spolupracuje pätnásť projektových partnerov z regiónu, vzdelávacie a výskumné organizácie spolu s mestami a inštitúciami regionálnej samosprávy. Mestá zúčastnené priamo na riešení projektu sú Žilina, Ostrava, Opava, Opole a Rybnik.
Projekt začal v júni 2017 a ukončený by mal byť do konca roku 2020. Cieľom projektu AIR TRITIA je pomôcť orgánom verejnej správy v oblasti riadenia kvality ovzdušia vytvorením jednotnej priestorovej informačnej databázy, zavedením nových nástrojov pre riadenie a predpovedanie znečistenia ovzdušia a spracovaním stratégií kvality ovzdušia pre jednotlivé mestské funkčné oblasti a spoločné stratégie regiónu TRITIA. Hlavnou inováciou projektu je uplatnenie spoločného prístupu k riadeniu kvality ovzdušia na medzinárodnej úrovni, podporeným detailným matematickým modelovaním, overenie výsledkov rôznymi typmi špecifického merania a spoločný návrh optimálnej kombinácie opatrení s prihliadnutím na vplyv na zdravie ľudí spolu s hodnotením nákladov. Navrhované postupy a výstupy budú uplatniteľné všeobecne v mestských oblastiach s podobnými problémami. Hlavnými výstupmi projektu budú manažérsky systém kvality ovzdušia, prognostický výstražný systém a návrhy stratégií pre zlepšenie kvality ovzdušia a redukciu emisií z rôznych zdrojov na sledovanom území. Tieto výstupy sú spracované pre všetky zúčastnené mestá.
Počas projektu boli vykonávané aj špecializované merania znečistenia ovzdušia. Manažérka projektu AIR TRITIA doc. Ing. Daniela Ďurčanská, CSc. z UNIZA uviedla, že v Žiline došlo počas Silvestrovskej noci 2018 k zvýšeniu produkcií tuhých častíc PM10 na hodnoty prekračujúce limity o 400%. Stovky silvestrovských osláv len v jednom časovom pásme majú vplyv na niekoľko stonásobné zvýšenie produkcie tuhých častíc.
„Zamestnanci a študenti UNIZA sa aktívne podieľajú na vedecko-výskumnej činnosti, ktorá umožňuje národnú a medzinárodnú spoluprácu v rámci projektov. Študenti tak majú možnosť aplikovať získané teoretické poznatky, ktoré ich lepšie pripravia na profesionálnu kariéru,“ povedal rektor prof. Ing. Jozef Jandačka, PhD.
Mgr. Adriana Valentovičová
Oddelenie pre medzinárodné vzťahy a marketing