Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov
Názov projektu: Shift2Rail IP4 na podporu zavádzania mobility ako služby (Shift2Rail IP4 to suppor the deployment of Mobility as a Service)
Číslo projektu: H2020 101015492
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Jaroslav Mašek, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Cieľom projektu IP4MaaS je pokročiť v zavádzaní schém mobility ako služby (MaaS) prostredníctvom analýzy a testovania technológií vyvinutých v rámci Inovačného programu 4 (IP4) spoločného podniku Shift2Rail. IP4MaaS uskutoční v celej Európe šesť demonštrácií testujúcich technológie IP4 v rôznych kontextoch a poskytne schému ich využitia vo verejnej doprave, ktorú môžu využiť iné projekty. Úlohou UNIZA, konkrétne zamestnancov katedry železničnej dopravy, je spoluorganizácia testovania a testovanie technológií v rámci Libereckého kraja.
Názov projektu: Innovative Positioning system for defence in GNSS-denied areas
Číslo projektu: H2020 SEP-210606468 OPTIMISE
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Martin Bugaj, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Návrhová časť rieši výskum a vývoj nových navigačných systémov a prostriedkov, ktoré nie sú založené na satelitnej navigácii. Účelom je vyvinúť v rámci konzorcia prototyp nového systému navigácie pre určenie polohy v oblastiach bez dostupnosti satelitného signálu. V monitorovacom roku 2022 sa podarilo realizovať prvé testovanie vyvinutého prototypu systému navigácie bez potreby príjmu satelitného signálu.
Názov projektu: Integrácia podunajskej oblasti do inteligentných a udržateľných multimodálnych a intermodálnych dopravných reťazcov
Číslo projektu: Interreg DIONYSUS
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Martin Jurkovič, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Projekt navrhol zmenu dunajských prístavov na výkonné, lepšie prepojené a integrované dopravné uzly, ktoré sú súčasťou multimodálnych a intermodálnych dopravných reťazcov a preferenčných centier pre priemyselné investície. Projekt nadväzuje na výsledky viacerých významných projektov (DaPhNE, DaHar). Výsledky projektu DIONYSUS slúžia ako podklad pre vypracovanie koncepcií rozvoja dopravných koridorov a na lepšie prepojenie podunajskej oblasti s ostatnými európskymi dopravnými sieťami.
Strojnícka fakulta
Názov projektu: Konštrukčná modifikácia horáka na spaľovanie tuhých palív v malých zdrojoch tepla
Číslo projektu: VEGA 1/0233/19
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Michal Holubčík, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Prototyp horáka, ktorý umožňuje spaľovanie sypkých tuhých palív, napr. drevných peliet, s vysokou účinnosťou spaľovania a nízkou produkciou emisií. Výsledky riešenia boli priebežne publikované v 7 karentovaných časopisoch a formou 1 úžitkového vzoru.
V3 - 1
Design of a wireless monitoring system with emission analysis integration for solid-fuel based heating devices in households of SmartCity [electronic]. In: Wireless Networks [electronic]. - ISSN 1022-0038 (online). - jan. 2022, 10.1007/s11276-021-02859-w. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Holubčík Michal - Jandačka Jozef - Nicolanská Miriam
V3 - 2
Improvement of the standard chimney electrostatic precipitator by dividing the flue gas stream into a larger number of pipes [electronic]. In: Applied sciences [electronic]. - ISSN 2076-3417 (online). - Roč. 12, č. 5 (2022), s. [1-10] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection, Trnka Juraj - Jandačka Jozef - Holubčík Michal
V3 - 3
Analyses of pellets produced from spruce sawdust, spruce bark, and pine cones in different proportions [electronic]. In: Energies [electronic]. - ISSN 1996-1073 (online). - Roč. 15, č. 8 (2022), s. [1-9] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Čajová Kantová Nikola - Holubčík Michal - Čaja Alexander - Trnka Juraj - Jandačka Jozef
V3 - 4
Modular spiral heat exchanger thermal modelling [electronic]. In: Applied sciences [electronic]. - ISSN 2076-3417 (online). - Roč. 12, č. 12 (2022), s. [1-9] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Červenka Bystrík - Holubčík Michal - Drga Juraj - Malcho Milan
V3 - 5
Design of a low-cost electrostatic precipitator to reduce particulate matter emissions from small heat sources [electronic]. In: Energies [electronic]. - ISSN 1996-1073 (online). - Roč. 15, č. 11 (2022), s. [1-11] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; Web of Science Core Collection. Drga Juraj - Holubčík Michal - Čajová Kantová Nikola - Červenka Bystrík
V3 - 6
The performance and emission parameters based on the redistribution of the amount of combustion air of the wood stove [electronic]. In: Processes [electronic]. - ISSN 2227-9717 (online). - Roč. 10, č. 8 (2022), s. [1-11] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Holubčík Michal - Čajová Kantová Nikola - Jandačka Jozef - Čaja Alexander
V3 - 7
Hydrogen production possibilities in Slovak Republic [electronic]. In: Applied sciences [electronic]. - ISSN 2076-3417 (online). - Roč. 12, č. 7 (2022), s. [1-10] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Ďurčanský Peter - Nosek Radovan - Lenhard Richard - Zvada Branislav
Názov projektu: Výskum vlastností železničných brzdových komponentov v simulovaných prevádzkových podmienkach na zotrvačníkovom brzdovom stave
Číslo projektu: VEGA 1/0513/22
Zodpovedný riešiteľ: prof. Dr. Ing. Juraj Gerlici
Dosiahnutý výsledok: Štúdium vlastností železničných brzdových komponentov (brzdový klátik a brzdové doštičky) s akcentom na súčiniteľ trenia, hodnotený v súvislosti so sprievodnými javmi ako simulované zotrvačné hmoty brzdeného vozidla, brzdové sily, teploty, čas brzdenia, následnosť brzdení s odlišnými parametrami typ brzdenia za sucha, alebo za mokra. Výsledky riešenia projektu boli publikované v 4 karentovaných publikáciách a formou 3 patentov.
V3 - 1
Topczewska, K., Gerlici, J., Yevtushenko, A., Kuciej, M., Kravchenko, K. Analytical model of the frictional heating in a railway brake disc at single braking with experimental verification. Materials, vol. 15, nr. 19, (2022), ISSN 1996-1944, 18p, Q2.
V3 - 2
Fomin, O., Gerlici, J., Lovska, A., Kravchenko, K.: Analysis of the dynamics and strength of the symmetrically loaded bearing structure of a tank car with friction bonds implemented by means of elastic elements in the tank supports. Symmetry, vol. 14, nr. 4, (2022), ISSN 2073-8994, 15p, Q2.
V3 - 3
Shavolkin, O., Gerlici, J., Shvedchykova, I., Kravchenko, K. Solar-wind system for the remote objects of railway transport infrastructure. Energies, vol. 15, nr. 18, (2022), ISSN 1996-1073, 19p, Q3.
V3 - 4
Fomin, O. Gerlici, J., Vatulia, G., Lovska, A., Kravchenko, K. Determination of vertical accelerations in a symmetrically loaded flat car with longitudinal elastic-frictional beams. Symmetry, vol. 14, nr. 3, (2022), ISSN 2073-8994, 14p, Q2.
Názov projektu: Vplyv podmienok spaľovania na produkciu tuhých znečisťujúcich látok v malých zdrojoch tepla
Číslo projektu: VEGA 1/0479/19
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Jozef Jandačka, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Hlavným cieľom projektu bol výskum vplyvu rôznych aspektov na produkciu tuhých znečisťujúcich látok. Výsledkom sú optimalizovaná konštrukcia spalinového traktu malého zdroja tepla a prototyp komínového elektrostatického odlučovača pre malé zdroje tepla na tuhé palivá. Výsledky boli publikované v 5 karentovaných publikáciách a formou úžitkového vzoru.
V3 - 1
Design of a wireless monitoring system with emission analysis integration for solid-fuel based heating devices in households of SmartCity [electronic]. In: Wireless Networks [electronic]. - ISSN 1022-0038 (online). - jan. 2022, 10.1007/s11276-021-02859-w. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Holubčík Michal - Jandačka Jozef - Nicolanská Miriam
V3 - 2
Improvement of the standard chimney electrostatic precipitator by dividing the flue gas stream into a larger number of pipes [electronic] In: Applied sciences [electronic]. - ISSN 2076-3417 (online). - Roč. 12, č. 5 (2022), s. [1-10] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Trnka Juraj - Jandačka Jozef - Holubčík Michal
V3 - 3
Modular spiral heat exchanger thermal modelling [electronic]. In: Applied sciences [electronic]. - ISSN 2076-3417 (online). - Roč. 12, č. 12 (2022), s. [1-9] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Červenka Bystrík - Holubčík Michal - Drga Juraj - Malcho Milan
V3 - 4
The performance and emission parameters based on the redistribution of the amount of combustion air of the wood stove [electronic]. In: Processes [electronic]. - ISSN 2227-9717 (online). - Roč. 10, č. 8 (2022), s. [1-11] [online]., Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Holubčík Michal - Čajová Kantová Nikola - Jandačka Jozef - Čaja Alexander
V3 - 5
Hydrogen production possibilities in Slovak Republic [electronic]. In: Applied sciences [electronic]. - ISSN 2076-3417 (online). - Roč. 12, č. 7 (2022), s. [1-10] [online]. Zaradené v: Current Content Connect; SCOPUS; Web of Science Core Collection. Ďurčanský Peter - Nosek Radovan - Lenhard Richard - Zvada Branislav
Fakulta elektrotechniky a informačných technológií
Názov projektu: Centrum technickej podpory ONSemi
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Michal Frivaldský, PhD., KME
Dosiahnutý výsledok: 2022 CEE Business services awards – Winner for Best University-Business Cooperation of the Year – ON Semiconductor Slovakia
Názov projektu: DOLORES.AI: Systém pandemickej ochrany
Číslo projektu: PP-COVID-20-0100
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Patrik Kamencay, PhD., KMIKT
Dosiahnutý výsledok: V projekte DOLORES.AI: Systém pandemickej ochrany sme nemalou a nezanedbateľnou mierou rozvinuli nový smer výskumu, ktorému sa chceme a budeme venovať aj v nasledujúcich rokoch. Týmto smerom je integrovaná kremíková fotonika – vedeckovýskumný smer, ktorý zásadným spôsobom formuje mnohé vedeckovýskumné a praktické aplikácie, akými sú optické komunikačne systémy, optické prepojenia, snímanie/detekcia alebo tiež biomedicína a mnohé iné oblasti zdravotníckych vied. Všetky tieto množiace sa aplikácie v spojení s integrovanou kremíkovou fotonickou vytvárajú pôdorys na tvorenie rôznorodých systémov realizovateľných na polovodičových čipoch. Týmto spôsobom vytvárania nových a progresívnych systémov vieme do budúcnosti odstrániť veľké množstvo nedostatkov a úskalí, ktoré poskytujú súčasné systémy v praxi. Týmito nedostatkami sú hlavne veľké rozmery systémov, ich nedokonalé a často komplikované ovládanie, ale taktiež je to ich cena a náročná údržba.
Názov projektu: Koexistencia fotonických senzorických systémov a sietí v rámci internetu vecí - CONSENS
Číslo projektu: APVV-17-0631
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Milan Dado, PhD., KMIKT
Dosiahnutý výsledok: Riešenie projektu APVV 17-0631 CONSENS prinieslo výsledky v návrhu vybraných prvkov integrovanej optiky na báze subvlnových štruktúr, tenkých vrstiev a multivrstiev na báze kremíka pripravených v rôznych depozičných podmienkach na izolátore, optického chemického senzora KCN a senzorov na báze vláknových Braggových mriežok. Využitie vláknových Braggových mriežok bolo navrhnuté a realizované aj pre generovanie pomalého svetla. Skúmané a navrhnuté boli možnosti začlenenia optických senzorov pre efektívne využitie spektra v plne optických sieťach a konkrétna štúdia ich začlenenia do WDM multiplexov budúcich pasívnych optických sietí s rastrami multiplexov podľa v súčasnosti známych medzinárodných štandardov. Pre aplikáciu optických senzorov boli navrhnuté konkrétne riešenia senzorických sietí a možnosti začlenenia senzorických systémov a sietí založených na prvkoch vláknovej optiky ako súčasti plne fotonických komunikačných sietí s aplikáciou v doprave. Pre signály zo senzorickej siete na báze FBG a interrogátorov bol nasadený systém umelej inteligencie na báze neurónových sietí AlexNet, GoogLeNet, a ResNet-50. Na báze medzinárodnej spolupráce prebiehal návrh integrovaných štruktúr sublvnovej fotoniky pre senzoriku, ďalej návrh, výroba, meranie a optimalizácia vláknových Bragových mriežok pre generovanie pomalého svetla a senzoriku, tenkých vrstiev a multivrstiev na báze kremíka a nových typov kremíkovo-germániovo-kremíkových p-i-n fotodetektorov, ktoré umožňujú vysokorýchlostnú detekciu na monolitickej platforme. Ako úspešnú optickú platformu pre senzoriku sme predstavili amorfné multivrstvy SiN:H/Si:H. Tento koncept umožňuje inžiniering a optimalizáciu optických vlastností štruktúry, hlavne jej spektrálnu absorpčnú odozvu, optickú šírku pásma a index lomu. Pre budúce husté kanálové multiplexy boli skúmané možnosti využitia kanálového kódovania na bátze LDPC kódov.
Názov projektu: IKT a inteligentné automobily pre efektívnu reakciu na núdzové situácie a riadenie dopravy SENECA
Číslo projektu: APVV SK-IL 2018-0005
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Milan Dado, PhD., KMIKT
Dosiahnutý výsledok: V rámci riešenia projektu SENECA (SK-IL-18-005) bola získaná množina dát založených na GPS meraniach, ktoré popisujú pohyb vozidiel rýchlej zdravotnej služby, ďalšia predstavuje videozáznamy výjazdov a dopravných nehôd s účasťou vozidiel rýchlej zdravotnej služby. Prvá množina bola použitá na vytvorenie štatisticky verných modelov časovo-priestorových charakteristík výjazdov vozidiel použiteľný v optimalizácii záchranného systému. Druhá dátová množina bola použitá na vytvorenie metodiky rekonštrukcie a hĺbkovej kvantitatívnej analýzy dopravných nehôd a nebezpečných bezkontaktných dopravných situácií cestných vozidiel z videozáznamu vozidlovej digitálnej videokamery. Táto metodika má uplatniteľnosť najmä v súdno-inžinierskej praxi. Ostatné ciele, ktoré tvorili jadro projektu a s nimi súvisiace etapy, zamerané na návrh, modelovanie a simuláciu dopravno-komunikačných systémov, priniesli štyri výsledky. Prvým výstupom je koncept a štúdia technickej realizovateľnosti systému pre varovanie vodičov o blížiacom sa vozidle rýchlej záchrannej služby, ktorá prináša možnosti svojho uplatnenia v technickej realizácii alebo pri v štandardizačnom procese podobných systémov. Druhým výsledkom je prípadová štúdia vplyvu komunikačných chýb na efektivitu riadenia križovatiek. Z praktického pohľadu štúdia poukazuje na nutnosť uvažovať komunikačné chyby v návrhu budúcich algoritmov riadiacich svetelné križovatky, ktoré budú pracovať na základe DRSC technológie a taktiež ukazuje možnosti ako efekty komunikačných chýb minimalizovať pomocou dátovo-analytických prístupov. Tretím výsledkom je porovnanie technológií DSRC, LTE-D2D v móde 3 a LTE v režime vozidlo-sieť na realistickom mestskom scenári. Výsledok má za cieľ slúžiť ako návod pre výber vhodnej komunikačnej technológie pri plánovaní a technickej realizácii komunikačnej infraštruktúry. Štvrtým výsledkom je koncept MLR odhadov a spôsobu ich využitia v riadení križovatiek. Uplatnenie konceptu spočíva v poskytovaní odhadu kvality komunikácie v reálnom čase v budúcich systémoch riadenia križovatiek založených na DRSC technológii.
Stavebná fakulta
Názov projektu: Konštrukcie dopravných stavieb z hľadiska dynamickej analýzy reálnych prevádzkových stavov
Číslo projektu: VEGA 1/0006/20
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Jozef Melcer, DrSc.
Dosiahnutý výsledok: Projekt sa venuje dynamickej analýze reálnych prevádzkových stavov s cieľom získať relevantné podklady pre posúdenie otázok únavy, životnosti a spoľahlivosti konštrukcií, ich optimalizácie a medzného pôsobenia. Vychádza z teoretickej analýzy dynamickej interakcie vozidiel s konštrukciou v procese budenia a odozvy. Hľadá optimálne modely vystihujúce fyzikálnu podstatu javov. Matematický aparát rieši numerickou cestou. V roku 2022 sa výsledky teoretickej prípravy pretavili do konkrétnych aplikácií, články v impaktovaných časopisoch ADC Q1, Q2. Bola zverejnená analýza mosta vyrobeného z kompozitných materiálov na báze polymérov a analýza charakteristík jednoznačne definujúcich dynamickú individualitu konštrukcie vo vzťahu k experimentu. Výsledky tejto práce predstavujú cenný zdroj informácií v rozhodovacích procesoch pri vývoji výpočtových modelov, procese ich ladenia a kalibrácie, spôsobe numerického spracovania použitého matematického aparátu. Ďalej boli publikované parametrické štúdie analyzujúce dynamickú odozvu prefabrikovaných železobetónových dosiek v kontakte s podložím na účinky pohyblivého zaťaženia.
Názov projektu: Výskum mobility a emisných atribútov dopravného procesu
Číslo projektu: APVV-21-0416
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Ján Čelko, CSc.
Dosiahnutý výsledok: Aktivity projektu APVV–21–0416 boli v prvom roku spracovania členené v dvoch paralelných líniách. Dopravný model SR bol použitý ako základný vstupný súbor pre riešenie projektu. V riešenom období bola spracovaná analýza dátovej štruktúry modelu, ktorá zahŕňala identifikáciu všetkých atribútov ponukového modelu (kategorizácia úsekov, dopravných uzlov, odbočení, konektorov,..). Tiež bola vykonaná rozsiahla analýza dostupných údajových databáz v zmysle cieľov projektu, zameraná na spracovanie údajov pre územie SR zo Sčítania obyvateľstva z roku 2021, identifikácia zonačného systému a spracovanie prevodového mechanizmu pre dopravný model SR. Bolo vykonané základné vyhodnotenie údajov od mobilných operátorov pre územie ŽSK počas jedného týždňa. Druhá línia bola smerovaná k vytvoreniu senzorickej siete meracích staníc pre meranie kvality ovzdušia a intenzity dopravy. V tomto bode boli definované vhodné technológie pre senzorické merania znečistenia ovzdušia tuhými časticami PM10, PM2.5. Bola vykonaná identifikácia vhodných bodov umiestnenia a komunikačnej platformy senzorických meracích staníc. V neposlednom rade boli realizované porovnávacie merania senzorickými meracími stanicami a referenčnou metódou stanovenia koncentrácií tuhých častíc (gravimetrická metóda). V nasledujúcom období sa spracuje nový zonálny systém dopravného modelu. Táto dlhodobá aktivita bude priebežne konfrontovaná s členením Štatistického úradu SR. Cestná sieť bude členená tak, aby bolo možné previesť reálne záznamy priemerných rýchlostí na cestnej sieti z dostupných zdrojov do dopravného modelu vo viacerých časových intervaloch. V rámci budovania senzorickej siete sa bude naďalej monitorovať ovzdušie na existujúcich zariadeniach. Zároveň sa spustia aktivity s cieľom reálnej aplikácie nových zariadení v území. V pilotnom kroku sa plánuje prepojiť merané údaje s dopravným modelom mesta Žilina.
Názov projektu: Podpora mobility mladých a mladých dospelých vo vidieckych oblastiach prostredníctvom verejnej dopravy
Číslo projektu: CE1307
Zodpovedný riešiteľ: doc. Mgr. Dana Sitányiová, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Hlavným cieľom medzinárodného projektu (financovaného z programu Interreg Stredná Európa) bolo podporiť využívanie verejnej železničnej dopravy na vidieku. V rámci projektu sme skúmali vybrané rurálne oblasti v partnerských krajinách a analyzovali konzekvencie meniaceho sa sociálno-demografického profilu na dopyt po dopravných službách. V podobe pilotných projektov sme potom testovali inovatívne dopravné služby, cielené na mladých ľudí, ktoré reagujú na súčasné zmeny a technologický pokrok. Problémom sektoru železníc je aj zastaraná infraštruktúra, vrátane železničných staníc. Súčasťou projektu boli preto aj návrhy na revitalizáciu malých vidieckych železničných staníc. Pri vypracovaní projektov bol použitý participatívny prístup, keď do návrhov bola zapojená miestna komunita mladých ľudí. Trend rozvoja železničných staníc v mestách smeruje ku komplexnému – polyfunkčnému charakteru, ktorý plynulo pokračuje do priľahlého územia a podporuje územný rozvoj. V rámci projektu YOUMOBIL sme použili tento koncept aj pre železničné stanice na vidieku. Pre pilotné miesta boli pripravené revitalizačné projekty, ktoré skĺbili myšlienky a vízie komunity s pravidlami a záujmami prevádzkovateľov objektov a rozvojovými plánmi miestnej samosprávy. Projekty obnovujú pôvodnú funkciu staníc a zároveň dopĺňajú ďalšie, ktoré prinášajú nové možnosti pre mládež, obyvateľov, cestujúcich a turistov.
Fakulta bezpečnostného inžinierstva
Názov projektu: Monitorovanie a trasovanie pohybu a kontaktu osôb v zdravotníckych zariadeniach
Číslo projektu: APVV-20-0457
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Tomáš Loveček, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Bol vytvorený funkčný opis technického riešenia informačného systému umožňujúceho monitorovanie a trasovanie pohybu entity (osoby alebo predmety) v uzatvorených priestoroch (napr. v zložitom komplexe budov s nízkou úrovňou GPS signálu) využívajúci technológiu Beacon. Systém umožňuje určiť nie len polohu danej entity v konkrétnom priestore, ale aj vzájomnú polohu jednotlivých entít.
Názov projektu: Vývoj nástrojov na posudzovanie rizík pre účely vybraných podnikov a profesií v Slovenskej republike v súlade s požiadavkami EÚ
Číslo projektu: APVV-20-0603
Zodpovedný riešiteľ: doc. Linda Makovická Osvaldová, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Bola spracovaná analýza „Vnímanie BOZP a posudzovania pracovných rizík v organizáciách“ – výsledky sociologického a dotazníkového prieskumu. Na základe výsledkov analýzy nástrojov na posudzovanie rizík pre SR boli stanovené východiskové kritériá pre vývoj vlastného nástroja, resp. modulov v súlade s požiadavkami EU OIRA.
Fakulta riadenia a informatiky
Názov projektu: Prideľovanie obmedzených zdrojov do verejných obslužných systémov s konfliktnými kritériami kvality
Číslo projektu: APVV-19-0441
Zodpovedný riešiteľ: prof. RNDr. Janáček Jaroslav, CSc.
Dosiahnutý výsledok: Cieľom projektu je na základe výskumu vlastností úloh návrhu verejného obslužného systému s konfliktnými kritériami navrhnúť, implementovať a overiť hybridnú metaheuristiku na získanie dobrej aproximácie Paretovho frontu návrhov verejných obslužných systémov, vrátane transparentnej reprezentácie výstupov. Tento cieľ bude dosiahnutý radom výskumných činností, zahŕňajúcich okrem výskumu kriteriálnych funkcií p-lokačných úloh aj výskum vplyvu rôznych operácií nad množinou prípustných riešení p-lokačnej úlohy na rýchlosť konvergencie evolučného procesu.
Názov projektu: Inovatívne predikčné metódy pre optimalizáciu verejných obslužných systémov
Číslo projektu: VEGA 1/0077/22
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Ľuboš Buzna, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Hlavným cieľom projektu je prispieť k tomu, aby boli budovanie a prevádzka verejných obslužných systémov (VOS) ekonomicky efektívne a čo najviac odpovedali požiadavkám svojich zákazníkov. Za týmto účelom projekt vytvorí presnejšie predikčné metódy využiteľné v súvislosti s nástrojmi pre účinnú podporu rozhodovania pre manažérov takýchto systémov.
Fakulta humanitných vied
Názov projektu: Chronológia dejín knižníc na Slovensku od počiatkov do roku 2020 (Chronologia historiarum bibliothecarum ab initio usque ad annum 2020)
Číslo projektu: APVV-19-0524
Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Eva Augustínová, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci projektu sú pripravené dve databázy: Bibliografia sekundárnej literatúry k dejinám knižníc na Slovensku od počiatkov do súčasnosti, ktorá obsahuje 9024 bibliografických záznamov a databáza Chronológia dejín knižníc, ktorá zachytáva v chronologickom prehľade najvýznamnejšie udalosti dejín knižníc od roku 1111. Databáza obsahuje 11360 chronologických hesiel. V tlači je štúdia Evy Kowalskej Z Bytčice a Uhrovca do Bučian, Trnavy a Prešporku: kultúrne aktivity v réžii Zayovcov a Calisiovcov v 18. a v prvej polovici 19. Storočia, v časopise Knižnica vyšla prvá časť štúdie k dejinám knižníc v Oščadnici, 2. časť je v tlači. V Studia Bibliographica Posoniensia 2022 vyšla štúdia Projekt evanjelickej tlačiarne od Ivony Kollárovej (https://www.ulib.sk/files/sk/publikacie-ukb/studia-bibliographica-posoniensia/sbp_2022_online.pdf). Bola pripravená výstava Osobnosti slovenského knihovníctva.
Názov projektu: Grafická výzdoba a typografia starých tlačí vydaných na Slovensku v kontexte vyvíjajúcej sa tlačiarenskej techniky
Číslo projektu: VEGA 1/0181/21
Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Eva Augustínová, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci projektu vyšla učebnica Knižná kultúra 1 (Knižná kultúra (1) [textový dokument (print)] [učebnica pre vysoké školy] : vysokoškolská učebnica / Augustínová, Eva [Autor, 100%] ; Juríková, Erika [Recenzent] ; Mrva, Ivan [Recenzent]. – 1. vyd. – Žilina (Slovensko) : Žilinská univerzita v Žiline. Fakulta humanitných vied. Katedra mediamatiky a kultúrneho dedičstva, 2022. – 224 s. [tlačená forma]. – ISBN 978-80-89832-26-2), v ktorej sú odprezentované výsledky najnovšieho výskumu k tematike, je pripravená prezentačná softvérová/databázová vrstva výsledkov heuristiky. V stave rozpracovania je odborná monografická publikácia mapujúca ilustrátorov/drevorytcov/medirytcov a iných výtvarných pôvodcov knihy naprieč storočiami, ktorá (aj na základe pripomienok a požiadaviek odborníkov z praxe, ktoré odzneli na zorganizovanom workshope v rámci konferencie ILIDE v Jasnej) zásadným spôsobom ovplyvní spracovanie/identifikáciu dokumentov. Boli pripravené dve z plánovaných siedmich online odborných prednášok o grafickej výzdobe starých tlačí.
Názov projektu: Rozvíjanie sociálnych spôsobilostí edukantov v terciárnom a ďalšom vzdelávaní
Číslo projektu: 005UKF-4/2021
Zodpovedný riešiteľ (za UNIZA): Mgr. PhDr. Eva Škorvagová, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Výber publikačných výstupov:
V3: Müller de Morais, M., Škorvagová, E. 2021. Stress and burden in the context of their coping. In: Ad Alta: Journal of interdisciplinary research : recenzovaný mezioborový vědecký časopis, roč. 11, č. 2, s. 199-209. ISSN 1804-7890. P1: Müller de Morais, M., Škorvagová, E. 2022. Carpe diem... ale bez stresu: Záťaž a stres v kontexte teoretických a výskumných reflexií. Bratislava: Dr. Josef Raabe Slovensko. 200 s. ISBN 978-80-8140-624-9. P1: Škorvagová, E., Müller de Morais, M. 2022. Carpe diem... but without worries. Burden and Stress in the Context of Theoretical and Research Reflections. Praha: Dr. Josef Raabe. 272 s. ISBN 978-80-7496-521-0. V2pri: Škorvagová, E., Müller de Morais, M. 2022. Burn(out) syndrome. In Adult Education 2022 - rovnováha v kontexte strategických zmien : medzinárodná vedecká konferencia, ktorá sa uskutočnila 22. a 23. novembra 2022 v Prahe.
Názov projektu: Pedagogická prax ako determinujúci faktor adaptácie moderného učiteľa v kontexte vedomostnej spoločnosti
Číslo projektu: ITMS2014+: 312011AFW8
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Rastislav Metruk, Ph.D.
Dosiahnutý výsledok: Zorganizovanie medzinárodnej konferencia na tému Changes and Challenges of Increasing the Quality of Preparation of Prospective Teachers in European Countries, výsledkom ktorej je aj konferenčný zborník s príspevkami jednotlivých autorov.
Názov projektu: „Traja králi“ v dejinách Slovenska
Číslo projektu: VEGA 1/0107/20, Katedra mediamatiky a kultúrneho dedičstva, 2020-2022
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Ľuboš Rojka, PhD. (od januára 2022)
Dosiahnutý výsledok: (1) V1/AAB Publikácia monografie: Miloš Dudáš, Ľuboš Rojka: Príbeh troch kráľov : Historická, filozofická a teologická štúdia. (Žilinská univerzita v Žiline, 2022. 113 s. Recenzenti: Mons. prof. ThDr. Jozef Haľko, PhD., prof. Ing. arch. Jozef Hlinický, PhD. Počet výtlačkov: 150. Grafická úprava a tlač: Vrábel s.r.o., Dolný Kubín. Rozsah jednotlivých kapitol v normostranách: 1. kapitola 27,10 NS (Rojka), 2. kapitola 27,70 NS (Rojka), 3. kapitola 64,20 NS (Dudáš). ISBN 978-80-89832-28-6).
(2) Publikácia troch článkov v časopise Viera a život, roč. XXXII., 2022, č. 6, v sekcii Štúdie (recenzované články): Ľuboš Rojka: „Príbeh Troch mudrcov z Východu a antické umenie“, in Viera a život, roč. XXXII., 2022, č. 6, s. 46-58. Ľuboš Rojka: „Traja svätí králi v Kolíne nad Rýnom“, in Viera a život, roč. XXXII., 2022, č. 6, s. 58-64. Miloš Dudáš: „Kostoly Zjavenia Pána v Rokytove a v Kline nad Bodrogom“, in Viera a život, roč. XXXII., 2022, č. 6, s. 65-69.
(3) Vizuálna prednáška a diskusia pre študentov a pedagógov Žilinskej univerzity v Žiline: „Vianočný príbeh Troch kráľov z Východu.“ Dňa 1. decembra 2022 o 15.30. Miesto: Univerzitné pastoračné centrum pri Žilinskej univerzite.
(4) Návšteva štyroch Slovenských kostolov s patrocíniom Troch kráľov: Rokytov pri Humennom, Klin nad Bodrogom, Važec, Predajná. S tým bola spojená návšteva fary, archívu, niekedy aj miestneho starostu.
(5) Návšteva archívov v meste Kolín nad Rýnom: Hlavne Archív mesta Kolín, Arcidiecézny archív, Arcidiecézna knižnica.
ERAdiate+
Názov projektu: REBALANCE - futuRE moBility vALues ANd CulturE, Hodnoty a kultúra budúcej mobility
Číslo projektu: 101007019
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Tatiana Kováčiková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci dvojročného projektu H2020 bola uskutočnená analýza kultúrnych a sociálnych hodnôt dopravy a mobility v ponímaní transformácie smerom k posunu od tradičných foriem mobility k aktívnym a trvalo udržateľným formám. Kritická analýza súčasných hodnôt, vízia smerom do budúcnosti a cestovná mapa k jej dosiahnutiu boli koncipované v Manifeste, ktorého cieľom je stimulovať tvorcov politík k prijatiu konkrétnych právnych a strategických opatrení, ktoré by umožnili radikálne zmeny v oblasti plánovania mobility.
Názov projektu: UMC – Urban Mobility Charging - Mobilné nabíjanie elektrických vozidiel
Číslo projektu: 22327_22019
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Tatiana Kováčiková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Projekt je financovaný v rámci EIT Urban Mobility a jeho hlavným cieľom je vyvinúť niektoré hardvérové a softvérové komponenty služby mobilného nabíjania elektrických vozidiel tak, aby bolo možné v blízkej budúcnosti nasadenie služby v komerčnom prostredí. V mesiacoch máj až júl roku 2022 prebehla v meste Žilina testovacia prevádzka úvodného konceptu služby. Na základe vyhodnotenia testovacej prevádzky bol vytvorený vylepšený koncept služby. Okrem toho v tomto roku 2022 bola overovaná bezpečnosť nasadenia mobilnej nabíjacej stanice v podmienkach dopravy a taktiež boli rozpracované koncepty umožňujúce využitie autonómnych prvkov pri nabíjaní a manipulácii so stanicou.
Názov projektu: UMii - Urban Mobility innovation index, UMii - Inovačný index mestskej mobility
Číslo projektu: 12611
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Tatiana Kováčiková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Projekt bol koordinovaný UITP (International Association of Public Transport) a financovaný RTA (Roads and Transport Authority of Dubai). Jeho výsledkom bol UMii Report 2021, analýza inovačného indexu mestskej mobility 38 miest z celého sveta. V rámci reportu boli najlepšie praktiky analyzovaných miest transformované do praktických a realizovateľných odporúčaní pre ďalšie mestá s cieľom integrovať inovácie do plánovania stratégií pre rozvoj mestskej mobility” https://cms.uitp.org/wp/wp-content/uploads/2022/06/UMii-report-2021_NEW.pdf
Výskumný ústav vysokohorskej biológie
Názov projektu: Analýza faktorov ovplyvňujúcich odpoveď plodiny na infekciu potyvírusmi na molekulárnej a bunkovej úrovni
Číslo projektu: APVV-18-0005
Zodpovedný riešiteľ (za UNIZA): doc. Mgr. Daniel Mihálik, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci riešenia projektu APVV-18-0005 bol vyvinutý expresný vektor odvodený z genómu rastlinného potyvírusu PPV, ktorý je schopný heterologickej expresie v pletivách hostiteľskej rastliny. Daným vektorom sa podarilo exprimovať kapsidový proteín vírusu lucerny mozaiky (AMV CP), kapsidový proteín vírusu (ZYMV CP), heat shock fúzovaný s hexahistidínom (sHSP-his), fragment hemaglutinínu vírusu chrípky A (HA2-2). Jednotlivé proteíny sa líšili svojou akumuláciou, lokalizáciou v pletivách, stabilitou a rozpustnosťou. Rýchlosť akumulácie produkovaných polypeptidov sa menila od nízkej (N, hemaglutinínový fragment) po relatívne vysokú (rastlinné vírusové CP, N-terminálny fragment N, PB1-F2). Niektoré proteíny sa prednostne akumulovali v koreňoch (sHSP, hemaglutinínový fragment, PB1-F2), pričom vykazovali známky proteolytickej degradácie v pletivách listov. Každý výraz si teda vyžaduje individuálny prístup a optimalizáciu.
Názov projektu: Stanovenie ťažkých kovov (Pb a Cd) vo vnútorných orgánoch Lutra lutra z okolia Liptovskej Mary
Číslo projektu: Grantový systém UNIZA, výzva č. 1/2021
Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Tatiana Pitoňáková
Dosiahnutý výsledok: Výsledkom projektu je vytvorenie správnej metodiky na spracovanie a analýzu vzoriek prostredníctvom prístroja AAS a tiež vyhodnotenie kontaminácie prostredia ťažkými kovmi v okolí Liptovskej Mary. Metodický cieľ možno považovať za splnený, spracovanie a vyhodnotenie vzoriek bolo zabehnuté a zavedené do praxe. Podľa tejto metodiky boli začaté ďalšie štúdie v oblasti ekotoxikológie. Kontaminácia prostredia vo vybranej lokalite sa ukázala ako zvýšená a taktiež sa určila cesta kontaminácie vnútorných orgánov semiakvatického živočícha na vrchole potravového reťazca. Určila sa afinita kontaminantov ku skúmaným orgánom a faktory ovplyvňujúce tieto procesy.
Ústav celoživotného vzdelávania
Názov projektu: Tvorba moderných podporných mechanizmov zameraných na rozvoj pedagogicko-psychologických kompetencií začínajúcich vysokoškolských učiteľov technického a ekonomického zamerania na UNIZA
Číslo projektu: KEGA 005ŽU-4/2020
Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Jana Trabalíková, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Definovanie obsahu, aktualizácie tém adaptačného vzdelávania a definovania podporných mechanizmov, ktoré prispievajú ku kvalite profesionálneho zdokonaľovania sa VŠ učiteľov v pedagogickej činnosti. Ako jeden z podporných materiálov bol vypracovaný dokument o zosúlaďovaní študijných programov so štandardmi SAAVŠ. V prieskumnej etape bol účastníkom vzdelávania administrovaný dotazník na diagnostikovanie subjektívne vnímanej aktuálnej úrovne a miery užitočnosti vzdelávať sa v oblasti pedagogickej činnosti.
Ústav znaleckého výskumu a vzdelávania
Názov projektu: Biomechanicky verná náhrada ľudského tela pre zvýšenie objektivity forenznej analýzy cestných dopravných nehôd
Číslo projektu: APVV-20-0626
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Eduard Kolla, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Cieľom projektu je vytvorenie komplementárneho systému virtuálneho simulačného modelu ľudského tela a fyzického modelu ľudského tela pre analýzu rázového namáhania pôsobiaceho na ľudské biomechanické štruktúry. V roku 2022 boli zrealizované práce na vytvorení rodiny biomechanicky verných matematicko-fyzikálnych modelov ľudských tiel pre demografické percentily M5, M50, M95, F5 a F50. Ďalej boli realizované práce súvisiace s konštrukciu fyzického modelu ľudského tela pre demografický percentil M50 a to najmä získanie 3D geometrie segmentov figuríny prostredníctvom 3D snímkovania, tvorby odlievacích foriem technológiou 3D tlače a konštrukcie senzorickej výbavy figuríny. Výstupy projektu 2022:
1. Určenie nárazovej rýchlosti vozidla do chodca prostredníctvom kvantitatívnej videoanalýzy = Determination of the impact velocity of the vehicle to the pedestrian through quantitative video analysis / Eduard Kolla, Veronika Adamová.
In: Svet dopravy [electronic] : vedecký-recenzovaný online časopis. - ISSN 1338-9629 (online).- č. 2 (2022), s. 44-53 [online].Spôsob prístupu: https://www.svetdopravy.sk/wp-content/uploads/2022/12/PDF-2_2022.pdf
2. Rekonštrukcia nehodového deja – vozidlo a chodec = The road traffic accident reconstruction - vehicle and pedestrian / Eduard Kolla ... [et al.]. In: Svet dopravy [electronic] : vedecký-recenzovaný online časopis. - ISSN 1338-9629 (online). - č. 2 (2022), s. 95-104 [online]. Spôsob prístupu: https://www.svetdopravy.sk/wp-content/uploads/2022/12/PDF-2_2022.pdf
3. Aplikácia reverzného inžinierstva v procese vytvárania testovacej figuríny pre účely nárazových skúšok = Application of reverse engineering in the process of creating a cresh test dummy / Veronika Adamová, Eduard Kolla. In: Svet dopravy [electronic] : vedecký-recenzovaný online časopis. - ISSN 1338-9629 (online). - č. 2 (2022), s. 4-14 [online]. Spôsob prístupu: https://www.svetdopravy.sk/wp-content/uploads/2022/12/PDF-2_2022.pdf
4. Metodika získavania vonkajšej geometrie segmentov novej generácie skúšobnej figuríny [Method for acquisition of external geometry of new generation crash test dummy] / Veronika Adamová, Eduard Kolla. In: Krízový manažment [print, electronic] = Crisis Management : vedecko-odborný časopis Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline : scientific-technical Journal of Faculty of Security Engineering at the University of Žilina in Žilina. - ISSN 1336-0019. - Roč. 21, č. 2 (2022), s. 72-79 [print, online]. Spôsob prístupu: https://fbi.uniza.sk/uploads/files/1671526026-KM-2-2022.pdf
5. Selected method for evaluation of vehicle's automated driving systems [print, electronic] / J. Janura ... [et al.]. In: Transport means 2022 [print, electronic] : Sustainability: research and solutions : proceedings. - ISSN 1822-296X. - 1. vyd. - Kaunas: Kauno Technologijos Universitetas, 2022. - s. 573-578 [print, online]. Zaradené v: SCOPUS
6. Pedestrian target systems for active vehicle safety testing [print, electronic] / T. Zavodjančík ... [et al.]. In: Transport means 2022 [print, electronic] : Sustainability: research and solutions : proceedings. - ISSN 1822-296X. - 1. vyd. - Kaunas: Kauno Technologijos Universitetas, 2022. - s. 708-712 [print, online]. Zaradené v: SCOPUS
7. The Use of Simulation Programs in the Traffic Accident Analysis / Ján Ondruš, Eduard Kolla, Ľudmila Macurová, Ján Podhorský. In:TRANSBALTICA XIII: Transportation Science and Technology: Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure. Springer. - Cham: Springer Nature, 2023. V tlači, publikácia bude indexovaná v databáze Web of Science.
8. Expert evidence in the analysis of the accident event – vehicle, motorcycle and pedestrian / Ľudmila Macurová, Pavol Kohút, Gustáv Kasanický, Michal Ballay. In:TRANSBALTICA XIII: Transportation Science and Technology: Lecture Notes in Intelligent Transportation and Infrastructure. Springer. - Cham: Springer Nature, 2023. V tlači, publikácia bude indexovaná v databáze Web of Science.
9. Súdne inžinierstvo v odbore Cestná doprava [print] : návody na cvičenia 1 / Ján Ondruš, Eduard Kolla, Jaroslava Kubáňová. - 2. preprac. vyd. - Žilina : Žilinská univerzita v Žiline, 2022. - 218 s. [13,87AH] [print]. - ISBN 978-80-554-1865-0.
Ústav konkurencieschopnosti a inovácií
Názov projektu: Pokročilé materiály s eutektickou mikroštruktúrou pre vysokoteplotné a funkčné aplikácie
Číslo projektu: APVV – 19 - 0010
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Juraj Kajan, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V rámci projektu Pokročilé materiály s eutektickou mikroštruktúrou pre vysokoteplotné a funkčné aplikácie bol spracovaný návrh a vyvinutá technológia výroby ingotu eutektickej keramiky. Vzorky eutentickej keramiky boli vyrobené procesom, ktorý pozostával z prípravy vstupnej suroviny obsahujúcej vstupné prekurzory ( prášky oxidov Al2O3, Y2 O3 ). Pripravené vzorky spracované do formy lisovaných tabliet boli následne kalcinované pri teplote 1400°C po dobu 10 hodín, nasledoval proces pestovania a extrahovania vzoriek pomocou vodou chladenej diamantovej píly a diamantových korunkových vrtákov. Výsledkom je séria vzoriek rôznych rozmerov, ktorých vlastnosti boli v rámci projektu testované v laboratóriu hlavného riešiteľa projektu, Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne. Publikácia uverejnená v zahraničnom karentovanom časopise :
V3 (CREPČ ID: 495713) Mykhailo Chaika, Ubizskii Sergii, Kajan Juraj, Gregor Tomáš, Damazyan Grigori, Marciniak Lukasz (2022), On the Nature of CT luminescence in Yb3+ : YAG single crystal under low photon energy, - https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0925346722005821 .
Názov projektu: Inteligentný systém riadenia pre modulárne výrobné systémy novej generácie Factory of the Future (ISR_FoF)
Číslo projektu: APVV-18-0522
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Patrik Grznár, PhD.
Dosiahnutý výsledok: V roku 2022 sa realizovali súbežne aktivity dvoch etáp a zároveň sa kompletizovali jednotlivé návrhy/výstupy. Dosiahnuté výsledky riešenia možno zaradiť do dvoch blokov: a) simulácia výkonnosti a ekonomickej efektívnosti Inteligentných systémov riadenia Faktory of the Future; b) integrácia subsystémov a testovania ISR_FoF. Výstupom riešeného projektu je prototyp novej generácie inteligentného systému riadenia, ktorý je schopný autonómne riadiť výrobné a logistické operácie a procesy v budúcich továrňach. Publikácia v zahraničnom karentovanom časopise:
V3 (CREPČ ID: 528030) Marschall, M.; Gregor, M.; Ďurica, L.; Vavrík, V.; Bielik, T.; Grznár, P.; Mozol, Š. (2022). Defining the number of mobile robotic systems needed for reconfiguration of modular manufacturing systems via simulation. In: Machines. Basel, Switzerland : Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), APRÍL 2022, Roč. 10, Č. 5, Article Number: 316, eISSN 2075-1702, DOI 10.3390/machines10050316 - Spôsob prístupu: https://www.mdpi.com/2075-1702/10/5/316.
Názov projektu: Špeciálne ľahké elektrické vozidlo z nekonvenčných materiálov do ťažkých podmienok a terénu - LEV
Číslo projektu: APVV-18-0457
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Štefan Medvecký, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Základom špeciálnej nekonvenčnej konštrukcie ľahkého elektrického vozidla do terénu je jednoducho modifikovateľná platforma podľa účelu a využitia, ako sú aplikácie pre horské záchranné zložky, biológov, botanikov, poľovníkov, ochrancov prírody, turistov, nosičov na bežne dostupné horské chaty, požiarnikov, poľnohospodárov, poprípade aj pre armádne účely. Jednoduchosť obsluhy umožní rozšíriť využitie vozidla aj pre skupinu seniorov a hendikepovaných ľudí. Výsledok projektu nájde uplatnenie v širokom spektre využitia. Na trhu v triede ľahkých terénnych modulárnych vozidiel na elektrický pohon. V profesionálnej komerčnej sfére takto koncipované vozidlo poskytne univerzálny pracovný nástroj, čo terénny motocykel a ťažká terénna štvorkolka neumožnia. Výsledky projektu prispejú k zvýšeniu vedomostnej úrovne za súčasného skvalitnenia ľudských zdrojov, čo sa prejaví v zvýšení konkurencieschopnosti nielen odberateľa výsledkov, ale aj SR v medzinárodnom meradle. Výsledkami projektu sú úžitkové vzory:
· Modulárne spájacie zariadenie ľahkého elektrického vozidla do terénu,
· Elektromechanický riadiaci kĺb s naklápaním v dvoch rovinách,
· Modul nápravy terénneho vozidla s elektrickým pohonom.
Výsledkom projektu sú vedecké práce publikované v recenzovaných vedeckých časopisoch v zahraničí:
· A review of the factors and input parameters influencing the range of an electric vehicle according to measurements an Edison EV. In: Scientific Review Engineering and Environmental Sciences 2022
· Research of Tribological and Thermodynamic Parameters of the WC - Cu Braking System of the Experimental Modular Electric Vehicle, Braking System of the Experimental Modular Electric Vehicle. In: Production Engineering Archives 2022.
Univerzitný vedecký park
Názov projektu: Technical Assistance for the development and collection of Road safety Key Performance Indicators (KPI)
Číslo projektu: MOVE/C2/2022-54
Zodpovedný riešiteľ: doc. Ing. Michal Zábovský, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Tento projekt spája 25 členských štátov EÚ (ako aj tri ďalšie krajiny v úlohe pozorovateľa) na zber údajov, analýzu údajov, poskytovanie kľúčových ukazovateľov výkonnosti v oblasti bezpečnosti cestnej premávky a ich využívanie v rámci EÚ a národných politík bezpečnosti cestnej premávky. Vychádza zo skúseností získaných v rámci projektu Baseline, ktorý bol podporovaný predchádzajúcim nástrojom CEF (Nástroj pre prepájanie Európy), teraz však zahŕňa oveľa väčší počet krajín a nové kľúčové ukazovatele. Okrem ôsmich kľúčových ukazovateľov výkonnosti, ktoré definovala Komisia a ktoré sa použili v rámci projektu Baseline, konzorcium v rámci riešenia definuje niektoré nové ukazovatele, vypracováva vhodné metodiky na ich získanie a otestuje ich v špecifickom rozsahu. Projekt je najväčšou koordinovanou aktivitou, aká sa kedy v Európe (a mimo nej) podnikla v oblasti zberu a analýzy údajov pre ukazovatele výkonnosti v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. Pomôže podporiť stratégie bezpečnosti cestnej premávky a ich monitorovanie na vnútroštátnej a európskej úrovni.
Názov projektu: Fulbright Cybersecurity in universities
Číslo projektu: CS-03
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Boris Bučko, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Cieľom projektu bolo oboznámiť účastníkov s rozsahom štúdií kybernetickej bezpečnosti realizovaných v USA, katalógom špecializácií, najbežnejším obsahom kurzov/kurikula a posunúť tak rozvoj programov kybernetickej bezpečnosti na univerzitách krajín strednej a východnej Európy. Do programu sa zapojilo 30 vedcov zastupujúcich univerzity z 8 krajín (Slovenská republika, Bulharsko, Estónsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Poľsko, Rumunsko). Virtuálny komponent zahŕňal diskusie o vzdelávaní v oblasti kybernetickej bezpečnosti, aktéroch a vektoroch útokov, vplyve kybernetických útokov, zákonoch, nariadeniach a politikách, nástrojoch kybernetickej obrany, prístupoch založených na spolupráci, dopade nových technológií, kybernetickej bezpečnosti vo verejnom sektore, podnikania v oblasti kybernetickej bezpečnosti, prostredia akademických programov v USA v oblasti kybernetickej bezpečnosti a mnohých ďalších dôležitých tém v tejto oblasti. Účastníci mali možnosť stretnúť sa a diskutovať o vzdelávaní v oblasti kybernetickej bezpečnosti s akademikmi z Marymount University, George Washington University, Prince George's Community College, University of Maryland Global Campus, Howard University, City College of New York, New York University a Columbia Univerzity, ale aj s odborníkmi na kybernetickú bezpečnosť z National CyberWatch Center, Maryland State Department of Information Technology, U.S Department of Labor, Bureau of Diplomatic Security at the U.S Department of State, New York City Economic Development Corporation, Financial Services Information Sharing and Analysis Center a rôzne iné spoločnosti. Následne bol v získanom grante vypracovaný komplexný vzdelávací kurz z oblasti aplikačnej bezpečnosti z názvom „Application Security“. Kurz je elementárnym prvkom v oblasti kybernetickej bezpečnosti a bude tvoriť významnú časť vzdelávacích a referenčných materiálov pri zavádzaní študijného programu kybernetickej bezpečnosti na UNIZA v budúcnosti. Súčasťou sú prezentácie, grafické materiály, príklady, úlohy a cvičenia, podporné materiály pre študentov. Všetky materiály sú vypracované kompletne v anglickom jazyku.
Názov projektu: Technológie a aplikácie pre implementáciu zavedenia monitoringu voľných parkovacích miest v reálnom čase pre nákladnú dopravu
Číšlo projektu: 03-2022-UVP
Zodpovedný riešiteľ: Ing. Katarína Zábovská, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Cieľom projektu je vypracovanie štúdie a návrhu technického riešenia zameraného na poskytovanie informačných služieb pre bezpečné a chránené parkovacie miesta pre nákladné a úžitkové vozidlá v súlade s požiadavkou na optimalizáciu využívania parkovacích miest a uľahčenie voľby parkovacieho miesta na odpočinok vodičmi alebo dopravnými spoločnosťami. Navrhované technologické riešenie pre monitoring voľných parkovacích miest pre nákladné a úžitkové vozidlá je implementované a verifikované na vybranom parkovisku prislúchajúcom k diaľnici D1 na odpočívadle Považská Bystrica. Informácia o dostupnosti parkovacích miest pre potreby zákonného odpočinku je dostupná vodičom prostredníctvom premenlivého dopravného značenia a tiež formou mobilnej aplikácie a rovnako prostredníctvom web aplikácie najmä pre potreby plánovania parkovania dopravnými spoločnosťami. Cieľom je zároveň zabezpečenie interoperability a kontinuity služieb v rámci EÚ, zohľadnenie požiadavky na ochranu osobných údajov a harmonizáciu prístupu k poskytovaniu informačných služieb pre bezpečné a chránené parkovacie miesta pre nákladné a úžitkové vozidlá na diaľniciach a rýchlostných cestách.
Výskumné centrum
Názov projektu: Výskum a optimalizácia kombinovaných povrchových úprav pre progresívne zliatiny horčíka
Číslo projektu: VEGA 1/0153/21
Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Branislav Hadzima, PhD.
Dosiahnutý výsledok: Cieľom projektu je optimalizácia kombinovaných povrchových úprav zliatin horčíka potrebných pre zvýšenie koróznej odolnosti a mechanických vlastností ultraľahkých horčíkových zliatin určených pre priemyselné aplikácie. V roku 2022 bola vytvorená unikátna kombinácia povrchových úprav pozostávajúcich z tryskania (shot peening) a plazmovej elektrolytickej oxidácie (PEO) pre horčíkovú zliatinu AZ31. Výsledná kombinácia povrchových úprav priniesla zásadné zlepšenie koróznej odolnosti materiálu pri súčasnom zvýšení mechanických vlastností povrchu. Účinnosť tryskania ako prekurzora pred procesom PEO bola ďalej experimentálne konfrontovaná s konvenčnými metódami ako brúsenie alebo leštenie, pričom analýzou rozsiahlych experimentálnych dát bolo zistené podstatné zvýšenie koróznej odolnosti v porovnaní s danými konvenčnými technikami. Inovatívnymi metódami skenovacej elektrochemickej mikroskopie (SECM) boli taktiež popísané degradačné mechanizmy vytvorených kombinovaných vrstiev počas dlhodobej expozície v koróznom prostredí, ktoré predstavujú významný krok pre ďalšie optimalizačné kroky a tým pádom aj pre úspešné dosiahnutie hlavného cieľa projektu v nasledujúcom období.
Názov projektu: CHANGE- Challenging Gender (In)Equality in Science and Education- Zavádzanie rodovej rovnosti vo vede a výskume
Číslo projektu: 787177
Zodpovedná riešiteľka: Ing. Veronika Mešková
Dosiahnutý výsledok: Projekt bol financovaný z rámcovej schémy EÚ na podporu vedy a výskumu- H2020. Cieľom projektu bol návrh plánov rodovej rovnosti v organizáciách projektového konzorcia, ktoré zodpovedajú ich špecifickým požiadavkám a prostrediu a tiež spĺňajú požiadavky programu Horizont Európa. Vďaka zostavenému plánu schválenému vedením UNIZA na konci roka 2021, UNIZA môže podávať žiadosti o granty v rámci Horizont Európa. V roku 2022 sa na UNIZA implementovali rôznorodé aktivity z plánu. Napríklad bola pripravená smernica o prevencii a eliminácii fyzického a psychického násilia, bolo uskutočnených 5 tréningov, z toho dva pre kolégium rektora (podvedomé predsudky, násilie na pracovisku), ďalej masmediálny tréning. UNIZA bola spoluorganizátorom medzinárodného workshopu pre stakeholderov v Portugalsku, zúčastnila sa na príprave projektových tzv. policy briefs, CHANGE príručky, a pod.