Ciele a indikátory kvality UNIZA
Žilinská univerzita v Žiline si v rámci zostavenia Dlhodobého zámeru UNIZA na roky 2021–2027 stanovila pre oblasť VZDELÁVANIE svoj hlavný motív „Atraktívna ponuka vysokoškolského štúdia, vzdelávanie a hodnotenie orientované na študenta a pre potreby praxe“.
Tento hlavný motív je rozpracovaný na základné ciele pre oblasť vzdelávania, rešpektujúc poslanie, hodnoty, politiky a strategické zámery UNIZA. Ku každému z hlavných cieľov sú nastavené aj kontrolné indikátory, ktoré napĺňajú požiadavku kritéria VS 2.8.1.b.1 štandardov SAAVŠ pre vnútorný systém zabezpečovania kvality vzdelávania a majú vo viacerých prípadoch presah aj do iných oblastí riadenia univerzity.
Ciele a indikátory
Cieľ: Zabezpečiť atraktívnu ponuku študijných programov vrátane medziodborových a interdisciplinárnych študijných programov reflektujúcich možnosti uplatnenia absolventov na trhu práce.
Súvisiace indikátory:
- Počet medziodborových a interdisciplinárnych študijných programov.
- Miera uplatniteľnosti absolventov na trhu práce.
- Početnosť a intenzita zapojenia do partnerstiev v regióne vrátane partnerstiev v klastroch.
- Rozsah členstva v profesijných organizáciách a medzinárodných sieťach.
Cieľ: Zvyšovať kvalitu vysokoškolského štúdia pravidelným prehodnocovaním a inovovaním ponuky a obsahu študijných programov.
Súvisiace indikátory:
- Počet otvorených akreditovaných študijných programov v príslušnom stupni a forme štúdia.
- Počet inovovaných študijných programov v ponuke akreditovaných študijných programov.
- Počet otvorených akreditovaných medziodborových a interdisciplinárnych študijných programov.
- Zavedený, funkčný a efektívny VSK UNIZA - Rozhodnutie SAAVŠ o súlade VSK UNIZA s akreditačnými štandardmi pre VSK.
- Prehľad zosúladených študijných programov - Rozhodnutie SAAVŠ o súlade študijného programu s akreditačnými štandardmi pre študijný program SAAVŠ.
Cieľ: Vytvárať atraktívne, motivujúce a nediskriminačné prostredie pre študentov a ich vysokoškolské štúdium.
Súvisiace indikátory:
- Podiel študentov, ktorí sa zapojili do hodnotenia kvality výučby a učiteľov študijného programu z celkového počtu študentov.
- Miera spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľov.
- Miera spokojnosti študentov so špecifickými potrebami.
- Miera zapojenia interných a externých zainteresovaných strán do zabezpečovania a zlepšovania kvality.
- Počet zapojených členov v organizáciách pre absolventov (Alumni).
Cieľ: Garantovať transparentné, spravodlivé a spoľahlivé prijímacie konanie zaručujúce rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie štúdia.
Súvisiace indikátory:
- Podiel prijatých uchádzačov na štúdium z počtu prihlásených uchádzačov v príslušnom stupni a forme štúdia.
- Podiel zapísaných uchádzačov do 1. ročníka štúdia z počtu prijatých uchádzačov v príslušnom stupni a forme štúdia.
Cieľ: Zvyšovať študijnú úspešnosť študentov uplatňovaním vhodne nastaveného prijímacieho konania, komunikáciou s uchádzačmi a študentmi počas štúdia.
Súvisiace indikátory:
- Počet podaných prihlášok na štúdium.
- Podiel študentov prvého roka štúdia, ktorí predčasne ukončili štúdium v štruktúre podľa dôvodu, t.j. vylúčenie pre neprospech, zanechanie štúdia, zmena študijného programu.
- Podiel študentov v ďalších rokoch štúdia, ktorí predčasne ukončili štúdium.
- Podiel študentov prekračujúcich štandardnú dĺžku štúdia v príslušnom stupni a forme štúdia.
- Počet absolventov.
- Podiel absolventov príslušného stupňa a formy štúdia z počtu študentov zapísaných na štúdium v danom stupni a forme štúdia.
Cieľ: Zvyšovať kvalitu vzdelávacieho procesu prostredníctvom používania inovatívnych moderných metód a foriem výučby a vzdelávania učiteľov.
Súvisiace indikátory:
- Podiel VŠ učiteľov do troch rokov praxe s absolvovaným adaptačným vzdelávaním.
- Podiel VŠ učiteľov absolvujúcich ďalšie rozvíjajúce vzdelávanie.
- Počet zorganizovaných podujatí na univerzite.
- Počet získaných ocenení univerzity, fakúlt a súčastí, vrátane študentov a zamestnancov univerzity.
- Umiestnenie univerzity vo svetových rankingoch.
Cieľ: Podporovať komunikáciu študentov v cudzom jazyku prostredníctvom budovania efektívneho portfólia jazykových kurzov a predmetov vedených v cudzom jazyku.
Súvisiace indikátory:
- Počet študijných programov poskytovaných v cudzích jazykoch.
- Počet predmetov poskytovaných v cudzom jazyku.
- Počet spoločných študijných programov so zahraničnými partnermi.
- Počet dvojitých diplomov so zahraničnými partnermi.
- Počet zahraničných vysokoškolských učiteľov, vedeckovýskumných pracovníkov a lektorov na univerzite.
- Počet aktívne využívaných dohôd UNIZA o spolupráci v jednotlivých oblastiach.
- Podiel zahraničných študentov na celkovom počte študentov.
- Počet aktívne zapojených učiteľov v cudzojazyčnej výučbe.
- Podiel študentov univerzity, ktorí absolvovali zahraničný študijný pobyt alebo stáž na celkovom počte študentov.
- Počet aktivít podporujúcich mobility študentov, pedagógov a zamestnancov.
- Objem finančných prostriedkov získaných z riešenia nevýskumných medzinárodných projektov.
- Počet členstiev UNIZA v medzinárodných organizáciách.
Cieľ: Zlepšovať, rozširovať a aktívne poskytovať podporné a poradenské služby uchádzačom o štúdium a študentom v priebehu štúdia.
Súvisiace indikátory:
- Počet zamestnancov so zameraním na podporu študentov.
- Rozsah poskytnutého študijného a kariérneho poradenstva.
- Pomer počtu študentov a počtu učiteľov.
Cieľ: Zlepšovať dostupnosť informačných zdrojov a IKT pre študentov.
Súvisiace indikátory:
- Výkonnosť univerzitnej počítačovej siete.
- Časové a percentuálne využitie dátového centra.
- Počet predmetov podporovaných e-learningom.
- Počet elektronických informačných zdrojov v knižnici.
- Počet vydaných knižných a elektronických zdrojov na univerzite.
- Počet a percentuálne využitie prístupných databáz v knižnici.
- Počet v knižnici evidovaných publikácií podľa jednotlivých kategórií a pracovísk.
- Ročný obrat bezhotovostného elektronického platobného systému.
Cieľ: Zabezpečiť atraktívne a vhodné vzdelávacie priestory s moderným materiálno-technickým a IKT vybavením.
Súvisiaci indikátor:
- Objem celkových investícií do vzdelávacej infraštruktúry univerzity na m2.
Cieľ: Vytvárať vhodné športové, kultúrne, duchovné a spoločenské zázemie pre študentov.
Súvisiace indikátory:
- Plocha relaxačných zón univerzity s prístupom pre študentov v m2.
- Plocha športových objektov univerzity v m2.
- Percentuálne využitie ubytovacích zariadení univerzity.
- Počet parkovacích miest na univerzite.
- Percentuálne využitie parkovísk univerzity.
Cieľ: Rozvíjať systém ďalšieho vzdelávania zamestnancov.
Súvisiace indikátory:
- Kvalitné udržateľné personálne zabezpečenie habilitačných a inauguračných konaní zabezpečené napríklad príslušným počtom profesorov a zahraničným zastúpením.
- Podiel akademických zamestnancov (vysokoškolských učiteľov a výskumných pracovníkov) na celkovom počte zamestnancov univerzity.
- Kvalifikačná a veková štruktúra zamestnancov univerzity.
- Počet zamestnancov univerzity, ktorí absolvovali ďalšie vzdelávanie.
- Podiel jednotlivých skupín zamestnancov univerzity absolvujúcich ďalšie vzdelávanie.
Cieľ: Rozvíjať ďalšie odborné vzdelávanie pre potreby praxe v rámci celoživotného vzdelávania, flexibilne reagujúce na socio-ekonomické a technologické zmeny, požiadavky zamestnávateľov, očakávané vedomosti, znalosti a zručnosti meniace sa v dôsledku Priemyslu 4.0 a demografických zmien.
Súvisiaci indikátor:
- Počet akreditovaných a neakreditovaných vzdelávacích programov a kurzov v rámci ďalšieho odborného vzdelávania pre potreby praxe.
Cieľ: Rozvíjať ďalšie vzdelávanie pre potreby komunity napĺňajúce úlohy spoločenskej zodpovednosti univerzity, prepájania vzdelávacích a vedeckovýskumných výstupov s miestnou komunitou s cieľom popularizácie štúdia na UNIZA (tretia misia univerzít).
Súvisiace indikátory:
- Počet účastníkov ďalšieho odborného vzdelávania z externého prostredia.
- Počet účastníkov vo veku 45-a viac ročných zapojených do ďalšieho vzdelávania v rámci Univerzity tretieho veku na UNIZA.
Cieľ: Vytvárať prostredie pre uplatnenie digitálneho spôsobu vzdelávania ako jednej z metód výučby.
Súvisiace indikátory:
- Počet predmetov podporovaných e-learningom.
- Počet nových funkcií a aplikácií v informačných systémoch na univerzite.
- Kapacita IT zdrojov pre podporu vzdelávania, vedy a prevádzky.
Person responsible for the content of the current subpage: JUDr. Renáta Šebestová / +421 41 513 5153 / renata.sebestova@uniza.sk