I. Samohodnotenie plnenia štandardu SP 2 – Návrh nového študijného programu a návrh úpravy študijného programu
SP 2.1. Návrh nového študijného programu alebo návrh úpravy študijného programu je spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania vysokej školy (ďalej len „vnútorný systém“). Ak vysoká škola nemá vnútorný systém schválený, pravidlá zabezpečovania kvality sú uvedené priamo v príslušnom návrhu.
Samohodnotenie plnenia
Návrh zosúladenia študijného programu je spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému zabezpečovania kvality UNIZA. Procesy, postupy a štruktúry definujú smernice UNIZA č. 222 Vnútorný systém zabezpečovania kvality na UNIZA a č. 204 Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na UNIZA. Fakulta pri tvorbe študijných plánov v študijnom programe uplatňuje procesy, postupy a štruktúry definované na úrovni univerzity aj Smernicou 203 Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA, Smernicou 205 Pravidlá pre priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov na UNIZA a Smernicou 212 Pravidlá pre definovanie pracovnej záťaže tvorivých zamestnancov UNIZA.
Študijné plány majú určenú časovú a obsahovú postupnosť predmetov študijných programov a formy hodnotenia študijných výsledkov definované v informačných listoch predmetov. Pri ich tvorbe sa uplatňovali princípy konštruktivistického prístupu, ktorého základom je zosúladiť požadované ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a učenia sa a spôsoby hodnotenia.
Pri navrhovaní obsahu študijného programu sa zohľadňovali časti študijného programu, špecificky požadované kompetencie, konkrétne a merateľné výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a hodnotenia, základné charakteristiky pre ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania, a hodnotenia a umiestnenie predmetu v programe, resp. programu v prostredí fakulty. Každý predmet má svoje miesto v učebných osnovách, v konkrétnom ročníku, či v štruktúre trajektórie.
Odkazy na dôkazy
Smernica 203:
smernica-UNIZA-c-203.pdf
Smernica 204:
smernica-UNIZA-c-204-uplne-znenie.pdf
Smernica 205:
smernica-UNIZA-c-205.pdf
Smernica 212:
smernica-UNIZA-c-212.pdf
Smernica 222:
https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-222.pdf
Informačné listy predmetov
SP 2.2. Študijný program je spracovaný v súlade s poslaním a strategickými cieľmi vysokej školy, určenými v dlhodobom zámere vysokej školy.
Samohodnotenie plnenia
„Strategickým cieľom Žilinskej univerzity v Žiline je jej formovanie ako modernej vzdelávacej a medzinárodne uznávanej vedeckovýskumnej inštitúcie a jej ďalší rozvoj založený na tradíciách a na tvorivom ponímaní vedeckého, vzdelávacieho, kultúrneho a humanizujúceho poslania, s vysokou prestížou a popredným miestom medzi európskymi univerzitami a v širšom celosvetovom priestore, so schopnosťou s predstihom a adekvátne reagovať na rýchlo sa meniace reálne prostredie a požiadavky praxe s využitím svojho inovačného potenciálu pre rozvoj regiónu, Slovenska a Európskej únie, rozvíjaním ľudského potenciálu a ďalších zdrojov univerzity, pri trvalom zabezpečovaní kvality tvorivej činnosti a vysokoškolského vzdelávania a dosahovaní spokojnosti študentov a ich budúcich zamestnávateľov na najvyššej možnej úrovni.“ Študijný program je spracovaný v súlade s uvedeným strategickým cieľom UNIZA, s víziou, poslaním a strategickými cieľmi fakulty, ktorej aktivity sú smerované do oblasti bezpečnosti.
V oblasti ŠP „krízový manažment“ je strategickým cieľom vzdelávanie a vedecko výskumná činnosť zamerané na oblasti: manažment rizík, civilná ochrana a krízový manažment vo verejnej správe, modelovanie a simulácie krízových javov, krízové plánovanie a tvorba krízových scenárov, procesné riadenie, riziká priemyselných procesov (údržba a technická kontrola), pracovné prostredie, ergonómia, logistika, manažérske systémy (kvalita, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, ochrana životného prostredia, kontinuita činností organizácie), podnikateľské riziká a krízový manažment v podniku, manažment zmeny, projektový manažment, integrovaný manažment rizík (integrované systémy riadenia, kultúra organizácie), metódy a techniky manažmentu rizík, manažment kvality, spoľahlivosť ľudského faktora, krízová komunikácia, krízová intervencia.
Odkazy na dôkazy
Dlhodobý zámer FBI UNIZA na roky 2021 – 2027
https://www.fbi.uniza.sk/uploads/files/1622012272-Dlhodoby-zamer-FBI-2021-2027.pdf
Dlhodobý zámer UNIZA na roky 2021 – 2027
https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/22022021_Dlhodoby-zamer-UNIZA-2021-2027.pdf
SP 2.3. Sú určené osoby zodpovedné za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie kvality študijného programu.
Samohodnotenie plnenia
V súlade s požiadavkami akreditačných štandardov a vnútornými pravidlami UNIZA sú určené osoby zodpovedné za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie kvality študijného programu. Na návrh dekana, po prerokovaní v kolégiu a po schválení vedeckou radou fakulty je menovaný tzv. hlavný garant, ktorý nesie hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie kvality študijného programu. Hlavný garant ŠP je členom Rady garantov fakulty a zároveň predsedom Rady študijného programu. Študijný program má určené aj ďalšie 4 osoby, tzv. spolugarantov, ktoré zabezpečujú profilové predmety príslušného študijného programu v súlade so štandardmi pre študijný program a zodpovedajú za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie kvality študijného programu.
Hlavným garantom ŠP je prof. Ing. Jozef Ristvej, PhD. EMBA, spolugarantmi sú doc. Ing. Eva Sventeková, PhD., doc. Ing. Katarína Hollá, PhD., doc. Ing. Mária Hudáková, PhD., doc. Ing. Katarína Buganová, PhD.
Profilovými predmetmi, ktoré garanti zabezpečujú v bakalárskom štúdiu sú: Krízový manažment, Manažment rizík, Manažment bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, Metódy a techniky manažmentu rizík, Pracovné prostredie.
Odkazy na dôkazy
Zápisy z rokovaní kolégií dekanky (uložené na dekanáte)
Zápisy z rokovania vedeckej rady fakulty
https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vedecka-rada-fakulty
Menovacie dekréty (kópie uložené na dekanáte)
Príkaz dekanky: Rada garantov fakulty
https://www.fbi.uniza.sk/uploads/files/1636025415-19-Rada-garantov-fakulty.pdf
Rady študijných programov
https://fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi
Smernica UNIZA č. 214 Štruktúry vnútorného systému kvality: https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-214.pdf
Vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky učiteľov: https://fbi.uniza.sk/stranka/zoznam-zamestnancov
Opis študijného programu
Rada ŠP KM
Hlavný garant:
Spolugaranti:
Zástupca zamestnávateľov:
Absolvent št. programu:
Študent:
SP 2.4. Do prípravy návrhu študijného programu sú zapojení študenti, zamestnávatelia a ďalšie zainteresované strany.
Samohodnotenie plnenia
Do prípravy návrhu na zosúladenie študijného programu sú okrem osôb zodpovedných za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie kvality študijného programu zapojení aj zástupcovia študentov, zamestnávateľov a ďalších zainteresovaných strán (absolventi). Sú členmi Rady študijného programu, na základe ich schválenia vo vedeckej rade fakulty.
Odkazy na dôkazy
Zápis z rokovania vedeckej rady fakulty
https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vedecka-rada-fakulty
Menovacie dekréty (kópie uložené na dekanáte)
Zápisy z rokovaní Rady študijného programu (uložené na sekretariáte profilovej katedry)
Rady študijných programov
https://fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi
Vyjadrenia autorít z praxe.
SP 2.5. Študijný program je priradený k študijnému odboru a je zdôvodnená miera jeho obsahovej zhody s príslušným študijným odborom. V prípade študijných programov v kombinácii dvoch študijných odborov alebo ak ide o interdisciplinárne štúdiá, je študijný program priradený k príslušným študijným odborom a je zdôvodnená miera jeho obsahovej zhody s príslušnými študijnými odbormi.
Samohodnotenie plnenia
Študijný program je priradený k študijnému odboru Bezpečnostné vedy, ktorého nosnými témami jadra znalostí patria ochrana osôb, majetku a informácií, bezpečnostný manažment, projektový manažment, občianska bezpečnosť a civilná ochrana, manažment rizík a krízový manažment, záchranné služby, súdne inžinierstvo, teória policajných vied, kriminalistika a kriminológia, bezpečnostné verejno-správne služby, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, ochrana pred požiarmi, technologická bezpečnosť. Nosné témy jadra študijného odboru zahŕňajú znalosti z relevantných právnych oblastí, najmä z oblasti trestného, policajného a správneho práva.
Na univerzite sú nastavené pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov, z ktorých vyplýva, že predmety nosných tém jadra poznatkov študijného odboru musia predstavovať minimálne 60% ECTS kreditov.
V študijnom pláne a tiež v informačnom liste predmetu je taxatívne uvedené, či daný predmet je predmetom jadra. Denná forma štúdia je organizovaná tak, že štúdium podľa odporúčaného študijného plánu zodpovedá z hľadiska časovej náročnosti práci študenta v rozsahu 1560 hodín za akademický rok vrátane samostatného štúdia a samostatnej tvorivej činnosti. (súlad s požiadavkou Zákona o VŠ, §60, ods.2) Celková hodinová záťaž študenta je uvedená v informačnom liste predmetu a pozostáva z priamej výučby a ostatných aktivít definovaných pre úspešné naplnenie vzdelávacieho cieľa predmetu. Celkový počet kreditov v bakalárskom stupni štúdia je minimálne 180 ECTS (120 ECTS v Ing.).
Predmety jadra v danom stupni štúdia predstavujú v jednotlivých trajektóriách Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva 141 ECTS (podiel 78,33 %.), Podniková bezpečnosť (vnútorná) 138 ECTS (podiel 76,67 %.) a Manažment rizík a krízový manažment v podniku 141 ECTS (podiel 78,33 %).
Odkazy na dôkazy
Príloha č.1 Vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 244/2019 Z.z. o sústave študijných odborov Slovenskej republiky
Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 614/2002 Z.z. o kreditovom systéme štúdia
Čl. 3 Smernice č. 203 Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na Žilinskej univerzite v Žiline
Opis študijného programu
Informačné listy predmetov http://www.akreditacia.uniza.sk/
SP 2.6. V študijnom programe je jasne špecifikovaná a komunikovaná úroveň kvalifikácie, ktorú získavajú študenti jeho úspešným absolvovaním, pričom kvalifikácia zodpovedá príslušnej úrovni vzdelania podľa kvalifikačného rámca.
Samohodnotenie plnenia
Úroveň kvalifikácie, ktorú získajú študenti úspešným absolvovaním bakalárskeho štúdia v ŠP Krízový manažment je jasne špecifikovaná v „Opise študijného programu“, konkrétne:
v bode 2 Profil absolventa a ciele vzdelávania v písmene b) Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený.
Kvalifikácia zodpovedá úrovni 6 a očakávaniam praxe, ktoré sú deklarované Národným kvalifikačným rámcom SR, Národným štandardom zamestnaní, Národnou sústavou povolaní, Katalógom pracovných pozícií a ďalšími verejnými portálmi ako napr. Kartotéka zamestnaní (www.istp.sk ).
Úspešné ukončenie študijného programu potvrdzuje vysoká škola udelením akademického titulu, vydaním vysokoškolského diplomu, ako aj vydávaním ďalšej dokumentácie vysvetľujúcej získanú kvalifikáciu vrátane dosiahnutých výsledkov vzdelávania, kontext, úroveň a obsah úspešne zavŕšeného štúdia.
Dokladmi o absolvovaní bakalárskeho štúdia študijného programu krízový manažment v študijnom odbore bezpečnostné vedy sú vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu. (v zmysle Zákona o VŠ, § 68).
Odkazy na dôkazy
https://siov.sk/medzinarodna-spolupraca/slovensky-kvalifikacny-ramec-a-europsky-kvalifikacny-ramec/
https://www.minedu.sk/data/files/289_Narodny%20kvalifikacny%20ramec%20SR_final.pdf
Trajektória 1: Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-495947
Zákon 55/2017 Z. z
Trajektória 2: Podniková bezpečnosť (vnútorná)
https://www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/1011 (NSK 6)
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5549 (SNP 6)
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6895-1 (SNP 6)
Trajektória 3: Manažment rizík a krízový manažment v?podniku
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6914 (SNP 6)
https://www.pozicie.sk/manazment/risk-manager (6)
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6895-1 (SNP 6)
SP 2.7. V študijnom programe je jasne špecifikovaný profil absolventa, pričom v jeho rámci sú prostredníctvom deskriptorov vymedzené a komunikované výstupy vzdelávania, ktoré sú verifikovateľné a zodpovedajú poslaniu vysokej školy, príslušnému stupňu kvalifikačného rámca a oblasti poznania podľa príslušného študijného odboru alebo kombinácie študijných odborov, v ktorých ich absolventi získajú vysokoškolské vzdelanie.
Samohodnotenie plnenia
V študijnom programe Krízový manažment je v opise študijného programu jasne špecifikovaný profil absolventa. Profil absolventa je špecifikovaný vzhľadom k príslušnému stupňu kvalifikačného rámca, opisu študijného programu (definovaného Vyhláškou MŠVVaŠ SR ) i uplatniteľnosti absolventov na trhu práce (štatistiky UPSVAR, vlastné prieskumy fakulty). Štruktúra a obsah povinných a povinne voliteľných študijných predmetov a ďalších vzdelávacích činností študijného programu Krízový manažment poskytuje a umožňuje získanie vedomosti, zručnosti a kompetencií ako aj prenositeľných spôsobilosti, ktoré umožňujú ako odborný tak aj osobný rozvoj študentov. Výstupy vzdelávania sú jasne vymedzené v opise študijného programu a verifikovateľné definovanými metódami a formami vzdelávania a hodnotenia výsledkov, ktoré sú uvedené v jednotlivých informačných listoch predmetov a zodpovedajú poslaniu UNIZA, stupňu kvalifikačného rámca SKKR 6 a oblasti poznania študijného odboru Bezpečnostné vedy.
Odkazy na dôkazy
Opis študijného programu
Informačné listy predmetov
Vyhláška MŠVVaŠ SR https://www.minedu.sk/sustava-studijnych-odborov-sr/
SP 2.8. Výstupy vzdelávania a kvalifikácia získaná absolvovaním študijného programu napĺňa sektorovo-špecifické odborné očakávania na výkon povolania. V študijnom programe sú indikované povolania, na výkon ktorých je potrebná získaná kvalifikácia. Tieto skutočnosti sú potvrdené vyjadreniami relevantných externých zainteresovaných strán alebo súhlasným stanoviskom právnickej osoby uvedenej v opise príslušného študijného odboru, ak si to opis vyžaduje, alebo súhlasným stanoviskom príslušného ministerstva na uskutočňovanie študijného programu, ak ide o štátnu vysokú školu, resp. o kvalifikáciu pre výkon regulovaných povolaní.
Samohodnotenie plnenia
Absolvovaním študijného programu študent napĺňa sektorovo-špecifické odborné očakávania na výkon povolaní špecifikovaných v „Opise študijného programu“, konkrétne v bode 2 Profil absolventa a ciele vzdelávania v písmene b) Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a prezentovaných nižšie.
Na vyznačenie trajektórie v dokumentácii študenta pri skončení stupňa štúdia (dodatok k diplomu, diplom) musí študent získať minimálne 95% kreditov za predmety predpísané v príslušnej trajektórii.
Uvedené skutočnosti sú potvrdené vyjadreniami relevantných externých zainteresovaných strán s písomným súhlasným stanoviskom vybraných autorít. Autority sú uvedené v „Opise študijného programu“, konkrétne v bode 2 Profil absolventa a ciele vzdelávania v písmene c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.
Prezentácia získaných kvalifikácií je v portáloch www.sustavapovolani.sk, https://www.pozicie.sk/ , https://www.istp.sk/kartoteka-zamestnani, www.kvalifikacie.sk
Klasifikácia 6 - 1. stupeň vysokoškolského vzdelávania zodpovedá príslušnej úrovni vzdelania pre trajektórie:
Trajektória 1: Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva
Trajektória 2: Podniková bezpečnosť (vnútorná)
Trajektória 3: Manažment rizík a krízový manažment v podniku
Odkazy na dôkazy
Trajektória 1: Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-495947
Zákon 55/2017 Z. z
Trajektória 2: Podniková bezpečnosť (vnútorná)
https://www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/1011 (NSK 6)
b. Špecialista bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a ochrany životného prostredia
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5549 (SNP 6)
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6895-1 (SNP 6)
Trajektória 3: Manažment rizík a krízový manažment v?podniku
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6914 (SNP 6)
https://www.pozicie.sk/manazment/risk-manager (6)
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6895-1 (SNP 6)
SP 2.9. Odborný obsah, štruktúra a sekvencia profilových študijných predmetov a ďalších vzdelávacích činností študijného programu a podmienky na úspešné ukončenie štúdia umožňujú dosahovanie výstupov vzdelávania uvedených v profile absolventa a zaručujú prístup k aktuálnym vedomostiam, zručnostiam a kompetentnostiam vrátane prenositeľných spôsobilostí, ktoré ovplyvňujú osobný rozvoj študentov a môžu byť využité v ich budúcom kariérnom uplatnení a v živote ako aktívnych občanov v demokratických spoločnostiach. V prípade profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov je obsah študijného programu zostavený tak, aby umožňoval dosiahnuť zamestnávateľmi očakávané výstupy vzdelávania s akcentom na rozvoj praktických profesijných zručností v príslušnom odvetví hospodárstva alebo spoločenskej praxe.
Samohodnotenie plnenia
Dosahovanie výstupov vzdelávania uvedených v profile absolventa bakalárskeho študijného programu Krízový manažment je zabezpečené prostredníctvom vytvorenej štruktúry a obsahu povinných a povinne voliteľných predmetov ako aj ostatných vzdelávacích činností študijného programu (odborná prax, príprava bakalárskej práce, odborné kurzy, zahraničné stáže), ktoré absolventom zaručujú prístup k odborným vedomostiam, zručnostiam a kompetentnostiam (kompetenciám) vrátane prenositeľných spôsobilostí. Rozvoj profesijných a osobnostných kompetencií umožňuje široké uplatnenie absolventov v rámci profesie ale aj ich ďalší rozvoj vzhľadom k špecifickým podmienkam a situáciám v ich kariérnom uplatnení ako aktívnych občanov, ktorí budú vytvárať hodnoty v demokratických spoločnostiach. Jasne definované ciele a výstupy vzdelávania, pravidlá a podmienky na úspešné ukončenie štúdia umožňujú študentom efektívne a kvalitné štúdium.
Odkazy na dôkazy
Študijný plán
Informačné listy predmetov
Opis študijného programu
Smernica 209:
02092021_S-209-2021-Studijny-poriadok-pre-1-a-2-stupen-VS.pdf (uniza.sk)
SP 2.10. Študijný program má stanovenú štandardnú dĺžku štúdia, určenú pracovnú záťaž pre jednotlivé študijné predmety vyjadrenú v ECTS kreditoch a počet hodín kontaktnej výučby s výnimkou, ak to nevyžaduje povaha vzdelávacej činnosti. Štandardná dĺžka štúdia, pracovná záťaž a počet hodín kontaktnej výučby umožňujú dosiahnutie výstupov vzdelávania a zodpovedajú forme študijného programu.
Samohodnotenie plnenia
Študijný program má stanovenú štandardnú dĺžku štúdia, určenú pracovnú záťaž pre jednotlivé študijné predmety vyjadrenú v ECTS kreditoch a počet hodín kontaktnej výučby. Tieto hodnoty sú definované v súlade so zákonom o VŠ, s požiadavkami akreditačných štandardov, so študijným poriadkom UNIZA (smernica 209) a pravidlami pre tvorbu odporúčaných študijných plánov (smernica 203). Všetky tieto informácie sú uvedené v študijných plánoch jednotlivých študijných programov, ktoré sú zverejnené na webe fakulty i v informačnom systéme e-vzdelávanie.
Odkazy na dôkazy
Smernica 209:
02092021_S-209-2021-Studijny-poriadok-pre-1-a-2-stupen-VS.pdf (uniza.sk)
Smernica 203:
smernica-UNIZA-c-203.pdf
e-vzdelávanie:
https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/plany.php
SP 2.11. V prípade profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov je súčasťou ich obsahu povinná odborná prax študentov v zmluvne spolupracujúcej organizácii v celkovom rozsahu aspoň jeden semester, ktorej účelom je rozvoj praktických profesijných zručností. Odborná prax umožňuje študentovi vykonávať činnosti, prostredníctvom ktorých si osvojí pracovné postupy typické pre príslušnú úroveň kvalifikácie a príslušný študijný odbor, má možnosť podieľať sa na odborných procesoch, projektoch a prostredníctvom konkrétnych úloh nadobúdať vedomosti, zručnosti a kompetentnosti relevantné pre výkon príslušných profesií. Odborná prax môže byť uskutočnená ako súvislá alebo rozdelená na viacero kratších časových období v nadväznosti na potreby príslušného študijného programu a podmienky spolupracujúcej organizácie, v ktorej sa odborná prax uskutočňuje.
Samohodnotenie plnenia
Nejedná sa o profesijne orientovaný študijný program.
Odkazy na dôkazy
-
SP 2.12. Študijný program má jednoznačne určenú úroveň a povahu tvorivých činností, vyžadovanú na úspešné ukončenie štúdia, najmä vo väzbe na záverečnú prácu.
Samohodnotenie plnenia
Tvorivá činnosť je neoddeliteľnou súčasťou profilových predmetov, predmetov jadra študijného odboru i ostatných predmetov v rámci študijného programu. Tieto tvorivé činnosti sú zväčša deklarované spracovávaním semestrálnych prác, projektov, prípadových štúdií a ďalších úloh počas štúdia. Úroveň, povaha a spôsob hodnotenia tvorivých činností počas štúdia sú bližšie definované v informačných listoch predmetov.
Úroveň tvorivej činnosti nadobudnutú počas štúdia študent preukáže pri spracovaní záverečnej práce. Požiadavky na úroveň záverečnej práce sú definované v študijnom poriadku (Smernica 209, čl 18).
V bakalárskej práci musí byť súčasťou riešenia študenta najmä kvalitná analýza skúmaného problému z príslušného odboru, jej vyhodnotenie a návrh riešenia, jeho zhodnotenie a návrh odporúčaní. Študent 1. stupňa vysokoškolského štúdia musí preukázať vypracovaním záverečnej práce, že vie použiť získané vedomosti a má kompetencie pre riešenie problémov v odbore štúdia. Má schopnosti získavať a interpretovať zodpovedajúce údaje zvyčajne v odbore štúdia a na ich základe sa vie eticky a spoločensky zodpovedne rozhodovať.
Odkazy na dôkazy
Informačné listy predmetov
Záverečné práce:
https://crzp.cvtisr.sk/
Smernica 209:
02092021_S-209-2021-Studijny-poriadok-pre-1-a-2-stupen-VS.pdf (uniza.sk)
II. Samohodnotenie štandardu 3 – Schvaľovanie študijného programu
SP 3.1. Študijný program je schválený v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému a je zaručené nezávislé, nezaujaté, objektívne, odborne fundované, transparentné a spravodlivé posúdenie návrhu a schválenie študijného programu, do ktorého sú zapojení študenti, zamestnávatelia a ďalšie zainteresované strany. Je zaručené, že osoby posudzujúce a schvaľujúce študijný program sú iné ako osoby, ktoré pripravujú návrh študijného programu.
Samohodnotenie plnenia
Študijný program je schvaľovaný v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému. Do procesov sú zapojení študenti, zamestnávatelia a ďalšie zainteresované strany. Zároveň je zaručené, že osoby posudzujúce a schvaľujúce študijný program sú iné ako osoby, ktoré pripravujú návrh študijného programu.
Procesy sú v kompetencii Akreditačnej rady, ktorá je najvyšším rozhodovacím orgánom v rámci zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania, akreditácie študijných programov, habilitačného konania a konania na vymenovanie profesora na UNIZA. Členmi Akreditačnej rady sú aj 2 akademickí zamestnanci mimo UNIZA (min. 1 pôsobí na zahraničnej univerzite), 2 členovia z externého prostredia z radov zamestnávateľov (nie sú zainteresovaní na vzdelávacom procese a vedecko-výskumnej činnosti UNIZA), 2 členovia z radov zástupcov študentov. V štatúte Akreditačnej rady (smernica 210, čl. 4 a čl. 5) sú definované ďalšie kritériá na jej členov v záujme zabezpečenia nezávislého, nezaujatého, objektívneho, odborne fundovaného, transparentného a spravodlivého posúdenia návrhu a schválenia študijného programu.
Odkazy na dôkazy
Vnútorný systém kvality UNIZA
https://www.uniza.sk/index.php/univerzita/vseobecne-informacie/vnutorny-system-kvality
Smernica 210:
https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-210.pdf
Smernica č. 222 Vnútorný systém zabezpečovania kvality na Žilinskej univerzite v Žiline
https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-222.pdf
Smernice č. 204 Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na Žilinskej univerzite v Žiline
https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-204-uplne-znenie.pdf
III. Samohodnotenie štandardu 4 – Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta
SP 4.1. Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe umožňujú dosahovanie výstupov vzdelávania pri rešpektovaní rozmanitosti študentov a ich potrieb.
Samohodnotenie plnenia
Rozmanitosť potrieb študenta môže byť vnímaná z rôznych uhlov pohľadu, napr. z hľadiska preferovaného učebného štýlu, z hľadiska osobnostnej charakteristiky, záujmov a ašpirácií, môže byť závislá od rôznej životnej, sociálnej, zdravotnej situácie študenta, atď.
FBI UNIZA identifikuje rozmanité potreby a požiadavky uchádzačov a študentov a používa formy, metódy a nástroje vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov, ktoré umožňujú dosahovanie vzdelávacích výstupov pri rešpektovaní rozmanitých potrieb študentov. Kritérium je plnené na rôznych úrovniach na základe rôznej typológie a rozmanitosti študentov. Z hľadiska rozmanitosti záujmu o štúdium jednotlivých predmetov v danom študijnom programe sú poskytované v rámci študijných (učebných) plánov okrem povinných predmetov predmety povinne voliteľné, ktorých výberom a vhodnou kombináciou si študenti vyberajú vlastnú trajektóriu štúdia. Touto možnosťou sa podporujú v?rámci odboru bezpečnostných vied rozmanité profesijné zamerania budúcich absolventov FBI UNIZA, ich osobnostný a kariérny rozvoj. Tento je tiež podporovaný možnosťou uplatnenia a zostavenia individuálneho študijného plánu na základe akceptovania rozmanitých situácii a?aktuálnych potrieb študentov. Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov sa uplatňujú a sú so značným zreteľom brané do úvahy už pri návrhu študijného programu, kde sa na tieto účely využívajú výsledky spätnej väzby od študentov (napr. dotazníkové prieskumy, návrhy študentov, atď.). Dosahovanie výstupov vzdelávania s ohľadom na rozmanitosť študentov sa tiež uplatňuje pri vypisovaní tém semestrálnych prác, záverečných prác, pri realizácii odbornej praxe, pracovných stáží, atď. Na základe skúseností učiteľa a interakcie s jednotlivými študentmi sú uplatňované rôzne formy, metódy a nástroje vyučovania a hodnotenia a motivujúce podporné metódy učenia sa.
Na základe existencie a realizácie niektorých diagnostických nástrojov, medzi ktoré patria napr. vyššie spomenuté dotazníky, VŠ pedagógovia volia vhodné formy a metódy vyučovania a hodnotenia dosahovaných výsledkov vzdelávania. Pri ich uplatňovaní sa efektívne využíva účinná pomoc a spolupráca študentov vyšších ročníkov, resp. stupňov štúdia. Za účelom uplatňovania pravidiel a foriem a realizácie vhodných nástrojov a metód vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe, ktoré umožňujú dosahovanie výstupov vzdelávania pri rešpektovaní rozmanitosti študentov a ich potrieb, absolvujú prijatí VŠ pedagógovia tzv. adaptačné vzdelávanie, v rámci ktorého sa značná časť štúdia venuje danej problematike. (Témy adaptačného vzdelávania zamerané na podporu napĺňania tohto ukazovateľa:?Osobnosť vysokoškolského študenta. Diagnostika štýlov učenia sa, prístupov k učeniu študentov a možnosti vytvárania vhodných podmienok pre učenie sa študentov s rôznymi štýlmi učenia, prístupmi k učeniu. Špecifiká vzdelávania dospelých. Psychodidaktické poznatky o učení a vyučovaní študentov. Študenti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami a nadaní študenti.) FBI UNIZA okrem ohľadu na rozmanitosť pri vyučovaní, učení sa a hodnotení dosahovaných výsledkov vzdelávania berie ohľad na rozmanitosť potrieb študentov a?na uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami napr. aj pri realizácii prijímacieho konania, pri štátnych záverečných skúškach, atď. Odborný dohľad pri uplatňovaní a?realizácii pravidiel, metód a foriem vyučovania, učenia sa a vyhodnotenia dosahovaných výsledkov vzdelávania pre študentov so špecifickými potrebami poskytuje fakultný koordinátor pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami. V potrebných prípadoch do procesu vyučovania a učenia sa a?do jeho modifikácie spojenej s odporúčaniami a usmerneniami môžu byť zapojení okrem prodekana pre vzdelávanie aj tútori, fakultní študijní poradcovia, resp.?pedagogickí tajomníci.
Odkazy na dôkazy
Učebné plány študijného programu s jednotlivými trajektóriami:
Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva
Podniková bezpečnosť (vnútorná)
Manažment rizík a krízový manažment v podniku