Názov fakulty: | Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov |
Názov študijného programu: | poštové inžinierstvo |
Stupeň štúdia: | 2. |
Garant študijného programu: | prof. Ing. Radovan Madleňák, PhD. |
1. | Základné údaje o študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Názov študijného programu | poštové inžinierstvo | Číslo podľa registra ŠP |
21496 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Stupeň vysokoškolského štúdia | 2 | ISCED_F kód stupňa vzdelávania |
767 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Miesto štúdia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Názov študijného odboru | doprava | Číslo študijného odboru podľa registra ŠP |
3772T00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISCED_F kód odboru/odborov |
1041 Dopravné služby | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Typ študijného programu | akademicky orientovaný | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Udeľovaný akademický titul | Ing. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Forma štúdia | denná | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia | V tomto študijnom programe nespolupracujeme s inou vysokou školou. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Jazyk uskutočňovania študijného programu | slovenský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j | Štandardná dĺžka štúdia | 2 rok(y) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k | Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov) |
1.ročník: 30 2.ročník: 30 3.ročník: 4.ročník: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet študentov |
|
2. | Profil absolventa a ciele vzdelávania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROFIL ABSOLVENTA Absolventi 2. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom programe Poštové inžinierstvo sú vysoko kvalifikovaní odborníci s jedinečnými vedomosťami, zručnosťami a kompetentnosťami. Sú schopní riadiť, koordinovať, kontrolovať a zodpovedať za zverenú oblasť. Dokážu analyzovať problémy a možnosti určujúce rozvoj poštových a logistických podnikov ako aj trendy na poštovom trhu, podieľajú sa na spracovávaní návrhov, koncepcií a strategických úloh. Majú široké prierezové znalosti z oblasti logistiky, poštových technologických a logistických procesov, poštových sietí, poznajú prvky automatizácie a digitalizácie procesov a dokážu modelovať a optimalizovať, poštové a distribučné systémy a siete. Majú znalosti o podnikaní, legislatívnych predpisoch, organizácii a finančnom riadení, riadení kvality a marketingu poštových podnikov. Poznajú princípy, súvislosti a chápu zákonitosti, ktoré vedia uplatniť pri výstavbe simulačných modelov pre potreby rozhodovania a riadenia procesov, poštovej prevádzky a podniku. Dobre sa orientujú v obchodných a distribučných modeloch pre elektronické obchodovanie. Poznajú metódy a modely pre tvorbu cien vo vnútroštátnych a medzinárodných poštových službách. Ovládajú metódy analýzy požiadaviek zákazníkov na poštovom trhu, majú vedomosti o technologických a kvalitatívnych vlastnostiach tradičných poštových a logistických služieb, nových elektronických poštových služieb, o ich vyberaní a distribúcií, uplatňovaní prvkov automatickej identifikácie a smart zariadení v poštovej sieti, majú základný prehľad v oblasti problematiky medzinárodnej pošty a súvisiacej legislatívy. Sú spôsobilí riadiť ľudské zdroje na úrovni úseku, odboru, útvaru či podniku, ovládajú príslušné administratívne a personálne a iné agendové činnosti poštového podniku. Vedia efektívne využívať nástroje a aplikácie informačno-komunikačných technológií. Majú pokročilé prezentačné zručnosti vrátane komunikácie v cudzom jazyku. Absolvovanie 2. stupňa štúdia je rozšírením základov znalostí, zručností a kompetentností získaných v prvom stupni štúdia v študijnom programe distribučné technológie a služby alebo v inom programe v odbore doprava. Absolvent je pripravený ďalej sa vzdelávať pre potreby praxe ale tiež pokračovať v treťom stupni vysokoškolského vzdelávania. CIELE VZDELÁVANIA CV1 Absolvent štúdiom získava rozsiahle prierezové znalosti o technologickej, právnej, logistickej a ekonomickej charakteristike odvetvia poštových služieb a logistiky čo mu umožňuje:
CV2 Rozumie pojmom, princípom a súvislostiam uplatňovaným pri riadení, plánovaní, koordinovaní, kontrolovaní poštovej prevádzky/útvaru/ podnik, technologických systémov a reťazcov s dôrazom na zabezpečenie a kontrolu bezpečnosti osôb a majetku, dodržiavanie požiadaviek na kvalitu služby a využívanie IKT s ohľadom na digitálnu transformáciu CV3 Štúdiom získa schopnosť analyzovať problémy a procesy v poštovej prevádzke, špecifikovať požiadavky na ich riešenie a hľadať riešenia v spojitosti s rozvojom iných oblastí uplatnením vhodných metód a nástrojov štatistickej analýzy, diagnostiky, projektovania, riadenia kvality, operačného výskumu, modelovania a simulácií. CV4 Nadobudne schopnosť plniť úlohy v oblasti riadenia ľudských zdrojov a vykonávať činnosti smerujúce k ich splneniu (výkon personálnej a mzdovej agendy) vo vzťahu k bezprostredne podriadeným zamestnancom (motivovať, plánovať, riadiť, kontrolovať a hodnotiť) CV5 Je schopný navrhovať inovatívne strategické riešenia, prijímať a obhajovať zásadné rozhodnutia a niesť zodpovednosť za vytváranie komunikačných programov pre spoluprácu so zákazníkmi, zmluvnými partnermi a ďalšími zainteresovanými subjektmi (verejnou správou). CV6 Dokáže uplatňovať ekonomické princípy a mechanizmy tvorby ceny, rozdeľovania, výmeny a spotreby ekonomických statkov a rozvíjať súčasné poznanie, navrhovať a realizovať nové riešenia v nadväznosti na distribučné trendy vyplývajúce z elektronického obchodovania CV7 Absolvent pozná legislatívne prostredie poskytovania regulovaných a neregulovaných poštových služieb a distribúcie zásielok, je schopný vykonávať odborné a špecializované činnosti pri regulácií a štátnom dohľade poštových služieb, vie uplatniť požiadavky vyplývajúce z medzinárodných dohôd v oblasti poštovej prevádzky a prepravy, požiadavky z obchodných a poštových zmlúv v technologických postupoch a procesoch. CV 8 Absolvent vie efektívne využívať IKT nástroje a aplikácie v procesoch digitálnej transformácie podniku. CV9 Absolvent dokáže aplikovať princípy konštrukcie a riadenia distribučných sietí v kontexte elektronického obchodovania a to pri doprednej, ale aj reverznej distribúcii, vie vytvárať a realizovať komunikačné kampane v digitálnom prostredí pre podporu fyzickej, ale i digitálnej distribúcie. VÝSTUPY VZDELÁVANIA VV1 Absolvent má schopnosť a vie použiť znalosti z technologickej, právnej, logistickej a ekonomickej oblasti odvetvia poštových služieb pre riešenie nových zložitých, štandardných aj neštandardných úloh v oblasti poštovej prevádzky a prepravy národného a medzinárodného významu a v oblasti ekonomiky a riadenia podniku VV2 Dokáže analyzovať problémy a príležitosti determinujúce rozvoj poštových a logistických podnikov, poštového odvetvia ako aj trendy na poštovom trhu, je pripravený rozvíjať vlastnú podnikateľskú činnosť priamo v oblasti poskytovania poštovej distribúcie, alebo v sprostredkovaní a objednávaní poštových a logistických služieb. VV3 Vie uplatniť metódy a nástroje manažérskeho rozhodovania pre efektívne plánovanie, riadenie, koordinovanie a kontrolovanie poštovej prevádzky/útvaru/ podniku s dôrazom na BOZP, požiadavky na kvalitu poskytovaných služieb ako aj plnenie úloh súvisiacich s vytváraním protikorupčného prostredia v spoločnosti. VV4 Dokáže analyzovať problémy a procesy poštovej prevádzky/útvaru/podniku, špecifikovať požiadavky na ich riešenie a hľadať riešenia uplatnením vhodných metód a nástrojov štatistickej analýzy, diagnostiky, projektovania, riadenia kvality, operačného výskumu, modelovania a simulácií. VV5 Vie aplikovať vhodné metódy a postupy pri riešení návrhov štandardných technologických postupov pre vyberanie a distribúciu a navrhovať nové riešenia a podieľať sa na rozvoji distribučných a poštových technológií, nových elektronických poštových služieb, aplikácií a smart zariadení v kontexte I4.0 VV6 Absolvent ovláda metódy a zásady konštrukcie a optimalizácie poštových prepravných sietí, alokácie prístupových a obchodných miest, vie riadiť optimalizáciu logistických procesov aj v rozsiahlom logistickom systéme (v doprednom, ale i reverznom toku) a dokáže vyhodnocovať efektívnosť logistického procesu, sledovať a posudzovať vývojové trendy vyplývajúce z potrieb praxe (najmä elektronické obchodovanie). VV7 Dokáže uplatňovať ekonomické princípy, dodržiavať zásady rozpočtovania a voliť správne mechanizmy tvorby ceny v regulovanej a neregulovanej časti poštového trhu, princípy rozdeľovania, výmeny a spotreby VV8 Vie riadiť bezprostredne podriadených zamestnancov, ale disponuje aj schopnosťami manažovať podriadené organizačné zložky. Je schopný jasne formulovať ciele, úlohy, možnosti ich riešenia, komunikovať výsledky ako aj formulovať vlastné myšlienky a postoj. Je pripravený na argumentáciu a diskusiu a prevzatie zodpovednosti za dosiahnuté výsledky. VV9 Ovláda prevádzkové predpisy, podieľa sa na ich pripomienkovaní a dokáže navrhovať nové administratívne alebo prevádzkové zásady, postupy a techniky. Vie uplatniť požiadavky vyplývajúce z medzinárodných dohôd v oblasti poštovej prevádzky a prepravy, požiadavky z obchodných a poštových zmlúv v technologických postupoch a procesoch. Zabezpečuje poradenskú a lektorskú činnosť. Absolvent pozná legislatívne prostredie poskytovania regulovaných a neregulovaných poštových služieb a distribúcie zásielok aj v medzinárodnom styku, je schopný vykonávať odborné a špecializované činnosti pri regulácií a výkone štátneho dohľadu poštových služieb vrátane analytickej činnosti, vyhodnocovania výsledkov a pri príprave podkladov na rozhodovanie. VV10 Ovláda spôsoby a metódy komunikácie, vie vytvárať kontakty a komunikovať s obchodnými partnermi, zákazníkmi, je spôsobilý komunikovať obchodné a poštové podmienky a v spolupráci so zamestnancami poštovej prevádzky a zamestnancami organizačných útvarov obchodu a marketingu, vstupovať do obchodných vzťahov a uplatňovať nástroje na budovanie a riadenie vzťahov so zákazníkmi a nástroje marketingovej komunikácie aplikovateľné v digitálnom prostredí pre podporu elektronickej formy obchodovania. VV 11 Absolvent vie efektívne využívať IKT nástroje a aplikácie rôznych agendových informačných systémov, komunikačné a databázové systémy vyplývajúce z trendov digitálnej transformácie podniku. Kvalifikovanosť absolventa po ukončení štúdia je determinovaná získanými vedomosťami, zručnosťami a kompetentnosťami, ktoré sú stanovené v cieľoch vzdelávania. Získané vedomosti, zručnosti a kompetentnosti vychádzajú z konkrétnych cieľov vzdelávania jednotlivých predmetov študijného programu sú uvedené vo výstupoch vzdelávania v informačných listoch predmetov.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zoznam indikovaných povolaní, v ktorých sa môžu absolventi uplatniť vychádza z Registra zamestnaní (kvalifikačná úroveň SKKR7) a kariet kvalifikácií Národnej sústavy kvalifikácií (kvalifikačná úroveň SKKR7). Ide napríklad o: 2149021 Technický špecialista v poštových službách (dostupné z: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-7030-28) 1324009 Riadiaci pracovník (manažér) v poštových službách (dostupné z: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-7031-28 ) 1324008 Riadiaci pracovník (manažér) v logistike (dostupné z: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-7024-28) 2421003 Projektový špecialista (projektový manažér) (dostupné z: https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5553-1%20Projektov%C3%BD%20%C5%A1pecialista%20(Projektov%C3%BD%20mana%C5%BE%C3%A9r)
Na základe portálu internetový sprievodca trhom práce (https://www.istp.sk/) boli identifikované aj tieto povolania (zodpovedajúce kvalifikačnej úrovni SKKR 7):
Absolvent študijného programu poštové inžinierstvo je pripravený nájsť uplatnenie aj v ďalších povolaniach vyžadujúcich si nadobudnuté vedomosti, zručnosti a kompetentnosti vyplývajúce z profilu uvedených povolaní, napr. vo výkonných funkciách, ale tiež ako špecialista pre oblasť riadenia poštových a logistických systémov predovšetkým na oddeleniach prevádzky, logistiky v poštových, zasielateľských a logistických podnikoch, vo výkonných funkciách poštových operátorov a vo funkciách špecialistov, disponentov, administrátorov a manažérov, brokerov a konsolidátorov, rovnako tak v oblasti elektronického podnikania, štátnej správy a štátneho dohľadu. Absolvent má znalosti o podnikaní v poštovom sektore, v doprave a zasielateľstve a je pripravený prevádzkovať a riadiť firmu. Absolvent študijného programu poštové inžinierstvo je pripravený na základe získaných vedomostí, zručností a kompetentností pokračovať v nadväzujúcom doktorandskom štúdiu v študijných programoch v odbore doprava. Potenciál študijného programu „poštové inžinierstvo“ z pohľadu uplatnenia absolventov na trhu práce je podporený dlhodobou aktívnou spoluprácou Katedry spojov s významnými zamestnávateľmi v oblasti poštových služieb a logistiky, ale aj inštitúcií štátnej správy. Ide predovšetkým o Slovenskú poštu, a.s, Českú poštu, s.p., Direct Parcel Distribution SK s.r.o., Amazon, UPS, Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, Ministerstvo dopravy a výstavby SR a ďalších. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študijný program nepripravuje na povolanie vyžadujúce si stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania. |
3. | Uplatniteľnosť | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Absolvovanie 2. stupňa štúdia je rozšírením znalostí a rozhľadu získaného základu z prvého stupňa štúdia v študijnom programe distribučné technológie a služby alebo v inom programe v odbore doprava. Absolvent je pripravený ďalej sa vzdelávať pre potreby praxe, ale tiež pokračovať v treťom stupni vysokoškolského vzdelávania v odbore doprava. Absolventi študijného programu poštové inžinierstvo nachádzajú uplatnenie v manažérskych funkciách poštových a logistických spoločností rôzneho typu, v spoločnostiach zabezpečujúcich prierezové činnosti logistických systémov (doprava a preprava), v inštitúciách poskytujúcich služby a to ako v oblasti súkromnej, tak i v oblasti verejnej. Uplatnia sa výkonných manažérskych funkciách alebo vo funkciách manažérov taktickej a operatívnej úrovne v poštových, zasielateľských a dopravných organizáciách na oddeleniach prevádzky, logistiky, poštových operátorov, vo funkciách špecialistov, disponentov a administrátorov. Uplatnia sa aj na miestach prevádzkových manažérov a výkonných pracovníkov pre objednávanie poštových služieb vo veľkých výrobných a distribučných podnikoch. Absolvent má znalosti o podnikaní v poštovom sektore, v doprave a zasielateľstve a je pripravený riadiť vlastnú firmu a schopný implementovať nové poznatky, technológie do praxe ako aj participovať na ich vývoji a implementácii. Uplatnenie nachádzajú ako projektoví manažéri, produktoví špecialisti, riadiaci pracovníci v oblasti marketingu. Získané vedomostí, zručností a kompetentnosti predurčujú absolventov aj na výkon povolania v inštitúciách verejnej správy, predovšetkým ako špecialisti pre reguláciu a štátny dohľad poštových služieb resp. v pozícií špecialistov pre tvorbu stratégie a koncepcií rozvoja poštových služieb, v zamestnaniach súkromného sektora v oblasti finančných, bankových, poistných a poradenských služieb. Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov od roku 2008 realizuje vlastné sledovanie uplatnenia absolventov na základe dotazníkového prieskumu, ktorý je dostupný z: https://fpedas.uniza.sk/~dotaznik/ a výsledky sú zverejňované vo výročnej správe. Výsledky v členení podľa jednotlivých rokov, stupňa štúdia a študijného programu sú k dispozícii v aj archíve Katedry spojov (katedra zabezpečujúca št. program poštové inžinierstvo). Od r. 2014 fakulta PEDAS spolupracuje s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny so sídlom v Bratislave, ktoré každý rok reportuje údaje o nezamestnaných absolventoch v členení na absolventov bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia, a tieto fakulta taktiež zverejňuje vo Výročnej správe o činnosti fakulty v kapitole 2.7. Absolventi a ich uplatnenie. Výročné správy za jednotlivé roky sú dostupné na webovom sídle fakulty z: 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Od roku 2013 v rámci Vnútorného systému zabezpečovania kvality vzdelávania na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline bolo vyhodnocované plnenie ukazovateľa kvality vzdelávania:
Výsledky hodnotenia sú dostupné na webovom sídle Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov z: Podľa údajov portálu www.uplatnenie.sk (za roky 2018 a 2019) sa absolventi študijného programu poštové inžinierstvo najviac uplatňujú v nasledujúcich odvetviach:
pričom ide najmä o pozície v oblasti:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Úspešní absolventi študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov sa venuje vzdelávaniu v oblasti poštových technológií a služieb už 60 rokov. Študijný program Poštové inžinierstvo reprezentuje inovovanú podobu pôvodných študijných programov v zmysle požiadaviek spoločenského, ekonomického a vedecko-technického rozvoja, dnes predovšetkým digitálnej transformácie. Vznikol ako nástupnícky študijný program z dvoch programov a to poštová a telekomunikačná prevádzka a predtým prevádzka a ekonomika spojov. Počas tohto obdobia absolvovalo študijný program množstvo úspešných absolventov, ktorí našli svoje uplatnenie vo významných funkciách mnohých verejných a komerčných inštitúcií na Slovensku, v Českej republike a ďalšom zahraničí, ale aj v súkromnej i akademickej sfére. Za komerčnú sféru je možné spomenúť napríklad nasledujúcich absolventov:
Za medzinárodné inštitúcie:
Úspešní absolventi v štátnej správe:
V akademickej a výskumnej sfére úspešnými absolventmi sú:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katedra spojov pravidelne s ročnou periodicitou je monitorovaná spokojnosť zamestnávateľov s prípravou absolventov na výkon povolania (Vnútorný systém zabezpečovania kvality vzdelávania – ukazovateľ U2). Zisťovanie prebieha formou primárneho výskumu na vzorke respondentov – zamestnávateľov absolventov študijného programu poštové inžinierstvo (PI) a elektronický obchod a manažment (EOaM). Cieľom výskumu je identifikovať prínos univerzity pre prax prostredníctvom produkcie absolventov pripravených na povolanie. Vstupy pre určenie ukazovateľa sa zisťujú u zamestnávateľov z odboru. Vyhodnocuje sa názor významných zamestnávateľov, ktorí prijali absolventov študijného programu PI (EOaM) v priebehu sledovaného obdobia. Hodnotenie sa vzťahuje len na absolventov, ktorí sú zamestnaní na pozícii vyžadujúcej VŠ vzdelanie. Hodnota ukazovateľa vnímania U2 sa zisťuje otázkou: „Do akej miery sú absolventi študijného programu PI (EOaM) podľa Vášho názoru pripravení na plnenie pracovných úloh prislúchajúcich úrovni ich vzdelania vo Vašej organizácii?“ Tabuľka: Trend vývoja ukazovateľa U2: Spokojnosť zamestnávateľov s prípravou absolventov na výkon povolania za roky 2014-2020
Spokojnosť zamestnávateľov s prípravou absolventov na výkon povolania si udržuje stabilný vývoj (90,0 – 98,75%). Zamestnávatelia sú spokojní s prípravou absolventov študijného programu PI (EOaM) na výkon povolania, absolventi sú iniciatívni, ovládajú prácu s IKT, prichádzajú s vlastnými názormi a podnetmi. Mierny pokles hodnoty ukazovateľa v roku 2020 bol spôsobený nižšou mierou spokojnosti (85 %, 75 %) u zamestnávateľov, ktorí majú špecifické požiadavky na odbornosť absolventov. Pracovné pozície, ktoré zastávajú absolventi u týchto zamestnávateľov (auditor, špecialista programátor, analytik) vyžadujú ďalšie odborné vzdelávanie, školenia a kurzy (napr. získanie certifikátu), týkajúce sa pracovnej náplne absolventov, ktoré nie sú súčasťou učebných plánov daného študijného programu. Významní zamestnávatelia a ich hodnotenie:
Okrem uvedených prieskumov je úroveň spokojnosti súčasťou vyjadrení zástupcov z praxe získaných pri štátnych skúškach, ktoré sú zdokumentované zápismi zo štátnych skúšok a uložené na Katedre spojov (gestorská katedra študijného programu). Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov od roku 2013 uplatňovala Vnútorný systém zabezpečovania kvality vzdelávania, ktorého funkčnosť bola pravidelne každý rok vyhodnocovaná. Správy z hodnotenia funkčnosti vnútorného systému zabezpečovania kvality vzdelávania obsahujú taktiež údaje o Spokojnosti zamestnávateľov s prípravou absolventov na výkon povolania, ako jedného z ukazovateľov kvality. Uvedené správy sú dostupné za jednotlivé roky na webovej stránke fakulty nasledovne: |
4. | Štruktúra a obsah študijného programu | |
a | Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe | |
Študijný program poštové inžinierstvo je spracovaný ako návrh úpravy študijného programu v zmysle zosúladenia študijného programu so štandardmi SAAVŠ a štandardmi VSK UNIZA, teda nejde o návrh nového študijného programu. Pri zosúlaďovaní študijného programu sú rešpektované všetky formalizované procesy systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UNIZA, všetky postupy v jednotlivých procesoch, ako zodpovednosť jednotlivých štruktúr. Študijný program poštové inžinierstvo bol spracovaný a predložený plne v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému zabezpečovania kvality na Žilinskej univerzite v Žiline (ďalej „VSK UNIZA“) – Smernice č. 222, ktorá bola prerokovaná Akademickým senátom UNIZA dňa 4. 10. 2021, schválená Vedeckou radou UNIZA dňa 14. 10. 2021 a účinná od 14. 10. 2021. Študijný program poštové inžinierstvo nie je nový študijný program, preto v zmysle Smernice UNIZA č. 204 podlieha pravidlám pre zosúladenie študijného programu so štandardmi SAAVŠ pre študijný program – čl. 10. V rámci procesu zosúlaďovania študijného programu poštové inžinierstvo boli v kolégiu dekana prerokovaní členovia Rady študijného programu poštové inžinierstvo pre inžinierske štúdium (Rada ŠP PI_Ing), následne schválení vo Vedeckej rade FPEDAS a dekanom vymenovaní. Dekan poveril predsedu Rady ŠP PI_Ing zosúladením študijného programu so štandardmi SAAVŠ. Predseda Rady ŠP PI_Ing predložil návrh na zosúladenie študijného programu so štandardmi dekanovi fakulty, ktorý ho následne predložil autorite z praxe (27.1.2022) a požiadal ju o vyjadrenie. Autorita z praxe (SP, a.s. a tiež Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb) doručila vyjadrenie dňa 2.2.2022, ktoré obsahovalo súhlasné stanovisko. Následne predseda Rady ŠP PI_Ing predložil upravený návrh na zosúladenie študijného programu dekanovi. Dekan fakulty predložil návrh na zosúladenie študijného programu so štandardmi Rade garantov fakulty (3.2.2022) a po jej pripomienkovaní (3.2.2022) ďalej návrh predložil na schválenie Vedeckej rade FPEDAS (10.2.2022). V celom procese, ak sa vyskytli závažné pripomienky k návrhu, bol tento vrátený späť danej štruktúre na zapracovanie pripomienok. Dekan na základe schválenia návrhu na zosúladenie študijného programu so štandardmi Vedeckou radou FPEDAS predloží prostredníctvom Informačného systému UNIZA pre akreditáciu žiadosť o posúdenie súladu študijného programu so štandardmi Akreditačnej rade UNIZA. V celom procese sú osoby posudzujúce a schvaľujúce študijný program (autorita z praxe, Vedecká rada FPEDAS a Akreditačná rada UNIZA) iné, ako osoby, ktoré pripravujú návrh študijného programu na zosúladenie. Nominovanie členov do jednotlivých štruktúr je zaznamenané v zápisoch zo zasadnutí z kolégia dekana (na sekretariáte dekana), jednotliví členovia boli vymenovaní dekanom. Zloženie jednotlivých štruktúr je známe a prístupné. Na úrovni univerzity definuje politiky, štruktúry a procesy súvisiace Smernica UNIZA č. 222 Vnútorný systém zabezpečovania kvality na UNIZA (ďalej „VSK“; https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-222.pdf) nasledovne:
Okrem uvedenej Smernice č. 222 ďalšie postupy súvisiace s návrhom nového študijného programu alebo návrhom úpravy študijného programu, definujú nasledujúce smernice (https://www.uniza.sk/index.php/smernice-pre-vnutorny-system-kvality-uniza):
|
||
b | Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu | |
Sústava prerekvizít a korekvizít študijného programu Poštové inžinierstvo: Cesta absolventa v oblasti ekonomicko-manažérskej profilácie: Najmä pre indikované povolania:
Cesta absolventa v oblasti prevádzkovo-technickej profilácie: Najmä pre indikované povolania:
|
||
c | Študijný plán programu – príloha 1 | |
d | Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia | |
120 | ||
Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia. | ||
Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia sú uvedené v Smernici č. 209 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA (https://www.fpedas.uniza.sk/images/uradna_tabula/smernica_209_2021.pdf) a nasledovne:
V jednotlivých fázach študijného cyklu sa primerane implementujú pravidlá štúdia na podmienky študentov so špecifickými potrebami, najmä podmienky prijímacieho konania (Smernica č. 209, čl. 5, ods. 5), možnosť povolenia individuálneho študijného plánu (Smernica č. 209, čl. 3, ods. 9) a celkové podmienky štúdia (Smernica č. 209, čl. 11, os. 27). Študenti so špecifickými potrebami majú k dispozícii Poradenské a kariérne centrum UNIZA. Na FPEDAS UNIZA je koordinátorka pre študentov so špecifickými potrebami doc. Ing. Eva Nedeliaková, PhD. (eva.nedeliakova@fpedas.uniza.sk). |
||
e | Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre | |
počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 43.0, 2 r.: 45.0 | |
počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 17.0, 2 r.: 15.0 | |
počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 0.0, 2 r.: 0.0, | |
počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program | - | |
počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia | 15 | |
počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia | 3 | |
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch | ||
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch | ||
f | Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu | |
Pravidlá na overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu sú uvedené v Smernici č. 209 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA (https://www.fpedas.uniza.sk/images/uradna_tabula/smernica_209_2021.pdf) Pravidlá na overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov sú uvedené v Smernici č. 209 , čl. 9. Možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu sú uvedené v Smernici č. 209 , čl. 10 . Pravidlá prístupu študenta študijného programu poštové inžinierstvo k prostriedkom nápravy sú:
|
||
g | Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia | |
Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia sú uvedené v Smernici č. 209 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň vysokoškolského štúdia , čl. 15 a čl.7 (https://www.fpedas.uniza.sk/images/uradna_tabula/smernica_209_2021.pdf) a v prípade zahraničných mobilít sú uvedené v Smernici č. 219 Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí (https://uniza.sk/index.php/univerzita/vseobecne-informacie/vnutorny-system-kvality). Pre uznanie štúdia alebo časti štúdia (mimo absolvovania štúdia v rámci zahraničnej mobility) platia nasledujúce podmienky:
Pre uznanie štúdia alebo časti štúdia v rámci zahraničnej mobility platia nasledujúce podmienky:
|
||
h | Témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam) | |
Akademický rok 2020/2021
Akademický rok 2019/2020
Akademický rok 2018/2019
Akademický rok 2017/2018
Akademický rok 2016/2017
Akademický rok 2015/2016
Akademický rok 2014/2015
|
||
i | Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe | |
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe sú na úrovni fakulty a univerzity uvedené v Smernici č. 209 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA, čl. 18 – 23 (02092021_S-209-2021-Studijny-poriadok-pre-1-a-2-stupen-VS.pdf (uniza.sk)). Pravidlá pre zadávanie, spracovanie a oponovanie záverečných prác na fakulte sú:
Pravidlá pre organizovanie a priebeh štátnych skúšok na fakulte sú: Štátne skúšky
Skúšobná komisia
Príprava štátnych skúšok
Priebeh štátnych skúšok
Opakovaný a náhradný termín štátnej skúšky
Kompletná dokumentácia je uložená na Referáte pre vzdelávanie FPEDAS UNIZA (dostupné pri kontrole na mieste):
|
||
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov | ||
Na úrovni univerzity sú tieto postupy uvedené v Smernici č. 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí, čl. 2. : smernica-UNIZA-c-219.pdf a v Smernici č. 209 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA čl. 7: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/2021/02092021_S-209-2021-Studijny-poriadok-pre-1-a-2-stupen-VS.pdf V rámci študijného programu poštové inžinierstvo sú vytvorené možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov nasledovne:
Zodpovedné osoby:
Na FPEDAS sú pre študentov ustanovení nasledujúci zamestnanci, ktorí zabezpečujú konzultácie k mobilitám:
|
||
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov | ||
Študenti študijného programu poštové inžinierstvo sú v rámci vzdelávania vedení k dodržiavaniu princípov akademickej etiky: UNIZA má formalizovaný etický kódex zamestnancov prostredníctvom Smernice č. 207 Etický kódex Žilinskej univerzity v Žiline:
Pravidlá na dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov na UNIZA teda upravujú:
|
||
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami | ||
Na úrovni univerzity definuje uvedené postupy Smernica č. 198 Podpora uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami na Žilinskej univerzite v Žiline a Smernica č. 209 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA. UNIZA aj fakulta poskytuje individualizovanú podporu a vytvára vhodné podmienky pre študentov so špecifickými potrebami v danom študijnom programe. V jednotlivých fázach študijného cyklu štúdia sa primerane aplikujú pravidlá štúdia na podmienky študentov so špecifickými potrebami, najmä podmienky prijímacieho konania (Smernica č. 209, čl. 5, ods. 5), možnosť povolenia individuálneho študijného plánu (Smernica č. 209, čl. 3, ods. 9) a celkové podmienky štúdia (Smernica č. 209, čl. 11, os. 27). Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami daného študijného programu sú:
Študenti majú možnosť sa so svojimi právami, informáciami o poskytovaní podporných služieb a s potrebnými formulármi oboznámiť na stránke univerzity a fakulty: Študenti so špecifickými potrebami majú k dispozícii Poradenské a kariérne centrum UNIZA, ako aj psychologické poradenstvo: Na FPEDAS UNIZA je koordinátorkou pre študentov so špecifickými potrebami doc. Ing. Eva Nedeliaková, PhD., eva.nedeliakova@fpedas.uniza.sk, tel.: +421 41 513 3409 |
||
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta | ||
Na úrovni univerzity sú tieto postupy definované v Smernici č. 209 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA, čl. 10. Študenti daného študijného programu majú v rámci domáhania sa svojich práv dostatočné mechanizmy preskúmavania podnetov:
Preskúmavanie podnetov je transparentné a uskutočňuje sa za účasti zástupcov študentov. Na neformálnej úrovni môžu študenti využiť aj stretnutie s vedením fakulty, informácie sú dostupné na: Výsledky výskumu kvality výučby a prístupu vyučujúceho: |
5. | Informačné listy predmetov študijného programu (v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinné predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinne voliteľné predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výberové predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
6. | Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh |
Uveďte link na akademický kalendár a e-vzdelavanie | |
Akademický kalendár | |
https://www.fpedas.uniza.sk/images/studium/akademicky_kalendar_fpedas_2021-2022_v4.pdf |
|
Aktuálny rozvrh | |
https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php
|
7. | Personálne zabezpečenie študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Meno, priezvisko a tituly osoby zodpovednej za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meno, priezvisko, tituly: Radovan Madleňák, prof. Ing., PhD. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b - c | Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Zoznam učiteľov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e - f | Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bc. Radka Mazúrová - člen Rady študijného programu 2. stupňa štúdia poštové inžinierstvo – 2. ročník Členovia študentskej časti Akademického senátu FPEDAS:
Akademický senát FPEDAS: https://fpedas.uniza.sk/sk/fakulta/vseobecne-informacie/organy-fakulty/akademicky-senat |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Študijný poradca študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študijní poradcovia na FPEDAS sú zverejnení aj s kontaktami na: https://www.fpedas.uniza.sk/sk/studenti/vseobecne-informacie/studijni-poradcovia Študijným poradcom pre študijný program poštové inžinierstvo je: Meno a priezvisko: Ing. Martina Kováčiková, PhD., Rozvrh konzultácií: pondelok od 9:00 h do 11:00 h |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Iný podporný personál študijného programu (napr. priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ŠP poštové inžinierstvo má zabezpečený dostatočný podporný personál, ktorý zodpovedá potrebám študentov a učiteľov:
Študenti študijného programu poštové inžinierstvo majú dostatok možností aj pre mimo študijné aktivity:
|
8. | Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora |
a | Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská) |
Na úrovni FPEDAS a UNIZA sú zabezpečené dostatočné priestorové, materiálne, a technické zdroje študijného programu, ktoré sú zárukou dosahovania stanovených cieľov a výstupov vzdelávania. Ide o nasledujúce zdroje:
Fakulta sa nachádza v budove BF, Univerzitná 1, Žilina. Pre zabezpečenie výučby využíva učebne, ktoré má v správe rektorát Žilinskej univerzity v Žiline podľa rozvrhu – celouniverzitné učebne, ďalej fakultné učebne a laboratóriá a katedrové laboratóriá. Je zabezpečená prevádzkyschopnosť týchto priestorov z hľadiska hygienického, protipožiarneho, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, a predpokladá sa, že pre plánovaný počet študentov priestory postačujú. Celouniverzitné učebne:
Zoznam celouniverzitných učební je dostupný na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/download/doc/UNIZA-ucebne-nazvy.pdf Virtuálne prehliadky celouniverzitných učební sú lokalizované na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php Fakultné učebne a laboratória:
Zoznam učební a laboratórií na fakultách je dostupný: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/download/doc/UNIZA-ucebne-nazvy.pdf Pre študijný program poštové inžinierstvo sa využívajú na zabezpečenie odborných predmetov nasledujúce špecializované učebne a laboratóriá: Experimentálna učebňa BF110 je pracovisko slúžiace prioritne pre zabezpečovanie vyučovania odborných technických a ekonomických predmetov, ktoré zabezpečuje Katedra spojov. Učebňa je k dispozícií študentom aj pre potreby riešenia projektov a záverečných prác. Zároveň učebňa slúži pre podporu vedecko-výskumnej činnosti pedagogických a výskumných zamestnancov ako aj doktorandov realizujúcich výskum, ale aj pre zdokonaľovanie odborných zručností a pre ďalšie vzdelávanie pedagógov. Opis učebne: Ide o priestrannú špecializovanú učebňu s multimediálnym vybavením s kapacitou 28 miest na sedenie pre poslucháčov. Výuka v tejto učebni je zameraná na získanie zručností s využívaním prvkov informačno-komunikačných technológií. Učebňa je vybavená 25 stolovými PC s pripojením do siete internet (pričom 1 je alokovaný ako pracovisko vyučujúceho). Ďalšie 4 miesta sú alokované ako pracoviská pre študentov, ktorí využívajú vlastné prenosné PC s možnosťou pripojenia do siete internet priamo prostredníctvom pevného pripojenia alebo bezdrôtovej univerzitnej siete. Proces vzdelávania v tejto učebni je podporený využívaním komerčných softvérových produktov, open source softwarových produktov ako aj možnosťou využívania doplnkových softvérových balíkov, ktoré sú v univerzitnej ponuke a dostupné na: https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/category/software/. Technické vybavenie:
Softvérové vybavenie: počítačová učebňa je vybavená základným softvérovým vybavením MS WINDOWS 10 Education, MS OFFICE 2016, a špeciálnym softvérom spoločnosti KROS (ALFA a OMEGA) pre vedenie ekonomickej agendy firiem (oblasť účtovníctva a rozpočtovníctva). Pre simuláciu a riadenie vzťahov so zákazníkmi sú študentom k dispozícii ekonomické produkty spoločnosti SunSoft (CRM). Pre potreby výučby predmetov zameraných na projektové riadenie procesov je v učebni k dispozícii softvér MS PROJECT. V učebni je inštalovaný softvér pre podporu výučby databáz (softvérová podpora produktmi firmy ORACLE – ORACLE APPLICATION EXPRESS), softvér pre tvorbu simulácií a tvorbu multimediálneho obsahu napr. pre strih a spracovanie videa (Davinci Resolve, kdenlive) ad. V učebni je zabezpečovaná výučba predmetov:
Experimentálna učebňa BF106 je špecializovaná učebňa na výučbu odborných predmetov zameraných na problematiku implementácie a využívania foriem elektronického obchodovania, IT a na podporu výskumu. Študenti môžu učebňu využívať aj pre projektovú činnosť a riešenie záverečných prác. Opis učebne: Ide o špecializovanú učebňu s multimediálnym vybavením s kapacitou 20 miest na sedenie pre poslucháčov. Učebňa disponuje 20 stolovými počítačmi pre študentov a jednou pracovnou stanicou pre pedagóga. Proces vzdelávania v tejto učebni je podporený využívaním komerčných softvérových produktov, open source softwarových produktov ako aj možnosťou využívania doplnkových softvérových balíkov, ktoré sú v univerzitnej ponuke a dostupné na: https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/category/software/. Technické vybavenie:
Softvérové vybavenie: počítačová učebňa je vybavená základným softvérovým vybavením MS WINDOWS 10 Education, MS OFFICE 2016. Učebňa je napojená na vzdialené inštalácie SW MS OS COMMERCE SERVER a CRM SERVER. Študenti majú možnosť využiť samostatný webhostingový priestor pre testovanie aplikácií elektronického obchodovania. V učebni je inštalovaný špecializovaný softvér spoločnosti KROS (ALFA a OMEGA) pre vedenie ekonomickej agendy firiem (oblasť účtovníctva a rozpočtovníctva). Pre simuláciu a riadenie vzťahov so zákazníkmi sú študentom k dispozícii ekonomické produkty spoločnosti SunSoft (CRM). Pre potreby výučby predmetov zameraných na projektové riadenie procesov je v učebni k dispozícii softvér MS PROJECT. V učebni je inštalovaný softvér pre podporu výučby databáz (softvérová podpora produktmi firmy ORACLE – ORACLE APPLICATION EXPRESS). MS excel solvery Vehicle routing problem a Facility location problem umožňujú študentom riešiť praktické problémy spojené s tvorbou a optimalizáciou distribučných sietí elektronického obchodovania. QGIS – geografický informačný systém slúži pre podporu predmetov zameraných na dizajn a vizualizáciu distribučných a logistických sietí. Zabezpečované predmety:
Laboratórium automatickej identifikácie (AIDC lab) v priestoroch AES11, umožňuje využívanie technológií automatickej identifikácie, z hľadiska vybavenosti ide predovšetkým o využívanie technológie RFID. Opis laboratória: V laboratóriu sa uskutočňuje praktická výučba technických predmetov, zároveň slúži ako významná podpora riešenia výskumných úloh národných i medzinárodných projektov a záverečných prác študentov vo všetkých stupňoch vysokoškolského vzdelávania. Vzdelávanie a vedeckovýskumná činnosť je zameraná na využívanie prvkov automatickej identifikácie predovšetkým v oblasti dopravy, logistiky a fyzickej distribúcie tovarov, zásielok, a pod. Výučba v laboratóriu je zameraná na získavanie zručností súvisiacich s využívaním prvkov a nástrojov automatickej identifikácie, s meraním, zberom a spracovaním údajov. Aktivity sú zamerané na monitoring poštových zásielok, optimalizáciu poštových, logistických ale aj dopravných procesov, monitoring ich bezpečnosti a štandardizovaného využívania identifikátorov. Laboratórium sa aktívne podieľalo na riešení výskumných úloh v oblasti identifikácie a monitorovania prepravných jednotiek poštových podnikov, identifikácie zostavovacích dielov v podnikoch automotive, rovnako tak v oblasti identifikácie a monitorovania skladovaných a expedovaných liečiv. S podporou laboratória sa organizujú konferencie, workshopy a školenia a aktivity súvisiace s popularizáciou štúdia dopravy, logistiky a elektronického obchodovania s popularizáciou vedy a techniky (Noc výskumníka, Žilinská detská univerzita, Študuj dopravu, ITEXPO a pod.). Vybavenie laboratória: Ide o priestranné laboratórium, rozčlenené do 4 častí (miestností), ktorých využívanie je vzájomne nezávislé, čo umožňuje samostatnú a ničím nerušenú prácu viacerých študijných skupín resp. výskumných tímov. Základné vybavenie laboratória tvoria:
Špeciálne vybavenie laboratória: desiatky čítacích zariadení s rozličným prevedením (brán, čítačiek Motorola, Alien, Intermec, Gaben) a s rozličným frekvenčným pásmom (LF, HF, NFC a UHF), sety RFID identifikátorov pre rôzne potreby praxe, zariadenia na podporu testovania ako je lineárna dráha pre testovanie procesov a sledovaných prvkov v pohybe, tri RFID tlačiarne umožňujúcich tlač 2D kódov a programovaných samotných RFID identifikátorov (Toshiba, Zebra, Datamax). Laboratórium je vybavené aj aktívnou technológiou Lyngsoe systems používanou v aplikáciách AMQM pre monitorovanie kvality poštových služieb. Zabezpečované predmety:
Expertné výskumné pracovisko HMI lab je súčasťou Univerzitného vedeckého parku, nachádza sa v priestoroch VA306, VA 307. Ide o špecializované laboratórium zamerané na výskum interakcie človeka so strojmi a prístrojmi vo virtuálnom a reálnom prostredí. Opis laboratória: Laboratórium umožňuje realizovať užívateľské testovanie sv yužitím technológií eyetrackingu (sledovanie pohybu očí), EEG (meranie mozgovej aktivity) a BIOHARNESS (meranie biosignálov) v laboratórnych a reálnych podmienkach. Vybavenie laboratória sa využíva na podporu predmetov zameraných na oblasť marketingu, elektronického obchodovania a distribučných technológií. Okrem využitia v pedagogickom procese sa laboratórium využíva pre riešenie záverečných prác študentov bakalárskeho, inžinierskeho, ale i doktorandského štúdia. Laboratórium sa aktívne zapájalo do riešenia národných a medzinárodných grantových výskumných úloh v oblasti výskumu vizuálneho smogu v blízkosti cestných komunikácií, ergonómie kabíny dopravného prostriedku a interakcie vodiča s ovládacími prvkami dopravného prostriedku, nákupného správania sa zákazníkov v prostredí elektronických obchodov, optimalizácie foriem marketingovej komunikácie s využitím technológií eyetracking a EEG. S podporou laboratória sa organizujú konferencie, workshopy a školenia a aktivity súvisiace s popularizáciou štúdia dopravy, logistiky a elektronického obchodovania, marketingu a s popularizáciou vedy a techniky (Noc výskumníka, Žilinská detská univerzita, ITEXPO a pod.). Vybavenie laboratória: Laboratórium je vybavené statickými a mobilnými eyetrackermi (očnými kamerami) od firiem SMI a PupilLabs, EEG headsetmi od spoločností EMOTIV a BIOPAC, senzormi pre meranie vodivosti kože a frekvencie dýchania od spoločnosti MindField (eSence respiration biofeedback a eSence Skin respsonce). Pre analýzu údajov získaných z HW sú laboratóriu k dispozícii softvérové nástroje SMI BEGAZE, SMI Scientific Center a iMotions (vyhodnotenie údajov z očnej kamery), EMOTIV Enterprise a EMOTIV EPOC Brain activity (vyhodnotenie a vizualizácia EEG údajov) MUSE 2 a MP36R Enterprise system (vyhodnocovanie údajov z bio senzorov). V laboratóriu je zabezpečovaná výučba predmetov:
Študenti študijného programu poštové inžinierstvo majú možnosť vykonávať spoluprácu na projektovej činnosti pod vedením pedagógov a vedeckých zamestnancov v laboratóriu Smart City a v laboratóriu Interakcie človek-stroj (pozri HMIlab), ktoré sú súčasťou Univerzitného vedeckého parku, ale aj v ďalších vedeckovýskumných pracoviskách UNIZA. Oblasti výskumu Univerzitného vedeckého parku: https://uvp.uniza.sk/oblasti-vyskumu/
Študenti študijného programu poštové inžinierstvo majú možnosť zapojiť sa do nového inkubačného programu, ktorý je určený pre študentov, mladých výskumníkov a ďalších záujemcov z komerčného prostredia o vytváranie inovácií z rôznych oblastí. Majú taktiež možnosť navštevovať unikátny celouniverzitný predmet zameraný na rozvoj podnikateľského a inovátorského myslenia: Povolanie podnikateľ – Startup program: Na úrovni univerzity definuje štruktúry a procesy priestorového, materiálneho a technického zabezpečenia študijných programov Smernica 217 Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností Žilinskej univerzite v Žiline: https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-217.pdf |
|
b | Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne |
Študenti študijného programu poštové inžinierstvo majú prístup k študijnej literatúre, informačným databázam a ďalším informačným zdrojom nasledovne:
Univerzitná knižnica Žilinskej univerzity v Žiline (UK UNIZA http://ukzu.uniza.sk/) je centrálne pracovisko zabezpečujúce komplexné knižnično-informačné činnosti v rámci profilácie UNIZA, jej jednotlivých študijných odborov a študijných predmetov prostredníctvom získania a sprístupňovania odborných monografií, učebníc, skrípt, noriem, vestníkov, legislatívnych dokumentov, periodickej literatúry, štatistických prehľadov a ročeniek, jazykových a odborných slovníkov, encyklopédií, elektronických nosičov informácií, elektronických informačných zdrojov, elektronických kníh. UK UNIZA dosiahla spolu s čiastkovými knižnicami 215 398 knižničných jednotiek, odoberala 241 titulov periodík, z toho 118 titulov zahraničných. Ročný prírastok bol 3 408 knižničných jednotiek. Zahraničné inojazyčné tituly predstavujú cca 60 % z celkového fondu knižnice. Vo fonde má 3 032 audiovizuálnych a elektronických jednotiek vrátane digitálnych kníh v počte 154 a elektronických skrípt/učebných textov. Pre používateľov má UK UNIZA k dispozícii 3 študovne s kapacitou 216 študijných miest. Pribudli 3 tiché boxy určené na štúdium v oddelenom tichom priestore pre jednotlivcov alebo skupiny do 10 používateľov. Tiché boxy umožňujú pripojenie na internet vlastným PC s možnosťou zapožičania dataprojektoru a tlače materiálov. Tiché boxy majú k dispozícii flipcharty a nástennú tabuľu. V priestoroch požičovne je k dispozícii pracovisko pre čitateľov so zdravotným znevýhodnením. Okrem elektricky nastaviteľných pracovných stolov je k dispozícii špeciálne upravený počítač s hlasovým vstupom, špeciálnou klávesnicou a programom pre uľahčenie učenia sa. Do týchto priestorov je zabezpečený bezbariérový vchod. Pred vchodom do knižnice je k dispozícii inteligentná lavička s možnosťou pripojenia na wifi, nabitia telefónu a iných mobilných zariadení. V študovniach je vo voľnom výbere k prezenčnému štúdiu prístupných 21 172 knižničných jednotiek (základná študijná literatúra, elektronické a audiovizuálne dokumenty, záverečné a kvalifikačné práce, normy) a periodická literatúra. V študovniach (aj cez ostatné IP adresy univerzity) sú prístupné elektronické databázy zodpovedajúce predmetovej profilácii univerzity – celkovo 14 databáz väčšinou sprístupňujúcich plnotextové zdroje. Súčasťou ponuky služieb je prístup do databázy noriem s multivstupmi pre jednotlivé fakulty. Počet vyhľadávaní v EIZ je 163 195. Počet stiahnutých/ zobrazených elektronických dokumentov z fondu je 96 047.Univerzitná knižnica spravuje vlastnú webovú stránku, facebook a instagram. Okrem knižničného fondu v UK, sú na katedrách zriadené čiastkové knižnice (v počte 109 čiastkových knižníc) s možnosťou výpožičky pre študentov. Učitelia FPEDAS sa snažia študentom sprístupniť čo najviac informácií, a preto časť študijnej literatúry vydávajú v elektronickej forme. Kapitoly zo skrípt, prezentácie z prednášok, grafy a metodické postupy potrebné na cvičenia zverejňujú učitelia v univerzitnom systéme e-vzdelávanie. Učitelia FPEDAS prostredníctvom univerzitného vydavateľstva EDIS vydávajú autorské diela - monografie, vysokoškolské učebnice a skriptá, ktoré vychádzajú z potrieb zabezpečenia jednotlivých študijných predmetov. Čiastková knižnica Katedry spojov (gestor študijného programu distribučné technológie a služby - Bc., poštové inžinierstvo – Ing., elektronický obchod a manažment – Bc., Ing.) obsahuje 1 457 knižničných jednotiek. Fond je každoročné aktualizovaný, pričom ročný prírastok je 4-9 % knižničných jednotiek. Knižničný fond okrem slovenských titulov, ktoré tvoria 29,8 %, obsahuje aj české a inojazyčné publikácie, ktoré predstavujú 70,2 %. Súčasťou knižničného fondu Katedry spojov sú aj periodiká, z ktorých 3 % tvoria zahraničné periodiká. Knižničný fond čiastkovej knižnice má široký záber, zameraný hlavne na odborné publikácie týkajúce sa študijných programov, ktoré zabezpečuje katedra spojov. Ide najmä o technologickú, právnu, logistickú a marketingovú charakteristiku odvetvia obchodu a služieb, elektronického obchodovania, uplatňovania moderných informačných a komunikačných technológií v riadení podnikov obchodu a služieb, obsahuje tituly zamerané na ekonomiku a riadenie podnikov v odvetví obchodu, služieb a sieťových podnikov, vrátane štátom riadených podnikov, dotýka sa aj oblasti financovania a investovania, kvality služieb a pod. Knižničné služby Katedry spojov sú ponúkané všetkým zamestnancom univerzity, ako aj študentom. Počet registrovaných používateľov čiastkovej knižnice Katedry spojov je 34. Čiastková knižnica Katedry spojov využíva automatizovaný knižnično-informačný systém DAWINCI. Univerzita vydáva vlastné časopisy: https://www.uniza.sk/index.php/vedci-a-partneri/vyskumne-zazemie/vedecke-casopisy
Študenti môžu využívať databázy predplatené univerzitou, ako: WOS, SCOPUS, Springer Online, Oxford Publishing, Science Direct, , Wileys, a pod.
Základným informačným systémom pre proces vzdelávania a výučby je na ŽU Akademický Informačný a Vzdelávací Systém. AIVS je pre študentov dostupný z univerzitnej domény i z internetu. Pokrýva detašované pracoviská univerzity. Univerzitná WiFi sieť podporuje EDUROAM. V súčasnosti AIVS svojimi službami pokrýva celý životný cyklus študenta univerzity od podania prihlášky až po záverečnú skúšku a činnosti, ktoré súvisia s ukončením štúdia na univerzite. AIVS podporuje vedenie študijnej agendy na fakultách a ďalších súčastiach univerzity a to vo všetkých stupňoch, formách a druhoch vysokoškolského vzdelávania, ako aj rozhodovanie na úrovni vedenia fakúlt. Slúži na evidenciu uchádzačov o štúdium, študentov a absolventov, na sledovanie študijných výsledkov, na podporu kreditového systému štúdia v zmysle § 62 zákona 131/2002 Z. z., na podporu tvorby rozvrhu, na evidenciu pedagogického zaťaženia učiteľov a pracovísk, poskytovania sociálnych dávok, štipendií a ubytovania. Podporuje generovanie informačných balíkov ECTS (§ 20 ods. 1 písm. e), činnosti súvisiace s ukončením štúdia (vysvedčenia, diplomy), ako aj spracovanie dodatkov k diplomom (§ 68 ods. 1 písm. c). AIVS tvoria podsystémy:
Pre vypracovanie práce, jej odovzdanie do EZP a následné kroky platí Interná smernica č. 103. Aplikácia UniApps umožňuje pristupovať k údajom a službám AIVS z mobilných zariadení s OS Android, v súlade s univerzitnou koncepciou zavádzania mobilných technológií. Univerzita podporuje študentov v používaní ich vlastných mobilných zariadení. UniApps umožňuje prístup k informáciám nezávisle na mieste a čase s použitím mobilného zariadenia pre študentov denného štúdia na 1. a 2. stupni. V súčasnosti sú k dispozícii tieto funkcionality: rozvrh, profil používateľa, termíny skúšok, prihlasovanie na skúšky, výsledky skúšok. Subprocesy I a II. stupňa vysokoškolského štúdia podporované AIVS: určenie podmienok prijímacieho konania; spracovanie prihlášok; prijímacie, odvolacie konanie; študijné stavy (zápisy, prerušenia, prestup z inej VŠ, ukončenie); výber voliteľných predmetov; kontrola štúdia a zápis do vyššieho ročníka; motivačné štipendium; vypísanie tém záverečných prác a výber tém; oficiálne zadanie tém záverečných prác; príprava štátnych skúšok; odovzdanie záverečných prác (EZP); štátne skúšky; archivácia dokumentov; export do CRŠ.
V podmienkach UNIZA je e-vzdelávanie postavené na báze LMS Moodle. Organizácia kurzov je založená na riadenom štúdiu s podporou informačných a komunikačných technológií v tesnom prepojení s Akademickým vzdelávacím a informačným systémom. E-vzdelávanie je na univerzite využívané od akademického roku 2004/2005.( https://uniza.sk/index.php/studenti/prakticke-informacie/e-vzdelavanie ).
Všetky učebne a laboratória, v ktorých sa uskutočňuje výučba študentov študijného programu poštové inžinierstvo majú prostredníctvom univerzitnej siete neobmedzený prístup k internetu. UNIZA prevádzkuje vlastnú Wi-Fi sieť. Prostredníctvom pripojenia sa do univerzitnej Wi-Fi siete, ktorá je prístupná vo všetkých priestoroch UNIZA, získavajú študenti voľný prístup na webové stránky UNIZA a FPEDAS a prístup na internet, a teda aj na fakultný FB. Univerzitná WiFi sieť podporuje EDUROAM. Študenti UNIZA majú k dispozícii aj softvérový balík Microsoft Office 365. Študentská licencia im umožňuje používať webové a desktopové aplikácie balíka Office 365 počas celej doby štúdia. Žilinská univerzita je taktiež vlastníkom licencie Total Academic Headcount (TAH) pre MATLAB & Simulink - https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/category/software/matlab/. Žilinská univerzita v Žiline je vlastníkom licencie na inžiniersky a simulačný softvér od spoločnosti Ansys. Na úrovni univerzity definuje štruktúry a procesy informačného zabezpečenia študijného programu Smernica č. 218 o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov: smernica-UNIZA-c-218.pdf |
|
c | Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie |
Študijný program poštové inžinierstvo je zabezpečovaný prezenčne. Napriek tomu, v dôsledku mimoriadnej situácie zamedzenia šírenia ochorenia COVID-19 bol od marca 2020 zabezpečovaný dištančne prostredníctvom aplikácie MS Teams, o čom boli študenti v dostatočnom predstihu informovaní príkazmi rektora a dekana a prostredníctvom e-mailovej komunikácie s vyučujúcimi. Každý študijný predmet bol a má pripravený samostatný tím, v ktorom sú priradení cez pridelené adresy študenti a pedagógovia. Z dôvodu kontroly kvality sú do tímov priradení aj nadradení zamestnanci - garant, vedúci katedry, prodekan pre vzdelávanie, dekan. V rámci každého predmetu sú pre prednášky a cvičenia pre jednotlivé študijné skupiny vytvorené samostatné kanály. Vyučujúci poskytujú študentom študijné materiály v elektronickej forme, a to predovšetkým prostredníctvom e-mailu, a platformy MS Teams a Moodle . |
|
d | Partneri predkladateľa pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie |
Katedra spojov, ktorá zabezpečuje študijný program poštové inžinierstvo má dlhodobú spoluprácu v oblasti podpory vzdelávania formou výberových prednášok a workshopov, súčinnosti pri zabezpečovaní exkurzií, odbornej praxe, vedení, konzultovaní a recenzovaní záverečných prác, účasti na záverečných skúškach, ale aj v oblasti vedeckovýskumných aktivít do ktorých sú študenti zapájaní vo forme projektov. Táto spolupráca vytvára pre študentov významný balík podpory získavania zručností a nadobúdania kompetentností a zároveň tak bonusuje ich uplatniteľnosť v praxi. Vybrané partnerské inštitúcie: Partner: Slovenská pošta, a.s. Partner: Česká pošta, s.p. Partner: Direct Parcel Distribution SK s.r.o. Partner UPS: Partner: Ministerstvo dopravy a výstavby SR: Partner: Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb Partner: KROS a.s. Partner: Deloitte Audit s.r.o. Partner: Oracle Okrem uvedených aktivít, atraktívnosť štúdia a uplatniteľnosť absolventov podčiarkuje aj prepojenie štúdia s praxou, ktorého výsledkom je významná podpora študentov pri získavaní praktických zručností. Dôkazom je nadnárodná spoločnosť Deloitte, ktorá pre študentov bakalárskeho (Deloitte Junior) a inžinierskeho štúdia (Deloitte College) každoročne organizuje workshopy v spolupráci s našou katedrou z oblasti auditu, daní, riadenia rizík, a to s dôrazom na využívanie dátových a analytických nástrojov v predmetných oblastiach. Tí najšikovnejší študenti odchádzajú s ponukou práce od spoločnosti Deloitte v pobočkách v Bratislave a Žiline. Ďalším významným partnerom je Oracle Academy, ktorá umožňuje študentom získať certifikát Database Design a Database programming with SQL. |
|
e | Charakteristika možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia |
Možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia popisuje smernica č. 217 – najmä články 17, 18 a 19. (Link: smernica-UNIZA-c-217.pdf) |
|
f | Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania |
Všetci študenti študijného programu poštové inžinierstvo majú zabezpečený rovnaký a transparentný prístup, pri splnení podmienok – kritérií danej formy mobility, v zmysle Smernice č. 219, čl.3, ods. 1. Danými podmienkami sú:
Každý študent, ktorý bol schválený výberovou komisiou a predloží doklad o schválení zahraničného študijného pobytu, môže absolvovať časť svojho štúdia na zahraničnej univerzite (prijímajúcej vysokej škole), v rámci programov Európskej únie, Erasmus+, Národného štipendijného programu, SAIA, Fulbrightovej komisie, cezhraničnej spolupráce, bilaterálnych programov, a ďalších. Predmety absolvované na prijímajúcej vysokej škole uznáva študentovi garant študijného programu v súčinnosti s prodekanom pre vzdelávanie, na základe jeho žiadosti, ktorej súčasťou je výpis výsledkov štúdia, ktorý študentovi vyhotoví prijímajúca vysoká škola na záver jeho štúdia ako aj informačné listy alebo sylaby absolvovaných predmetov. (Smernica č. 219, čl. 8) Zodpovedné osoby: doc. Ing. Martin Bugaj, PhD. Ing. Vladimír Šalaga, PhD. Každoročne na štúdium do zahraničia vycestuje v štandardnej situácii v priemere viac ako 50 študentov fakulty (Výročné správy o činnosti fakulty, Tab. 28): https://fpedas.uniza.sk/sk/fakulta/vseobecne-informacie/organy-fakulty/vedecka-rada. Na úrovni univerzity sú tieto procesy definované smernicami: |
9. | Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium sú formalizované:
Základná podmienka prijatia na štúdium
Prijatie na štúdium v študijnom programe poštové inžinierstvo bez prijímacej skúšky:
Prijímacia skúška:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Postupy prijímania na štúdium | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Postupy prijímania na štúdium sú formalizované:
Postup prijímania na štúdium sa riadi nasledujúcimi pravidlami:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výsledky prijímacieho konania sú pravidelne zverejňované vo Výročnej správe o činnosti fakulty v časti Vzdelávacia činnosť: https://fpedas.uniza.sk/sk/fakulta/vseobecne-informacie/uradna-tabula .
Pre akademické roky 2015/2016 - 2021/2022 sú výsledky prijímacieho konania pre študijný program poštové inžinierstvo nasledujúce:
Proces vyhodnocovania prijímacieho konania na študijný program poštové inžinierstvo je nasledujúci: Na základe prijímacieho konania sú prijatí na štúdium:
Uvedený proces je súčasťou dokumentu Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na Fakultu prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov pre 2. stupeň štúdia (pre ak. rok 2022/2023): |
10. | Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania |
a | Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu |
Postupy monitorovania a hodnotenie názorov študentov na kvalitu študijného programu sú upravené Smernicou č. 223 Monitorovanie a periodické hodnotenie študijných programov: https://uniza.sk/index.php/univerzita/vseobecne-informacie/vnutorny-system-kvality Fakulta zbiera, analyzuje a využíva všetky relevantné informácie získané od študentov. Tieto údaje sú vyhodnocované v každoročnej Výročnej správe o činnosti FPEDAS: https://fpedas.uniza.sk/sk/fakulta/vseobecne-informacie/uradna-tabula, v správach z jednotlivých prieskumov a na ich základe sú prijímané potrebné kroky na manažovanie ŠP. Fakulta sleduje na úrovni študijných programov, a teda aj programu poštové inžinierstvo spokojnosť študentov s kvalitou vzdelávania a s prístupom vyučujúcich ku študentom. Správy sú zverejňované za každý semester akademického roka na : https://fpedas.uniza.sk/sk/fakulta/vseobecne-informacie/kvalita-vzdelavania , v časti: Výsledky výskumov v oblasti kvality vzdelávania. Správy z jednotlivých monitorovaní a hodnotení za ostatné obdobie na FPEDAS sú dostupné na nasledujúcich odkazoch:
|
|
b | Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu |
Fakulta sleduje na úrovni študijných programov, a teda aj programu poštové inžinierstvo spokojnosť študentov s kvalitou vzdelávania a s prístupom vyučujúcich ku študentom, správy sú zverejňované za každý semester na : https://fpedas.uniza.sk/sk/fakulta/vseobecne-informacie/kvalita-vzdelavania Výsledky výskumov v oblasti kvality vzdelávania. Výsledky hodnotenia kvality vzdelávania a prístupu jednotlivých vyučujúcich sú pravidelne prerokovávané aktuálne čas na rokovaniach Kolégia dekana a následne vedúci katedier v rámci každoročného hodnotenia zamestnancov univerzity na základe údajov z e-hodnotenia: https://hodnotenie.uniza.sk/hbody.php prerokúvajú tieto výsledky so zamestnancami katedry, a teda aj Katedra spojov, ktorá zabezpečuje študijný program poštové inžinierstvo. Správy z hodnotenia zamestnancov sú dostupné pri fyzickej kontrole na mieste. |
|
c | Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu |
Fakulta sleduje na úrovni študijných programov, a teda aj programu poštové inžinierstvo názory absolventov cez portál: https://fpedas.uniza.sk/~dotaznik/ , kde sú výsledky elektronicky vyhodnocované a následne zverejňované vo Výročnej správe o činnosti FPEDAS v časti 2. 7 Absolventi a ich uplatnenie:
Výsledky spätnej väzby absolventov sú vyhodnocované na pracovných poradách Katedry spojov, ktorá zabezpečuje daný program a na zasadnutiach Kolégia dekana, kde sa prijímajú opatrenia v súvislosti s informáciami získanými od absolventov. |
11. | Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu (napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Názov predpisu / Link | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|