Názov fakulty: | Fakulta bezpečnostného inžinierstva |
Názov študijného programu: | záchranné služby |
Stupeň štúdia: | 1. |
Garant študijného programu: | prof. RNDr. Iveta Marková, PhD. |
1. | Základné údaje o študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Názov študijného programu | záchranné služby | Číslo podľa registra ŠP |
21457 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Stupeň vysokoškolského štúdia | 1 | ISCED_F kód stupňa vzdelávania |
645 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Miesto štúdia | 1. mája 32, 010 26 Žilina; Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Názov študijného odboru | bezpečnostné vedy | Číslo študijného odboru podľa registra ŠP |
9205R00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISCED_F kód odboru/odborov |
103 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Typ študijného programu | akademicky orientovaný | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Udeľovaný akademický titul | Bakalár | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Forma štúdia | denná | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia | V tomto študijnom programe nespolupracujeme s inou vysokou školou. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Jazyk uskutočňovania študijného programu | slovenský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j | Štandardná dĺžka štúdia | 3 rok(y) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k | Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov) |
1.ročník: 75 2.ročník: 60 3.ročník: 60 4.ročník: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet študentov |
|
2. | Profil absolventa a ciele vzdelávania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil absolventa bakalárskeho študijného programu záchranné služby Profil absolventa bakalárskeho stupňa študijného programu záchranné služby vychádza z dlhodobého zámeru univerzity a fakulty, a to v oblasti vzdelávania zameranej na záchranné služby vo vednom odbore bezpečnostné vedy. Absolvent študijného programu záchranné služby na prvom stupni má základné teoretické poznatky a praktické zručnosti a skúsenosti najmä z oblastí manažmentu a manažmentu rizík s aplikáciou na manažment vybraných oblastí na úseku ochrany pred požiarmi. Pozná kvantitatívne a kvalitatívne metódy a techniky procesov manažmentu rizík (identifikácia rizík, analýza rizík, hodnotenie rizík, zaobchádzanie s rizikami) a má vedomosti o technologickej, technickej, kolektívnej a individuálnej prevencii a o postupoch pri bezprostrednom a vážnom ohrození života alebo zdravia zamestnancov. Absolvent sa dokáže samostatne rozhodovať pri navrhovaní a riešení opatrení tak, aby spĺňali požiadavky na ich účelnosť a efektívnosť a aplikovať ich na nižšej a strednej úrovni riadenia verejnej správy, záchranných zložiek a podnikateľských subjektov zaoberajúcich sa ochranou pred požiarmi, ochranou pred prírodnými a hospodárskymi katastrofami a inými mimoriadnymi udalosťami (incidentami). Absolvent študijného programu Záchranné služby má počas bakalárskeho štúdia možnosť sa profilovať v oblasti ochrany pred požiarom, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, vedení a zabezpečovaní záchranných prác pre pomoc v núdzi. Je schopný samostatne analyzovať stav po vzniku požiarov, incidentov a mimoriadnych udalostí a rozhodovať o spôsobe vykonávania záchranných prác. Vie tvorivo používať modely a nástroje spojené s predchádzaním vzniku krízových situácií, implementovať do činnosti záchranných zložiek požiadavky právnych predpisov a vytvárať podmienky na riešenie kríz a odstraňovanie ich následkov. Dokáže vykonávať a vyhodnocovať experimenty v oblasti hodnotenia horľavosti materiálov a technických prostriedkov, spracovávať správy a posudky. Vie zhodnotiť a posúdiť faktory pracovného prostredia vrátane nebezpečných látok, vyhradených technických zariadení, požiarneho, bezpečnostného inžinierstva. Vie navrhovať metódy analýzy, hodnotenia, posúdenia a riadenia rizík pracovného prostredia, technických systémov a spoľahlivosti ľudského činiteľa. Vie obhájiť zvolené zásady a princípy ochrany pred požiarmi, zásady riadenia a vykonávania zásahov zložkami integrovaného záchranného systému (ďalej len „IZS“), techniku a technické prostriedky používané pri záchranných prácach a taktické postupy uplatňované pri technických zásahoch a pri likvidácii požiarov a pri odstraňovaní následkov mimoriadnych udalostí v špecifickom prostredí. Má potrebné vedomosti o protipožiarnej bezpečnosti stavieb a technologických procesov a vie špecifikovať požiarnotechnické a bezpečnostné charakteristiky materiálov a technických prostriedkov ochrany pred požiarmi. Je schopný spracovať dokumentáciu na úseku ochrany pred požiarmi a navrhovať protipožiarne opatrenia pre vybrané typy objektov a prevádzok. Je spôsobilý poskytovať poradenskú činnosť zamestnávateľovi. Vie samostatne naplánovať, pripraviť a uskutočniť školenia ochrany pre požiarom a ochrany bezpečnosti zdravia pri práci. Je pripravený prezentovať verejnosti príčiny a podstatu problémov na úseku ochrany pred požiarmi, hľadať príčiny vzniku požiaru, sledovať vznikajúce dôsledky a navrhovať postupy ich riešenia. Chápe morálne, etické, spoločenské, právne a ekonomické súvislosti študijného odboru a aplikuje ich v praxi. Systematicky plánuje a uskutočňuje vlastné vzdelávanie v súlade s novými teoretickými poznatkami a zmenami v právnom prostredí. CIELE VZDELÁVANIA BAKALÁRSKEHO ŠTUDIJNÉHO PROGRAMU ZÁCHRANNÉ SLUŽBY sú definované pre oblasť vedomostí, zručností a kompetentností, ktoré identifikujú schopnosti študenta v čase ukončenia programu.
Vedomostí V1 má a vie uplatniť poznatky o platnej legislatíve u nás a v EU vzťahujúce sa k problematike zabezpečovania pripravenosti záchranných zložiek a vie využívať legislatívne nástroje na realizáciu bezpečnostných opatrení v oblasti záchranných prác a činností na úseku ochrany pred požiarmi V2 pozná a rozlišuje podstatu nebezpečných látok, mechanizmus ich účinku, princípy horenia a hasenia, spôsob ochrany životného prostredia a spôsob ochrany pred ničivými účinkami požiarov, priemyselných a dopravných havárií s dôrazom na ochranu obyvateľstva, sociálnych, etických a materiálnych hodnôt V3 Študent definuje rámec a procesy manažmentu rizík (identifikácia rizík, analýza rizík, hodnotenie rizík, zaobchádzanie s rizikami) pre vybrané oblasti bezpečnosti. Pozná metódy a techniky procesov manažmentu rizík. V4 získa poznatky prírodných a technických vied pri využívaní technických postupov záchranných prác, pomoci v núdzi a odstraňovaní následkov mimoriadnych udalostí V5 osvojí si pravidlá technického kreslenia v stavebníctve, tvorbu a znalosti technickej dokumentácie, dokumentácie ochrany pred požiarmi a jej náležitosti, tvorbu dokumentácie hasičských jednotiek V6 má poznatky o vecných prostriedkoch pre činnosť zariadení uplatňovaných v záchranných službách V7 nadobudne základné teoretické a praktické poznatky o hasičskej technike a technických prostriedkoch hasičských jednotiek, o ich prevádzke a údržbe V8 získa vedomosti, ktoré dokáže uplatniť pri použití techniky a technických prostriedkov určených k likvidácií požiarov a havárií, technických zásahov, mimoriadnych udalostí rôzneho druhu a záchrane osôb. V9 pozná a dokáže interpretovať hlavné úlohy hasičských jednotiek a zložiek integrovaného záchranného systému pri zásahovej činnosti, princípy riadenia a koordinácie síl a prostriedkov pri zásahu. Zručnosti Z1 Koordinuje a vykonáva metodické činnosti vo vecne vymedzenej oblasti odborných služieb a špecializovaných činností vrátane ich materiálneho a technického vybavenia, vedenia a spracúvania súvisiacej agendy na úrovni okresu. Z2 Samostatne vykonáva odbornú činnosť zabezpečujúcu nepretržitý príjem a prenos správ o požiaroch, živelných pohromách, nehodách, haváriách a iných mimoriadnych udalostiach spojené s povolávaním a koordináciou hasičských jednotiek, záchranárskych zložiek a špeciálnych služieb na úrovni kraja. Z3 Koordinuje a organizuje činnosti zmeny a čaty pri vykonávaní záchranných prác pri požiaroch, haváriách, živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach a pri vykonávaní odbornej prípravy. Z4 Samostatne vykonáva odborné činností pri vykonávaní štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi vrátane zisťovania príčin vzniku požiarov alebo na úseku ochrany utajovaných skutočností a pri plnení úloh na obranu štátu na úrovni okresu a odborných činností pri príprave rozhodnutí v druhom stupni správneho konania. Z5 Samostatne vykonáva odborné činnosti pri príprave rozhodnutí v osobnom úrade a pri zostavovaní rozpočtu v určenom rozsahu a sledovanie plnenia príjmov a výdavkov. Z6 Samostatne vykonáva odborné činností zamerané na praktickú časť vzdelávania v oblasti základných a špecializovaných odborných príprav na úseku ochrany pred požiarmi a vie použiť odbornú teóriu, praktické postupy a vhodné nástroje na špecifikovanie, navrhovanie a odbornú prípravu záchranných zložiek Z7 Koordinovanie, organizovanie a kontrola činnosti na hasičskej stanici, zabezpečovanie funkčnosti a úplnosti jej materiálno-technického vybavenia, Z8 má schopnosť špecifikovať problémy pri likvidácií havárií a požiarov, pri živelných pohromách, prakticky riešiť konkrétne krízové situácie, organizovať, riadiť a usmerňovať sily a prostriedky, Z9 navrhuje opatrenia na efektívne vykonávanie zásahov záchrannými zložkami IZS a na úseku ochrany pred požiarmi takým spôsobom, ktorý preukazuje pochopenie súvislosti a dôsledkov alternatívnych rozhodnutí pri organizovaní záchranných činností a pomoci v núdzi Z10 organizuje kontroly technického stavu a koordinuje údržbu hasičskej techniky a vecných prostriedkov pre zaistenie ich akcieschopnosti a prevádzkyschopnosti . Z11 využíva výpočtovú techniku pri organizácií a operatívnom riadení Z12 Zaisťuje protipožiarnu pripravenosť zamestnancov a iných osôb spadajúcich do systému protipožiarnej ochrany, pripravuje a upravuje štrukturovanú dokumentáciu na úseku ochrany pred požiarmi (smernice, vnútorné predpisy, správy, technické výkresy, evakuačné plány). Z13 vypracováva riešenie protipožiarnej bezpečnosti stavieb, rieši protipožiarne opatrenia pri umiestňovaní technologických zariadení a protipožiarnej bezpečnosti výrobkov Z14 absolvuje 1 mesačnú odbornú prax na vybranej hasičskej stanici alebo inej zložky integrovaného záchranného systému Z.15 Navrhuje rámec manažérstva rizika, pričom uplatňuje metódy a techniky v rámci jeho procesov (identifikácia rizík, analýza rizík, hodnotenie rizík, zaobchádzanie s rizikami). Poskytuje poradenstvo v oblasti manažmentu rizík s využitím konzultačných metód a techník.
Kompetentnosti K1 analyzovanie a riešenie problémov, K2 matematická gramotnosť K3 digitálna gramotnosť (počítačové spôsobilosti) K4 zodpovednosť za výsledky svojej práce a tímu, za svoje rozhodnutia a konanie K5 environmentálna (prírodovedná) gramotnosť K6 technická gramotnosť K7 fyzická zdatnosť K8 samostatnosť v rozhodovaní K9 práca v tíme
Výsledky vzdelávania (Výstupy vedomostí VV) Bc ZS Dimenzia kognitívnych procesov ako súbor faktických vedomosti (základné informácie, s ktorými sa študent oboznámil), konceptuálnych vedomostí (študent získal informácie o vzťahoch medzi odbornými poznatkami v rámci väčších štruktúr), procedurálnymi vedomosťami (študent má informácie o postupoch, metódach, algoritmoch, použití zručností) a metakognitívnych vedomostí (len okrajovo, keďže sa v bakalárskom študijnom programe ešte neuplatňujú). Uvedená prezentácia kognitívnych procesov je súčasťou informačných listov. VV1. Absolventi bakalárskeho stupňa štúdia preukázali vedomosti a ich pochopenie v obore ZÁCHRANNÉ SLUŽBY (ZS), ktoré nadväzujú na ich všeobecné stredoškolské vzdelanie a sú typicky na úrovni učebníc a učebných textov učiteľov v študijnom programe ZS doplnených o vybrané aspekty najnovších poznatkov z odboru štúdia ZS VV.1.1 Získa fundamentálne poznatky prírodovedných princípov teórie horenia, prenosu a šírenia tepla za účelom analýzy materiálovej skladbe stavieb a objektoch, rozoznávania konštrukčných riešení stavieb, riešenia protipožiarnej bezpečnosti stavieb a technológií a navrhuje preventívne opatrenia na úseku ochrany pred požiarmi na základe platnej legislatívy
VV2. Vedia použiť svoje vedomosti a ich chápanie spôsobom naznačujúcim profesionálny prístup k práci a/alebo k povolaniu a majú kompetentnosti zvyčajne preukázané kladením a obhajovaním argumentov a (vy)riešením problémov a úloh v odbore štúdia; VV2.1 Využíva znalosti o technike a technických prostriedkoch používaných pri likvidácií mimoriadnych udalostí (požiarov, havárií, incidentov) a realizácii záchranných prácach.
Dimenzia psychomotorických procesov VV3. Vykonáva, organizuje, riadi a overuje činnosť záchranných zložiek integrovaného záchranného systému a analyzuje stav a problémy pri vykonávaní záchranných prác VV4. podávajú informácie, koncepcie(princípy), problémy a riešenia odbornému aj laickému publiku, keďže ich profesionálnymi kompetenciami je samostatná tvorivá a riadiaca činnosť tímov (skupiny, čaty) podľa teoretický osvojených postupoch a prakticky získaných zručností
Dimenzia afektívnych procesov VV5. Majú schopnosti získavať a interpretovať zodpovedajúce údaje v odbore štúdia ZS a na ich základe eticky a spoločensky zodpovedne rozhodovať na úrovni nižšieho stupňa riadenia (veliteľ čaty) VV6. Majú rozvinuté zručnosti vzdelávať sa potrebné na pokračovanie v ďalšom štúdiu s vysokým stupňom samostatnosti.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klasifikácia Absolvent bakalár záchranných služieb nadobudne štúdiom bakalárskeho študijného programu: - kvalifikáciu, ktorá ho oprávňuje pracovať v zložkách integrovaného záchranného systému, predovšetkým v Hasičskom a záchrannom zbore, na jednotlivých stupňoch štátnej správy, vo verejnej správe, v organizáciách, u právnických osôb a podnikajúcich fyzických osôb podieľajúcich sa na vykonávaní záchranných prác a činností alebo vykonávajúcich činnosť na úseku ochrany pred požiarmi. - spôsobilosť vykonávať podľa dosiahnutého bakalárskeho stupňa profesiu: hasič záchranár, vedúci technik špecialista, odborný inšpektor, samostatný odborný inšpektor v Hasičskom a záchrannom zbore (ďalej HaZZ) alebo podobná funkcia v rámci integrovaného záchranného systému v rámci štátnej správy a samosprávy, technika požiarnej ochrany v právnických a fyzických osobách – podnikateľoch ako aj v nasledujúcich profesiách: požiarny technik (https://sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-22859), Hasič, záchranár (https://www.pozicie.sk/bezpecnost-a-ochrana/hasic-zachranar), Technik požiarnej ochrany (https://www.pozicie.sk/bezpecnost-a-ochrana/technik-poziarnej-ochrany). Sumarizácia, s aktuálnymi odkazmi z webových portálov ohľadom kvalifikácii je v nasledujúcej tabuľke
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inštitúcie: Názov Firmy: Couple Invest s.r.o. – o.z. ZAHAS
Názov Firmy: SAFIRS, s.r.o. Stanovisko zo dňa: 15.1.2022
Názov Firmy: Totuus, s. r. o. Stanovisko zo dňa: 15.1.2022
Názov Firmy: Selvit spol. s.r.o Stanovisko zo dňa: 15.1.2022
|
3. | Uplatniteľnosť | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Asolventi bakalárskeho študijného programu nájdu uplatnenie v oblastiach:
Uplatňujú sa v profesiách : hasič záchranár, vedúci technik špecialista, odborný inšpektor, samostatný odborný inšpektor v Hasičskom a záchrannom zbore (ďalej HaZZ) alebo podobná funkcia v rámci integrovaného záchranného systému v rámci štátnej správy a samosprávy, technika požiarnej ochrany v právnických a fyzických osobách – podnikateľoch (https://sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-22859), Hasič, záchranár (https://www.pozicie.sk/bezpecnost-a-ochrana/hasic-zachranar), Technik požiarnej ochrany (https://www.pozicie.sk/bezpecnost-a-ochrana/technik-poziarnej-ochrany). Prieskum uplatniteľnosti absolventov Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline je zverejnený v časti „prieskumy“ na: https://fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi realizovaný na vzorke 210 absolventov, z toho 90 bolo zo študijného programu ZS. Úspešnosť v uplatnení prezentujú samotní absolventi: Uvedená skutočnosť je v zhode s prezentovanými štatistickými údajmi podľa UPSVaR. Podľa oficiálnych štatistík sú absolventi študijných programov Fakulty bezpečnostného inžinierstva zaradení do študijného odboru 92- Bezpečnostné služby (https://www.upsvr.gov.sk/statistiky/nezamestnanost-absolventi-statistiky.html?page_id=1252) Úspešní. Ku septembru príslušného roku, uvedené štatistiky prezentujú 80 až 85% zamestnanosť absolventov. Pri hodnotení uplatniteľnosti absolventov fakulta využíva štandardizovaný postup podľa „Metodiky rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným VŠ“ z dielne MŠVVaŠ SR. Výpočet koeficientu nezamestnanosti absolventov vychádza z počtu absolventov 2. stupňa štúdia za predchádzajúce tri roky a počtu evidovaných nezamestnaných absolventov fakulty z kvartálnej štatistiky ÚPSVAR (máj). Fakulta tento údaj vyhodnocuje pravidelne od roku 2015 v rámci vnútorného systému kvality. V roku 2021 má koeficient nezamestnanosti absolventov fakulty hodnotu 1,89%.
Použité vstupné údaje: Počet evidovaných nezamestnaných: 6 Počet absolventov: 317 (97 v r. 2020, 106 v r. 2019, 114 v r. 2018) Tieto údaje fakulta zverejňuje každoročne v Správe z hodnotenia vnútorného systému kvality a tiež v dokumente „Vyhodnotenie vzdelávacej činnosti“ v príslušnom akademickom roku. Dokumenty možno nájsť na webe fakulty pod odkazom: https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi Podľa predbežnej správy vypracovanej CVTI SR, v období december 2019 až február 2020 (https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/skolstvo/vysoke-skoly/uplatnenie-absolventov-vysokych-skol-na-trhu-prace.html?page_id=28928 ) uplatniteľnosť absolventov v odbore 92-bezpečnostné služby, na trhu práce, je úspešná. Uvedenú skutočnosť prezentujeme vybranými príkladmi (https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/absolvent/2020/ABSOLVENT_VS_priebezna_sprava_final_web.pdf):
Nezamestnanosť absolventov slovenských vysokých škôl v roku 2020 s názvom „Analytický výstup zo štatistických údajov MŠVVaŠ SR a MPSVaR“ je prezentovaná na stránke Ministerstva školstva SR (https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/nezamestnanost/Nezamestnanost_abs_SK_VS_2020_final.pdf) . Zaviedol sa pojem AMN absolútnej miery nezamestnaných absolventov verejných VŠ podľa stupňa a skupín študijných odboroch. V priebehu rokov 2011-2020 počet našich absolventov má klesajúci charakter. V závere správy (str. 37) sa uvádzajú výpočty CVTI SR, vývoja AMN absolútnej miery nezamestnanosti podľa skupín odborov v I. stupni. Študijný odbor bezpečnostné vedy (spolu s vojenským) klesol zo 4,9% v roku 2011 na 1,22% v roku 2020. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Úspešní absolventi študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prví úspešní absolventi sú uvedení členovia Rád študijného programu záchranné služby. Následne sú prezentovaní absolventi zo širokého portfólia organizácií. Meno a priezvisko: Ing. Jakub Uher Meno a priezvisko: Ing. Dušan Kubík; Meno a priezvisko: Ing. Peter Škvarka Meno a priezvisko: Ing. Milan Dermek, PhD.
Zoznam úspešných absolventov programu ZS v priebehu rokov 2019-2021
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predpokladom na dosiahnutie vyšších dôkazov je ochota zástupcov štátnej správy, samosprávy, súkromného sektoru a tretieho sektoru úzko spolupracovať s Katedrou požiarneho inžinierstva a vstupovať do vzdelávacie hrocesu rôznymi formami, od odborných prednášok, exkutzíí až praktických stáži, ktoré paralelne dopĺňajú študijný program. Študenti bakalárskeho študijného programu sa pravidelne zúčastňujú exkurzií v organizáciach, s ktorými fakulta bezpečnostného inžinierstva a Katedra požiarnej ochrany úzko spolupracuje a v ktorých, vybraní študenti riešia záverečné práce. Patria medzi ne organizácie štátnej správy aj podnikateľské subjekty, ktorých činnosť je zameraná na záchranné služby, pomoc v núdzi a úsek ochrany pred požiarmi. Príklady sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.
Zamestnávatelia majú príležitosť, ktorú pravidelne využívajú, vyjadrovať sa ku kvalite študijného programu vďaka realizácie odbornej praxi. Študenti počas štúdia (2. ročník letný semester) absolvujú odbornú prax v rozsahu 40 hodín, kde po jej skončení je zodpovedným pracovníkom firmy vypracované písomné hodnotenie študenta, ktoré zahŕňa aj hodnotenie nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií vyplývajúcich z profilu absolventa. Zástupcovia zamestnávateľom sa podieľajú na záverečných štátnych skúškach, v pozícii člena skúšobnej komisie, kde v záverečnej správe o štátnej skúške prezentujú názor na kvalitu realizovaných štátnych skúšok. Za obdobie posledných 5 rokov zo záverečných správ komisie pre štátnu skúšku vyplýva, že pripravenosť študentov hodnotená externými členmi komisie sa pohybovala v rozmedzí 40 – 90 %. Zástupcovia zamestnávateľa sa podieľajú na hodnotení záverečných prác ako oponenti. Za obdobie posledných 5 rokov z oponentských posudkov bakalárskych prác, ktoré spracovali zástupcovia zamestnávateľov vyplýva, že priemerná známka ich hodnotenia dosahovala hodnotu 1,57 (C) (denné: 1,57 (C) a externé: 1,59(C) ). Vďaka spolupráce s praxou sa časť záverečných prác rieši na základe ich požiadaviek, priamo na vybraných pracoviskách. |
4. | Štruktúra a obsah študijného programu | |
a | Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe | |
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry:
Študijné plány určujú časovú a obsahovú postupnosť predmetov študijných programov a formy hodnotenia študijných výsledkov. Pri ich tvorbe sa uplatňujú princípy konštruktivistického prístupu, ktorého základom je zosúladiť požadované ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a učenia sa a spôsoby hodnotenia. Pri navrhovaní obsahu študijného programu sa zohľadňujú časti študijného programu, špecificky požadované kompetencie, konkrétne a merateľné výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a hodnotenia, základné charakteristiky pre ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania, a hodnotenia a umiestnenie predmetu v programe, resp. programu v prostredí fakulty / univerzity. Každý predmet má svoje miesto v učebných osnovách, v konkrétnom ročníku, či v štruktúre trajektórie. Študijné plány obsahujú predmety: povinné (ich absolvovanie je podmienkou úspešného absolvovania časti štúdia alebo celého študijného programu), profilové (zásadným spôsobom prispievajú k dosiahnutiu profilu absolventa, t. j. cieľov a výstupov vzdelávania príslušného študijného programu), povinne voliteľné (absolvovanie určitého počtu týchto predmetov podľa výberu študenta je podmienkou úspešného absolvovania študijného programu), výberové (ďalšie predmety, ktoré má možnosť si študent zapísať na doplnenie svojho štúdia a na získanie dostatočného počtu kreditov príslušnej časti štúdia). Výberové predmety v študijných programoch fakulty nie sú taxatívne určené, študent si môže v tejto kategórii vybrať ľubovoľný predmet z ponuky predmetov iných študijných programov fakulty, resp. univerzity. V študijných plánoch sú definované predmety bez nadväznosti a predmety podmienené absolvovaním iných predmetov. Študijný plán študenta určuje časovú a obsahovú postupnosť, ako aj rozsah predmetov študijného programu a formy hodnotenia študijných výsledkov. Študijný plán si okrem formy hodnotenia študijných výsledkov zostavuje v rámci určených pravidiel a v súlade so študijným poriadkom (Smernica 209) študent sám v spolupráci so študijným poradcom študijného programu a referátom pre vzdelávanie. Odporúčaný študijný plán rešpektuje štandardnú dĺžku štúdia v príslušnej forme štúdia. Následne si študent môže voliť trajektóriu / špecializáciu štúdia prostredníctvom povinne voliteľných predmetov. |
||
b | Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu | |
Odporúčaný študijný plán predstavuje harmonogram štandardnej dĺžky štúdia. Navrhuje ho Rada študijného programu. Je zostavený v súlade s opisom študijného odboru, v rámci ktorého je zabezpečovaný študijný program, očakávaniami praxe, deklarovanými napr. Národným kvalifikačným rámcom SR, Národným štandardom zamestnaní, Národnou sústavou povolaní, vývojom v oblasti študijného programu. Odporúčaný študijný plán je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky na riadne skončenie štúdia v štandardnej dĺžke, v odporúčanom študijnom pláne sú zahrnuté povinné predmety, profilové predmety, resp. ďalšie predmety jadra študijného odboru. Odporúčaný študijný plán je vytvorený v súlade s trajektóriami / špecializáciami študijných programov, ktoré to umožňujú. Predmety odporúčaného študijného plánu sú zoradené do nasledujúcich skupín: Odporúčané pracovné zaťaženie študenta sa pohybuje v rozmedzí od 1500 do 1800 hodín za akademický rok, čo znamená, že jeden kredit zodpovedá 25 až 30 hodinám práce. Odporúčaný študijný plán musí študentovi umožňovať zostaviť si svoj študijný plán spôsobom, aby v priebehu štúdia absolvoval všetky povinné predmety a predpísaný podiel povinne voliteľných predmetov tak, aby počas štúdia získal: Konkrétne pravidlá tvorby odporúčaných študijných plánov upravuje Smernica 203 "Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA". Schéma bakalárskeho ŠP ZS. Legenda: tmavé políčka - povinné predmety, šrafované políčka - povinne voliteľné predmety, biele políčka - voľný výber Schéma ŠP ZS podľa špecializácie Hasič záchranár. Legenda: tmavé políčka - povinné predmety, šrafované políčka - povinne voliteľné predmety, červené - profilové. Schéma ŠP ZS podľa špecializácie Požiarny technik. Legenda: tmavé políčka - povinné predmety, šrafované políčka - povinne voliteľné predmety, modré - profilové predmety. |