Vnútorná hodnotiaca správa študijného programu

Názov vysokej školy: Žilinská univerzita v Žiline
Názov študijného programu: aplikovaná informatika
Stupeň štúdia: 3.


I. Samohodnotenie plnenia štandardu SP 2 – Návrh nového študijného programu a návrh úpravy študijného programu


SP 2.1. Návrh nového študijného programu alebo návrh úpravy študijného programu je spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania vysokej školy (ďalej len „vnútorný systém“). Ak vysoká škola nemá vnútorný systém schválený, pravidlá zabezpečovania kvality sú uvedené priamo v príslušnom návrhu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Na Žilinskej univerzite v Žiline je zavedený vnútorný systém kvality vzdelávania (ďalej „VSK UNIZA“), ktorý je popísaný v smernici č. 222. Vnútorný systém zabezpečovania kvality na Žilinskej univerzite v Žiline

Návrh študijného programu (ďalej  ŠP) Aplikovaná informatika je spracovaný a predložený v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UNIZA.

Na príprave študijného programu sa podieľajú členovia Rady študijného programu (v súlade so Smernicou č. 214 - Štruktúry vnútorného systému zabezpečovania kvality na vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na Žilinskej univerzite v Žiline), ktorú tvorí päť z radov učiteľov FRI UNIZA (garant a 4 spolugaranti), zástupca študentov študijného programu, zástupca absolventov  a zástupca zamestnávateľov. Posúdenie súladu študijného programu so štandardmi a schválenie podania žiadosti o akreditáciu študijného programu vykonala Akreditačná rada UNIZA.

 Návrh ŠP je spracovaný v súlade so smernicou č.204, ktorá formalizuje proces predkladania návrhu nového ŠP a je súčasťou vnútorného systému zabezpečovania kvality Fakulty riadenia a informatiky UNIZA.


Odkazy na dôkazy


SP 2.2. Študijný program je spracovaný v súlade s poslaním a strategickými cieľmi vysokej školy, určenými v dlhodobom zámere vysokej školy.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

 Študijný program je spracovaný v súlade s Dlhodobým zámerom UNIZA a Dlhodobým zámerom Fakulty riadenia a informatiky UNIZA.

 Proces prípravy a zosúladenia študijného programu so štandardmi Študijný program je plne v súlade so smernicou č. 204 - Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na Žilinskej univerzite v Žiline.

 Študijný program Aplikovaná informatika svojim zameraním plne spadá do oblastí pôsobnosti fakulty tak v oblasti vzdelávania, ako aj vo výskumných oblastiach.


Odkazy na dôkazy


SP 2.3. Sú určené osoby zodpovedné za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie kvality študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Pre študijný program je vymenovaná 8 členná Rada študijného programu (v súlade so Smernicou č. 214 - Štruktúry vnútorného systému zabezpečovania kvality na vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na Žilinskej univerzite v Žiline), ktorú tvorí päť členov z radov učiteľov FRI UNIZA (garant a 4 spolugaranti), zástupca študentov študijného programu, zástupca absolventov  a zástupca zamestnávateľov. 

Garantkou študijného programu je prof. Mgr. Ivan Cimrák, Dr., spolu s ďalšími 4 spolugarantmi spĺňajú všetky náležitosti, ktoré sú stanovené smernicou č. 214, 5. časť.

Právomoci a zodpovednosti členov Rady študijného programu sú definované v smernici č. 214, časť 5.

Zabezpečenie výučby a pridelenie učiteľov na predmety je realizované v súlade so smernicou č. 205 - Pravidlá na priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov na Žilinskej univerzite v Žiline.


Odkazy na dôkazy


SP 2.4. Do prípravy návrhu študijného programu sú zapojení študenti, zamestnávatelia a ďalšie zainteresované strany.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

 Pre študijný program je vymenovaná 8 členná Rada študijného programu (v súlade so Smernicou č. 214 - Štruktúry vnútorného systému zabezpečovania kvality na vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na Žilinskej univerzite v Žiline), ktorú tvorí päť z radov učiteľov FRI UNIZA (garant a 4 spolugaranti), zástupca študentov študijného programu, zástupca absolventov  a zástupca zamestnávateľov.

Rada študijného programu sa podieľa na príprave návrhu študijného programu. Pri návrhu študijného programu bola rešpektovaná smernica č.204, čo zahŕňalo aj konzultácie a získanie stanovísk od zástupcov zamestnávateľov (autority z praxe).


Odkazy na dôkazy


SP 2.5. Študijný program je priradený k študijnému odboru a je zdôvodnená miera jeho obsahovej zhody s príslušným študijným odborom. V prípade študijných programov v kombinácii dvoch študijných odborov alebo ak ide o interdisciplinárne štúdiá, je študijný program priradený k príslušným študijným odborom a je zdôvodnená miera jeho obsahovej zhody s príslušnými študijnými odbormi.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Študijný program Aplikovaná informatika je priradený k študijnému odboru informatika a je s týmto odborom v plnej v obsahovej zhode. Nosné témy tohto ŠP poskytujú absolventom vedomosti a poznatky týkajúce sa spracovania dát, informácií a znalostí, ich ukladania a získavania. Zaoberá sa získavaním, vyhľadávaním, prenosom, zhromažďovaním, organizáciou, ukladaním, interpretáciou, prezentovaním, rozširovaním a využívaním informácií a znalostí v rôznych podobách (najmä text, obraz, zvuk).

K nosným témam jadra znalostí študijného odboru patria aj matematické základy informatiky, teoretické základy informatiky, programovanie, programové a počítačové systémy, tvorba modelov a systémov informatických vied a informačných a komunikačných technológií pre rôzne aplikačné domény, ekonomické, spoločenské, morálne a právne súvislosti profesie. V prípade študijných programov zameraných na konkrétne aplikačné domény, sú súčasťou jadra aj základy týchto aplikačných domén. Do jadra znalostí sa zahŕňajú aj pokročilé metódy uznávaných oblastí informatiky rozvíjané na základe špecializácie.

Uvedené oblasti sú zároveň aj nosnými témami v opise a  jadre študijného odboru Aplikoaná informatika.


Odkazy na dôkazy


SP 2.6. V študijnom programe je jasne špecifikovaná a komunikovaná úroveň kvalifikácie, ktorú získavajú študenti jeho úspešným absolvovaním, pričom kvalifikácia zodpovedá príslušnej úrovni vzdelania podľa kvalifikačného rámca.

Samohodnotenie plnenia

 Úspešní absolventi ŠP Aplikovaná informatika získavajú plnohodnotnú kvalifikáciu v 3. stupni VŠ štúdia a v študijnom odbore Informatika zodpovedajúcu príslušnému kvalifikačnému rámcu SKKR 8. V opise študijného programu Aplikovaná informatika je jasne špecifikovaná a komunikovaná úroveň kvalifikácie, ktorú získavajú študenti jeho úspešným absolvovaním.


Odkazy na dôkazy


SP 2.7. V študijnom programe je jasne špecifikovaný profil absolventa, pričom v jeho rámci sú prostredníctvom deskriptorov vymedzené a komunikované výstupy vzdelávania, ktoré sú verifikovateľné a zodpovedajú poslaniu vysokej školy, príslušnému stupňu kvalifikačného rámca a oblasti poznania podľa príslušného študijného odboru alebo kombinácie študijných odborov, v ktorých ich absolventi získajú vysokoškolské vzdelanie.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

 Profil absolventa ŠP Aplikovaná informatika sa nachádza v opise ŠP a zodpovedá všetkým predpisom z úrovne UNIZA. Plne charakterizuje vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa ŠP. Tieto výstupy vzdelávania sú v súlade s cieľmi vzdelávania profilových predmetov. Zároveň sú v plnom súlade s nosnými témami jadra študijného odboru Informatika  a zodpovedajú príslušnému stupňu kvalifikačného rámca.

Ciele a výstupy vzdelávania sú taktiež definované v Opise ŠP, pričom spĺňajú nosné témy jadra znalostí študijného odboru a sú prepojené na znalosti, zručnosti a kompetencie potrebné pre dosiahnutie požadovanej kvalifikácie a vykonávanie indikovaných povolaní uvedených v opise ŠP – časť 2b.


Odkazy na dôkazy


SP 2.8. Výstupy vzdelávania a kvalifikácia získaná absolvovaním študijného programu napĺňa sektorovo-špecifické odborné očakávania na výkon povolania. V študijnom programe sú indikované povolania, na výkon ktorých je potrebná získaná kvalifikácia. Tieto skutočnosti sú potvrdené vyjadreniami relevantných externých zainteresovaných strán alebo súhlasným stanoviskom právnickej osoby uvedenej v opise príslušného študijného odboru, ak si to opis vyžaduje, alebo súhlasným stanoviskom príslušného ministerstva na uskutočňovanie študijného programu, ak ide o štátnu vysokú školu, resp. o kvalifikáciu pre výkon regulovaných povolaní.

Samohodnotenie plnenia

Absolventi študijného programu ovládajú a vedia zvoliť konkrétne vedecké metódy základného a aplikovaného výskumu v oblasti informatiky. Tieto vedia aplikovať na rôznych stupňoch vývoja a riadenia v softvérových firmách, v priemyselných podnikoch, vo vzdelávacej sústave, ako vo verejnom tak aj v súkromnom sektore, v bankovníctve, doprave, zdravotníctve, ekológii atdˇ. Dokážu analyzovať, navrhovať, vyvíjať a implementovať rozličné algoritmy, metódy dátovej vedy, databázové systémy, výpočtové postupy a iné prostriedky aplikovanej informatiky na riešenie problémov vybraných aplikačných oblastí. Podľa špecializácie disponujú vedomosťami potrebnými pri aplikácii metód pre podporu rozhodovania, optimalizáciu, spracovanie neistých údajov, dolovania dát, využitie strojového učenia. Vedia sa uplatniť na miestach vyžadujúcich schopnosť hlbokého pochopenia špecifických problémov a identifikovania jeho riešenia.

Získajú hlboké znalosti v oblasti dátovej vedy, strojového učenia, výpočtového modelovanie, informačných systémov v rôznych aplikačných doménach. Tieto znalosti im umožnia riadiť tímy pracovníkov v tejto oblasti, samostatne viesť aj veľké projekty a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia.

Absolventi sa vyznačujú nezávislým, kritickým a analytickým myslením, ktoré aplikujú v meniacich sa podmienkach. Získajú združené vedomosti predovšetkým z oblasti informatiky ako aj zo špecifických aplikačných domén. Tým dokážu flexibilne prispôsobovať pracovným požiadavkám v rôznych organizáciách a požiadavkám trhu ľudskej práce, prípadne samostatne podnikať v oblasti aplikovanej informatiky.

Okrem toho získajú skúsenosti s formuláciou hypotéz, experimentálnym návrhom, overovaním hypotéz a analýzou získaných údajov. Dokáže určiť zameranie výskumu a koordinovať tím v príslušnom vednom odbore. Takáto schopnosť je cennou najmä pre spoločnosti, ktoré majú za cieľ priniesť inovatívne a originálne riešenia.

Absolvent môže budovať vedeckú perspektívu v celej škále aplikačných oblastí, v ktorých uplatňuje pokročilé metódy a techniky návrhu a vývoja vedeckých metód aplikovanej informatiky. Pri svojej práci zohľadňuje spoločenské, vedecké a etické aspekty pri formulovaní výskumných zámerov a interpretácii výsledkov výskumu.


Odkazy na dôkazy


SP 2.9. Odborný obsah, štruktúra a sekvencia profilových študijných predmetov a ďalších vzdelávacích činností študijného programu a podmienky na úspešné ukončenie štúdia umožňujú dosahovanie výstupov vzdelávania uvedených v profile absolventa a zaručujú prístup k aktuálnym vedomostiam, zručnostiam a kompetentnostiam vrátane prenositeľných spôsobilostí, ktoré ovplyvňujú osobný rozvoj študentov a môžu byť využité v ich budúcom kariérnom uplatnení a v živote ako aktívnych občanov v demokratických spoločnostiach. V prípade profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov je obsah študijného programu zostavený tak, aby umožňoval dosiahnuť zamestnávateľmi očakávané výstupy vzdelávania s akcentom na rozvoj praktických profesijných zručností v príslušnom odvetví hospodárstva alebo spoločenskej praxe.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

 Študijné plány študijného programu Aplikovaná informatika sú zostavené v súlade so Smernicou č. 203 (Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov UNIZA).

Študijný plán, ciele vzdelávania profilujúcich ale aj ďalších predmetov i podmienky na úspešné ukončenie štúdia sú zostavené tak, že sa kladie dôraz nielen na vedomostnú stránku, ale najmä na aplikáciu získaných vedomostí v praxi, rozvoj mäkkých zručností a projektovú prácu. Tým sa absolventi ŠP Aplikovaná informatika stávajú zaujímavými pre trh práce.

 Nakoľko je študijný odbor Aplikovaná informatika dynamický a rýchlo sa vyvíjajúci, je potrebná priebežná aktualizácia odporúčaného študijného plánu a informačných listov predmetov, aby bol zaručený prístup študentov k aktuálnym vedomostiam, zručnostiam a kompetentnostiam, vrátane prenositeľných spôsobilostí. Popis vedomostí, zručností, kompetentností a prenositeľných spôsobilostí je uvedený v opise študijného programu, v časti 2a.


Odkazy na dôkazy


SP 2.10. Študijný program má stanovenú štandardnú dĺžku štúdia, určenú pracovnú záťaž pre jednotlivé študijné predmety vyjadrenú v ECTS kreditoch a počet hodín kontaktnej výučby s výnimkou, ak to nevyžaduje povaha vzdelávacej činnosti. Štandardná dĺžka štúdia, pracovná záťaž a počet hodín kontaktnej výučby umožňujú dosiahnutie výstupov vzdelávania a zodpovedajú forme študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Študijný program má stanovenú štandardnú dĺžku štúdia, určenú pracovnú záťaž pre všetky študijné predmety vyjadrenú v ECTS kreditoch a počet hodín kontaktnej výučby s výnimkou, ak to nevyžaduje povaha vzdelávacej činnosti. Štandardná dĺžka štúdia, pracovná záťaž a počet hodín kontaktnej výučby umožňujú dosiahnutie výstupov vzdelávania a zodpovedajú dennej forme študijného programu.

Štandardná dĺžka štúdia je 3 roky podľa všeobecne platných pravidiel, ktoré sú určené na základe platných zákonov a smernicami č. 203 a 110.

Každý predmet má vo svojom informačnom liste uvedený počet ECTS kreditov, ktorý je prepočítaný na základe pracovného zaťaženia študenta na predmete (25-30 hodín záťaže = 1 ECTS kredit). Každý predmet má v informačnom liste určený aj rozsah kontaktnej výučby.


Odkazy na dôkazy


SP 2.11. V prípade profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov je súčasťou ich obsahu povinná odborná prax študentov v zmluvne spolupracujúcej organizácii v celkovom rozsahu aspoň jeden semester, ktorej účelom je rozvoj praktických profesijných zručností. Odborná prax umožňuje študentovi vykonávať činnosti, prostredníctvom ktorých si osvojí pracovné postupy typické pre príslušnú úroveň kvalifikácie a príslušný študijný odbor, má možnosť podieľať sa na odborných procesoch, projektoch a prostredníctvom konkrétnych úloh nadobúdať vedomosti, zručnosti a kompetentnosti relevantné pre výkon príslušných profesií. Odborná prax môže byť uskutočnená ako súvislá alebo rozdelená na viacero kratších časových období v nadväznosti na potreby príslušného študijného programu a podmienky spolupracujúcej organizácie, v ktorej sa odborná prax uskutočňuje.

Samohodnotenie plnenia

 Nejedná sa o profesijne orientovaný bakalársky študijný program, ide o doktorandský ŠP, takže nie je súčasťou obsahu študijného programu povinná odborná prax v rozsahu minimálne jeden semester.


Odkazy na dôkazy


SP 2.12. Študijný program má jednoznačne určenú úroveň a povahu tvorivých činností, vyžadovanú na úspešné ukončenie štúdia, najmä vo väzbe na záverečnú prácu.

Samohodnotenie plnenia

V študijnom programe Aplikovaná informatika je pre každý predmet určená úroveň a povaha tvorivých činností, ktorá je vyžadovaná na úspešné ukončenie štúdia, zodpovedá 3. stupňu štúdia. Témy dizertačných  prác sú zadávané v súvise so študijným programom Aplikovaná informatika. Posudzuje ich pracovná skupina odborovej komisie (OK) a po predchádzajúcom súhlase predsedu pracovnej skupiny odborovej komisie ich schvaľuje dekan FRI. Tvorivá činnosť je prioritou riešenia záverečnej dizertačnej práce, ale zároveň tvorí aj neoddeliteľnú súčasť všetkých ostatných predmetov v rámci ŠP Aplikovaná informatika.


Odkazy na dôkazy


II. Samohodnotenie štandardu 3 – Schvaľovanie študijného programu


SP 3.1. Študijný program je schválený v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému a je zaručené nezávislé, nezaujaté, objektívne, odborne fundované, transparentné a spravodlivé posúdenie návrhu a schválenie študijného programu, do ktorého sú zapojení študenti, zamestnávatelia a ďalšie zainteresované strany. Je zaručené, že osoby posudzujúce a schvaľujúce študijný program sú iné ako osoby, ktoré pripravujú návrh študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Na Žilinskej univerzite v Žiline je zavedený VSK UNIZA. Je schválená Smernica č. 222 (Vnútorný systém zabezpečovania kvality na Žilinskej univerzite v Žiline). Najvyšším rozhodovacím orgánom v rámci zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania, akreditácie študijných programov, na UNIZA v zmysle zákona č. 269/2018 Z. z. o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania a o zmene a doplnení zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania“) je Akreditačná rada UNIZA.

Podľa Smernice č.214 je proces schvaľovania v právomoci Akreditačnej rady UNIZA, ktorej činnosť riadi Smernica č.210. Transparentnosť procesu predkladania je zabezpečená sledovateľnosťou všetkých krokov procesu a uchovávaním posudzovaných materiálov. Jednotlivé parametre schvaľovania (nezávislosť, nezaujatosť, objektívnosť, odbornú fundovanosť a spravodlivosť zabezpečuje proces výberu členov Akreditačnej rady a proces menovania Pracovnej skupiny. Členovia Pracovných skupín podľa pravidiel stanovených v Etickom kódexe UNIZA a smernici č. 201 majú povinnosť upozorňovať Predsedu AR na prípadný konflikt záujmov.

ŠP Aplikovaná informatika je pripravený plne v súlade s internými predpismi (pozri SP 2.1). Zámer na zosúladenie ŠP bol prerokovaný v Kolégiu dekana dňa 16.5.2022, predložený na vyjadrenie autoritám z praxe dňa 27.6.2022 (oslovené autority: IT klaster ZAIT). Autority z praxe doručili svoje stanoviská dňa 01.07.2022. Rada garantov fakulty prerokovala študijný program dňa 04.07.2022 a bol schválený Vedeckou radou FRI UNIZA dňa 08.07.2022. 


Odkazy na dôkazy


III. Samohodnotenie štandardu 4 – Učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta


SP 4.1. Pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe umožňujú dosahovanie výstupov vzdelávania pri rešpektovaní rozmanitosti študentov a ich potrieb.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

ŠP Aplikovaná informatika je poskytovaný v prezenčnej forme.

Pre každý predmet študijného plánu študijného programu sú v informačnom liste predmetu určené pravidlá, formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov, čo umožňuje dosahovanie výstupov vzdelávania, pričom sú rešpektované rozmanitosti študentov a ich potrieb, špeciálne sa pristupuje k študentom so špecifickými potrebami.

Každý informačný list uvádza metódy vyučovania a hodnotenia študijných výsledkov, ktorých vhodnosť voči plánovaným výsledkom vzdelávania preveruje v procese schvaľovania a tiež počas uskutočňovania študijného programu Rada študijného programu.

Postupy overovania vhodností používaných pravidiel, foriem a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov na dosahovanie výstupov vzdelávania sú na úrovni UNIZA definované smernicou č. 223.


Odkazy na dôkazy


SP 4.2. Je umožnená flexibilita trajektórií učenia sa a dosahovania výstupov vzdelávania. Študijný program umožňuje zodpovedajúce vzdelávanie sa mimo vysokej školy v domácich a zahraničných inštitúciách, najmä prostredníctvom podpory mobilít. Výsledky tohto vzdelávania sú uznávané vysokou školou.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

 Študijný plán študijného programu Aplikovaná informatika umožňuje flexibilitu učenia sa prostredníctvom výberu výberových predmetov. Podmienkou úspešného absolvovania štúdia je úspešné absolvovanie všetkých povinných predmetov a získanie potrebného počtu kreditov (180).

Študenti môžu v odôvodnených prípadoch požiadať o individuálny študijný plán. Študenti majú možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí prostredníctvom mobility v rámci programu ERASMUS+, pravidlá pre uskutočňovanie mobilít sú stanovené v Smernici - Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí ako aj v Študijnom poriadku – Smernica č. 209.

Aj keď je proces hlásenia sa na mobility otvorený pre všetkých študentov študijného programu, osobitne sa pri výbere študentov dbá na naplňovanie vopred určených požiadaviek a tiež o kompatibilitu predmetov absolvovaných počas mobility s výsledkami vzdelávania študijného programu. Pravidlá pre mobility študentov sú definované smernicou č. 219.


Odkazy na dôkazy


SP 4.3. Používané formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov stimulujú študentov prijímať aktívnu rolu v procese učenia sa a rozvoji akademickej kariéry. Študenti sú zapájaní do tvorivých činností vysokej školy primerane vo vzťahu k výstupom vzdelávania a úrovni kvalifikačného rámca študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Študent v treťom stupni vzdelávania vytvorí výstupy tvorivej činnosti, alebo sa zásadne podieľa na týchto výstupoch, ktoré rozširujú hranice vedeckého poznania a majú vplyv na akademicky, profesionálny, technologický, sociálny alebo kultúrny pokrok v spoločnosti. Študent preukáže systematické porozumenie študijnému odboru a osvojenie si zručností a metód vedeckého bádania, kritickej analýzy, overovania a syntézy nových a zložitých myšlienok v študijnom odbore a schopnosť komunikovať výstupy vlastného vedeckého bádania s medzinárodnou vedeckou, alebo umeleckou komunitou pri dodržaní zásah vedeckej integrity. Študent počas štúdia vytvára nové poznatky alebo umelecké výkony preukázateľne uznané príslušnou medzinárodnou vedecká alebo umeleckou komunitou.

 

Nastavené procesy sú zvolené s prihliadnutím na kontext informatických predmetov, avšak s ohľadom na moderné metódy a formy výučby. Vzhľadom na to, že ide o štúdium na 3. stupni VŠ vzdelávania, vedecká tvorivá činnosť a implementácia  poznatkov i vlastných riešení sú dôležitou súčasťou vyučovacieho procesu. V predmetoch študijného programu Aplikovaná informatika sa používajú formy a metódy vyučovania, učenia sa a hodnotenia študijných výsledkov, ktoré stimulujú študentov prijímať aktívnu rolu v procese učenia sa a rozvoji akademickej a vedeckej kariéry. Aktívne zapojenie študentov do procesu učenia sa štandardne realizuje formou aktívnej účasti na prednáškach, cvičeniach na viacerých predmetoch formou spoločných i individuálnych zadaní, prác a projektov. Študenti sa môžu zapájať do rôznych súťaží, môžu podávať projekty v rámci grantového systému UNIZA v pozícii žiadateľov projektov. Miera zapájania sa študentov sa na úrovni fakulty pravidelne vyhodnocuje (aj s účasťou študentov), čím sa preveruje efektívnosť nastavených pravidiel a motivačných faktorov. Úroveň tvorivej činnosti študentov je počas štúdia overovaná a uznávaná aspoň raz počas semestra pri prezentácii výsledkov v rámci predmetov Dizertačný projekt 1-5. Pravidlá a požiadavky stanovené na vypracovanie záverečných prác sú definované smernicou č. 21


Odkazy na dôkazy


SP 4.4. V rámci študijného programu je posilňovaný zmysel pre autonómiu, samostatnosť a sebahodnotenie a zároveň je študentom poskytované primerané vedenie a podpora učiteľov založená na vzájomnom rešpekte a úcte.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

 V rámci študijného programu Aplikovaná informatika sú študenti vedení k autonómnosti, aby dokázali kriticky myslieť,  samoštúdiom si rozširovať znalosti z konkrétnej problematiky a docieliť úspešné riešenie vedecko-technických projektov. Samostatná príprava je potrebná vo väčšine predmetov, informácie o jej rozsahu sú uvedené v informačných listoch predmetov. V rámci možností sa tvorivá činnosť študentov realizuje individuálne, prípadne tímovo. Študenti majú v rámci možnosti plnú podporu svojich školiteľov a učiteľov.

Študenti sú pri vzdelávacích činnostiach vedení k samostatnosti a samoštúdiu: očakáva sa ich pripravenosť na vzdelávacie činnosti a realizáciu  vzdelávania v primeranom rozsahu. Primeranosť vedenia a podpory školiteľmi a  učiteľmi je priebežne monitorovaná získavaním priamej alebo anonymnej spätnej väzby, ktorá je sledovaná alebo získavaná garantom študijného programu a vedúcim pracoviska.

Študentom je poskytované primerané vedenie a podpora učiteľov založená na vzájomnom rešpekte a úcte, študenti sa môžu obrátiť na svojho školiteľa, študijného poradcu i vedúceho katedry, na ktorej sú priradení, na zástupcov v Akademickom senáte, komunikujú s Referátom pre vedu a výskum,  s vedením fakulty. Akékoľvek podnety môžu smerovať aj v anonymnej forme prostredníctvom FRI schránky nápadov umiestnenej v priestoroch dekanátu fakulty .


Odkazy na dôkazy


SP 4.5. Študijný program je uskutočňovaný spôsobom, ktorý posilňuje vnútornú motiváciu študentov neustále sa zdokonaľovať, vedie k dodržiavaniu princípov akademickej etiky alebo profesijnej etiky, ak ide o profesijne orientovaný bakalársky študijný program.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Študenti študijného programu Aplikovaná informatika majú dostatočnú motiváciu sa zdokonaľovať pri nastavených pravidlách úspešného absolvovania predmetov. V rámci každého predmetu bola posilňovaná vnútorná motivácia študentov neustále sa zdokonaľovať, študenti sú vedení k dodržiavaniu princípov akademickej etiky v súlade s Etickým kódexom UNIZA (Smernica č. 207) V súvislosti s dodržiavaním princípov akademickej etiky má FRI UNIZA vytvorený funkčný systém založený na Disciplinárnej komisii.


Odkazy na dôkazy


SP 4.6. Študijný program má stanovené a vopred zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov v študijnom programe. Výsledky hodnotenia musia byť zaznamenané, dokumentované a archivované.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Študijný program Aplikovaná informatika má pravidlá pre hodnotenie študijných výsledkov nastavené na základe všeobecných pravidiel, kritérií a metód hodnotenia študijných výsledkov určených v študijnom poriadku pre 3. stupeň vzdelávania: Smernica č. 110: https://www.fri.uniza.sk/uploads/files/1608112082-S-110-2013-Studijny-poriadok-pre-3.-stupen-VS-studia-na-UNIZA-v-zn.-Dodatkov-1-az-3.pdf  Každý predmet má jasne a vopred stanovené pravidlá na absolvovanie predmetu. Tieto sú zverejnené vopred v rámci informačných listov predmetov a zároveň podľa pravidiel sú študenti s nimi oboznámení učiteľom na prvej vyučovacej hodine. Skúšajúci predmetu je povinný archivovať podklady, na základe ktorých skúšku vyhodnotil. Všetky výsledky hodnotenia sú zaznamenané a archivované v akademickom informačnom systéme UNIZA (AIVS). Pravidlá pre zaznamenávanie, dokumentáciu a archiváciu potrebných výsledkov sú na úrovni univerzity definované v smernici č. 218 o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov.


Odkazy na dôkazy


SP 4.7. Metódy a kritériá hodnotenia sú vopred známe a prístupné študentom; sú zahrnuté v jednotlivých častiach/predmetoch/moduloch programu a sú vhodné na spravodlivé, konzistentné, transparentné overenie získaných vedomostí, zručností a spôsobilostí.

Samohodnotenie plnenia

Každý predmet má jasne a vopred stanovené pravidlá na absolvovanie predmetu v informačnom liste predmetu. Tieto sú zverejnené vopred a zároveň podľa pravidiel sú študenti s nimi oboznámení učiteľom na prvej vyučovacej hodine. Študenti sa k forme, objektívnosti a transparentnosti hodnotenia študijných výsledkov vyjadrujú v anonymných prieskumoch, na základe výsledkov vedenie fakulty prijíma, resp. zdokonaľuje preventívne opatrenia.


Odkazy na dôkazy


SP 4.8. Hodnotenie poskytuje študentom spoľahlivú spätnú väzbu na zistenie miery plnenia výstupov vzdelávania, ktorá je v prípade potreby spätá s poradenstvom v oblasti napredovania v štúdiu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Vzhľadom na nízky  počet študentov v ŠP Aplikovaná informatika je možné zabezpečiť študentovi priamu spätnú väzbu a pomôcť k napredovaniu v štúdiu. To platí pri hodnotení počas semestra, ako aj pri štátnych skúškach z predmetov. Forma skúšky je väčšinou ústna, môže sa však kombinovať s písomnou formou – vypracovaním individuálnych úloh a projektov a pod. Študentom sú k dispozícii konzultácie priebežne počas semestra, pričom študenti sú o možnosti konzultácií a konzultačných hodinách informovaní počas prvého týždňa semestra na každom predmete. Každý študent má právo byť informovaný o hodnotení jeho skúšky, o chybách a správnom riešení.


Odkazy na dôkazy


SP 4.9. Ak to okolnosti umožňujú, hodnotenie študentov študijného programu vykonáva viacero učiteľov.

Samohodnotenie plnenia

 Predmety v študijnom programe sú zabezpečované viacerými učiteľmi v zmysle ŠP. Prideľovanie učiteľov na predmety je plne v súlade so smernicou č. 205 - Pravidlá na priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov na Žilinskej univerzite v Žiline. Podľa pravidiel definovaných v článku 7 smernice č. 205 má garant predmetu právomoci určiť skúšajúcich a rovnako aj spôsob skúšania. V prípade, ak to možnosti predmetu dovoľujú, sú k dispozícii viacerí skúšajúci. Voči rozhodnutiam komisií alebo skúšajúcich môže doktorand podať dekanovi žiadosť o preskúmanie rozhodnutia. Nesúhlas s vyjadrením školiteľa v ročnom hodnotení doktoranda o tom, či odporúča alebo neodporúča pokračovanie v jeho štúdiu, môže doktorand vyjadriť tým, že ročné hodnotenie nepodpíše a prípadne podá dekanovi žiadosť o preskúmanie rozhodnutia.


Odkazy na dôkazy


SP 4.10. Študenti majú možnosť využiť prostriedky nápravy voči výsledkom svojho hodnotenia, pričom je zaručené spravodlivé zaobchádzanie so žiadateľmi o nápravu.

Samohodnotenie plnenia

 Každý študent má právo byť informovaný o hodnotení jeho skúšky, o chybách a správnom riešení. Ak má študent pocit neobjektívneho hodnotenia pri skúške, alebo ak má námietky voči pravidlám použitým pri hodnotení, môže požiadať garanta študijného programu alebo predmetu o preskúmanie priebehu alebo výsledku skúšky. Voči rozhodnutiam komisií alebo skúšajúcich môže doktorand podať dekanovi žiadosť o preskúmanie rozhodnutia. Nesúhlas s vyjadrením školiteľa v ročnom hodnotení doktoranda o tom, či odporúča alebo neodporúča pokračovanie v jeho štúdiu, môže doktorand vyjadriť tým, že ročné hodnotenie nepodpíše a prípadne podá garantovi ŠP alebo dekanovi žiadosť o preskúmanie rozhodnutia.


Odkazy na dôkazy


IV. Samohodnotenie štandardu 5 – Prijímacie konanie, priebeh štúdia, uznávanie vzdelania


SP 5.1. Študijný program sa uskutočňuje podľa vopred definovaných a verejne ľahko prístupných pravidiel štúdia vo všetkých fázach študijného cyklu, ktorými sú prijímacie konanie, priebeh a hodnotenie štúdia, uznávanie vzdelania, ukončenie štúdia, udeľovanie titulu a vydávanie diplomu a ďalších dokladov o získanom vzdelaní. Zohľadňujú sa osobitosti vyplývajúce zo špecifických potrieb študentov.

Samohodnotenie plnenia

Uskutočňovanie ŠP Aplikovaná informatika  je plne v súlade s pravidlami uskutočňovania študijných programov na UNIZA v zmysle platného Študijného poriadku pre 3. stupeň vzdelávania UNIZA – Smernica č. 110: https://www.fri.uniza.sk/uploads/files/1608112082-S-110-2013-Studijny-poriadok-pre-3.-stupen-VS-studia-na-UNIZA-v-zn.-Dodatkov-1-az-3.pdf a Smernica č. 216ttps://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-216.pdf.  Pravidlá prijímacieho konania sú definované smernicou č. 206. Špecifické podmienky pre prijatie na štúdium sú pre príslušný akademický rok určené dokumentom Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na FRI UNIZA pre 3. stupeň . Kapacita študijného programu a plánované počty prijímaných študentov určuje rada študijného programu na základe záujmu uchádzačov v predchádzajúcich rokoch a kapacity zamestnancov fakulty, ktorí zabezpečujú predmety študijného programu. Študenti so špecifickými potrebami majú k dispozícii podporu v zmysle smernice č. 198. Na FRI UNIZA je koordinátorka pre študentov so špecifickými potrebami zabezpečujúca všetku potrebnú súčinnosť.


Odkazy na dôkazy


SP 5.2. V študijnom programe sú jasne špecifikované požiadavky na uchádzačov a spôsob ich výberu, ktoré zodpovedajú úrovni kvalifikačného rámca. Prijímacie konanie je spoľahlivé, spravodlivé a transparentné. Kritériá a požiadavky na uchádzačov sú vopred zverejnené a ľahko prístupné. Podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a zaručujú rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie štúdia. Výber uchádzačov je založený na zodpovedajúcich metódach posudzovania ich spôsobilosti na štúdium.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Požiadavky na uchádzačov sú vopred jasne a jednotne deklarované napr. na webstránke UNIZA a FRI UNIZA. Potrebné schopnosti a predpoklady uchádzača o doktorandské štúdium sa overujú na základe výsledkov predchádzajúceho VŠ štúdia, na základe výsledkov prijímacej skúšky a na základe ďalších aktivít nad rámec predchádzajúceho VŠ štúdia. Plánované počty prijímaných študentov na základe návrhu Rady študijného programu schvaľuje dekan fakulty po prerokovaní  v Rade garantov fakulty a kolégiu dekana na základe záujmu uchádzačov v predchádzajúcich rokoch a kapacity zamestnancov fakulty, ktorí zabezpečujú predmety študijného programu. Každoročne sú schvaľované podmienky prijatia na štúdium doktorandských  študijných programov (podmienky prijatia na FRI UNIZA, zásady a pravidlá prijímacieho konania na FRI UNIZA), ktoré dopĺňajú celouniverzitné platné Zásady prijímacieho konania – smernica č. 206. Pri uchádzačoch so špecifickými potrebami FRI dodržiava pravidlá stanovené smernicou č.198.


Odkazy na dôkazy


SP 5.3. Pravidlá uskutočňovania študijného programu upravujú a umožňujú uznávanie štúdia a častí štúdia v súlade s Dohovorom o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského vzdelávania v európskom regióne tak, aby sa podporovala domáca i zahraničná mobilita študentov.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Počas štúdia môže každý študent študijného programu realizovať časť štúdia na zahraničnej vysokej škole za istých definovaných podmienok. Predmety absolvované na prijímajúcej vysokej škole uznáva študentovi garant študijného programu na základe výpisu výsledkov štúdia, ktorý vyhotoví študentovi prijímajúca vysoká škola na záver jeho štúdia v súlade splatným Študijným poriadkom UNIZA. Pravidlá uskutočňovania študijného programu Aplikovaná informatika upravujú a umožňujú uznávanie štúdia a častí štúdia v súlade s Dohovorom o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského  vzdelávania v európskom regióne tak, aby sa podporovala domáca i zahraničná mobilita študentov. Pravidlá pre mobility študentov UNIZA sú definované smernicou č. 219. Konkrétne pravidlá pre študentov je možné nájsť na uvedenom odkaze na fakultnom webovom sídle.


Odkazy na dôkazy


SP 5.4. V rámci uskutočňovania študijného programu je zaručené efektívne využívanie nástrojov na zabezpečenie výskumnej integrity a na prevenciu a riešenie plagiátorstva a ďalších akademických podvodov.

Samohodnotenie plnenia

Preukázaná nečestnosť študenta pri hodnotení študijných výsledkov alebo zistenia je porušenie zásad študijnej morálky a môže byť predmetom disciplinárneho konania. V predmetoch študijného programu je snaha o efektívne využívanie nástrojov na zabezpečenie výskumnej integrity a na prevenciu a riešenie plagiátorstva a ďalších akademických podvodov. Záverečné práce sú po odovzdaní do AIVS UNIZA automaticky kontrolované antiplagiátorským systémom s ostatnými prácami v Centrálnom registri a vyhotovuje sa automaticky protokol o kontrole originality. K prekryvu sa vyjadruje vedúci, tútor, oponent ako aj skúšobná komisia pri obhajobe záverečnej práce.


Odkazy na dôkazy


SP 5.5. Študenti študijného programu majú k dispozícii efektívne mechanizmy preskúmavania podnetov, ktorými sa domáhajú ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnievajú, že boli porušené, alebo poukazujú na konkrétne nedostatky v činnosti alebo v nečinnosti vysokej školy. Preskúmavanie podnetov je transparentné a uskutočňuje sa za účasti zástupcov študentov. Podávateľom podnetov je poskytovaná spätná väzba o výsledkoch preskúmania podnetov a o prijatých opatreniach.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Študenti študijného programu majú k dispozícii  mechanizmy preskúmavania podnetov, ktorými sa domáhajú ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnievajú, že boli porušené, alebo poukazujú na konkrétne nedostatky v činnosti alebo v nečinnosti vysokej školy. Podnety podávajú prostredníctvom Schránky nápadov umiestnenej pred Študijným referátom, svojich zástupcov v akademických orgánoch, priamym alebo písomným kontaktovaním vedenia fakulty, prostredníctvom schránky pre podnety študentov. Preskúmavanie podnetov je transparentné a uskutočňuje sa za účasti zástupcov študentov. Podávateľom podnetov je poskytovaná spätná väzba o výsledkoch preskúmania podnetov a o prijatých opatreniach priamo, písomne, v rámci stretnutia so zástupcami akademickej obce fakulty.


Odkazy na dôkazy


SP 5.6. Úspešné ukončenie študijného programu potvrdzuje vysoká škola udelením akademického titulu, vydaním vysokoškolského diplomu, ako aj vydávaním ďalšej dokumentácie (dodatok k diplomu) vysvetľujúcej získanú kvalifikáciu vrátane dosiahnutých výsledkov vzdelávania, kontext, úroveň a obsah úspešne zavŕšeného štúdia. Táto dokumentácia je v súlade s príslušnými predpismi.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

UNIZA vydáva po úspešnom absolvovaní štúdia doklady, ktorými sú vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu. Vysokoškolský diplom je zároveň dokladom o udelení akademického titulu. Keďže ŠP Aplikovaná informatika predstavuje  študijný program 3. stupňa,  absolventom sa udeľuje titul „PhD. - philosophiae doctor“.


Odkazy na dôkazy


V. Samohodnotenie štandardu 6 – Učitelia študijného programu


SP 6.1. Vysoká škola zaručuje pre študijný program učiteľov, ktorých kvalifikácia, rozvrhnutie pracovnej záťaže, úroveň výsledkov tvorivých činností, praktické skúsenosti, pedagogické zručnosti a prenositeľné spôsobilosti umožňujú dosahovať výstupy vzdelávania, ktorých jazykové zručnosti zodpovedajú jazykom uskutočňovania študijného programu a ktorých počet a pracovná kapacita zodpovedajú počtu študentov a personálnej náročnosti vzdelávacích činností.

Samohodnotenie plnenia

ŠP Aplikovaná informatika je zabezpečovaný primárne VŠ učiteľmi z katedier FRI UNIZA, Katedrou informatiky, katedrou softvérových technológií, katedrou informačných sietí, katedrou matematických metód a operačnej analýzy a katedrou technickej kybernetiky.  Ide o zrelý kolektív s dostatočnou kvalifikáciou, úrovňou výsledkov tvorivých činností a ďalších požiadaviek kladených na moderného učiteľa. V rámci VSK UNIZA sú definované pravidlá pre definovanie pracovnej záťaže tvorivých zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline (Smernica č. 212),  pravidlá na priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov (Smernica č. 205) ako aj pravidlá pre hodnotenie tvorivej činnosti zamestnancov vo vzťahu k zabezpečovaniu kvality vzdelávania na Žilinskej univerzite v Žiline (smernica č. 220), taktiež zásady výberového konania na obsadzovanie miest vysokoškolských učiteľov (Smernica č. 200)a kritériá na obsadzovanie funkcií profesorov a docentov a zásady obsadzovania funkcií hosťujúcich profesorov (Smernica č. 202). Kvalifikácia učiteľov s ohľadom na príslušný študijný program a zabezpečované predmety sa preveruje pri ich prijímaní na príslušné funkčné miesto, a tiež pravidelným preskúmavaním ich aktualizovaných VÚPCH. Toto preskúmavanie vykonáva garant študijného programu každoročne.


Odkazy na dôkazy


SP 6.2. Odborná kvalifikácia učiteľov zabezpečujúcich študijný program je minimálne o stupeň vyššia než kvalifikácia dosahovaná jeho ukončením. Od tejto požiadavky je možné upustiť v odôvodnených prípadoch, akými sú najmä lektori cudzích jazykov, učitelia zabezpečujúci prax, odborníci z praxe a doktorandi.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

ŠP Aplikovaná informatika je zabezpečovaný primárne VŠ učiteľmi z katedier FRI UNIZA, Katedrou informatiky, katedrou softvérových technológií, katedrou informačných sietí, katedrou matematických metód a operačnej analýzy a katedrou technickej kybernetiky.  Ide o zrelý kolektív s dostatočnou kvalifikáciou, úrovňou výsledkov tvorivých činností a ďalších požiadaviek kladených na moderného učiteľa. Odborná kvalifikácia učiteľov zabezpečujúcich študijný program je minimálne o stupeň vyššia než kvalifikácia dosahovaná jeho ukončením. V rámci VSK UNIZA sú definované pravidlá na priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov (Smernica č. 205) ako aj pravidlá pre hodnotenie tvorivej činnosti zamestnancov vo vzťahu k zabezpečovaniu kvality vzdelávania na Žilinskej univerzite v Žiline (smernica č. 220).


Odkazy na dôkazy


SP 6.3. Profilové študijné predmety sú štandardne zabezpečované vysokoškolskými učiteľmi vo funkcii profesora alebo vo funkcii docenta, ktorí pôsobia na vysokej škole v príslušnom študijnom odbore alebo súvisiacom odbore na ustanovený týždenný pracovný čas. V študijných programoch s orientáciou na profesijné vzdelávanie sú profilové študijné predmety zabezpečované aj vysokoškolskými učiteľmi, ktorí sú skúsenými odborníkmi z príslušného odvetvia hospodárstva alebo spoločenskej praxe a ktorí pôsobia na vysokej škole na ustanovený týždenný pracovný čas alebo kratší pracovný čas. Je zaručená udržateľnosť personálneho zabezpečenia profilových predmetov študijného programu z hľadiska vekovej štruktúry učiteľov.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

V študijnom programe Aplikovaná informatika sú profilové študijné predmety štandardne zabezpečované vysokoškolskými učiteľmi vo funkcii profesora alebo vo funkcii docenta, ktorí pôsobia na vysokej škole v študijnom odbore Informatika na ustanovený týždenný pracovný čas. Je zaručená udržateľnosť personálneho zabezpečenia profilových predmetov študijného programu z hľadiska vekovej štruktúry učiteľov. Učitelia zabezpečujúci profilové predmety sú uvedení v opise študijného programu. Učitelia zabezpečujúci študijný program priebežne pracujú na zvyšovaní svojej kvalifikácie a odbornosti prostredníctvom habilitácií a inaugurácií. V rámci VSK UNIZA sú definované pravidlá pre definovanie pracovnej záťaže tvorivých zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline (Smernica č. 212),  pravidlá na priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov (Smernica č. 205).


Odkazy na dôkazy


SP 6.4. Vysoká škola má určenú osobu, ktorá má príslušné kompetencie a nesie hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo inak vymedzenej ucelenej časti študijného programu podľa čl. 6, ods. 7 až 11 štandardov pre študijný program a zabezpečuje profilový predmet. Táto osoba pôsobí vo funkcii profesora v príslušnom študijnom odbore na ustanovený týždenný pracovný čas; ak ide o bakalársky študijný program, pôsobí vo funkcii profesora alebo vo funkcii docenta v príslušnom študijnom odbore na ustanovený týždenný pracovný čas. Táto osoba zároveň nenesie hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu na inej vysokej škole v Slovenskej republike. Jedna a tá istá osoba môže niesť hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality najviac troch študijných programov. Do tohto počtu sa nezapočítavajú prípady súbehov podľa čl. 7 ods. 3, písm. b) až h) štandardov pre študijný program.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Pre ŠP Aplikovaná informatika je určená zodpovedná osoba Ivan Cimrák, prof. Mgr. Dr., má 55 rokov a pôsobí na funkčnom mieste profesor. Zároveň v súčasnosti nie je v žiadnom pracovno-právnom vzťahu s inou VŠ na Slovensku a nesie hlavnú zodpovednosť za jeden študijný program. Takisto spĺňa požiadavky kladené vnútorným predpisom UNIZA na takúto osobu aj z hľadiska výstupov tvorivých činností. Ďalšie zodpovedné osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu sú: Elena Zaitseva, prof. Ing. PhD., Vitaly Levashenko, prof. Ing. PhD., Miroslav Kvaššay, doc. Ing. PhD., Jozef Kostolný, doc. Ing. PhD. V podmienkach UNIZA je obsadzovanie funkčných miest docent a profesor určené smernicou č. 202, prideľovanie učiteľov na zabezpečenie ŠP na UNIZA smernicou č.205.


Odkazy na dôkazy


SP 6.5. Osoby, ktoré vedú záverečné práce, vykonávajú aktívnu tvorivú činnosť alebo praktickú činnosť na úrovni zodpovedajúcej stupňu študijného programu v problematike odborného a tematického zamerania vedených prác. Školiteľmi dizertačných prác sú osoby vo funkcii profesora alebo vo funkcii docenta alebo inej obdobnej funkcii vo výskumnej inštitúcii zmluvne spolupracujúcej pri zabezpečovaní študijného programu tretieho stupňa s vysokou školou.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

V študijnom programe Aplikovaná informatika platí, že osoby, ktoré vedú záverečné práce, vykonávajú aktívnu tvorivú alebo praktickú činnosť, o čom svedčia ich výstupy tvorivej činnosti ako aj tematického zamerania vedených prác. Mechanizmus schvaľovania tém dizertačných prác, ktorý je zavedený na FRI UNIZA, zabezpečuje, že dizertačné práce vedú len k tomu oprávnené osoby, ktoré boli schválené Vedeckou radou FRI UNIZA.


Odkazy na dôkazy


SP 6.6. Učitelia študijného programu rozvíjajú svoje odborné, jazykové, pedagogické, digitálne zručnosti a prenositeľné spôsobilosti.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Učitelia študijného programu ovládajú minimálne jeden svetový jazyk, vo väčšine prípadov anglický jazyk. Rozvoj ďalších zručností je skôr na princípe samoštúdia, ale nezriedka ide aj o absolvovanie rôznych kurzov.


Odkazy na dôkazy


SP 6.7. V prípade učiteľských kombinačných študijných programov zaručuje vysoká škola aktivizovanie učiteľov podľa čl. 6 odsekov 1 až 6 štandardov pre študijný program osobitne pre každú aprobáciu v súlade s príslušnosťou vyučovacieho predmetu k študijnému odboru a osobitne pre učiteľský základ.

Samohodnotenie plnenia

Nie je tento prípad. 


Odkazy na dôkazy


SP 6.8. V prípade prekladateľských a tlmočníckych kombinačných študijných programov zaručuje vysoká škola aktivizovanie učiteľov podľa čl. 6 odsekov 1 až 6 štandardov pre študijný program osobitne pre každú aprobáciu v súlade s príslušnosťou k jazyku a osobitne pre translatologický základ.

Samohodnotenie plnenia

Nie je tento prípad. 


Odkazy na dôkazy


SP 6.9. V prípade študijných programov v kombinácii dvoch študijných odborov alebo študijných programov prvého stupňa uskutočňovaných ako interdisciplinárne štúdiá zaručuje vysoká škola aktivizovanie učiteľov podľa čl. 6 odsekov 1 až 6 štandardov pre študijný program pre každý študijný odbor, v ktorom jeho absolventi získajú vysokoškolské vzdelanie.

Samohodnotenie plnenia

Nie je tento prípad. 


Odkazy na dôkazy


SP 6.10. V prípade spoločných študijných programov zaručuje vysoká škola aktivizovanie učiteľov podľa čl. 6 odsekov 1 až 6 štandardov pre študijný program pre príslušnú časť spoločného študijného programu, ktorú zabezpečuje v jeho rámci.

Samohodnotenie plnenia

Nie je tento prípad. 


Odkazy na dôkazy


SP 6.11. V prípade, ak vysoká škola uskutočňuje študijné programy v príslušnom študijnom odbore na viacerých súčastiach alebo vo viacerých sídlach, zaručuje aktivizovanie učiteľov podľa čl. 6 odsekov 1 až 6 štandardov pre študijný program osobitne pre každú súčasť a osobitne každé sídlo, v ktorom uskutočňuje študijný program ako celok.

Samohodnotenie plnenia

Nie je tento prípad, ŠP sa uskutočňuje len na pracovisku v Žiline.


Odkazy na dôkazy


VI. Samohodnotenie štandardu 7 – Tvorivá činnosť vysokej školy


SP 7.1. Učitelia zabezpečujúci profilové predmety študijného programu preukazujú výsledky tvorivej činnosti v príslušnom študijnom odbore/študijných odboroch, v ktorom/ktorých sa študijný program uskutočňuje na požadovanej úrovni v závislosti od jeho stupňa: a) aspoň na významnej medzinárodnej úrovni, ak ide o študijný program tretieho stupňa; b) aspoň na medzinárodne uznávanej úrovni, ak ide o študijný program druhého stupňa alebo študijný program spájajúci prvý a druhý stupeň; c) aspoň na národne uznávanej úrovni, ak ide o študijný program prvého stupňa.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Učitelia zabezpečujúci profilové predmety študijného programu Aplikovaná informatika preukazujú výsledky tvorivej činnosti v študijnom odbore Informatika presahujú požadovanú úroveň pre 3. stupeň štúdia. Garant aj 4 spolugaranti dosahujú úroveň [A+]  špičková medzinárodná kvalita:

Ivan Cimrák, prof. Mgr. Dr.: [A+] - špičková medzinárodná kvalita

Elena Zaitseva, prof. Ing. PhD.: [A+] - špičková medzinárodná kvalita

Vitaly Levashenko, prof. Ing. PhD.: [A+] - špičková medzinárodná kvalita

Miroslav Kvaššay, doc. Ing. PhD.: [A+] - špičková medzinárodná kvalita

Jozef Kostolný, doc. Ing. PhD.: [A+] - špičková medzinárodná kvalita


Odkazy na dôkazy


SP 7.2. Tvorivú činnosť vysoká škola preukazuje prostredníctvom najvýznamnejších výstupov tvorivej činnosti učiteľov zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

Samohodnotenie plnenia


Odkazy na dôkazy


SP 7.3. V prípade, ak vysoká škola uskutočňuje viaceré študijné programy v príslušnom študijnom odbore, preukazuje úroveň výsledkov tvorivej činnosti podľa čl. 7 odsekov 1 a 2 štandardov pre študijný program osobitne pre každý študijný program, okrem súbehu s prípadmi podľa čl. 7 odseku 3.

Samohodnotenie plnenia

Na treťom stupni štúdia FRI uskutočňuje len jeden študijný program v študijnom odbore informatika (vždy 1 ŠP na každom stupni VŠ vzdelávania)  preukazuje úroveň výsledkov tvorivej činnosti podľa čl. 7 odsekov 1 a 2 štandardov pre študijný program osobitne pre každý študijný program, okrem súbehu s prípadmi podľa čl. 7 odseku 3).


Odkazy na dôkazy


SP 7.4. Ak vysoká škola uskutočňuje viaceré študijné programy v príslušnom študijnom odbore vo viacerých sídlach, zaručuje preukázanie výsledkov tvorivej činnosti pre každé sídlo osobitne.

Samohodnotenie plnenia

Nie je tento prípad, ŠP sa uskutočňuje len na pracovisku v Žiline.


Odkazy na dôkazy


SP 7.5. Na uskutočňovanie študijného programu tretieho stupňa preukazuje vysoká škola dlhodobú kontinuálnu výskumnú alebo umeleckú činnosť v problematike študijného programu. Pracovisko musí preukázať dlhodobú a kontinuálnu úspešnosť v získavaní finančnej podpory pre príslušný výskum alebo umeleckú činnosť a existenciu pokračujúcich alebo nových výskumných/umeleckých projektov z domácich a medzinárodných grantových schém a iných súťažných zdrojov.

Samohodnotenie plnenia

Garant, spolugaranti a učitelia zabezpečujúci výučbu v ŠP Aplikovaná informatika sa dlhodobo a sústavne zapájajú do výskumných a výučbových domácich i medzinárodných grantov VEGA, KEGA, APVV, Grantový systém UNIZA, projekty financované zo štrukturálnych fondov  EÚ, Horizon 2020, Erasmus+KA2 Strategické partnerstvá a pod. 


Odkazy na dôkazy


SP 7.6. Splnenie požiadavky uvedenej v čl. 7 odseku 5 štandardov pre študijný program môže vysoká škola nahradiť tým, že sa podrobuje periodickému hodnoteniu výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti v jednotlivých oblastiach výskumu raz za šesť rokov a na základe výsledkov najnovšieho hodnotenia jej bolo udelené oprávnenie používať označenie „výskumná univerzita“.

Samohodnotenie plnenia

Nie je to prípad ŠP tretieho stupňa. Keďže ide o nové procesy, doteraz sa táto požiadavka nevyhodnocovala. 


Odkazy na dôkazy


VII. Samohodnotenie štandardu 8 – Zdroje na zabezpečenie študijného programu a podporu študentov


SP 8.1. Sú zabezpečené dostatočné priestorové, materiálne, technické a informačné zdroje študijného programu, ktoré sú zárukou na dosahovanie stanovených cieľov a výstupov vzdelávania. Ide najmä o posluchárne, učebne, študovne, laboratóriá a laboratórne prístroje a iné potrebné vybavenie, technické prostriedky a vybavenie, ateliéry, dielne, projektové a umelecké štúdiá, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská, knižnice, prístup k študijnej literatúre, informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačné technológie a externé služby a ich zodpovedajúce financovanie.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

V študijnom programe Aplikovaná informatika sú zabezpečené dostatočné priestorové, materiálne, technické a informačné zdroje študijného programu, ktoré sú zárukou na dosahovanie stanovených cieľov a výstupov vzdelávania. Zoznam priestorového, materiálového a informačného zabezpečenia študijného programu je uvedený v opise ŠP. Zdroje na UNIZA sú riešené v Smernici č. 217. Podľa tejto smernice FRI UNIZA pravidelne preskúmava vhodnosť, primeranosť a dostatočnosť priestorových, materiálnych, finančných, technických aj informačných zdrojov na uskutočňovanie študijného programu.

Konkrétne, Fakulta riadenia a informatiky UNIZA používa nasledujúce spôsoby financovania priestorových, materiálnych, technických a informačných zdrojov:

Rozpočet fakulty

Ide o klasický zdroj financovania. Vzhľadom sa súčasnú situáciu a zameranie fakulty na oblasť IT sú však tieto prostriedky v čo možno najväčšej miere využívané na pokrytie mzdových nákladov s cieľom udržania si kvalitných vyučujúcich a zamedziť ich odchodu do IT sféry ponúkajúcej omnoho vyššie finančné ohodnotenie. V rámci financovania rekonštrukcií priestorov, učební, laboratórií fakulta spolupracuje a koordinuje postup so Žilinskou univerzitou, pričom obvyklým spôsobom financovania je rozdelenie spolufinancovania nasledujúcim spôsobom: 50 % UNIZA a 50 % FRI UNIZA.

Finančné prostriedky z projektov a grantových výziev

Fakulta riadenia a informatiky UNIZA sa aktívne zapája do viacerých projektov s cieľom zabezpečiť financovanie potrebných priestorových, materiálnych, technických a informačných zdrojov. Tu svoj postup taktiež koordinuje na úrovni kolégia rektora a následne s prorektorom pre rozvoj. V súčasnosti sa fakulta snaží získať týmto spôsobom finančné krytie pre rekonštrukciu auly, ktorá je v súčasnosti zatvorená a ktorá by výrazne zvýšila komfort výučby nielen študentom (na fakulte v súčasnosti študuje 1600 študentov), ale aj vyučujúcim, ktorí vzhľadom na vysoký počet študentov (550 na jednom predmete) musia v súčasnosti vykonávať rovnaké prednášky až trikrát alebo hľadať spôsob pre živý online prenos do iných miestností, čo je ale náročné na zosúladenie rozvrhov a nájdenie vhodných učební vybavených adekvátnom IKT technikou.

Grantové výzvy vypísané firmami aktívne využívajú aj garanti jednotlivých predmetov. Snažia sa tak získať finančné prostriedky na zakúpenie najmä technického vybavenia. Ako príklad môžeme uviesť zapojenie sa do výziev spoločnosti Tatrabanka na zakúpenie 3D tlačiarní pre vzdelávacie účely v oblasti biomedicínskej informatiky:

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/3d-tlac-vo-vyucbe-biomedicinskej-informatiky

Sponzoring od partnerských firiem

Fakulta riadenia a informatiky UNIZA má vybudované dlhoročné úspešné partnerstvá s IT firmami, ktoré umožňujú oslovenie firiem pre potreby zafinancovania priestorových úprav či zakúpenia vhodného materiálneho vybavenie. Nižšie uvádzame príklady niektorých zrealizovaných projektov na FRI UNIZA vďaka finančnej podpory partnerských firiem:

Nadácia INPROP – Skvalitnenie online výučby na FRI UNIZA

Vďaka Nadácii INPROP Fakulta riadenia a informatiky UNIZA vybavila seminárne učebne a počítačové laboratória modernou informačno-komunikačnou technológiou na podporu online a hybridnej výučby. Interaktívne dataprojektory, tablety, webkamery, konferenčné mikrofóny a rôzne iné príslušenstvo prispeli k skvalitneniu výučby najmä počas pandémie.

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/podakovanie-nadacii-inprop-za-financnu-podporu-pre-skvalitnenie-online-vyucby-na-fri-uniza

GlobalLogic Slovakia – Rekonštrukcia vstupnej haly FRI UNIZA

Výsledkom spolupráce bola vizuálne veľmi atraktívna modernizácia vstupnej haly fakulty. Celkový redizajn bol navrhnutý s pomocou študentov, ktorí najlepšie poznajú svoje potreby a ich uskutočnením aj v tomto spoločnom projekte získali moderný priestor s komfortnou oddychovou zónou. Vo vstupnej hale pribudla stena s popisovateľnou magnetickou fóliou, na ktorú môžu študenti písať oznamy o fakultných podujatiach, webinároch, prednáškach z praxe, ale aj blahoželania k meninám či vtipné výroky a citáty. Pohodlné sedenie vytvára predpoklad nového a moderného miesta pre oddych či prácu študentov mimo vyučovacích blokov. Priestor vhodne dopĺňa veľká obrazovka, na ktorej sa objavia videá a fotografie z obľúbených fakultných podujatí, dôležité oznamy či prednášky odborníkov z IT praxe.

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/fri-uniza-zrekonstruovala-vdaka-partnerovi-z-praxe-svoju-vstupnu-halu

Accenture - Vybudovanie FRI altánku vo vonkajšej oddychovej zóne

V spolupráci so spoločnosťou Accenture bol vo vonkajšej oddychovej zóne vybudovaný FRI altánok, ktorý je v hojnom počte využívaný nielen študentmi, ale aj zamestnancami fakulty.

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/frickovica-otvorenie-semestra-fri-altanku-a-skupinova-fotka

Viaceré IT firmy – Rekonštrukcia Informačného centra – tichá oddychová zóna na FRI UNIZA

Vďaka finančnej podpory viacerých IT firiem bolo vynovené informačné centrum, ktoré predstavuje tichú oddychovú zónu na FRI UNIZA, kde môžu študenti počas voľných blokov pracovať na svojich projektoch, seminárnych prácach, realizovať spoločné učenie sa na skúšku a pod.

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/vynovene-informacne-centrum

Autocont a ďalšie IT firmy – Vybavenie nových učební výpočtovou technikou a popisovateľnými stenami

Spoločnosť Autocont darovala výpočtovú techniku do nových učební RB052 a RB053. Do nových učební RA319 a RA320 boli nainštalované magnetické popisovateľné steny, ktoré si ihneď obľúbili nielen študenti, ale aj vyučujúci matematických a jazykových predmetov.

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/nove-ucebne-na-fri-ra319-ra320-rb052-rb053

Brain:IT – Hardvérová výbava na projektovú výučbu v oblasti informačných a sieťových technológií

Katedra informačných sietí FRI UNIZA vďaka partnerovi – spoločnosti Brain:IT získala ďalšiu novú hardvérovú výbavu, ktorá podporí najmä projektovú výučbu v oblasti informačných a sieťových technológií.

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/nova-hardverova-vybava-od-partnerskej-spolocnosti-brain-it-pre-kis-fri-uniza

Siemens Mobility – Hardvérová výbava na výučbu bezdrôtových technológií

Katedra informačných sietí FRI UNIZA vďaka partnerovi Siemens Mobility a jeho Inžinierskeho centra Siemens Mobility v Žiline získala novú hardvérovú výbavu, ktorá podporí vyučovanie  bezdrôtových technológii na FRI ako aj praktické experimenty pri riešení záverečných prác

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/nova-hardverova-vybava-pre-kis-fri-od-inzinierskeho-centra-siemens-mobility-v-ziline

NIX.CZ – darovanie switchov Nexus 7010

Najväčší neutrálny peeringový uzol v Českej republike, NIX.CZ, ktorý tiež prevádzkuje slovenský peeringový uzol NIX.SK, nadviazal spoluprácu s Fakultou riadenia a informatiky Žilinskej univerzity v Žiline. Prvým krokom užšej spolupráce oboch inštitúcií bolo odovzdanie nevyužitých switchov Nexus 7010. Tieto zariadenia venovali zástupcovia NIX.CZ žilinským pedagógom pre potreby praktickej výučby.

https://www.fri.uniza.sk/aktuality/zdruzenie-nix-cz-nadviazalo-spolupracu-so-zilinskou-univerzitou

Lidl – darovanie wifi zariadení, switchov a serverov

https://www.kis.fri.uniza.sk/dar-od-spolocnosti-lidl-slovenska-republia-v-o-s/


Odkazy na dôkazy

 


SP 8.2. V prípade, ak sú vzdelávacie činnosti poskytované dištančnou alebo kombinovanou metódou, sú zabezpečené systémy na správu obsahu kurzov a na správu vzdelávania a študentom je zaručený prístup k obsahu kurzov a k ďalším študijným materiálom.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Vzdelávacie činnosti sú zabezpečované primárne prezenčnou formou ako to vyplýva aj z povahy zamerania ŠP. Pri prezenčnej forme sa uprednostňuje vkladanie e-materiálov do AIVS v dokumentovom serveri príslušného predmetu. V prípade núteného prechodu na dištančnú formu sa riešením stal pre výučbu ŠP systém MS Teams . Na UNIZA sú zabezpečené systémy na správu obsahu kurzov a na správu vzdelávania a študentom je zaručený prístup k obsahu kurzov a k ďalším študijným materiálom, jedná sa o systém Moodle, MS Teams.


Odkazy na dôkazy


SP 8.3. Je zabezpečený podporný odborný personál, ktorý kompetentnosťou a počtom zodpovedá potrebám študentov a učiteľov študijného programu vo väzbe na vzdelávacie ciele a výstupy.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Na FRI aj v rámci UNIZA je zabezpečený podporný odborný personál, ktorý kompetentnosťou a počtom zodpovedá potrebám študentov a učiteľov študijného programu Aplikovaná informatika vo väzbe na vzdelávacie ciele a výstupy. Kapacity podporného odborného personálu sú efektívne využívané aj vďaka  silnej informačnej podpore a flexibilite priraďovania personálu pri „nárazových“ aktivitách (Deň otvorených dverí). Študenti majú svojho študijného poradcu, komunikujú so študijným referátom, referátom pre vedu, výskum a kariérny rast, koordinátorkou pre študentov so špecifickými potrebami, pracovníčkou zodpovednej za mobility a fakultným koordinátorom ERASMUS+,  majú možnosť konzultačných hodín v rámci každého predmetu. K dispozícií je aj vzájomná pomoc medzi študentami organizovaná prostredníctvom študentskej organizácie FRI club.


Odkazy na dôkazy


SP 8.4. Sú udržiavané záväzné partnerstvá, ktoré umožňujú účasť relevantných zainteresovaných strán na zabezpečovaní kvality, realizácii a rozvoji študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Na FRI UNIZA sú udržiavané partnerstvá s praxou v oblasti vzdelávania. V prípade potreby sú pracovníci z partnerských organizácií pozývaní na realizáciu výberových prednášok, na participáciu na konzultáciách, prieskumoch, verifikačných rozhovoroch k navrhovaným riešeniam realizovaných v rámci riešenia dizertačných prác. Partneri z praxe sa taktiež vyjadrujú k štruktúre a kvalite študijného programu. .  Partnerstvá s praxou sa riadia podľa Smernice č. 221. Bola vytvorená Rada ŠP Aplikovaná informatika, v ktorej sú zastúpené aj relevantné zainteresované strany, ktoré prispievajú k zabezpečeniu kvality a rozvoju ŠP. Okrem toho fakulta participuje s mnohými spoločnosťami v istej forme spolupráce a snaží sa udržiavať kontakt s absolventmi ŠP (Alumni FRI).


Odkazy na dôkazy


SP 8.5. Vysoká škola má zabezpečené dostatočné personálne, priestorové, materiálne, technické a informačné zdroje študijného programu osobitne pre každé sídlo, v ktorom sa má uskutočňovať študijný program alebo jeho časť, primerane k cieľom a výstupom vzdelávania príslušnej časti študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Nie je tento prípad, ŠP sa uskutočňuje len na pracovisku v Žiline.


Odkazy na dôkazy


SP 8.6. Vysoká škola efektívne reaguje na rozmanitosť potrieb a záujmov študentov študijného programu. Poskytuje študentom študijného programu podporu na úspešné napredovanie v štúdiu a kariérne poradenstvo.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

 FRI a UNIZA  efektívne reaguje na rozmanitosť potrieb a záujmov študentov študijného programu. Vzhľadom na nízky  počet študentov sa učitelia ŠP snažia o individuálny prístup a tak reagovať na rôzne potreby študentov. Pre aktívnych študentov FRI poskytuje možnosť rozvíjať tvorivú činnosť už počas doktorandského štúdia účasťou na Grantových schémach UNIZA, čím sa vychováva budúca generácia úspešných PhD. študentov. FRI UNIZA vytvára možnosti pre zapojenie študentov do študentskej vedeckej činnosti formou  -  študenti majú možnosť prezentovať svoje výsledky na študentskej vedeckej konferencii. Študentom je poskytovaná podpora na úspešné napredovanie v štúdiu aj formou odborných exkurzií, vybraných prednášok z praxe, absolvovaním odbornej praxe, mobilitami a stážami . Študenti sa majú možnosť obrátiť na študijného poradcu, ale aj na centrum psychologickej a kariérnej podpory UNIZA.


Odkazy na dôkazy


SP 8.7. Študenti študijného programu majú zabezpečené primerané sociálne zabezpečenie, športové, kultúrne, duchovné a spoločenské vyžitie počas štúdia.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Študenti študijného programu majú zabezpečené na UNIZA primerané sociálne zabezpečenie, športové, kultúrne, duchovné a spoločenské vyžitie počas štúdia. Konkrétne možnosti sú popísané v Smernici č. 217 a zverejnené na stránkach FRI a UNIZA v časti „študentský život


Odkazy na dôkazy


SP 8.8. Študenti študijného programu majú zabezpečený prístup a podporu v účasti na domácich a zahraničných mobilitách a stážach.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Študenti študijného programu Aplikovaná informatika majú zabezpečený prístup a podporu v účasti na domácich a zahraničných mobilitách a stážach. Mobility a stáže študentov sa riadia Smernicou č. 219, všetky možnosti sú zverejnené na stránkach FRI a UNIZA, na FRI pracuje prodekan pre zahraničné vzťahy ako koordinátor pre mobility a stáže.


Odkazy na dôkazy


SP 8.9. Vysoká škola poskytuje individualizovanú podporu a vytvára vhodné podmienky pre študentov študijného programu so špecifickými potrebami.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

UNIZA vytvára všeobecne prístupné akademické prostredie aj vytváraním zodpovedajúcich podmienok štúdia pre študentov a uchádzačov so špecifickými potrebami (napr. zdravotným znevýhodnením, poruchami učenia) bez znižovania požiadaviek na ich študijný výkon a v súlade so zásadami rovnakého zaobchádzania. Na FRI pracuje koordinátor pre študentov so špecifickými potrebami, podpora je popísaná v Smernici č. 198.


Odkazy na dôkazy


SP 8.10. V profesijne orientovaných študijných programoch má študijný program zmluvných partnerov v podobe organizácií, ktoré zabezpečujú odbornú prax a praktickú výučbu študentov. Tieto organizácie majú zabezpečené dostatočné priestorové, materiálne, technologické a personálne podmienky tak, aby bolo možné dosiahnuť plánované výstupy vzdelávania.

Samohodnotenie plnenia

Nie je tento prípad. 


Odkazy na dôkazy


VIII. Samohodnotenie štandardu 9 – Zhromažďovanie a spracovanie informácií o študijnom programe


SP 9.1. Vysoká škola zbiera, analyzuje a využíva relevantné informácie na efektívne manažovanie študijného programu a ďalších aktivít.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Zber a analýza údajov sa riadi Smernicou č. 218 (o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov). FRI UNIZA aj UNIZA zbierajú, analyzujú ako aj využívajú všetky relevantné informácie o štúdiu a študentoch. Tieto údaje sú vyhodnocované a prezentované v každoročnej správe o činnosti UNIZA/FRI UNIZA a na ich základe sú prijímané potrebné kroky na manažovanie ŠP. Ide o tzv. manažovanie zhora.


Odkazy na dôkazy


SP 9.2. Efektívny zber a analýza informácií o študijnom programe a ďalších aktivitách vstupuje do hodnotenia študijného programu a do návrhu jeho úprav.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

 Informácie o študijnom programe sú zverejňované každoročne vo výročnej správe, prezentované na stretnutí vedenia s akademickou obcou, údaje slúžia aj ako návrhy pre úpravy študijného programu a jeho aktualizáciu. Informácie zozbierané o študijnom programe sú každoročne spracované do konkrétnych ukazovateľov a hodnotené vedením fakulty a Radou študijného programu, pričom sa osobitne zohľadňujú trendy vývoja ukazovateľov a vplyv konkrétnych faktorov na ich vývoj. Všetky tieto zainteresované strany, ktoré môžu vstupovať do procesu hodnotenia študijných programov,  vstupujú prostredníctvom zástupcov jednotlivých relevantných zainteresovaných strán. Návrhy úprav sa podľa charakteru zistení zameriavajú na konkrétne predmety, učiteľov, zdroje, pedagogické a hodnotiace metódy, prípadne na štruktúru učebného plánu študijného programu. Vzhľadom na nové vnútorné predpisy týkajúce sa vnútorného systému zabezpečenia kvality na UNIZA, za ŠP je určená zodpovedná osoba, ktorá má príslušné kompetencie a nesie hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu. Takisto existuje Rada ŠP, ktorej úloha v budúcnosti bude okrem iného aj priebežné  monitorovanie a periodické hodnotenie ŠP. Takisto aj úlohou Rady ŠP bude okrem iného priebežné monitorovanie, periodické hodnotenie a periodické schvaľovanie ŠP. 


Odkazy na dôkazy


SP 9.3. Pri študijnom programe sa sledujú a vyhodnocujú kľúčové indikátory vzdelávania a učenia sa, charakteristiky záujemcov a študentov, postup (napredovanie) študentov v štúdiu, ich úspešnosť a zanechávanie štúdia, spokojnosť študentov, uplatnenie absolventov, názory absolventov a zamestnávateľov, informácie o zdrojoch a podpore študentov.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Na FRI UNIZA sa sledujú a vyhodnocujú indikátory vzdelávania a učenia sa, charakteristiky záujemcov a študentov, postup študentov v štúdiu, ich úspešnosť a zanechávanie štúdia, spokojnosť študentov, uplatnenie absolventov, názory absolventov a zamestnávateľov, informácie o zdrojoch a podpore študentov. Uvedené indikátory sa na FRI sledujú kontinuálne a dlhodobo, čo umožňuje hodnotiť trendy ich vývoja. Zodpovednosť za sledovanie a vyhodnocovanie kľúčových indikátorov vzdelávania má vedenie FRI.   prostredníctvom vyhodnocovania štatistických ukazovateľov alebo neoficiálne ako záujem vedenia FRI UNIZA s cieľom zabezpečiť študentom ŠP Aplikovaná informatika vhodné podmienky na štúdium. Podľa vnútorných predpisov bude za priebežné monitorovanie a periodické hodnotenie ŠP zodpovedná Rada ŠP, v ktorej sú zastúpení okrem interných zamestnancov aj študenti, absolventi a zástupcovia zamestnávateľov.


Odkazy na dôkazy


SP 9.4. Na zber a spracovanie informácií o študijnom programe sa využívajú vhodné nástroje a metódy. Do získavania, analýzy, ako aj následných informácií o opatreniach sú zapojení študenti, učitelia, zamestnávatelia a ďalšie zainteresované strany študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Na zber informácií o študijnom programe sa na FRI UNIZA využívajú metódy prieskumov (u študentov, končiacich študentov, absolventov), osobné rozhovory (so študentmi, zamestnávateľmi), a tiež elektronické údaje cielene zaznamenávané v informačných systémoch UNIZA. Do procesov získavania a analýzy sú zapojení študenti, učitelia a zamestnávatelia tým, že sa podieľajú na návrhu prieskumov a vyjadrovaním svojho názoru v prieskumoch. Do vyhodnocovania informácií a do navrhovania opatrení sú zapojení študenti, učitelia, zamestnávatelia a ďalšie zainteresované strany študijného programu formou členstva v RŠP. Informácie sú prezentované aj na stretnutiach s akademickej obcou, na VR FRI a v AS FRI


Odkazy na dôkazy


IX. Samohodnotenie štandardu 10 – Zverejňovanie informácií o študijnom programe


SP 10.1. Vysoká škola má zverejnené, ľahko prístupné a prehľadne štruktúrované informácie o študijnom programe, najmä o jeho vzdelávacích cieľoch a výstupoch, požiadavkách na uchádzačov o štúdium, spôsobe ich výberu a odporúčaných osobnostných predpokladoch, úrovni národného kvalifikačného rámca, študijnom odbore, udeľovanom akademickom titule, pravidlách vyučovania a učenia sa, podmienkach absolvovania programu, postupoch a kritériách hodnotenia, zdrojoch programu, o miere úspešnosti, možnostiach učenia sa študentov, ako aj informácie o povolaniach, ktoré môže úspešný absolvent študijného programu vykonávať, a o uplatnení absolventov študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

FRI má zverejnené, ľahko prístupné a prehľadne štruktúrované informácie o študijnom programe Aplijkovaná informatika, o jeho vzdelávacích cieľoch a výstupoch, požiadavkách na uchádzačov o štúdium, spôsobe ich výberu a odporúčaných osobnostných predpokladoch, úrovni národného kvalifikačného rámca, študijnom odbore, udeľovanom akademickom titule, pravidlách vyučovania a učenia sa, podmienkach absolvovania programu, postupoch a kritériách hodnotenia, zdrojoch programu, o miere úspešnosti, možnostiach učenia sa študentov, ako aj informácie o povolaniach, ktoré môže úspešný absolvent študijného programu vykonávať, a o uplatnení absolventov študijného programu. Za zverejňovanie aktuálnych a správnych informácií o študijných programoch zodpovedá garant študijného programu.


Odkazy na dôkazy


SP 10.2. Tieto informácie sú ľahko prístupné študentom, ich podporovateľom, potenciálnym študentom, absolventom, ďalším zainteresovaným stranám a širokej verejnosti vo všetkých jazykoch, v ktorých sa uskutočňuje študijný program. Spôsob sprístupnenia informácií zohľadňuje aj potreby uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Všetky požadované informácie sú zverejnené na stránkach FRI a UNIZA, sú sprístupnené aj v anglickom jazyku. Pre uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami je k dispozícii fakultná koordinátorka pre študentov so špecifickými potrebami.


Odkazy na dôkazy


X. Samohodnotenie štandardu 11 – Priebežné monitorovanie, periodické hodnotenie a periodické schvaľovanie študijného programu


SP 11.1. Vysoká škola priebežne monitoruje, pravidelne vyhodnocuje a upravuje študijný program s cieľom zabezpečiť, aby bol v súlade so štandardmi pre študijný program a aby dosahované ciele a výstupy vzdelávania boli v súlade s potrebami študentov, zamestnávateľov a ďalších zainteresovaných strán, aby zodpovedali aktuálnym poznatkom a aktuálnemu stavu ich aplikácií, aktuálnym technologickým možnostiam a aby úroveň absolventov, najmä prostredníctvom dosahovaných výstupov vzdelávania bola v súlade s požadovanou úrovňou kvalifikačného rámca.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

UNIZA dbá o monitorovanie a úpravu ŠP, aby výstupy vzdelávania boli v súlade s potrebami študentov a ďalších zainteresovaných strán a s požadovanou úrovňou kvalifikačného rámca a  aby zodpovedali súčasnému stavu techniky. Tieto úpravy sa doteraz mohli uskutočňovať len prostredníctvom re-akreditácie ŠP. Podľa vnútorných predpisov bude za priebežné monitorovanie a periodické hodnotenie ŠP zodpovedná Rada ŠP, kde sú zastúpení predstavitelia všetkých zainteresovaných strán. Priebežný monitoring sa uskutočňuje formou prieskumov medzi študentmi, absolventmi ako aj zamestnávateľmi.


Odkazy na dôkazy


SP 11.2. Súčasťou monitorovania a hodnotenia študijného programu je získavanie relevantnej spätnej väzby od zainteresovaných strán programu, ktoré sa zúčastňujú aj na príprave metodiky jej vyhodnotenia. Študenti majú možnosť aspoň raz ročne prostredníctvom anonymného dotazníka vyjadriť sa o kvalite výučby a o učiteľoch študijného programu.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

V doterajšom priebehu bola na FRI UNIZA najvýraznejším nástrojom spätnej väzby evaluácia predmetov realizovaná prostredníctvom AIVS, kde študenti môžu po skončení výučbovej časti semestra hodnotiť jednotlivých vyučujúcich i samotný vyučovací proces. Podľa nového vnútorného systému zabezpečovania kvality na UNIZA sa ŠP bude hodnotiť aj prostredníctvom pravidelného monitoringu Radou ŠP a do hodnotenia budú zahrnutí aj študenti aj zamestnávatelia. Študenti majú možnosť aspoň raz ročne prostredníctvom anonymného dotazníka vyjadriť sa o kvalite výučby a o učiteľoch študijného programu prostredníctvom AIVS.


Odkazy na dôkazy


SP 11.3. Výsledky vyhodnotenia spätnej väzby podľa odseku 2 sa premietajú do prijímania opatrení na zlepšenie; pri ich navrhovaní majú zaručenú účasť aj študenti.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Rada ŠP v rámci svojej činnosti prijíma a preskúmava podnety vzťahujúce sa k uskutočňovaniu študijného programu z interného a externého prostredia od všetkých zainteresovaných strán, vyhodnocuje ich a prijíma opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Členmi Rady ŠP aj VSK sú aj študenti. Výsledky vyhodnotenia dotazníkov sú zverejnené, slovné komentáre komunikované v rámci Kolégia dekana a počas stretnutí s akademickou obcou, kde sú prítomní aj zástupcovia študentov.


Odkazy na dôkazy


SP 11.4. Výsledky vyhodnotenia spätnej väzby a prijaté opatrenia a akékoľvek plánované alebo následné činnosti vyplývajúce z hodnotenia študijného programu sú komunikované so zainteresovanými stranami a sú zverejnené.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Rada ŠP aj Rada VSK v rámci svojej činnosti má prijímať podnety vzťahujúce sa k uskutočňovaniu študijného programu z interného a externého prostredia od všetkých zainteresovaných strán, vyhodnocuje ich a prijíma opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a takisto spracováva správu o vnútornom hodnotení kvality vzdelávacej činnosti v rámci študijného programu a prijíma opatrenia na zvýšenie kvality. Členmi Rady ŠP aj VSK sú aj zástupcovia zamestnávateľov a iných zainteresovaných strán. Priami vedúci zamestnanci riešia prípadné problémy so zainteresovanými zamestnancami, následné sú stretnutia na úrovni vedenia fakulty so študentmi a pedagógmi. Vyhodnotenie spätnej väzby sa prerokuje aj v rámci Kolégií dekana, porád katedier, na pôde AS FRI, na stretnutiach s akademickou obcou, na zasadnutiach RŠP. Zodpovednosť za zverejnenie a spôsob zverejnenia prijatých opatrení má garant študijného programu.


Odkazy na dôkazy


SP 11.5. Študijný program je periodicky schvaľovaný v súlade s formalizovanými procesmi vnútorného systému v perióde zodpovedajúcej jeho štandardnej dĺžke štúdia.

Samohodnotenie plnenia

Splnené

Rada ŠP i Rada VSK analyzuje, vyhodnocuje kvalitu uskutočňovania študijného programu a pripravuje podklady pre periodické schvaľovanie študijného programu v perióde zodpovedajúcej jeho štandardnej dĺžke štúdia, v prípade doktorandského ŠP Aplikovaná informatika je to raz za tri roky.


Odkazy na dôkazy