Názov fakulty: | Stavebná fakulta |
Názov študijného programu: | teória a konštrukcie pozemných stavieb |
Stupeň štúdia: | 3. |
Garant študijného programu: | prof. Ing. Marián Drusa, PhD. |
1. | Základné údaje o študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Názov študijného programu | teória a konštrukcie pozemných stavieb | Číslo podľa registra ŠP |
103622 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Stupeň vysokoškolského štúdia | 3 | ISCED_F kód stupňa vzdelávania |
864 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Miesto štúdia | Žilinská univerzita v Žiline | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Názov študijného odboru | stavebníctvo | Číslo študijného odboru podľa registra ŠP |
3659V00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISCED_F kód odboru/odborov |
864 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Typ študijného programu | akademicky orientovaný | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Udeľovaný akademický titul | PhD. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Forma štúdia | externá | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Jazyk uskutočňovania študijného programu | slovenský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j | Štandardná dĺžka štúdia | 4 rok(y) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k | Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov) |
1.ročník: 10 2.ročník: 10 3.ročník: 10 4.ročník: 10 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet študentov |
|
2. | Profil absolventa a ciele vzdelávania |
a | Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania |
Profil absolventa Absolvent je vysokokvalifikovaný odborník v študijnom odbore stavebníctvo s hlavnou orientáciou na teóriu navrhovania a analýzu konštrukcií pozemných stavieb a ich súčastí. Dokáže tvorivo aplikovať princípy vedeckého bádania, navrhuje nové prístupy a zdokonaľuje existujúce metódy teórie a konštrukcií pozemných stavieb, vrátane nosných častí. Ovláda progresívne nástroje teórie navrhovania a technológie zhotovovania pozemných stavieb, ako aj metodológiu ich diagnostiky a obnovy. Teoretické poznatky získané štúdiom dokáže uplatniť v experimentálnej analýze správania sa pozemných stavieb a pri ich kombinácii s modelovým riešením a výsledkami numerických simulácií. [CV 1] Umožniť špičkovým študentom vhodnou kombináciou a osvetou v inžinierskom stupni štúdia kvalifikovane sa rozhodnúť pre voľbu 3. stupňa vysokoškolského štúdia predmetného doktorandského študijného programu v odbore Stavebníctvo. [CV 2] Odporučiť a navrhnúť špičkovým študentom z iných fakúlt a zo zahraničia (na základe požiadaviek profilu absolventa) doplnenie vzdelania v 3. stupni štúdia a tým aj zvýšenia ich konkurencieschopnosti na európskom trhu práce. [CV 3] Pripraviť študentov vhodnou voľbou a výberom predmetov z jadra znalostí a kombináciou povinne voliteľných a výberových predmetov na budúce povolanie vedca, výskumníka a riadiaceho pracovníka v odbore stavebníctvo. [CV 4] Naučiť študentov metodiku vedeckého bádania, metódy teoretických analýz, experimentálneho výskumu a tak ich pripraviť na povolanie vedca, výskumníka a inovátora. [CV 5] Pripraviť študentov na zvládnutie špecializovaných softvérov z oblasti vedeckých analýz, počítačovej grafiky, prostriedkov BIM, modelovania, simulácií a ďalších počítačových a informačných technológií. Podporovať znalosti pre prácu s najmodernejšími softvérovými produktmi zameranými na ich špecializáciu. [CV 6] Pripraviť študentov na spracovanie vedeckých a odborných analýz teórie navrhovania moderných, spoľahlivých a trvanlivých konštrukcií pozemných stavieb včítane použitia smart materiálov, perspektívnych a ekonomických obalových a nosných konštrukcií, s využitím moderných technológií ich výstavby a umožniť im realizovať vedecké bádania v ateliéroch, v laboratóriách a vo firmách s náplňou výskumných aktivít. [CV 7] Rozvíjať špecifiká študijného programu v rámci stavebných fakúlt SR, najmä zvýšenou orientáciou študijných programov všetkých troch stupňov na SvF UNIZA na progresívne drevostavby, aplikáciu obnoviteľných zdrojov energie a obnovu budov včítane historických. [CV 8] Sprístupniť študentom aktuálne medzinárodné snahy, dokumenty a záväzky z oblastí: Green Deal, Parížska a Dublinská deklarácia, Biela kniha, trvalo udržateľný rozvoj a výstavba, cirkulačná ekonomika, ..., prípadne nových, ktoré sa ešte aktuálne objavia. [CV 9] Rozšíriť oblasť poznania u študentov prizývaním na výberové prednášky významných odborníkov praxe a vedeckých pracovníkov z výskumných pracovísk v SR aj v zahraničí. [CV 10 ] Umožniť študentom účasť na medzinárodných mobilitách alebo stážach s cieľom získania najnovších poznatkov a trendov vo výskume v oblasti teórie a konštrukcií pozemných stavieb. Výstupy vzdelávania: Kognitívne vedomosti [VV1] Vie zhodnotiť a vhodne zvoliť konkrétne vedecké metódy základného a aplikovaného výskumu, vie vedecky bádať a prinášať vlastné teoreticko-experimentálne odôvodnené originálne riešenia technických a technologických problémov v oblasti obalových a nosných konštrukcií budov vo forme hmotných alebo nehmotných výstupov. [VV2] Získa vysoko špecializované vedomosti teórie navrhovania, prípravy, realizácie, údržby, obnovy a asanácie pozemných stavieb v ich komplexnom ponímaní a vzájomných súvislostiach, ako aj v oblastiach výskumu. [VV3] Vie pracovať so špecializovanými softvérmi pre vedecko-technické analýzy, ovláda počítačovú grafiku, simulačné techniky a najnovšie počítačové a informačné technológie, včítane prostriedkov BIM. Zručnosti [VV5] Vie samostatne integrovať a aplikovať teoretické a praktické poznatky, kriticky analyzovať a posudzovať návrhy v oblasti výskumu, vývoja a inovácií pozemných stavieb a ich bezprostredného okolia a je schopný prezentovať vlastné originálne riešenia odborných problémov a tvorivo aplikovať získané poznatky v praxi, a to nielen doma, ale aj na medzinárodnej úrovni. [VV6 ] Vie v prostredí najmodernejších informačných a virtuálnych technológií modelovať, optimalizovať a hodnotiť materiálové, konštrukčné, technické a technologické riešenia spojené s navrhovaním, realizáciou, prevádzkou, údržbou, obnovou a likvidáciou pozemných stavieb a optimalizovať alternatívne riešenia vo vzťahu k statickým, energetickým, environmentálnym a ekonomickým parametrom trvalej udržateľnosti. [VV7] Preukazuje systematické porozumenie študijného odboru stavebníctvo pri osvojení si zručností a metód vedeckého výskumu spojených s odborom pozemných stavieb, zodpovedajúcim súčasnému stavu poznania v odbore. Chápe stavebné dielo ako komplexný celok v jeho kvalitatívnych, urbanistických, architektonických, kultúrnych, konštrukčných, statických, environmentálnych, energetických, sociálnych, ekonomických, technicko-funkčných súvislostiach v rámci jeho celoživotného cyklu. Kompetentnosti [VV 9] Disponuje inovatívnym myslením, je pripravený odborne na vedeckej úrovni prezentovať výsledky vlastných výskumov a analýz pred odborným publikom a je kompetentný riešiť v rámci interdisciplinárneho vedeckého tímu vedecké problémy a po získaní patričných skúseností a erudície neskôr aj viesť takéto tímy. [VV 10] Je schopný v akademickom a profesionálnom kontexte podporovať technologický, spoločenský a kultúrny pokrok v spoločnosti založenej na poznatkoch a vedomostiach. Je pripravený aktívne pristupovať k riešeniu globálnych problémov klimatických zmien, zelenej agendy a kolaboratívnej ekonomiky. Odlišnosť študijného programu oproti ostatným stavebným fakultám v SR spočíva v ich väčšej orientácii na drevostavby a obnovu budov, včítane historických stavieb. Jedinečným je spojenie konštrukčnej, materiálovej a statickej stránky výstavby a obnovy budov do spoločného študijného programu (študijné cesty konštrukcie pozemných stavieb a nosné konštrukcie budov). |
|
b | Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov |
Absolvent má široké možnosti uplatnenia vo funkciách projektového manažéra konštrukcií pozemných stavieb, hlavného inžiniera projektu, ako aj v celom spektre ďalších profesií v oblasti obalových a nosných konštrukcií budov, stavebnej fyziky budov a požiarnej bezpečnosti vrátane štátnej správy v týchto oblastiach. Je pripravený na vzdelávaciu a tvorivú vedecko-výskumnú činnosť v rámci akademického prostredia alebo vo výskumných centrách a vedeckých parkoch, príp iných výskumne orientovaných organizáciách.
V neposlednom rade môžu, po splnení predpísaných podmienok, získať oprávnenia ako odborníci v oblasti energetickej hospodárnosti budov (odborná spôsobilosť v zmysle Zákona SR č. 555/2005 v znení neskorších predpisov) v časti tepelná ochrana budov a stavebných konštrukcií a podľa Zákona SR č. 382/2004 v znení neskorších predpisov o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch po absolvovaní doplnkového vzdelávania sa môžu uchádzať o menovanie za znalca v odbore stavebníctvo v odvetviach konštrukcie pozemných stavieb, stavebná fyzika, statika stavieb a poruchy stavieb. Výkon týchto zamestnaní je regulovaný nasledovnými právnymi predpismi:
V prípade, že absolvent po skončení štúdia zostáva v akademickom prostredí, je spôsobilý na výkon povolania výskumného pracovníka a po absolvovaní celoživotného vzdelávania v odbore pedagogické vedy na výkon povolania vysokoškolského učiteľa. |
|
c | Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania |
Názov externej zainteresovanej strany:
|
3. | Uplatniteľnosť |
a | Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu |
Absolvent doktorandského štúdia je vysokokvalifikovaný špecialista v oblasti navrhovania a teoreticko-experimentálneho hodnotenia obalových a nosných konštrukcií budov v odraze na kvalitu ich vnútorného prostredia a optimalizáciu nosných prvkov. Absolventi študijného programu teória a konštrukcie pozemných stavieb (TKPS) dennej formy vykazujú počas doby trvania programu nulovú nezamestnanosť, resp. 100 % zamestnanosť. Pôsobia ako projektanti v projektových organizáciách s orientáciou na pozemné stavby a ich nosné konštrukcie, SZČO, odborní pracovníci v oblasti výskumu u organizácií, ktoré to majú v portfóliu, alebo zostávajú v akademickom prostredí ako výskumní zamestnanci alebo vysokoškolskí učitelia. Portál www.uplatnenie.sk za roky 2018 a 2019 neuvádza z dôvodu nulového počtu absolventov ich uplatniteľnosť v praxi. Koncept doktorandského študijného programu ako pokračovania inžinierskeho študijného program, ktorý zasa nadväzuje na štvorročné štúdium bakalárskeho stupňa svojim širokým záberom v oblasti pozemných stavieb a veľkou univerzálnosťou umožňuje absolventom zamestnať sa na európskom trhu práce v celej šírke stavebného priemyslu. |
|
b | Úspešní absolventi študijného programu |
Študijný program TKPS bol akreditovaný v roku 2016. S jeho výučbou sa začalo v akademickom roku 2016/2017, aktuálne je v externej forme 1 študent. Ide teda o pomerne mladý program a zoznam absolventov uvádzame pre dennú formu štúdia s ich uplatnením:
|
|
c | Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi |
Technický a skúšobný ústav stavebný, n. o., pobočka Žilina – zamestnáva jedného čerstvého absolventa doktorandského štúdia a je v rokovaní s ďalším končiacim absolventom (Ing. Kysela) ohľadom jeho trvalého zamestnania. PROMA s. r. o., Žilina, projektová a stavebná spoločnosť – zamestnáva jednu absolventku PhD. štúdia (Ing. Vandličkovú, PhD.) a je spokojná s jej pripravenosťou do praxe. SvF UNIZA - zamestnáva viacerých absolventov ŠP TKPS ako aj TKIS s orientáciou na nosné konštrukcie budov, je spokojná s ich pripravenosťou a umožňuje im ďalšie vzdelávanie a rozvoj kvalifikácie. INSET, s.r.o., divízia Slovensko - diagnostika inžinierskych a pozemných stavieb, zamestnáva absolventov TKPS, vyjadruje spokojnosť s pripravenosťou našich absolventov. |
4. | Štruktúra a obsah študijného programu | |
a | Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe | |
Konkrétne pre 3. stupeň štúdia definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica č. 219: Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. Na úrovni študijného programu sú vyššie spomenuté smernice dôsledne dodržiavané. Študijné plány vychádzajú z prijatých univerzitných pravidiel. Vzdelávanie v doktorandskom študijnom programe teória a konštrukcie pozemných stavieb (TKPS) sa uskutočňuje na základe individuálneho študijného plánu doktoranda, pod vedením školiteľa. Študijný plán doktoranda stanovuje školiteľ v súlade s odporúčaným študijným plánom uvedeným v grafe nižšie. Vzdelávanie je založené na získavaní poznatkov na úrovni súčasného poznania a vlastnom príspevku doktoranda k nemu. Je výsledkom vedeckého bádania a samostatnej tvorivej činnosti doktoranda. Kvalita v 3. stupni vysokoškolského vzdelávania je závislá od kvality vedeckovýskumnej práce školiaceho pracoviska, preto je pravidlom, že individuálne študijné plány doktorandov TKPS sú naviazané na jeho vedeckovýskumnú činnosť a výskumné aktivity školiteľa, ktoré sa uskutočňujú najmä prostredníctvom riešenia výskumných projektov. Doktorandské štúdium pozostáva zo študijnej, vzdelávacej a vedeckej časti, ktorých obsah a vzájomný pomer v kreditovom vyjadrení upravujú interné predpisy UNIZA. Organizácia štúdia doktorandských študijných programov na UNIZA sa riadi ustanoveniami Smernice č. 110 Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. |
||
b | Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu | |
Odporúčaný študijný plán pre ŠP je uvedený na grafe vyššie. Študent si môže zvoliť z dvoch ponúkaných vzdelávacích ciest (zameraní) s orientáciou na konštrukcie pozemných stavieb alebo nosné konštrukcie budov, z povinne voliteľných predmetov v treťom semestri si volí aspoň 2 predmety a v štvrtom semestri aspoň 2 predmety. Študijný program TKPS nie je kombináciou študijných odborov a nejde ani o multidisciplinárny ŠP, miera obsahovej zhody študijného programu sa približuje takmer na 100% požiadavkám, kladeným na absolventov študijného odboru 35. stavebníctvo. Oblasti a rozsah vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré profilujú absolventa študijného programu tretieho stupňa sú plne v súlade s požadovanou úrovňou národného kvalifikačného rámca. |
||
c | Študijný plán programu – príloha 1 | |
d | Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia | |
180 | ||
Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia. | ||
Podmienky v priebehu štúdia Doktorand počas svojho štúdia musí získať predpísaný počet kreditov, spravidla za nasledujúce činnosti:
Študijný plán doktoranda pozostáva zo študijnej časti, ktorá sa končí dizertačnou skúškou, vedeckej časti a obhajoby dizertačnej práce. Počty kreditov za jednotlivé činnosti stanovuje individuálny študijný plán študenta, ktorý schvaľuje školiteľ, dekan a Spoločná odborová komisia SvF UNIZA pre stavebníctvo. Školiteľ najneskôr do 31. augusta za príslušný akademický rok predkladá dekanovi ročné hodnotenie plnenia študijného programu doktoranda s vyjadrením, či odporúča alebo neodporúča jeho pokračovanie v štúdiu. Školiteľ pritom hodnotí stav a úroveň plnenia študijného programu doktoranda a dodržiavanie termínov, pričom udelí kredity a v prípade potreby predkladá návrh na úpravu jeho individuálneho študijného programu. Na dizertačnú skúšku sa doktorand v dennej forme doktorandského štúdia prihlasuje najneskôr do 18 mesiacov odo dňa zápisu na doktorandské štúdium. Doktorand je povinný podať spolu s prihláškou na dizertačnú skúšku aj písomnú prácu, vypracovanú k dizertačnej skúške. Písomnú prácu k dizertačnej skúške tvorí projekt dizertačnej práce, obsahujúci prehľad súčasného stavu poznatkov o danej téme, náčrt teoretických základov jej budúceho riešenia a analýzu metodického prístupu riešenia danej problematiky. Na písomnú prácu k dizertačnej skúške vypracuje posudok jeden oponent, ktorého menuje dekan fakulty. Dizertačná skúška pozostáva z časti, ktorú tvorí rozprava o písomnej práci k dizertačnej skúške a z časti, v ktorej má doktorand preukázať teoretické vedomosti v určených predmetoch dizertačnej skúšky. Dizertačná skúška sa koná pred skúšobnou komisiou, ktorej predsedu a členov vymenúva dekan na základe návrhu predsedu odborovej komisie. Komisia má najmenej štyroch členov, z ktorých aspoň jeden nie je z pracoviska, na ktorom pôsobí doktorand. Najmenej jeden člen komisie musí mať vedecko-pedagogický titul profesor, ostatní členovia musia mať titul aspoň PhD. Celkový výsledok dizertačnej skúšky hodnotí skúšobná komisia komplexne vyjadrením „prospel“ alebo „neprospel“. O dizertačnej skúške sa vyhotovuje zápisnica, kde v závere komisia uvedie svoje odporúčanie, príp. návrh na úpravu názvu dizertačnej práce. Dizertačná skúška patrí medzi štátne skúšky. Podmienky pre riadne skončenia štúdia Podmienkou riadneho skončenia doktorandského štúdia je vykonanie dizertačnej skúšky, získanie požadovaného počtu kreditov a obhajoba dizertačnej práce. Dizertačnou prácou preukazuje študent tretieho stupňa vysokoškolského štúdia v ŠP TKPS schopnosť a pripravenosť na samostatnú vedeckú a tvorivú činnosť v oblasti výskumu. Práca prezentuje výsledky vedeckého bádania a aplikáciu výsledkov výskumu v praxi. Výsledkom dizertačnej práce by malo byť získanie nových poznatkov v danej problematike. Vedecký výskum je proces získavania nových vedeckých poznatkov a rozširovania hraníc poznania ľudstva. Študent musí preukázať hlboké systematické porozumenie odboru štúdia, musí preukázať vedomosti, zručnosti a kompetentnosti vo výskumnej práci a správne aplikovať metódy vedeckého výskumu. Študent má preukázať, že v rámci dizertačnej práce sám realizoval podstatnú časť výskumu, že ho načrtol, skonštruoval, zrealizoval, optimalizoval a to všetko eticky čistým spôsobom. Doktorand podáva dekanovi žiadosť o povolenie obhajoby dizertačnej práce v súlade s harmonogramom štúdia, ak získal predpísaný počet kreditov. K žiadosti pripojí okrem dizertačnej práce a autoreferátu aj ďalšie podklady a dokumenty požadované Smernicou č. 110, ktorá definuje aj štruktúru dizertačnej práce, a Smernicou č. 215 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach v podmienkach Žilinskej univerzity v Žiline. Po prijatí žiadosti o povolenie obhajoby dizertačnej práce dekan predloží predsedovi odborovej komisie žiadosť doktoranda spolu s dizertačnou prácou a požiada ho o návrh zloženia komisie pre obhajobu a návrh oponentov. Komisiu a min. 2 oponentov následne menuje dekan fakulty. Dekan po doručení všetkých posudkov od oponentov postúpi žiadosť doktoranda o povolenie obhajoby dizertačnej práce spolu so všetkými náležitosťami vrátane posudkov oponentov predsedovi komisie pre obhajobu. Predseda komisie pre obhajobu po prevzatí materiálov navrhne dekanovi čas a miesto obhajoby dizertačnej práce. Dizertačná práca spolu s jej obhajobou tvorí jeden predmet. Obhajoba dizertačnej práce je štátnou skúškou a v štandardnej dĺžke štúdia ju doktorand musí vykonať najneskôr v poslednom mesiaci posledného akademického roku jeho štandardnej dĺžky štúdia. Obhajoba dizertačnej práce sa koná formou vedeckej rozpravy. Doktorand prednesie obsah svojej dizertačnej práce, výsledky a prínosy. Oponenti prednesú svoje posudky, ku ktorým doktorand zaujme stanovisko. V diskusii sa overuje správnosť, odôvodnenosť a vedecká pôvodnosť poznatkov obsiahnutých v dizertačnej práci. Obhajoba sa môže konať len za prítomnosti najmenej dvoch tretín z počtu členov komisie pre obhajobu oprávnených hlasovať vrátane najmenej dvoch oponentov, pričom aspoň jeden člen komisie musí byť z pracoviska mimo UNIZA. Po skončení obhajoby sa koná neverejné zasadnutie komisie, na ktorom sa zúčastnia jej členovia vrátane oponentov a školiteľa. Na neverejnom zasadnutí sa zhodnotí priebeh a výsledok obhajoby a možnosť využitia výsledkov dizertačnej práce v praxi. Komisia a oponenti zároveň v tajnom hlasovaní rozhodnú o tom, či komisia navrhne udeliť doktorandovi akademický titul. Následne komisia ohodnotí obhajobu dizertačnej práce známkou, pričom klasifikácia sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice uvedenej v Smernici č. 110. Výsledok hlasovania s odôvodnením vyhlási predseda komisie pre obhajobu doktorandovi a ostatným prítomným účastníkom na jej verejnom zasadnutí. Návrh na udelenie alebo neudelenie akademického titulu doktorandovi spolu so zápisnicou a spisovým materiálom doktoranda predloží predseda komisie pre obhajobu dekanovi. Dekan po kladnom posúdení návrhu komisie pre obhajobu dizertačnej práce na udelenie alebo neudelenie akademického titulu „doktor“ absolventovi doktorandského štúdia predloží rektorovi doklady o absolvovaní štúdia. Akademický titul „doktor“ („philosophiae doctor“, v skratke „PhD.“) udeľuje UNIZA s platnosťou odo dňa vykonania úspešnej obhajoby dizertačnej práce. |
||
e | Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre | |
počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r. 44, 2 r. 23, 3 r. 46, 4 r. 47 | |
počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1r. 0, 2r. 20, 3r. 0, 4r. 0 | |
počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 0 kr.; 1r. 0, 2r 0, 3r. 0, 4 r. 0 kr. | |
počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program | x | |
počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia | 37 kr.; 0-1r., 6-2r., 31-3r. | |
počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia | x | |
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch | x | |
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch | x | |
f | Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu | |
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica č. 110: Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline a Smernica č. 216: Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. Doktorandské štúdium sa hodnotí podľa zásad kreditového systému v súlade s vyhláškou Ministerstva školstva SR č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia v znení neskorších predpisov, § 54 ods. 2 zákona o VŠ a zásadami uvedenými v Smernici č. 216: Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. Kvalita doktorandského štúdia sa hodnotí počas jeho uskutočňovania, ako aj pri jeho skončení. Za úspešne skončené doktorandské štúdium sa považuje také, pri ktorom boli okrem dodržania harmonogramu naplnené všetky požadované kritériá a doktorand publikoval výsledky svojej práce formou predpísaných výstupov, ktoré má uvedené v individuálnom študijnom pláne. Súčasťou doktorandského štúdia je kvalitná publikačná činnosť doktoranda v spolupráci s jeho školiteľom. Na úspešné ukončenie doktorandského štúdia sa vyžaduje plnenie predpísaných požiadaviek v oblasti publikačných výstupov doktoranda v individuálnom študijnom pláne doktoranda a minimálne kritériá výstupov doktorandského štúdia v jednotlivých študijných odboroch a programoch na UNIZA, ktoré sú potrebné pre úspešné ukončenie doktorandského štúdia a tvoria prílohu č. 1 Smernice č. 216. Kvalitu výstupov doktoranda a ich prezentovanie na konferenciách, seminároch alebo časopisoch pravidelne hodnotí školiteľ v rámci ročného hodnotenia, pričom výsledky predkladá garantovi alebo dekanovi. Kvalitu všetkých publikačných výstupov, patentov, úžitkových vzorov alebo iných dosiahnutých výsledkov hodnotí v rámci obhajoby dizertačnej práce komisia a oponenti, pričom zdôrazňujú ich medzinárodnú úroveň a prínos pre rozvoj príslušného študijného odboru a originalitu dosiahnutých výsledkov aj v súvislosti s kontrolou originality práce. Kvalitou výstupov najmä končiacich doktorandov sa priebežne zaoberá a výsledky pravidelne hodnotí kolégium rektora. Výstupy vzdelávania na úrovni predmetov sú jasne merateľné definovanými metódami hodnotenia, ktoré sú uvedené v jednotlivých informačných listoch predmetov, kde je uvedená aj ich váha. Hodnotenie študentov v jednotlivých predmetoch je aplikované v súlade s princípmi hodnotenia na UNIZA uvedenými v Metodickom odporúčaní UNIZA na str. 39. Hodnotenie zodpovedá obsahu a metódam výučby jednotlivých predmetov t. j. či je to prednáška v kombinácii s cvičením, alebo laboratórnym cvičením, resp. len charakteru prednášky, resp. cvičenia alebo laboratórneho cvičenia, teda podľa výmery, obsahovej náplne a účelu predmetu čo je uvedené v každom Informačnom liste a ohodnotené počtom kreditov. |
||
g | Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia | |
Na úrovni univerzity sa doktorandské štúdium riadi pravidlami definovanými v Smernici č. 110 - Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline a Smernica č. 216: Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. V prípade zahraničných mobilít a stáží definuje procesy, postupy a štruktúry podmienok uznávania štúdia Smernica 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí. Pravidlami týchto smerníc sa riadia aj podmienky uznávania štúdia (časti štúdia) na fakulte. V prípade študijného programu TKPS rozhoduje o uznaní štúdia, jeho časti, alebo jednotlivých predmetov garant študijného programu po oboznámení sa s portfóliom uchádzača. Zohľadňuje pritom naplnenie jadra znalostí študijného programu. Platí to tak pre uchádzačov o štúdium zo Slovenska, ako aj zo zahraničia. |
||
h | Témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam) | |
Postup zadávania tém záverečných prác, v tomto prípade dizertačných prác stanovuje Smernica č. 110 Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline a Smernica č. 215 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach v podmienkach Žilinskej univerzity v Žiline. Témy dizertačných prác na návrh školiteľov po súhlase predsedu odborovej komisie schvaľuje dekan, ktorý ich vypíše najneskôr dva mesiace pred posledným dňom určeným na podávanie prihlášok na doktorandské štúdium, o ktoré sa možno v rámci prijímacieho konania uchádzať. Pri každej vypísanej téme sa uvádza názov študijného programu, meno školiteľa, forma štúdia (denné, externé), lehota na podávanie prihlášok a dátum prijímacieho konania. Návrhy tém dizertačných prác sa vypisujú a zverejňujú na úradnej tabuli web sídla fakulty, ktorá zároveň zverejní aj spôsob a termíny prihlasovania sa študentov na štúdium. Termín zverejnenia tém dizertačných prác je určený akademickým kalendárom školiaceho pracoviska. |
||
i | Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe | |
Pravidlá pre zadávanie, spracovanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie dizertačných prác definuje Smernica č. 110: Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline, Smernica č. 216: Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline a Smernica č. 215 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach v podmienkach Žilinskej univerzity v Žiline. Návrhy tém dizertačných prác na návrh školiteľov po súhlase členov a predsedu odborovej komisie schvaľuje dekan, ktorý ich vypíše najneskôr dva mesiace pred posledným dňom určeným na podávanie prihlášok na doktorandské štúdium, o ktoré sa možno v rámci prijímacieho konania uchádzať. Pri každej vypísanej téme sa uvádza názov študijného programu, meno školiteľa, forma štúdia (denné, externé), lehota na podávanie prihlášok a dátum prijímacieho konania. Návrhy tém dizertačných prác sa vypisujú a zverejňujú na úradnej tabuli web sídla fakulty, ktorá zároveň zverejní aj spôsob a termíny prihlasovania sa študentov na štúdium. Termín zverejnenia tém dizertačných prác je určený akademickým kalendárom školiaceho pracoviska. Prijímacia skúška sa uskutočňuje pred prijímacou komisiou, ktorá má najmenej štyroch členov. Prijímaciu komisiu tvorí jej predseda a najmenej dvaja členovia, ktorých vymenúva dekan. Ďalším členom komisie je školiteľ pre vypísanú tému. Prijímacia komisia hodnotí výsledok prijímacej skúšky na neverejnom zasadaní so záverom „vyhovel“ alebo „nevyhovel“. Ak boli na jednu tému prihlásení viacerí uchádzači, určí ich poradie podľa úspešnosti prijímacej skúšky. Pri určení poradia prihliada komisia aj na rozsah a kvalitu doterajšej študijnej, odbornej, prípadne publikačnej činnosti uchádzača a na výsledky jeho inej odbornej činnosti. Podporným hľadiskom je aj doterajšie zapojenie uchádzača do študentskej vedeckej a odbornej činnosti, resp. iných súťaží. Dekan rozhodne na základe výsledkov prijímacej skúšky o prijatí uchádzača do 30 dní odo dňa konania prijímacej skúšky. Ak rozhodne o prijatí uchádzača, uvedie vo svojom rozhodnutí aj meno školiteľa a tému dizertačnej práce. Písomné rozhodnutie musí okrem uvedeného obsahovať výrok, odôvodnenie, poučenie o možnosti podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia a doručuje sa uchádzačovi do vlastných rúk. UNIZA zašle prácu v elektronickej forme do Centrálneho registra záverečných, rigoróznych a habilitačných prác (CRZP), kde sa overí miera originality zaslanej práce. Spolu s dizertačnou prácou sa zasielajú v elektronickej forme aj príslušné posudky oponentov, školiteľov, vedúcich záverečných prác alebo rigoróznych prác, recenzentov alebo iných osôb a tieto posudky sa uchovávajú v Centrálnom registri záverečných, rigoróznych a habilitačných prác spolu s príslušnou prácou po dobu jej uchovávania. Po skončení obhajoby sa koná neverejné zasadnutie komisie, na ktorom sa zúčastnia jej členovia vrátane oponentov a školiteľa. Na neverejnom zasadnutí sa zhodnotí priebeh a výsledok obhajoby a možnosť využitia výsledkov dizertačnej práce v praxi. Komisia po obhajobe rozhodne o originalite práce. Podkladom pre rozhodovanie komisie o záverečnej práci je posudok školiteľa záverečnej práce, posudok oponentov dizertačnej práce, protokol o kontrole originality a obhajoba záverečnej práce jej autorom. Komisia a oponenti zároveň v tajnom hlasovaní rozhodnú o tom, či komisia navrhne udeliť doktorandovi akademický titul. Následne komisia ohodnotí obhajobu dizertačnej práce známkou, pričom klasifikácia sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice uvedenej v Smernici č. 110. Výsledok hlasovania s odôvodnením vyhlási predseda komisie pre obhajobu doktorandovi a ostatným prítomným účastníkom na jej verejnom zasadnutí. Návrh na udelenie alebo neudelenie akademického titulu doktorandovi spolu so zápisnicou a spisovým materiálom doktoranda predloží predseda komisie pre obhajobu dekanovi. Dekan po kladnom posúdení návrhu komisie pre obhajobu dizertačnej práce na udelenie alebo neudelenie akademického titulu „doktor“ absolventovi doktorandského štúdia predloží rektorovi doklady o absolvovaní štúdia. Akademický titul „doktor“ („philosophiae doctor“, v skratke „PhD.“) udeľuje UNIZA s platnosťou odo dňa vykonania úspešnej obhajoby dizertačnej práce. |
||
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov | ||
V prípade zahraničných mobilít a stáži definuje procesy, postupy a štruktúry podmienok uznávania štúdia Smernica 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí. Na úrovni fakulty zabezpečuje splnenie príslušných procesov, postupov a štruktúr v rámci mobilít študentov fakultný koordinátor, ktorým je spravidla prodekan s kompetenciou medzinárodnej spolupráce. S jeho pomocou a s pomocou garanta študijného programu si študent zostavuje študijný plán prioritne z ponuky študijných predmetov na zahraničnej vysokej škole tak, aby obsahoval ekvivalenty povinných a povinne voliteľných predmetov študijného programu, ktoré má študent predpísané vo svojom študijnom programe na príslušný akademický rok na UNIZA. V prípade zahraničnej stáže študent pred vyslaním na študijný pobyt vyplní okrem zmluvy o štúdiu/stáži („Learning agreement“) aj „Informáciu o plánovanom študijnom pobyte“, dokument ktorého súčasťou je aj študijný plán študenta vyslaného na študijný pobyt v zahraničí v príslušnom akademickom roku. V tlačive vyplní názvy predmetov, ktoré absolvuje v zahraničí a ich ekvivalenty podľa svojho študijného plánu na UNIZA. |
||
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov | ||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 207 – Etický kódex Žilinskej univerzity v Žiline a Smernica 201 – Disciplinárny poriadok pre študentov Žilinskej univerzity v Žiline. Obidva dokumenty platia aj na úrovni fakulty. Podstatou etického kódexu je, že všetky osoby zamestnané alebo študujúce na univerzite sa riadia nasledovnými etickými princípmi: ľudskosť, rozumnosť, čestnosť, slušnosť, korektnosť, taktnosť, ohľaduplnosť, zodpovednosť, zmysel pre povinnosť, rešpektovanie dôstojnosti iných a vedomie si vlastnej dôstojnosti a cti, pričom sa rešpektujú základné ľudské práva a slobody. Definované sú neprijateľné praktiky v oblasti pedagogiky a výskumu a vymedzené sú formy porušenia. |
||
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami | ||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry pre študentov so špeciálnymi potrebami Smernica 198 – Podpora uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami na Žilinskej univerzite v Žiline, Smernica č. 110: Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline a Smernica č. 216: Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. Pravidlá definované týmito smernicami sa uplatňujú aj na úrovni fakulty. |
||
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta | ||
Na úrovni univerzity a fakulty definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 110 – Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. O pravidlách prístupu študenta k prostriedkom nápravy pojednáva článok 9 tejto Smernice a čiastočne aj čl. 15. SvF UNIZA sa v tomto ŠP riadi postupmi opísanými v Smernici č. 110. |
5. | Informačné listy predmetov študijného programu (v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinné predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinne voliteľné predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výberové predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
6. | Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh |
Uveďte link na akademický kalendár a e-vzdelavanie | |
Akademický kalendár | |
Akademický kalendár Aktuálny harmonogram akademického roka je na: https://www.uniza.sk/images/pdf/preco-studovat-na-uniza/ramcovy-harmonogram- 2021_2022.pdf Akademický kalendár SvF UNIZA: https://svf.uniza.sk/index.php/studenti/vseobecne-informacie2/akademicky-kalendar e-vzdelávanie: https://vzdelavanie.uniza.sk/
|
|
Aktuálny rozvrh | |
https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php |
7. | Personálne zabezpečenie študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Meno, priezvisko a tituly osoby zodpovednej za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Marián Drusa, prof. Ing. PhD. - garant študijného programu TKPS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b - c | Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Zoznam učiteľov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e - f | Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
doc. Ing. Agnes Iringová, CSc. - Optimalizácia skladieb teplo-výmenného plášťa drevostavieb v pasívnom štandarde z hľadiska akustickej ochrany. Na externej forme je zatiaľ iba jeden študent, väčšina tém sa rieši na dennom štúdiu tohoto programu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ing. Marek Bartko, Ing. Marek Chabada. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Študijný poradca študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keďže ide o doktorandské štúdium, študijným poradcom doktoranda je jeho školiteľ. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Iný podporný personál študijného programu (napr. priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Referát doktorandského štúdia: Ing. Andrea Husáriková - https://svf.uniza.sk/index.php/fakulta/pracoviska-fakulty/dekanat Referentka pre medzinárodné mobility, štúdium v zahraničí (Erazmus+): Mgr. Zuzana Pudiková https://svf.uniza.sk/index.php/studenti/studentsky-zivot/studium-v-zahranici Kariérny poradca: PhDr. Miroslava Bruncková, PhD. https://www.uniza.sk/index.php/studenti/prakticke-informacie/poradenske-a-karierne-centrum-uniza Ubytovacie zariadenie UZ Veľký Diel: Jozef Lacek (riaditeľ UZ Veľký Diel) https://vd.internaty.sk/ Ubytovacie zariadenie UZ Hliny V: Ing. Miroslav Stromček (riaditeľ UZ Hliny V) http://hliny.internaty.sk/?i=ubytovanie |
8. | Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora |
a | Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská) |
Z úrovne UNIZA je k dispozícii Smernica č. 217: Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností Žilinskej univerzity v Žiline. Účelom tejto smernice je definovať zdroje Žilinskej univerzity v Žiline, ktoré sú využívané pri uskutočňovaní akreditovaných študijných programov a tvorivých činností s ohľadom na zabezpečenie ich maximálnej účelnosti, efektívnosti, hospodárnosti, dostupnosti a obnovy v súlade s vnútorným systémom kvality vzdelávania. Zdroje sú členené na: finančné, priestorové, materiálne, technické, personálne, informačné a podporné infraštruktúrne. Na UNIZA sú pre vzdelávaciu činnosť k dispozícii celoškolské učebne a jednotlivé fakulty disponujú ďalšími učebňami, v ktorých si výučbu organizujú fakulty v rámci svojich vzdelávacích aktivít a akreditovaných študijných programov. Informácie o dostupnosti a použiteľnosti týchto učební pre študentov so špecifickými potrebami sú uvedené na stránke: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php. Celouniverzitné učebne sa používajú na výučbu najmä predmetov teoretického základu a všeobecného zamerania pre jednotlivé fakulty. Ide o prednáškové učebne typu ául s kapacitou 110-150 miest, ako aj menšie učebne s kapacitou 24-60 miest pre cvičenia, semináre, ale aj prednášky pre menšie skupiny študentov. Virtuálne prehliadky celouniverzitných učební sú lokalizované na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php. S týmito učebňami disponuje rozvrhové oddelenie, ktoré ich priraďuje jednotlivým študijným programom a predmetom podľa počtu študentov a požiadaviek fakúlt/katedier. Fakultné učebne navrhuje priradiť študijnému programu Rada študijného programu, resp. Rada garantov Stavebnej fakulty (SvF) a schvaľuje Kolégium dekana SvF. Katedry si tieto učebne nárokujú pri zadávaní rozvrhu výučby na príslušný akademický rok v súlade so študijnými plánmi príslušných študijných programov.
Štandardným vybavením učební sa rozumie - počítač, dataprojektor, biela tabuľa, wifi, pripojenie samostatným počítačom. Všetky učebne sú vhodné pre telesne postihnutých študentov. Materiálne a technické vybavenie laboratórií a laboratórnych učební je evidované na: https://vav.uniza.sk/vevysun.php?id=1 Okrem toho má SvF spracované virtuálne prehliadky laboratórií s opisom materiálneho a technického vybavenia na: http://priestory.uniza.sk/svf/ SvF UNIZA je vybavená prístrojmi a zariadeniami, ktoré umožňujú študentom v spolupráci s učiteľmi a výskumnými pracovníkmi získavať v priebehu spracovania bakalárskych, diplomových a doktorandských prác odborné poznatky z celého spektra činností študijného odboru. V laboratóriách katedier a v Skúšobnom laboratóriu SvF UNIZA (akreditované SNAS) je prístrojové vybavenie zodpovedajúce v úzkej nadväznosti na vedecko-výskumné profily katedier. Všetky laboratóriá katedier sú prístupné študentom, prebieha v nich pravidelná výučba a sú k dispozícii aj a doktorandom pri spracovávaní doktorandských prác. Tri nosné katedry študijného programu sú vybavené nasledujúcou prístrojovou a laboratórnou technikou:
S výnimkou prvého laboratória sú ostatné dve súčasťou Výskumného centra UNIZA. Zároveň sa v gescii katedry vykonáva „Priamy výskum na obalových konštrukciách inteligentnej budovy“ výskumného centra, kde je osadených priamo na fasáde 36 meracích miest so snímačmi mapujúcimi vonkajšie klimatické podmienky budovy s možnosťou korigovania jej energetických systémov.
Ďalšie informácie o priraďovaní, postupoch využívaní, monitorovaní a vyraďovaní priestorových, materiálnych a technických zdrojov opisuje Smernica č. 217 (články 7 - 14). |
|
b | Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne |
Informácie potrebné pre efektívne riadenie študijných programov sa na UNIZA nachádzajú v Akademickom informačnom a vzdelávacom systéme UNIZA (AIVS). Podrobnosti o zdrojoch informácií v tejto oblasti sú v Smernici č. 217 Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností Žilinskej univerzity v Žiline a v Smernici č. 218 Smernica o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov. Referát pre rozvrhy v spolupráci s príslušnými študijnými oddeleniami fakúlt a s Centrom informačných a komunikačných technológií (CeIKT) zhromažďujú v informačných systémoch údaje o pasportizácii disponibilných priestorov a o inventarizácii techniky využívanej v študijných programoch. Osobitne sú v systéme vyznačené objekty, ktoré sú dostupné aj študentom a zamestnancom so zdravotným znevýhodnením. Relevantnými informačnými zdrojmi pre uchádzačov o štúdium a študentov sú informácie o fakultných študijných programoch, ako aj informácie o celouniverzitných študijných programoch. Podstatné informácie o štúdiu vrátane študijných programov, pokynov k prijímaciemu konaniu, ukončeniu štúdia a pod. sú súčasťou vnútorných predpisov UNIZA alebo jej súčastí. Prístup k týmto dokumentom je na webe UNIZA na stránke www.uniza.sk v časti Uchádzači. Podrobné informácie k študijným programom sú umiestnené na stránkach fakulty s možnosťou využiť odkazy na hlavnej stránke. Informácie k aktuálne zabezpečovaným študijným programom v dennej forme v príslušnom akademickom roku sú vždy umiestnené na webovej stránke Študijné programy. Prístup k študijnej literatúre zabezpečuje Univerzitná knižnica UNIZA (UK) http://ukzu.uniza.sk/ - pozri aj Smernicu č. 217, čl. 17: Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností. Prístup k povinnej literatúre uvedenej v Informačnom liste (dostupných v systéme Vzdelávanie) príslušného predmetu sú dostupné buď v UK, a to buď priamo alebo prostredníctvom jej čiastkových knižníc na príslušných katedrách v závislosti od typu a formy literatúry a študijných materiálov. Väčšina novších titulov vydaných Žilinskou univerzitou v Žiline je dostupná aj v predajni univerzitného vydavateľstva EDIS. Ďalšou často užívanou formou je poskytovanie študijných materiálov potrebných na spracovanie konkrétnych úloh priamo príslušnými vyučujúcimi, pokiaľ sa nejedná o voľne dostupný materiál (sú to najmä prezentácie z prednášok, niektoré vzorové riešenia, výňatky z technických noriem a rôzne názorné príklady). Tieto materiály sú najčastejšie dostupné buď vo vzdelávacej platforme LMS Moodle, prostredníctvom zdieľaných materiálov v MS-Teams, alebo e-mailom, zriedka iba vo výnimočných prípadoch aj vo forme fyzických kópií, výtlačkov. |
|
c | Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie |
Ťažisko práce dištančného vzdelávania a kontroly štúdia na SvF UNIZA tvorí e-vzdelávanie, postavené na báze LMS Moodle. Organizácia kurzov je založená na riadenom štúdiu s podporou informačných a komunikačných technológií v tesnom prepojení s AIVS. E-vzdelávanie je na univerzite využívané od akademického roku 2004/2005. V ostatnom období v dôsledku pandemickej situácie sa pre potreby online prednášok a cvičení používa MS Teams. K tejto forme pedagogického procesu sú k dispozícii návody z CeIKT: https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/microsoft-teams-informacie/ https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/vzdelavacie-skupiny/
|
|
d | Partneri predkladateľa pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie |
|
|
e | Charakteristika možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia |
Na úrovni univerzity možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia popisuje Smernica č. 217 Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností Žilinskej univerzity v Žiline https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica- UNIZA-c-217.pdf – najmä články 17, 18 a 19. UNIZA utvára podmienky a podporuje športovú a kultúrnu činnosť študentov realizovanú prostredníctvom rôznych klubov a univerzitného pastoračného centra, pričom utvára podmienky a podporuje aj iné záujmové činnosti študentov, najmä aktivity študentských organizácií a študentských spolkov, ktoré pôsobia pri UNIZA a ich činnosť je v záujme študentov. Vytvorenie týchto organizácií a spolkov sa riadi postupmi uvedenými v smernici č. 123 „Úprava základných princípov pri vytváraní zoskupení študentov a zamestnancov na pôde Žilinskej univerzity v Žiline“, pričom súhlas na zriadenie študentskej organizácie/klubu/spolku udeľuje rektor UNIZA na základe vyjadrenia trojčlennej komisie vedenej prorektorom pre vzdelávanie. Tieto organizácie sa riadia štatútmi, ktoré schvaľuje rektor. Za činnosť týchto organizácií zodpovedajú rektorovi ich vedúci. Zoznam študentských organizácií/klubov/spolkov pôsobiacich na pôde UNIZA:
Súčasne pri UNIZA pôsobí aj Folklórny súbor Stavbár a účelové zariadenie cirkvi a náboženskej spoločnosti Univerzitné pastoračné centrum. Študenti Stavebnej fakulty využívajú možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia, ktoré ponúka UNIZA. Zamerania jednotlivých organizácií sú dostupné na: https://www.uniza.sk/index.php/studenti/studentsky-zivot/studentske-organizacie Športové aktivity študentov a zamestnancov UNIZA zabezpečuje Ústav telesnej výchovy UNIZA (ďalej “ÚTV“) ako celouniverzitné pracovisko s cieľom rozvíjať program pohybových aktivít pre študentov a zamestnancov UNIZA. Podstatné informácie sú dostupné na: https://utv.uniza.sk/ |
|
f | Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania |
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica č. 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí a www stránka univerzity. Na úrovni fakulty má tieto aktivity v portfóliu prodekan pre rozvoj a zahraničné vzťahy a detailné informácie sa nachádzajú aj na stránkach fakulty. Kontaktná osoba: Ing. arch. Peter Krušinský, PhD., peter.krušinský@uniza.sk Referentka pre zahraničné štúdium a medzinárodné mobility vrátane Erasmus+: Mgr. Zuzana Pudíková, zuzana.pudikova@uniza.sk |
9. | Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||
a | Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium | |||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni UNIZA bola prijatá Smernica č. 206: Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na Žilinskej univerzite v Žiline. Fakulty a ostatné súčastí aj prostredníctvom rešpektovania a uplatňovania zásad a pravidiel prijímacieho konania na štúdium na UNIZA garantujú, že: V zmysle zákona 131/2002 o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov je základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. V prípade zahraničného uchádzača, alebo študenta ktorý ukončil štúdium v zahraničí, predloží k prihláške na vysokoškolské štúdium, najneskôr k zápisu na štúdium, rozhodnutie o uznaní dokladu o absolvovaní vysokoškolského vzdelania druhého stupňa príslušnou inštitúciou v SR, resp. požiada UNIZA o uznanie dokladu o vzdelaní. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Postupy prijímania na štúdium | |||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity sa doktorandské štúdium riadi pravidlami definovanými v Smernici č. 110: Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline a Smernica č. 216: Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. Pravidlá, postupy a štruktúry pri prijímaní na 3. stupeň vysokoškolského vzdelávania definuje Smernica 206 - Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA. Uchádzači o štúdium v študijnom programe TKPS sa hlásia na témy dizertačných prác vypísaných SvF a zverejnených na úradnej výveske, resp. web-stránke. Témy dizertačných prác na návrh školiteľov a po prerokovaní v odborovej komisii schvaľuje Spoločná odborová komisia a dekan SvF, ktorý ich vypíše najneskôr dva mesiace pred posledným dňom určeným na podávanie prihlášok na doktorandské štúdium, o ktoré sa možno v rámci prijímacieho konania uchádzať. Pri každej vypísanej téme sa uvádza názov študijného programu, meno školiteľa, forma štúdia (denná, externá), lehota na podávanie prihlášok a dátum prijímacieho konania. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie | |||||||||||||||||||||||||||||||
*/ prestup z dennej formy na externú |
10. | Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania |
a | Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu |
Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania Proces monitorovania a periodického hodnotenia študijných programov sa uskutočňuje na UNIZA na troch úrovniach: Na monitorovaní a periodickom hodnotení ŠP sa podieľajú: SvF získava údaje na sledovanie kvantitatívnych aj kvalitatívnych ukazovateľov kvality študijného programu prostredníctvom: Monitorovanie zachytávajúce vnímanie vzdelávania zainteresovanými stranami je uskutočňované najmä prostredníctvom dotazníkov. |
|
b | Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu |
Spätná väzba na úrovni študijného programu je získavaná prostredníctvom pravidelného anonymného dotazníka určeného študentom končiacich ročníkov všetkých stupňov vzdelávania. Slúži na zmapovanie celého študijného programu. Všeobecný súbor otázok pozostáva z položiek usporiadaných minimálne do tém:
Spätná väzba na jednotlivé predmety je získavaná prostredníctvom pravidelného semestrálneho anonymného dotazníka určeného všetkým študentom všetkých stupňov vzdelávania. Mapuje vzdelávací proces na úroveň vyučujúci/predmet, prístup vyučujúceho, možnosť dosahovania výstupov vzdelávania a ich prepojenie s metódami vyučovania a hodnotenia, špecifiká predmetu. Na úrovni študijných programov garant študijného programu analyzuje získanú spätnú väzbu, identifikuje možnosti a návrhy na posilnenie silných stránok, návrhy na elimináciu zistených slabých stránok a možných ohrození. Výsledky spätnej väzby na uskutočňované vzdelávanie a identifikované možnosti na zlepšenie sú následne analyzované, vyhodnotené a sú podkladom pre tvorbu Správy o hodnotení študijného programu v rámci periodického hodnotenia študijného programu Radou študijného programu. Kľúčové zistenia a získané výsledky z prieskumov a spätnej väzby od študentov sú následne zverejňované na webovej stránke SvF UNIZA (v časti ankety, prieskumy), kde sú k dispozícii všetkým členom akademickej obce i verejnosti. |
|
c | Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu |
Spätná väzba od absolventov študijných programov mapuje efekt a dopad absolvovaného vysokoškolského vzdelávania na príslušnom stupni. Anonymný dotazník je určený všetkým absolventom, ktorí ukončili štúdium v danom študijnom programe za posledné tri roky.
Absolventi sú prostredníctvom Rady študijného programu v spolupráci s dekanom fakulty oslovení vyplniť dotazník. Súčasťou žiadosti je informácia o mieste uverejnenia predchádzajúcich výsledkov monitorovania a periodického hodnotenia. Garant študijného programu a vedúci zamestnanci analyzujú údaje z príslušnej časti získanej spätnej väzby, identifikujú možnosti a návrhy na posilnenie silných stránok, elimináciu zistených slabých stránok a možných ohrození, navrhnú opatrenia na zlepšovanie kvality vzdelávania. Kľúčové zistenia a získané výsledky z prieskumov a spätnej väzby od absolventov sú následne zverejňované na webovej stránke SvF UNIZA, kde sú k dispozícii všetkým členom akademickej obce i verejnosti. Výsledky spätnej väzby na uskutočňované vzdelávanie a identifikované možnosti na zlepšenie sú následne analyzované, vyhodnotené Radou študijného programu a sú podkladom pre tvorbu Správy o hodnotení študijného programu v rámci periodického hodnotenia študijného programu Radou študijného programu. |
11. | Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu (napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Názov predpisu / Link | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|