Názov fakulty: | Fakulta bezpečnostného inžinierstva |
Názov študijného programu: | krízový manažment |
Stupeň štúdia: | 2. |
Garant študijného programu: | prof. Ing. Jozef Ristvej, PhD., EMBA |
1. | Základné údaje o študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Názov študijného programu | krízový manažment | Číslo podľa registra ŠP |
21450 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Stupeň vysokoškolského štúdia | 2 | ISCED_F kód stupňa vzdelávania |
767 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Miesto štúdia | Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina; 1.mája 32, 010 26 Žilina | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Názov študijného odboru | bezpečnostné vedy | Číslo študijného odboru podľa registra ŠP |
9205T00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISCED_F kód odboru/odborov |
103 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Typ študijného programu | akademicky orientovaný | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Udeľovaný akademický titul | Inžinier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Forma štúdia | denná | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia | V tomto študijnom programe nespolupracujeme s inou vysokou školou. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Jazyk uskutočňovania študijného programu | slovenský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j | Štandardná dĺžka štúdia | 2 rok(y) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k | Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov) |
1.ročník: 60 2.ročník: 60 3.ročník: 4.ročník: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet študentov |
|
2. | Profil absolventa a ciele vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študijný program krízový manažment je zameraný na prípravu odborníkov s uplatnením v oblasti bezpečnosti, krízového riadenia, ochrany obyvateľstva, posudzovania rizík, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Profil absolventa inžinierskeho stupňa študijného programu Krízový manažment vychádza z dlhodobého zámeru univerzity a fakulty. Štúdium je zamerané na prípravu manažérov rizík, krízových manažérov a riadiacich pracovníkov v organizácií, ktorí dokážu adekvátne reagovať na zmeny prostredia, systémov, procesov, projektov a uplatňovať získané vedomosti na zachovanie ich kontinuity a konkurencieschopnosti. Absolvent študijného programu Krízový manažment má v rámci inžinierskeho štúdia možnosť sa profilovať v oblasti:
Krízový manažér v štátnej správe a samospráve pozná odborné termíny, chápe a prepája súvislosti medzi nimi najmä pre oblasť medzinárodného krízového manažmentu, krízového plánovania, psychológie a krízovej intervencie, medicíny katastrof, prípadových štúdií v krízovom manažmente a ostatných disciplín vo verejnej správe. Dokáže spracovať havarijné plány a pripravuje opatrenia na ich aplikovanie a precvičovanie. Ovláda základné prostriedky prevencie, pripravenosti, kvantitatívne metódy posudzovania rizík a simulácie krízových javov v rôznych prostrediach. Dokáže poskytnúť metodickú a praktickú pomoc pri riadení zmeny alebo riešenia krízy v organizácii a koordinovať spoluprácu s ďalšími úsekmi organizácie ako v štátnej správe, tak i samospráve.
Manažér bezpečnosti organizácie disponuje poznatkami najmä pre oblasť riadenia prevádzkových procesov a technológií, rizík priemyselných procesov, integrovanej bezpečnosti podniku, aplikovanej priemyselnej bezpečnosti, analýzy dát ako aj v ostatných disciplínach v kontexte vnútornej bezpečnosti organizácie. Dokáže posúdiť dodržiavanie stanovených štandardov na úseku bezpečnosti a zastupovať záujmy organizácie v rámci ich udržiavania aj s tretími stranami a kontrolnými orgánmi. Vie spracovať podnikovú dokumentáciu, identifikuje, analyzuje a hodnotí riziká priemyselných procesov, navrhuje opatrenia a posudzuje ich ekonomickú náročnosť. Zabezpečuje a zodpovedá za spoľahlivú, ekonomickú a kvalitnú prevádzku výroby v zmysle platných prevádzkových predpisov a v súlade s platnými právnymi predpismi SR, vnútornými predpismi spoločnosti a stanovenými úlohami, s ohľadom na dodržiavanie zásad BOZP, ochrany pred požiarmi a ochrany životného prostredia.
Manažér rizík a krízový manažér v podniku disponujú vedomosťami z oblasti personálneho, projektového, finančného manažmentu, riadenia prevádzkových procesov, manažmentu zmeny, integrovaného manažmentu rizík, podnikateľských rizík, krízového manažmentu v podniku. Dokáže na základe získaných vedomostí, zručností a svojich schopností zabezpečiť riadenie kontinuálneho chodu prevádzky, zvyšovaniu kvality manažérskych systémov ako aj celkovej úspešnosti na strategickej úrovni riadenia podniku. Posudzuje a navrhuje riešenia smerované k zlepšeniu a kontrole ekonomických, finančných, výrobných, personálnych procesoch, projektov v podniku, prostredníctvom aplikácie manažmentu rizík z dôrazom na prevenciu vzniku podnikových kríz, ale aj návrhom riešení na ich zvládnutie.
Absolventi vo všetkých pracovných pozíciách na základe získaných vedomostí a zručností dokážu zabezpečiť riadenie kontinuity činností, zlepšovanie kvality manažérskych systémov a prevádzky. Zvládnu manažérske činnosti spojené s riadením procesov, vedením jednotlivcov a pracovných tímov. Komunikujú, konzultujú a zvládajú manažérske činnosti spojené s riadením procesov, vedením jednotlivcov a pracovných tímov ako aj zainteresovaných strán. Vedú, motivujú, hodnotia podriadených zamestnancov, zabezpečujú a podporujú ich vzdelávanie a ďalší rozvoj.
Disponujú praktickými zručnosťami, ktoré získavajú na:
Vedomosti: V1 Študent navrhuje a zodpovedá za úlohy smerované k metodickej podpore pri riadení zmien a riešení krízy vyvolanej zo zmien vonkajšieho alebo vnútorného prostredia organizácie. Posudzuje riziká a navrhuje opatrenia na znižovanie následkov alebo pravdepodobnosti vzniku negatívnych udalostí pre realizáciu účinných preventívnych opatrení spojených s riadením organizácie. V2 Študent ovláda a aplikuje metódy a techniky manažmentu rizík, manažmentu zmeny, projektového manažmentu, manažmentu kvality a krízového manažmentu za účelom zvyšovania bezpečnosti organizácie. V3 Študent analyzuje a navrhuje postupy na riešenie krízových situácií v hospodárskom prostredí, pričom aktívne využíva vedomosti z oblasti krízového plánovania, psychológie a krízovej intervencie. V4 Študent hodnotí a navrhuje nástroje plánovania, prevencie a riešenia krízových javov na odstraňovanie ich negatívnych následkov a znižovania pravdepodobnosti ich vzniku na národnej aj medzinárodnej úrovni. V5 Študent pripravuje metodické postupy a smernice umožňujúce účinnejšie predvídať možné zmeny ako aj posúdiť vplyvy na stanovené ciele podniku, vytvárať návrhy a preventívne opatrenia na zefektívnenie a zabezpečenie kontinuity podnikateľských a priemyselných procesov. V6 Študent analyzuje a posudzuje manažérske systémy (napr. systém manažmentu kvality, BOZP, environmentu atď.) vo vzťahu k manažmentu rizík, v súlade so zákonnými, normatívnymi požiadavkami a vnútornými predpismi. Navrhuje riešenia na zefektívnenie kvality jednotlivých manažérskych procesov na strategickej a operatívnej úrovni riadenia organizácie. V7 Študent posudzuje a navrhuje riešenia smerované k riadeniu, zlepšeniu a kontrole prevádzkových procesov pre zabezpečenie bezpečnej, spoľahlivej a ekonomickej prevádzky prostredníctvom aplikácie manažmentu rizík s dôrazom na prevenciu vzniku kríz v organizácii. V8 Študent pri zvyšovaní úrovne bezpečnosti systému (organizácie, podniku, projektu, procesu) využíva adekvátne informačné systémy, operačnú analýzu, analýzu dát a nástroje finančného a personálneho manažmentu. V9 Študent analyzuje ohrozenia, navrhuje preventívne opatrenia a aplikuje postupy, metódy a techniky manažmentu rizík pri riešení krízových situácií v infraštruktúre podniku i jednotlivých sektoroch národného hospodárstva.
Zručnosti: Z1 Navrhuje, riadi a kontroluje procesy spojené s implementáciou a rozvojom integrovaného manažmentu rizík s využitím nástrojov na podporu rozhodovania, navrhuje opatrenia na skvalitnenie systému vnútropodnikového riadenia. Z2 Zvládne pokročilé manažérske činnosti spojené s posúdením rizík organizácie, s riadením a zlepšovaním podnikových procesov, zabezpečovaním úloh a vedením jednotlivcov a pracovných tímov, motiváciou a hodnotením zamestnancov, spoluprácu s príslušnými prevádzkami organizácie. Z3 Dokáže zabezpečiť požadovanú úroveň bezpečnosti organizácie, zamestnancov a dotknutých osôb s cieľom plnenia zákonných, normatívnych požiadaviek a vnútorných predpisov. Z4 Aplikuje postupy, metódy a techniky manažmentu rizík do priemyselných procesov v kontexte aktuálnych výziev, navrhuje zmeny pracovných postupov a výrobných technológií s cieľom minimalizácie rizík. Z5 Pripravuje, riadi, koordinuje a vyhodnocuje projekty zmien, vedie pracovné tímy, komunikuje so zainteresovanými stranami, rieši konflikty a zabezpečuje adekvátnu metodickú podporu. Z6 Navrhuje a riadi implementáciu rámca a procesu manažmentu podnikateľských rizík, aplikuje posudzovanie a znižovanie rizík a následné posúdenie vhodnosti a účinnosti navrhnutých opatrení na minimalizáciu rizík a využitie príležitostí. Z7 Samostatne simuluje a modeluje priebeh vývoja krízových javov s využitím informačných systémov na podporu rozhodovania. Výsledky aplikuje na zvýšenie bezpečnosti posudzovaných systémov a procesov. Z8 Navrhuje a riadi postupy a preventívne opatrenia pre zaistenie bezpečnej, spoľahlivej a funkčnej infraštruktúry podniku, posudzuje odolnosť jej kľúčových prvkov.
Kompetencie: K1 Schopnosť analyzovať a riešiť problémy K2 Schopnosť koordinovať a riadiť ľudí K3 Zodpovednosť za dodržiavanie bezpečnostných štandardov K4 Schopnosť vyhodnotiť riziká K5 Zodpovednosť za výsledky svojej práce a tímu, za svoje rozhodnutia a konanie K6 Schopnosť riešiť konflikty K7 Komunikačné kompetencie K8 Finančná a ekonomická gramotnosť K9 Digitálna gramotnosť (počítačové spôsobilosti) K10 Environmentálna gramotnosť K11 Technická gramotnosť K12 Pružnosť v myslení K13 Strategické a koncepčné myslenie K14 Schopnosť adaptability a flexibility K15 Kritické myslenie K16 Motivovanie ľudí K17 Vyjednávanie
Matica cieľov a výstupov vzdelávania Ing. stupňa
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov
1. Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva Riadiaci pracovník vo verejnej správe (samostatný radca, odborný radca, hlavný radca, štátny radca, hlavný štátny radca) (SNP 7) Zákon 55/2017 Z. z Odborný radca, Štátny radca, Hlavný radca
Riadiaci pracovník zmien (krízový manažér) vo verejnej správe https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6894
2. Podniková bezpečnosť (vnútorná) Manažér BOZP, požiarnej ochrany a ochrany životného prostredia https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5549 (SNP 7)
Manažér prevádzkového úseku pre vnútornú bezpečnosť https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5548 (SNP 7)
Riadiaci pracovník zmien (krízový manažér) pre vnútornú bezpečnosť https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6894 (SNP 7)
3. Manažment rizík a krízový manažment v podniku Manažér rizík v podniku https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6914 (SNP 7) https://www.pozicie.sk/manazment/risk-manager (6-7-8)
Manažér podnikových zmien (krízového riadenia)
Manažér prevádzkového úseku https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5548 (SNP 7)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Okresný úrad v Žiline, Odbor krízového riadenia, Žilina Národný inšpektorát práce, Košice Výskumný ústav bezpečnosti práce, Praha, Česká republika ACCIA, s.r.o., Dubnica nad Váhom Schaeffler, Kysuce, s.r.o., Kysucké Nové Mesto |
3. | Uplatniteľnosť | |||||||||
a | Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu | |||||||||
Vytvorený študijný program má všetky predpoklady na efektívnejšie a kvalitnejšie využívanie potenciálu mladej vysokoškolsky vzdelanej sily. Rozvíjanie vedomostí študentov a prakticky orientovaná výučba zvyšuje pravdepodobnosť uplatnenia absolventov v praxi. Po skončení inžinierskeho štúdia sa môžu absolventi uplatniť ako:
Príklady pracovných pozícií: riadiaci pracovník vo verejnej správe a riadiaci pracovník zmien (krízový manažér) vo verejnej správe.
Príklady pracovných pozícií: manažér bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a ochrany životného prostredia, manažér prevádzkového úseku pre vnútornú bezpečnosť, riadiaci pracovník zmien (krízový manažér) pre vnútornú bezpečnosť, atď.
Príklady pracovných pozícií: manažér rizík a manažér zmien (krízový manažér) v podniku v oblasti ekonomiky, financií, kvality, nákupu, výroby, personalistiky, poskytovania služieb, projektov, interných auditov pre manažérske systémy, manažér prevádzky, interim manažér atď.
Pri hodnotení uplatniteľnosti absolventov fakulta využíva štandardizovaný postup podľa „Metodiky rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným VŠ“ z dielne MŠVVaŠ SR. Výpočet koeficientu nezamestnanosti absolventov vychádza z počtu absolventov 2. stupňa štúdia za predchádzajúce tri roky a počtu evidovaných nezamestnaných absolventov fakulty z kvartálnej štatistiky ÚPSVAR (máj). Fakulta tento údaj vyhodnocuje pravidelne od roku 2015 v rámci vnútorného systému kvality. V roku 2021 má koeficient nezamestnanosti absolventov fakulty hodnotu 1,89 %.
Použité vstupné údaje: Počet evidovaných nezamestnaných: 6 Počet absolventov: 317 (97 v r. 2020, 106 v r. 2019, 114 v r. 2018)
Tieto údaje fakulta zverejňuje každoročne v Správe z hodnotenia vnútorného systému kvality a tiež v dokumente „Vyhodnotenie vzdelávacej činnosti“ v príslušnom akademickom roku. Dokumenty možno nájsť na webe fakulty pod odkazom: https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi
Podľa predbežnej správy vypracovanej CVTI SR, v období december 2019 až február 2020 je uplatniteľnosť absolventov na trhu práce v odbore 92-bezpečnostné služby úspešná. (https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/skolstvo/vysoke-skoly/uplatnenie-absolventov-vysokych-skol-na-trhu-prace.html?page_id=28928)
Uvedenú skutočnosť prezentujeme vybranými príkladmi (https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/absolvent/2020/ABSOLVENT_VS_priebezna_sprava_final_web.pdf):
Nezamestnanosť absolventov slovenských vysokých škôl v roku 2020 s názvom „Analytický výstup zo štatistických údajov MŠVVaŠ SR a MPSVaR“ je prezentovaná na stránke Ministerstva školstva vedy, výskumu a športu SR https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/nezamestnanost/Nezamestnanost_abs_SK_VS_2020_final.pdf Zaviedol sa pojem AMN absolútnej miery nezamestnaných absolventov verejných VŠ podľa stupňa a skupín študijných odboroch. V priebehu rokov 2011-2020 počet našich absolventov má klesajúci charakter. V závere správy (str. 37) sa uvádzajú výpočty CVTI SR, vývoja AMN absolútnej miery nezamestnanosti podľa skupín odborov v I. stupni. Študijný odbor bezpečnostné vedy (spolu s vojenským) klesol zo 4,9 % v roku 2011 na 1,22 % v roku 2020. |
||||||||||
b | Úspešní absolventi študijného programu | |||||||||
Ing. Tibor Compál - Ministerstvo hospodárstva SR - Odbor bezpečnosti a krízového riadenia Ing. Peter Centár – Ministerstvo hospodárstva SR - Odbor bezpečnosti a krízového riadenia Ing. Andrej Šimko – vedúci krízového riadenia, Stredoslovenská energetika, a.s. Ing. Tomáš Pavlenko, PhD. – riaditeľ odboru riadenia štátnych hmotných rezerv, Správa štátnych hmotných rezerv SR Ing. Erika Sobolová, PhD. – Odbor krízového riadenia, Okresný úrad Žilina Ing. Simona Duchajová – bezpečnostný poradca, DEKRA Kvalifikácia a poradenstvo s.r.o. Ing. Juraj Přibyl – Security Operations Center Manager, NN Group, Praha, ČR Ing. Matej Masár, PhD., Lean management, Bel power Bel Power Solutions, s.r.o. Ing. Lukáš Ďurta, TCS Specialist Mondi SCP a.s. Ing. Martin Marosi, Špecialaista BOZP, KIA Motors |
||||||||||
c | Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi | |||||||||
Študenti počas štúdia (1. ročník letný semester) absolvujú odbornú prax v rozsahu 40 hodín, kde po jej skončení je zodpovedným pracovníkom organizácie vypracované písomné hodnotenie študenta, ktoré zahŕňa aj hodnotenie nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií vyplývajúcich z profilu absolventa. Zástupcovia zamestnávateľov sa podieľajú na záverečných štátnych skúškach, či už v pozícii člena skúšobnej komisie, resp. v pozícií oponentov záverečných prác. Fakulta v roku 2021 pokračovala v pozitívnom trende zapájania odborníkov z praxe do procesu vzdelávania. 79 % diplomových prác malo oponentov z prostredia mimo fakulty. Potenciál externých organizácií a jednotlivcov fakulta využívala aj v roku 2021 pri konzultačnej činnosti počas spracovávania záverečných prác a domáci a zahraniční odborníci z praxe sa podieľali na štátnych záverečných skúškach aj ako členovia skúšobných komisií. Za obdobie posledných 5 rokov z oponentských posudkov diplomových prác, ktoré spracovali zástupcovia zamestnávateľov, vyplýva, že priemerná známka ich hodnotenia dosahovala hodnotu 1,57 (C) (denné: 1,57 (C) a externé: 1,59(C) ). Predsedovia komisií pre štátne skúšky vo svojich správach pozitívne hodnotili kvalitatívnu úroveň záverečných prác, ich prepojenie na odbornú prax, využívanie výskumných metód, overovanie správnosti a opodstatnenosti navrhovaných riešení, či využívanie poznatkov zahraničných autorov. Za obdobie posledných 5 rokov zo záverečných správ komisie pre štátnu skúšku vyplýva, že pripravenosť študentov hodnotená externými členmi komisie sa pohybovala v rozmedzí 80 – 90 %. Študenti majú počas štúdia možnosť absolvovať cez program Erasmus+, resp. Národný štipendijný program zahraničnú odbornú stáž, kde po jej skončení je zodpovedným pracovníkom organizácie vypracované písomné hodnotenie študenta, ktoré zahŕňa aj hodnotenie nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií vyplývajúcich z profilu absolventa. |
4. | Štruktúra a obsah študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fakulta pri tvorbe študijných plánov v študijnom programe uplatňuje procesy,postupy a štruktúry definované na úrovni univerzity Smernicou 203 "Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA", Smernicou 204 "Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na UNIZA", Smernicou 205 "Pravidlá pre priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov na UNIZA"a Smernicou 212 "Pravidlá pre definovanie pracovnej záťaže tvorivých zamestnancov UNIZA". Študijné plány určujú časovú a obsahovú postupnosť predmetov študijných programov a formy hodnotenia študijných výsledkov. Pri ich tvorbe sa uplatňujú princípy konštruktivistického prístupu, ktorého základom je zosúladiť požadované ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a učenia sa a spôsoby hodnotenia. Pri navrhovaní obsahu študijného programu sa zohľadňujú časti študijného programu, špecificky požadované kompetencie, konkrétne a merateľné výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a hodnotenia, základné charakteristiky pre ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania, a hodnotenia a umiestnenie predmetu v programe, resp. programu v prostredí fakulty / univerzity. Každý predmet má svoje miesto v učebných osnovách, v konkrétnom ročníku, či v štruktúre trajektórie. Študijné plány obsahujú predmety: povinné (ich absolvovanie je podmienkou úspešného absolvovania časti štúdia alebo celého študijného programu), profilové (zásadným spôsobom prispievajú k dosiahnutiu profilu absolventa, t. j. cieľov a výstupov vzdelávania príslušného študijného programu), povinne voliteľné (absolvovanie určitého počtu týchto predmetov podľa výberu študenta je podmienkou úspešného absolvovania študijného programu), výberové (ďalšie predmety, ktoré má možnosť si študent zapísať na doplnenie svojho štúdia a na získanie dostatočného počtu kreditov príslušnej časti štúdia). Výberové predmety v študijných programoch fakulty nie sú taxatívne určené, študent si môže v tejto kategórii vybrať ľubovoľný predmet z ponuky predmetov iných študijných programov fakulty, resp. univerzity. V študijných plánoch sú definované predmety bez nadväznosti a predmety podmienené absolvovaním iných predmetov. Študijný plán študenta určuje časovú a obsahovú postupnosť, ako aj rozsah predmetov študijného programu a formy hodnotenia študijných výsledkov. Študijný plán si okrem formy hodnotenia študijných výsledkov zostavuje v rámci určených pravidiel a v súlade so študijným poriadkom (Smernica 209) študent sám v spolupráci so študijným poradcom študijného programu a referátom pre vzdelávanie. Odporúčaný študijný plán rešpektuje štandardnú dĺžku štúdia v príslušnej forme štúdia. Následne si študent môže voliť trajektóriu / špecializáciu štúdia prostredníctvom povinne voliteľných predmetov. Na vyznačenie trajektórie v dokumentácii študenta pri skončení stupňa štúdia (dodatok k diplomu, diplom) musí študent získať minimálne 95% kreditov za predmety predpísané v príslušnej trajektórii. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Odporúčaný študijný plán predstavuje harmonogram štandardnej dĺžky štúdia. Navrhuje ho Rada študijného programu. Je zostavený v súlade s opisom študijného odboru, v rámci ktorého je zabezpečovaný študijný program, očakávaniami praxe, deklarovanými napr. Národným kvalifikačným rámcom SR, Národným štandardom zamestnaní, Národnou sústavou povolaní, vývojom v oblasti študijného programu. Odporúčaný študijný plán je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky na riadne skončenie štúdia v štandardnej dĺžke, v odporúčanom študijnom pláne sú zahrnuté povinné predmety, profilové predmety, resp. ďalšie predmety jadra študijného odboru. Odporúčaný študijný plán je vytvorený v súlade s trajektóriami / špecializáciami študijných programov, ktoré to umožňujú. Predmety odporúčaného študijného plánu sú zoradené do nasledujúcich skupín: Odporúčané pracovné zaťaženie študenta sa pohybuje v rozmedzí od 1500 do 1800 hodín za akademický rok, čo znamená, že jeden kredit zodpovedá 25 až 30 hodinám práce. Odporúčaný študijný plán musí študentovi umožňovať zostaviť si svoj študijný plán spôsobom, aby v priebehu štúdia absolvoval všetky povinné predmety a predpísaný podiel povinne voliteľných predmetov tak, aby počas štúdia získal: Konkrétne pravidlá tvorby odporúčaných študijných plánov upravuje Smernica 203 "Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA".
Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva
Podniková bezpečnosť (vnútorná)
Manažment rizík a krízový manažment v podniku
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Študijný plán programu – príloha 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
120 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podmienky v priebehu štúdia sú prioritne viazané na predmety a sú definované v informačných listoch jednotlivých predmetov. V závislosti od stavovených cieľov a výsledkov vzdelávania v predmetoch môže byť priebežným a záverečným hodnotením predmetov napr. vypracovanie zadania, projektu, prezentácia výsledkov zadaných úloh, absolvovanie praktických cvičení, úspešné absolvovanie kontrolných písomných prác a pod. Overovanie získaných vedomostí, zručností a kompetentností v predmete vykonávajú vyučujúci v období vyučovania (počas semestra) a v skúškovom období (po skončení výučby predmetu). Podmienky pre riadne ukončenie štúdia definuje študijný poriadok (Smernica 209). Na riadne skončenie štúdia v bakalárskom študijnom programe je potrebných minimálne 180 kreditov, v inžinierskom študijnom programe 120 kreditov. Predmety sú absolvované splnením kritérií, ktoré sú pre tento predmet predpísané. Úspešné absolvovanie predmetu je podmienkou priznania príslušného počtu kreditov. Štúdium v bakalárskych a inžinierskych študijných programoch sa ukončuje štátnou skúškou. Štátnymi skúškami sa overuje, či študent získal vedomosti a zručnosti požadované študijným plánom a či je pripravený na výkon povolania. Štátnu skúšku tvorí záverečná práca a jej obhajoba. Štátnu skúšku taktiež tvoria ďalšie predmety, ak sú jej súčasťou v zmysle opisu študijného programu. Pravidlá pre opakovanie štúdia / časti štúdia sú uvedené v študijnom poriadku (Smernica 209). Študent si počas štúdia opakovane zapíše povinný predmet, ktorý absolvoval neúspešne. Po druhom neúspešnom pokuse o absolvovanie povinného predmetu je študent vylúčený zo štúdia. Študent si môže počas štúdia opakovane zapísať povinne voliteľný predmet, ktorý absolvoval neúspešne alebo si môže vybrať iný povinne voliteľný predmet. Po druhom neúspešnom pokuse o absolvovanie vybraného povinne voliteľného predmetu je študent vylúčený zo štúdia. Študent si môže počas štúdia opakovane zapísať výberový predmet, ktorý absolvoval neúspešne alebo si môže vybrať iný výberový predmet. V prípade, že študent dosiahol dostatočný počet kreditov pre splnenie podmienky na pokračovanie v štúdiu, nemusí si zapísať žiadny výberový predmet. Opakovať štátnu skúšku, resp. každý z jej jednotlivých predmetov, môže študent maximálne dvakrát. Štátnu skúšku musí študent absolvovať (vrátane jej prípadného opakovania) najneskôr v termíne obmedzenom maximálnou dobou štúdia (štandardná dĺžka štúdia + 2roky). Študent, ktorý bol zo štátnej skúšky klasifikovaný známkou „FX - nedostatočne“, sa môže prihlásiť na opakovaný termín najskôr na najbližší termín konania štátnych skúšok stanovený akademickým kalendárom alebo dekanom fakulty, no nie skôr ako za dva mesiace od konania riadneho alebo prvého opravného termínu v ktorom nevyhovel. Pravidlá pre predĺženie štúdia deklaruje študijný poriadok (Smernica 209). Doba štúdia je doba od prvého zápisu do študijného programu až do jeho ukončenia. Do doby štúdia sa nepočítajú prerušenia štúdia. Najdlhšia možná doba štúdia je rovná štandardnej dĺžke príslušného študijného programu zvýšenej o dva roky. Takto stanovenú maximálnu dobu štúdia nie je možné prekročiť a po jej uplynutí je študent zo štúdia vylúčený. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 24.0, 2 r.: 24.0, | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 36.0, 2 r.: 36.0, | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 0.0, 2 r.: 0.0, | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia | 12.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 209 "Študijný poriadok pre I. a II. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA". Celkové výstupy vzdelávania na úrovni študijného programu sú postupne napĺňané a overované cez výstupy vzdelávania jednotlivých predmetov, ktoré sú jasne merateľné. Na hodnotenie celkových študijných výsledkov študenta vo vymedzenom období sa používa vážený študijný priemer. Formy overovania získaných vedomostí, zručností a kompetentností v predmete sú určené študijným plánom a informačným listom predmetu (podmienky na absolvovanie predmetu). Overovanie vykonávajú vyučujúci v priebehu obdobia vyučovania (počas semestra) a v skúškovom období (po skončení výučby predmetu). V období vyučovania sa overovanie uskutočňuje formou kontrolných otázok, testov, semestrálnych prác, referátov a pod. V skúškovom období sa overovanie vedomostí, zručností a kompetentností v predmete uskutočňuje formou skúšky, prípadne inými formami uvedenými v informačnom liste predmetu. Absolvovanie predmetu sa klasifikuje známkou. Známka vyjadruje výsledok hodnotenia v súlade s cieľom a obsahom predmetu, ako aj výsledkami vzdelávania uvedenými v informačnom liste predmetu, ako aj schopnosť študenta aplikovať získané vedomosti. Študent musí preukázať kompetentnosť, ktorá´ je výsledkom komplexu vedomostí, zručností´ a postojov, ktoré´ si študent osvojil formálnym a neformálnym vzdelávaním a informálnym učením sa v priebehu získavania vlastných praktických skúseností. Kompetentnosti spolu s vedomosťami a zručnosťami slúžia ako štruktúrne charakteristiky výstupov vzdelávania pre predmet. Hodnotenie známkou sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice známkami A až FX. Jednu skúšku nie je možné rozdeliť do viacerých dní. Študent má právo oboznámiť sa s výsledkami skúšky, ktorej sa zúčastnil bezodkladne po jej vyhodnotení a skúšajúci je povinný zabezpečiť oboznámenie študenta s výsledkami skúšky. Pravidlá prístupu študenta k prostriedkom nápravy: Študent má právo odmietnuť priebežné hodnotenie a hodnotenie na skúške, okrem hodnotenia FX – nedostatočne. V prípade, ak bol študent na skúške hodnotený známkou „FX – nedostatočne“, môže skúšku opakovať najviac dvakrát (prvý a druhý opravný termín) vrátane komisionálnej skúšky. Pokiaľ bol študent pri prvom zapísaní povinného predmetu klasifikovaný známkou „FX - nedostatočne“ aj v druhom opravnom termíne, musí si tento predmet zapísať znova. Pokiaľ aj pri druhom zapísaní povinného predmetu bol klasifikovaný známkou „FX - nedostatočne“ v druhom opravnom termíne, študent je zo štúdia vylúčený. Študent má právo do jedného pracovného dňa, odkedy bolo zverejnené výsledné hodnotenie v systéme AIVS za daný predmet, požiadať písomne o nápravu, ktorá spočíva vo vysvetlení výsledkov hodnotenia, pričom prípustná je aj elektronická žiadosť prostredníctvom emailu, ktorá však musí byť vyučujúcemu doručená z oficiálnej univerzitnej emailovej adresy študenta. Vyučujúci je povinný do 3 pracovných dní študentovi sprístupniť výsledok písomnej skúšky, pokiaľ je používaná univerzitná vzdelávacia platforma alebo stanoviť termín ústnej konzultácie zväčša v čase jeho konzultačných hodín, na ktorej umožní študentovi nahliadnuť do jeho ohodnotenej písomnej práce. Pokiaľ študent neabsolvuje skúšku úspešne ani na prvý opravný termín, môže opätovne požiadať o nápravu, a v prípade, že nesúhlasí s hodnotením, môže požiadať o prítomnosť pri konzultácii a vysvetlení hodnotenia prodekana pre vzdelávanie. V prípade, že študent neabsolvuje úspešne skúšku ani na prvý opravný termín, skúšku na druhý opravný termín absolvuje za prítomnosti dvoch skúšajúcich, ak to situácia a kapacitné možnosti UNIZA umožňujú. V prípade, že študent neabsolvuje úspešne skúšku z predmetu, ktorý má zapísaný už po druhý krát (tzv. prenesená povinnosť) ani na prvý opravný termín, skúšku na druhý opravný termín absolvuje za prítomnosti dvoch skúšajúcich. O komisionálnu skúšku môže študent zažiadať len v prípade, že boli porušené vnútorné predpisy UNIZA počas procesu hodnotenia daného predmetu, následne garant predmetu určí konanie komisionálnej skúšky. Študent má právo požiadať o nápravu aj priebežného hodnotenia študenta počas semestra, bezodkladne požiada o stanovisko vyučujúceho, ktorý je povinný mu hodnotenie vysvetliť. Pokiaľ študent nebude s týmto vysvetlením súhlasiť, je oprávnený požiadať o stanovisko prodekana pre vzdelávanie, ktorý ho poskytne v súčinnosti s garantom študijného programu do 15 kalendárnych dní. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia Smernica 209 - Študijný poriadok pre I. a II. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA. V prípade zahraničných mobilít a stáží definuje procesy, postupy a štruktúry podmienok uznávania štúdia Smernica 2019 - Mobility študentov a zamestnancov UNIZA v zahraničí. Študent môže absolvovať časť štúdia podľa schváleného študijného plánu mimo fakultu. Absolvovanie časti štúdia na inej vysokej škole je podmienené prihláškou na výmenné štúdium a potvrdením o akceptácii partnerskou inštitúciou (zahraničná mobilita alebo stáž), dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o štúdiu (v prípade spolupráce UNIZA s inou partnerskou inštitúciou, ktorá má akreditovaný študijný program v danom študijnom odbore na partnerskej inštitúcii alebo obdobnom študijnom odbore na zahraničnej partnerskej inštitúcii, a ktorá má certifikovaný/akreditovaný vnútorný systém kvality vysokoškolského vzdelávania alebo v súlade s ESG 2015), dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o spoločnom študijnom programe, ktorý je zároveň spoločne akreditovaný ako spoločný študijný program v súlade s vnútorným systémom zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UNIZA, výpisom výsledkov štúdia. Za predmet môže študent v priebehu štúdia získať kredity iba raz. Predmety absolvované na inej vysokej škole, resp. v inom študijnom programe uznáva na fakulte prodekan pre vzdelávanie na základe žiadosti, ktorej súčasťou je výpis výsledkov štúdia, ako aj informačné listy alebo sylaby absolvovaných predmetov. Hodnotenie predmetu a dátum udelenia hodnotenia sa zapíšu do AIVS. Žiadosť a s ňou súvisiaca dokumentácia sa stáva súčasťou osobnej študijnej dokumentácie študenta vedenej referátom pre vzdelávanie. Kredity získané za úspešné absolvovanie predmetu sa môžu započítať do celkového súčtu kreditov do 3 rokov od termínu absolvovania tohto predmetu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zoznam záverečných prác je zverejnený v prílohách vo Výročných správach Fakulty bezpečnostného inžinierstva zverejnených na: https://fbi.uniza.sk/stranka/vyrocne-dokumenty
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 215 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach v podmienkach Žilinskej univerzity v Žiline, Smernica 209 – Študijný poriadok pre I. a II.stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: 02092021_S-209-2021-Studijny-poriadok-pre-1-a-2-stupen-VS.pdf (uniza.sk)) a Smernica 205 - Pravidlá pre priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov na UNIZA (LINK: smernica-UNIZA-c-205.pdf). Zadávanie prác: Témy záverečných prác ako aj ich zadania navrhuje školiace pracovisko (profilová katedra študijného programu). Témy záverečných prác môžu byť navrhnuté aj zástupcami externých partnerov z praxe alebo študentom. Tieto témy sú predmetom diskusie v rámci školiaceho pracoviska a sú vypísané, ak návrhy korešpondujú so študijným programom a odborným zameraním školiaceho pracoviska. Akceptovanému návrhu témy sa následne v prípade záverečných prác môže prideliť vedúci práce od externého partnera z praxe a konzultant zo školiaceho pracoviska, vypracuje sa zadanie v rovnakej forme ako pre témy navrhované školiacim pracoviskom. Návrhy tém a zadaní záverečných prác v 1. a 2. stupni vysokoškolského vzdelávania schvaľuje osoba s hlavnou zodpovednosťou za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu, tzn. garant študijného programu. Návrhy tém záverečných prác sa vypisujú a zverejňujú na úradnej tabuli webového sídla fakulty a prostredníctvom Akademického informačného a vzdelávacieho systému UNIZA (ďalej AIVS) v termíne stanovenom v akademickom kalendári fakulty na príslušný akademický rok. Zoznamy schválených záverečných tém sa uverejňujú najneskôr počas skúškového obdobia letného semestra predposledného roka štúdia. Školiace pracovisko/vedúci práce poskytnú študentovi konzultácie k vybratej téme. Študent sa na záverečnú prácu prihlási v termínoch a spôsobom, ktorý stanoví príslušná fakulta. Zadanie záverečnej práce je dokument, ktorým školiace pracovisko stanoví študentovi povinnosti v súvislosti s vypracovaním záverečnej práce. Obsahuje: názov vysokej školy, fakulty a katedry, evidenčné číslo pridelené katedrou, meno, priezvisko a tituly študenta, názov študijného odboru, názov študijného programu, typ záverečnej práce, jazyk, v ktorom sa práca vypracuje, názov záverečnej práce, anotáciu záverečnej práce a pokyny pre vypracovanie, meno, priezvisko a tituly vedúceho/školiteľa, v prípade externého školiteľa aj meno, priezvisko a tituly konzultanta z UNIZA, školiace pracovisko, meno, priezvisko, tituly a podpis garanta, meno, priezvisko, tituly a podpis vedúceho školiaceho pracoviska, dátum odovzdania práce, dátum schválenia zadania.
Spracovanie prác: Študent počas spracovávania práce pracuje s odbornou literatúrou, využíva metodické a odborné vedenie svojho školiteľa a konzultácie expertov z praxe. V úvode autor stručne a výstižne charakterizuje stav poznania alebo praxe v oblasti, ktorá je predmetom záverečnej, rigoróznej alebo habilitačnej práce a oboznamuje s významom, cieľmi a zámermi práce. Autor v úvode zdôrazňuje, prečo je práca dôležitá a prečo sa rozhodol spracovať danú tému. Jadro je hlavná časť práce. Členenie jadra je určené typom práce. Vo vedeckých a odborných prácach má jadro spravidla tieto hlavné časti:
V Závere je potrebné v stručnosti zhrnúť dosiahnuté výsledky vo vzťahu k stanoveným cieľom, zhodnotiť použité metódy, prípadne uviesť limitácie výskumnej metodológie a dopad vlastného výskumu na oblasť výskumu, ako aj načrtnúť východiská ďalšieho bádania. https://fbi.uniza.sk/uploads/Dokumenty/legislativa/leg9-ostatne_dokum/ako_pisat_bp_a_dp.pdf
Obhajoba prác: Štátne skúšky sa konajú podľa ustanovení zákona o VŠ. Súčasťou štátnej skúšky je záverečná práca a jej obhajoba. Vedúci školiaceho pracoviska umožní študentovi, aby sa v termíne určenom fakultným akademickým kalendárom, avšak najneskôr tri dni pred termínom konania obhajoby, oboznámil s posudkom vedúceho a oponenta záverečnej práce. Pri obhajobe záverečnej práce prednesie študent výsledky dosiahnuté v záverečnej práci, vyjadrí sa k posudku vedúceho a oponenta záverečnej práce a odpovedá na otázky k záverečnej práci. Obhajoby záverečnej práce sa spravidla zúčastňuje aj vedúci záverečnej práce a oponent.
Obhajoba záverečnej práce na štátnej skúške sa môže uskutočniť len po písomnom súhlase autora so zverejnením a sprístupnením práce v zmysle zákona o VŠ. Po obhajobe rozhodne o originalite práce skúšobná komisia na vykonanie štátnych záverečných skúšok. Podkladom pre rozhodovanie komisie o záverečnej práci je posudok vedúceho záverečnej práce, posudok oponenta záverečnej práce, protokol o kontrole originality a osobné vystúpenie (obhajoba záverečnej práce) autora.
Oponovanie a hodnotenie prác: Oponentom záverečnej práce je osoba, ktorá vykonáva aktívnu tvorivú činnosť alebo praktickú činnosť na úrovni zodpovedajúcej stupňu študijného programu v problematike odborného a tematického zamerania práce. V záverečnej práci oponent a vedúci práce hodnotia: originalitu práce, splnenie stanovených cieľov, úroveň analýzy a zvládnutie súčasného stavu poznania danej problematiky, úroveň praktickej/empirickej časti práce, postup riešenia a použité metódy, úroveň interpretácie výsledkov, úroveň vyvodených záverov a navrhovaných riešení, praktická využiteľnosť výsledkov, štruktúra práce, použitá terminológia a odborná jazyková úroveň, práca s literatúrou a bibliografické odkazy, grafická úprava práce, úroveň spolupráce so školiteľom a aktivita pri riešení. Hodnotenie sa vypracúva formou posudkov oponentov, vedúcich záverečných prác. Vedúci práce vo svojom posudku uvádza aj prehlásenie, či je práca podľa jeho názoru originálna, alebo ide o plagiát. Toto prehlásenie opiera o Protokol o výsledku kontroly originality, vygenerovaného z Centrálneho registra záverečných, rigoróznych a habilitačných prác.
Pravidlá pre hodnotenie záverečných prác:
Stupeň E: Záverečná práca je spracovaná ešte vyhovujúcim spôsobom. Vykazuje porozumenie téme, zadanie je spracované neúplne. Riešenie je len navrhnuté, ale nie sú určené podmienky a prínosy realizácie. Chýbajú podporné argumenty na reálnosť uvedených záverov. Stupeň FX: Záverečná práca je spracovaná nevyhovujúcim spôsobom. Ciele záverečnej práce nie sú splnené. Závery a odporúčania nie sú v práci obsiahnuté. Predložené riešenie je povrchné, bez reálnych záverov a podmienok realizácie. Práca vykazuje vážne nedostatky a nevyhovuje požiadavkám kladeným na záverečnú prácu. Stupeň FX sa stanoví aj v prípade, ak pri spracovaní práce boli porušené autorské práva tretích osôb, práva duševného vlastníctva alebo bolo na základe Protokolu o kontrole originality preukázané, že práca je plagiát. Pri hodnotení záverečnej práce sa okrem odbornej stránky posudzuje ako je práca spracovaná v danom jazyku v rámci lexikálno-gramatickej a štylistickej stránky jazyka a či použité jazykové prostriedky reflektujú vedeckosť a akademickosť. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UNIZA podporuje mobility svojich študentov a zamestnancov do celého sveta, vo všetkých dostupných grantových programoch a v rámci všetkých programov a odborov, ktoré sú rozvíjané a poskytované na jej fakultách a ústavoch, a tiež v obdobných študijných programoch. Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 219 - Mobility študentov a zamestnancov UNIZA v zahraničí. Pre zamestnancov UNIZA je absolvovanie mobility podmienené: a) prihláškou na mobilitu a potvrdením o akceptácii partnerskou inštitúciou, b) dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o mobilitách, resp. v prípade spolupráce UNIZA s inou partnerskou inštitúciou, ktorá pôsobí v oblastiach pôsobenia UNIZA, c) plánom mobility s obsahovým, časovým a finančným vymedzením mobility. O vyslaní zamestnanca na mobilitu rozhoduje na základe žiadosti zamestnanca na fakulte dekan. Pre študentov je absolvovanie časti štúdia na inej vysokej škole v zahraničí podmienené: a) prihláškou na výmenné štúdium a potvrdením o akceptácii partnerskou inštitúciou, b) dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o štúdiu, c) dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o spoločnom študijnom programe, ktorý je zároveň spoločne akreditovaný ako spoločný študijný program v súlade s vnútorným systémom kvality vysokoškolského vzdelávania na UNIZA. Zostavený študijný plán prerokuje študent s garantom študijného programu. Študijný plán je zostavený prioritne z ponuky študijných predmetov na zahraničnej vysokej škole a obsahuje ekvivalenty povinných a povinne voliteľných predmetov študijného programu, ktoré má študent predpísané vo svojom študijnom programe na príslušný akademický rok na UNIZA. Študijný plán s konečnou platnosťou schváli prodekan s kompetenciou pre medzinárodnú spoluprácu. Smernica 219 definuje základné podmienky mobilít študentov v zahraničí, požiadavky a pravidlá pri zostavovaní študijných plánov, povinnosti študenta pred vycestovaním do zahraničia i po jeho návrate, definuje postupy uznávania študijných výsledkov predmetov absolvovaných na zahraničnej univerzite. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 207 - Etický kódex UNIZA a Smernica 201 - Disciplinárny poriadok pre študentov UNIZA. UNIZA je modernou vzdelávacou a výskumnou inštitúciou, ktorá kladie dôraz na dodržiavanie zásady rovnakého zaobchádzania, ktorý spočíva v zákaze diskriminácie z dôvodu pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia alebo z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti. Etický kódex (Smernica 207) určuje súhrn pravidiel správania sa zamestnancov a študentov univerzity a tým predchádza vzniku sporných situácií. Definuje všeobecné etické zásady pre študentov i zamestnancov univerzity, zásady pri pedagogickej činnosti, pri vedecko-výskumnej činnosti, zásady vo výskumnej praxi a neprijateľné praktiky výskumu. Súčasťou Etického kódexu UNIZA je definovanie foriem porušenia etických pravidiel. Podnety rieši Etická komisia UNIZA. Disciplinárny poriadok pre študentov UNIZA (Smernica 201) je platný pre študentov všetkých stupňov a foriem štúdia na UNIZA. Sú v ňom zadefinované formy disciplinárnych priestupkov, disciplinárne opatrenia (sankcie) voči osobe zodpovednej za disciplinárny priestupok, spôsoby podávania podnetov, postupy a štruktúry disciplinárneho konania i možnosti preskúmania rozhodnutia o uložení disciplinárneho opatrenia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UNIZA vytvára všeobecne prístupné akademické prostredie a zodpovedajúce podmienky štúdia pre uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami bez znižovania požiadaviek na ich študijný výkon. Pri určovaní týchto podmienok sa zaručujú rovnaké práva pre všetkých uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami. V súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania sa zakazuje diskriminácia z dôvodu veku, pohlavia, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, rasy, farby pleti, zdravotného postihnutia, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, príslušnosti k národnostnej menšine, náboženského vyznania alebo viery, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia. Po podaní žiadosti doloženej zákonom požadovanou dokumentáciou a po posúdení komisiou, im môže dekan fakulty umožniť vykonanie niektorých študijných povinností v odlišnej forme od tej, ktorá je v danom predmete štandardne vyžadovaná. V prostredí univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 198 - Podpora uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami na UNIZA a Smernica 209 - Študijný poriadok pre I. a II. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA. Na UNIZA a fakultách poskytujú starostlivosť o uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami univerzitný a fakultný koordinátor pre túto oblasť. Rozsah poskytovania primeraných úprav a podporných služieb upravuje Vyhláška MŠVVaŠ SR č. 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami. Primerané úpravy transformujú do priebehu štúdia zmeny vo formách učenia, zmeny pri vykonávaní skúšok a pri hodnotení výsledkov bez znižovania požiadaviek na študijný výkon a bez zmeny charakteru študijného programu. Primerané úpravy a podporné služby slúžia na kompenzáciu dôsledkov zdravotného znevýhodnenia a/alebo porúch učenia a elimináciu bariér akademického prostredia a nezvýhodňujú postavenie študentov so špecifickými potrebami pred bežnými študentami. Rozsah poskytovania primeraných úprav a podporných služieb závisí od konkrétnej potreby študenta, aktuálnych podmienok a požiadaviek na štúdium, dostupnosti a efektívnosti využitia kompenzačných pomôcok a asistenčných technológií. Primerané úpravy sú poskytované tak, aby sa neznižovali akademické štandardy, nároky na osvojenie si vedomostí, zručností a kompetencií potrebných pre získanie kvalifikácie v danom študijnom programe. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študent slobodne vyjadruje svoje odborné názory, ctí slobodu slova a kritického myslenia, slobodnú výmenu názorov a informácií. Pri riešení problémov vyučovacieho procesu a organizácie života na UNIZA sa s dôverou obracia na svojich pedagógov, akademických funkcionárov a členov akademického senátu. Na fakulte môžu študenti okrem vyššie uvedených možností svoje podnety adresovať tútorovi svojej študijnej skupiny, študijnému poradcovi (tútori a študijní poradcovia sú na fakulte menovaní príkazom dekana vždy na začiatku akademického roka), môžu sa obrátiť na zástupcov študentskej podpory (skupiny vytvorené pre účely komunikácie a poradenstva). V závislosti od podstaty podnetu sa podnetom zaoberá osoba zodpovedná za príslušnú oblasť (dekan, prodekani, garanti, vedúci katedier), poprípade zriadená príslušná komisia (disciplinárna, etická).
|
5. | Informačné listy predmetov študijného programu (v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinné predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinne voliteľné predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výberové predmety | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
6. | Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh |
Uveďte link na akademický kalendár a e-vzdelavanie | |
Akademický kalendár | |
Akademický kalendár Fakukulty bezpečnostného inžinierstva je každoročne vydávaný ako Príkaz dekanky/dekana a je zverejnený na: https://fbi.uniza.sk/uploads/files/1625129152-12-Akademicky-kalendar-2021-2022.pdf |
|
Aktuálny rozvrh | |
Aktuálny rozvrh na daný akademický rok je uvedený na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php |
7. | Personálne zabezpečenie študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Meno, priezvisko a tituly osoby zodpovednej za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meno a priezvisko, tituly: Jozef Ristvej, prof., Ing., PhD. EMBA Funkcia: profesor / prorektor pre medzinárodné vzťahy a marketing kontakt: (mail, tel.): jozef.ristvej@uniza.sk, +421 41 513 5130, 6717 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b - c | Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Zoznam učiteľov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e - f | Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zoznam záverečných prác študijného odboru 8.3.7 občianska bezpečnosť (2. bezpečnostné vedy) študijného programu krízový manažment
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
členka Rady študijného programu: Bc. Veronika Hurychová (študentka v 2. stupni študijného programu krízový manažment) kontakt: hurychova@stud.uniza.sk člen akademického senátu fakulty: Bc. Kristián Furiak (študent v 2. stupni študijného programu krízový manažment) kontakt: furiak@stud.uniza.sk
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Študijný poradca študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
členka Katedry krízového manažmentu: doc. Ing. Stanislava Strelcová, PhD. kontakt: stanislava.strelcova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6708 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Iný podporný personál študijného programu (napr. priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mgr. Anna Košútová (študijná referentka): anna.kosutova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6606 Gabriela Mydliarová (študijná referentka): gabriela.mydliarova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6605 doc. Ing. Stanislava Strelcová, PhD. (kariérny a študijný poradca): stanislava.strelcova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6708 Ing. Alexander Kelíšek, PhD. (Erasmus+ koordinátor): alexander.kelisek@uniza.sk, tel: +421 41 513 6705 doc. Ing. Katarína Buganová, PhD. (tútor): katarina.buganova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6700 Ing. Erika Mošková (študentská podpora): erika.moskova@uniza.sk
V rámci študijneho programu krízový manažment budeme organizovať spoločné mítingy a fóra garantov, spolugarantov a učiteľov so zástupcami z praxe za Účelom ďalšieho rozvoja, zlepšovania a nastavenia vzdelávacích aktivít s ohľadom na prax. Očakávame obojstrannú aktívnu spoluprácu nielen pri čerpaní praktických skúseností zo strany študentov na pôde firmy ale aj rôznu formu stretnutí, prednášok, prezentácií prípadne workshopov aj zo strany fakulty na akademickej pôde s možnosťou prezentácie učebných priestorov (napríklad novinky zo strany školstva vo výučbe, zmeny, ciele a očakávania zo strany zamestnávateľa pre úspešné uplatnenie absolventov v praxi). Zárukou kvality tejto spolupráce je odbornosť a skúsenosti všetkých definovaných garantov a materiálne zabezpečenie vyučovacích priestorov. |
8. | Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V študijnom programe sa popri teoretickej výučbe formou prednášok a seminárnych cvičení počíta aj s praktickou formu laboratórnych cvičení. K tomuto účelu má UNIZA kompletne vybudovanú infraštruktúru. Učebne výpočtovej techniky (MA 105 – 30PC pre študentov, MA 112 – 15 PC pre študentov, MA 108 – 20 PC pre študentov) slúžia pre účely spracovávania zadaných projektov a na on-line testovanie vedomostí a sú vybavené modernými počítačmi s licencovaným softvérom. Fakulta má zriadené špecializované učebne na výučbu predmetov zameraných na požiarnu bezpečnosť (MA 115) a na oblasť civilnej ochrany a BOZP (MA 104). Fakulta má na výučbu vo svojich priestoroch k dispozícii ďalších 18 štandardne vybavených učební videoprojekčnou technikou. Na výučbu a projektovú činnosť využíva tiež laboratórium simulácie krízových javov, požiarno – chemické laboratórium a laboratórium bezpečnostného manažmentu.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 217 - Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností UNIZA a Smernica 218 - Smernica o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov. Informácie potrebné na efektívne riadenie študijných programov sa na UNIZA nachádzajú v Akademickom informačnom a vzdelávacom systéme UNIZA (AIVS). Referát pre rozvrhy v spolupráci s príslušnými študijnými oddeleniami fakúlt a s CeIKT zhromažďujú v informačných systémoch údaje o pasportizácii disponibilných priestorov a o inventarizácii techniky využívanej v študijných programoch. Osobitne sú v systéme vyznačené objekty, ktoré sú dostupné aj študentom a zamestnancom so zdravotným znevýhodnením. Relevantnými informačnými zdrojmi pre uchádzačov o štúdium a študentov sú informácie o fakultných študijných programoch, ako aj informácie o celouniverzitných študijných programoch. Podstatné informácie o štúdiu vrátane študijných programov, pokynov k prijímaciemu konaniu, ukončeniu štúdia a pod. sú súčasťou vnútorných predpisov UNIZA alebo jej súčasti. Prístup k týmto dokumentom je na webe UNIZA na stránke www.uniza.sk v časti Uchádzači. Podrobné informácie k študijným programom sú umiestnené na stránkach fakúlt s možnosťou využiť odkazy na hlavnej stránke: Bakalárske študijné programy: https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznostistudia/bakalarske-studium Inžinierske študijné programy: https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznosti-studia/magisterske-inzinierskestudium Doktorandské štúdium: https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznostistudia/doktorandske-studium Informácie o možnostiach vzdelávacích mobilít - Erasmus https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznosti-studia/erasmus. Informácie k aktuálne zabezpečovaným študijným programom v dennej forme v príslušnom akademickom roku sú vždy umiestnené na webovej stránke Študijné programy. Informácie k aktuálne zabezpečovaným študijným programom v externej forme v príslušnom akademickom roku sú vždy umiestnené v dokumente na webovej stránke Externé štúdium. Informácie o tvorivých a ďalších súvisiacich aktivitách UNIZA, jej fakúlt a iných súčastí sú uvedené na portáli Informačný systém vedy a výskumu (ISVV): https://vav.uniza.sk/vevysun.php Univerzitná knižnica Žilinskej univerzity v Žiline (UK UNIZA) ako centrálne pracovisko univerzity zabezpečuje komplexné knižnično-informačné činnosti v rámci profilácie UNIZA, jej jednotlivých odborov a študijných predmetov relevantne podľa aktuálnych potrieb a zmenených požiadaviek formou získania, odborného spracovania a sprístupňovania odborných monografií, učebníc, skrípt, noriem, vestníkov, legislatívnych dokumentov, periodickej literatúry, štatistických prehľadov a ročeniek, jazykových a odborných slovníkov, encyklopédií, elektronických nosičov informácií, elektronických informačných zdrojov, elektronických kníh. Knižnica sprístupňuje informácie o nadobudnutej študijnej a ostatnej odbornej literatúre cez elektronický on-line katalóg. Pre používateľov má UK UNIZA k dispozícii 4 študovne. Študovne sú kompletne vybavené počítačovou technikou s priamym prístupom k internetu. Na čiastkových knižniciach katedier FBI UNIZA je sústredených spolu viac ako tritisíc titulov – vedeckých monografií, vedeckých a odborných publikácií ako aj zborníkov vedeckých prác zameraných predovšetkým na problematiku krízového manažmentu, požiarnej ochrany, bezpečnostného manažmentu, ochrany osôb a majetku, ochrany kritickej infraštruktúry a všeobecnovzdelávacích predmetov (matematika, ekonomika, manažment, statika, chémia, dopravná technika a technológie, psychológia, sociológia a pod). Tieto publikácie sa využívajú k vedecko-odbornému rastu pedagogických a k obohacovaniu obsahu vyučovania. Sú dostupné študentom denného i externého štúdia, ktorí ich využívajú na dopĺňanie svojich vedomostí z príslušných predmetov ako aj pri spracovávaní záverečných prác či súťažných prác študentskej vedeckej a odbornej činnosti.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študijný program v dennej aj externej forme štúdia sa realizuje prezenčnou metódou. V čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu, výnimočného stavu alebo závažných technických prekážok zabezpečí UNIZA na základe rozhodnutia rektora, aby štúdium prezenčnou metódou prebiehalo online formou alebo inou formou na diaľku, ktorá umožní plnohodnotne nahradiť prezenčnú metódu výučby. Pre formu dištančnej výučby je vzdelávanie na UNIZA podporované v prostredí MS TEAMS. Prístupy a manuály pre vyučujúcich a študentov sú dispozícii na web stránke Centra informačných a komunikačných technológii (CIKT) UNIZA https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/microsoft-teams-informacie/ Základným predpokladom pre prístup do informačných systémov UNIZA je osobný účet v univerzitnom systéme, ktorý získava každý študent, doktorand, zamestnanec UNIZA. UNIZA účet umožňuje jednotný prístup do viacerých systémov UNIZA a pozostáva z prihlasovacieho mena a hesla. Študentský účet je možno použiť na prihlasovanie sa do IS systémov: webmail, WiFi sieť, IS vzdelávanie, Microsoft 365 (MS TEAMS) a i. Prístupy a manuály pre vyučujúcich a študentov sú dispozícii na web stránke Centra informačných a komunikačných technológii (CIKT) UNIZA https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/zoznam-it-sluzieb/ Základným informačným systémom pre proces vzdelávania a výučby je IS vzdelávanie, ktorý je pre študentov dostupný z univerzitnej domény i z internetu. Univerzitná WiFi sieť podporuje EDUROAM. Na UNIZA je e-vzdelávanie postavené na báze LMS Moodle. Organizácia kurzov je založená na riadenom štúdiu s podporou informačných a komunikačných technológií v tesnom prepojení s akademickým informačným a vzdelávacím systémom (AIVS). AIVS je integrovaný s ďalšími informačnými systémami, ktoré sú súčasťou univerzitného intranetu, ako sú - univerzitná knižnica (evidencia záverečných prác, overovanie záverečných prác na pôvodnosť), ubytovanie (poradovník, ubytovanie, evidencia platieb...), emitovanie preukazu študenta a správa študentských preukazov, prístupový systém, správa používateľov (identity management), dochádzkový systém (dochádzka doktorandov). Aplikácia UniApps umožňuje pristupovať k údajom a službám AIVS z mobilných zariadení s OS Android, v súlade s univerzitnou koncepciou zavádzania mobilných technológií. Univerzita podporuje študentov v používaní ich vlastných mobilných zariadení. UniApps umožňuje prístup k informáciám nezávisle na mieste a čase s použitím mobilného zariadenia. K dispozícii sú funkcionality rozvrhu, profilu používateľa, termínov skúšok, prihlasovania na skúšky, výsledkov skúšok apod. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Partneri predkladateľa pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Charakteristika možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia popisuje Smernica č.217 – najmä články 17, 18 a 19. (Link: smernica-UNIZA-c-217.pdf ). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Súčasní aj budúci študenti UNIZA majú možnosť absolvovať štúdium na približne 260 vysokoškolských inštitúciách v Európe, s ktorými univerzita uzavrela zmluvu o spolupráci do roku a taktiež absolvovať praktickú stáž v podnikoch a spoločnostiach v rámci krajín programu. Na úrovni univerzity definuje postupy, procesy a štruktúry Smernica 219 - Mobility študentov a zamestnancov UNIZA v zahraničí. Pre študentov (záujemcov o zahraničnú mobilitu) vydáva univerzita "Informačnú príručku pre študentov UNIZA" https://www.fbi.uniza.sk/uploads/files/1583408925-Binder1.pdf , ktorá definuje pravidlá Erasmus+ študentských mobilít platné pre aktuálny akademický rok. Sú v nej popísané jednotlivé procesy a štruktúry mobilít (študijných pobytov i stáží), stratégia výberu študentov a prideľovania grantov, postup vybavovania obsahu študijného pobytu a dokumentov k uzavretiu finančnej zmluvy, dokumenty požadované pred mobilitou, postup ukončenia študijného pobytu. Fakulta, reprezentovaná fakultnou Erasmus+ koordinátorkou, zverejňuje fakultné podmienky výberu, stratégiu schvaľovania nominácií a stratégiu prideľovania grantov na študijné pobyty a praktické stáže pred fakultným výberovým konaním na študentské mobility. Po fakultnom výbere študentov na Erasmus+ mobility je vypracovaný Zápis z výberu a zoznam vybratých študentov, náhradníkov a neúspešných žiadateľov. Detailné informácie o študijných pobytoch a praktických stážach v zahraničí zverejňuje fakulta na svojej web-stránke https://www.fbi.uniza.sk/stranka/erasmus-pre-studentov. Kontaktná osoba na fakulte: doc. Ing. Katarína Hollá, PhD. , prodekanka pre medzinárodné vzťahy a marketing, katarina.holla@uniza.sk , tel: +421 41 513 6610 Erasmus+ koordinátori pre študijné programy fakulty: doc. Ing. Linda Makovická Osvaldová, PhD., ŠP záchranné služby, linda.makovicka@uniza.sk, tel: +421 41 513 6767 Ing. Alexander Kelíšek, PhD., ŠP krízový manažment, alexander.kelisek@uniza.sk, tel: +421 41 513 6705 Ing. Zuzana Zvaková, PhD., ŠP bezpečnostný manažment, zuzana.zvakova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6660 |
9. | Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základnou podmienkou prijatia na štúdium študijného programu druhého stupňa je vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa (Zákon o vysokých školách č.131/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov). V prípade zahraničného uchádzača alebo študenta, ktorý ukončil štúdium v zahraničí, uchádzač predloží k prihláške na vysokoškolské štúdium, najneskôr v deň zápisu na štúdium, rozhodnutie o uznaní dokladu o absolvovaní vysokoškolského vzdelania prvého stupňa príslušnou inštitúciou v SR, resp. požiada UNIZA o uznanie dokladu o vzdelaní. Ďalšie podmienky prijatia na štúdium sú stanovené z úrovne fakulty: Na štúdium inžinierskych študijných programov budú bez prijímacej skúšky prijatí absolventi bakalárskeho štúdia v rovnakom študijnom programe, ktorí dosiahli v bakalárskom študijnom programe celkový vážený priemer známok 2,5 a menej a zároveň úspešne zložili štátnu skúšku v prvom termíne. Ostatní uchádzači absolvujú prijímaciu skúšku z profilových tém zvoleného študijného programu. Tézy sú zverejnené na webovej stránke fakulty. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Postupy prijímania na štúdium | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 206 - Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA. Na úrovni fakulty definuje procesy, prístupy a štruktúry Metodické usmernenie č.1/2021 - o zásadách a pravidlách prijímacieho konania na študijné programy Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline vydané v súlade s čl. 1 ods. 2 Smernice UNIZA č. 206 pre akademický rok 2022/23. V metodickom usmernení sú definované termíny, spôsoby a formy podávania prihlášok, sú uvedené informácie o údajoch, ktoré uchádzač uvádza v prihláške a tiež zoznam povinných príloh k prihláške na štúdium. Metodické usmernenie ďalej popisuje formu prijímacej skúšky, jej termíny, spôsob hodnotenia a zásady prijímania na štúdium. Prihlášky na inžiniersky stupeň štúdia sa podávajú na študijné programy. Uchádzači vyplnia tlačivo Prihláška na vysokoškolské štúdium – 2. stupeň alebo využijú elektronickú formu. Elektronickú prihlášku je možné vyplniť cez webovú stránku UNIZA https://vzdelavanie.uniza.sk/prijimacky/index.php alebo portál VŠ https://prihlaskavs.sk/sk/ . Aj v prípade elektronickej prihlášky je potrebné doložiť požadované prílohy. Prílohy k prihláške na inžinierske štúdium:
Uchádzať o štúdium sa môže absolvent bakalárskeho štúdia. Uchádzači, ktorí nespĺňajú kritéria prijatia bez prijímacej skúšky, môžu byť prijatí len na základe výsledkov písomného testu z vedomostí z 1.stupňa štúdia študijného programu. Tézy sú zverejnené na webovej stránke fakulty. Na základe prijímacieho konania sú prijatí na štúdium:
Prijíma sa na základe kapacitných možností jednotlivých študijných programov a hodnotenia záujemcov. Konečné rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania stanoví dekan na základe návrhu prijímacej komisie fakulty. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnotenie prijímacieho konania za posledných 6 rokov
|
10. | Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nevyhnutnou súčasťou vnútorného systému riadenia kvality na FBI UNIZA sú stanovené a jasne definované postupy zberu, analýzy a využívania relevantných informácií na efektívne riadenie všetkých študijných programov poskytovaných na FBI UNIZA. Pravidlá, postupy a zodpovednosti týkajúce sa systematického zhromažďovania, spracovávania, analýzy a vyhodnocovania informácií pre riadenie vzdelávacej činnosti a pre riadenie tvorivých činností ustanovuje smernica č. 218, t.j. Smernica o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov (https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-218.pdf). Spätná väzba je získavaná v rôznych stupňoch a štádiách životného cyklu študenta, počnúc uchádzačom, cez študenta bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského stupňa, až po absolventa druhého alebo tretieho stupňa štúdia. Získavanie spätnej väzby sa uskutočňuje pravidelným prieskumom, ktorý prebieha u uchádzačov a študentov každoročne, u absolventov sa prieskum vykonáva pravidelne každé tri roky. Prieskumy prebiehajú elektronickou formou vo vopred stanovenom časovom intervale a získané odpovede sa vyhodnocujú štatistickými metódami (priemer, trend, net promode score, atď.) numerickou i grafickou formou. Pravidelne uskutočňované prieskumy sú zamerané medzi uchádzačmi najmä na mapovanie oblastí týkajúcich sa atraktivity študijných programov a dostupnosti informácií o štúdiu na FBI UNIZA. Prieskumy uskutočňované medzi študentmi mapujú najmä oblasti týkajúce sa kvality pedagogického procesu, dostupnosti študijných zdrojov, poskytovania priestoru na prejavenie iniciatívy, podpory študentov a ich zapájania do pedagogického i mimopedagogického procesu, vedecko - výskumnej činnosti ako aj celkového študentského a univerzitného života. Prieskumy realizované medzi absolventmi druhého stupňa štúdia jednotlivých študijných programov na FBI UNIZA sa zameriavajú na získavanie informácií týkajúcich sa uplatniteľnosti absolventov na trhu práce, napr. vo vzťahu k študijnému odboru, ktorý na FBI UNIZA vyštudovali, na objem vedomostí, zručností a kompetencií získaných počas štúdia vo vzťahu k požiadavkám od zamestnávateľov. Na základe realizovaných prieskumov a vykonanej analýzy zistení sú na FBI UNIZA prijímané opatrenia, ktoré sa aplikujú do vzdelávacieho procesu i všetkých oblastí, ktorých sa dotýka a ktoré ho ovplyvňujú. Po aplikácii zistení nasleduje monitoring efektivity prijatých opatrení, ktorým sa sleduje zmena spokojnosti študentov nachádzajúcich sa v jednotlivých fázach životného cyklu študenta. Kľúčové zistenia a získané výsledky z prieskumov a spätnej väzby od uchádzačov, študentov i absolventov sú následne zverejňované na webovej stránke FBI UNIZA (https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi), kde sú k dispozícii všetkým členom akademickej obce i verejnosti. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prieskumy realizované medzi študentmi sú zamerané na mapovanie najmä oblastí týkajúcich sa kvality pedagogického procesu, dostupnosti študijných zdrojov, poskytovania priestoru na prejavenie iniciatívy, podpory študentov a ich zapájania do vzdelávania, vedecko - výskumnej činnosti ako aj celkového študentského a univerzitného života. Najaktuálnejšie kľúčové zistenia sú zhrnuté v nasledujúcich tabuľkách:
V nasledujúcej tabuľke a grafoch je predložený rozklad odpovedí na stotožnenie sa s výrokmi o uplatňovaní deklarovaných hodnôt na FBI UNIZA študentmi.
V prvom stĺpci je plné znenie otázky pre študentov I. a II. stupňa, v ďalších stĺpcoch sú uvedené výsledky z roku 2017 a z roku 2019, ktoré predstavujú vnímanú mieru spokojnosti, vypočítanú zo stupnice 1 až 10:
Vyhodnotenie otázok smerovaných na študentov I. a II. stupňa – kvalita učiteľov:
Otázky a výsledky vypočítané z odpovedí uvedených v stupnici od 1 do 10:
Otázky pre študentov III. stupňa:
V prvom stĺpci je plné znenie otázky pre študentov III. stupňa, v ďalšom stĺpci sú uvedené výsledky, ktoré predstavujú vnímanú mieru spokojnosti doktorandov za FBI UNIZA.
Na základe analýzy vyššie uvedených zistení boli na FBI UNIZA prijaté viaceré opatrenia, ktorých účelom je zlepšiť kvalitu pedagogického procesu (osobné pohovory s pedagógmi s cieľom zistiť skutočnosti, ktoré viedli respondentov k nespokojnosti, podpora zvyšovania pedagogického, odborného, jazykového vzdelávania pedagógov) lepšiu dostupnosť študijných zdrojov (podpora publikačnej činnosti a edičného plánu FBI UNIZA v jednotlivých rokoch), podpora a motivácia na zvýšenie zapájania študentov do pedagogickej i vedecko – výskumnej činnosti (organizovanie ŠVOČ, vecné i finančné ohodnotenie zapojených študentov, motivovanie študentov do zapájania sa v rámci projektovej činnosti – napr. inštitucionálne projekty), atď. V rámci prieskumu funkčnosti vnútorného systému kvality, ktorý sa uskutočnil na prelome rokov 2019 a 2020 sa študenti vyjadrovali aj k ďalším typom otázok. Vo väčšine svojich vyjadrení ocenili prácu a aktivity fakulty v oblasti vzdelávania, profesionalitu, odbornosť a ústretovosť pedagógov. Pozitívne vnímajú možnosti mobility, realizáciu exkurzií, študentských súťaží, do ktorých sa môžu zapojiť i zavedenie povinnej odbornej praxe v 1. aj 2. stupni štúdia. V komentároch sa objavili aj návrhy študentov na zlepšenie niektorých procesov, ktorými sa fakulta inšpirovala a následne začala s ich implementáciou. V pripomienkach študentov sa v menšej miere objavili aj podnety a odporúčania na zlepšenie vzdelávacieho procesu v niektorých predmetoch, či pripomienky k prístupu jednotlivcov z radov pedagógov či doktorandov:
Vysokoškolské vzdelávanie v oblasti bezpečnostných služieb musí spájať kvalitný prírodovedný, technický a spoločenskovedný základ. Prvý ročník bakalárskeho štúdia je zostavený prevažne z predmetov, ktoré sú predpísané pre všetky študijné programy (matematika, fyzika, ekonómia, logistika, informatika). Táto koncepcia je z jednej strany náročná pre študentov, na druhej strane im umožní po absolvovaní prvého ročníka prestúpiť na iný študijný program v rámci fakulty bez dodatočných zápisov špecifických predmetov z iného študijného programu, čo umožňuje študentovi do určitého momentu určiť si vhodnú trajektóriu aj v priebehu štúdia. FBI UNIZA v snahe čo najviac vyhovieť požiadavkám praxe na absolventov fakulty v značnej miere prepája teóriu s praxou. Pravidelne organizuje prednášky odborníkov z praxe (napr. v akademickom roku 2018/2019 sa na fakulte uskutočnilo 21 odborných prednášok s voľným vstupom študentov a 12 odborníkov z praxe viedlo prednášky priamo v profilových predmetoch). Študenti v dennej forme štúdia sa v rámci odborných predmetov zúčastňujú exkurzií a teoretické poznatky získané počas štúdia majú možnosť testovať v centre simulácií krízových javov, laboratóriu bezpečnostného manažmentu, požiarno-chemickom laboratóriu, na strelnici. Na báze dobrovoľnosti sa študenti môžu zapájať aj do vedeckovýskumných aktivít fakulty, či univerzity. FBI UNIZA v snahou posilniť praktické zameranie štúdia aktualizovala študijnú dokumentáciu všetkých študijných programov. „Odbornú prax“ zaradila ako povinný predmet v rozsahu 40 hodín do bakalárskeho aj inžinierskeho stupňa štúdia. FBI UNIZA v rámci výučby i ďalších aktivít (Hasičský šport, miestny spolok SČK založený študentmi FBI, DHZ Žilina a UNIZA, cvičenia zložiek IZS, dni otvorených dverí s účasťou zložiek IZS a pod.) vytvára pre študentov vhodný priestor na overovanie si zručností a vedomostí v praxi rozšírením priestoru pre exkurzie a praktické cvičenia. Tento cieľ realizuje aj pomocou tzv. doškoľovacích kurzov, kde si študenti na viacerých predmetoch rozšírili svoje poznatky nielen o teoretické vedomosti, ale zdokonaľujú sa v rámci ich realizácie najmä v praktických zručnostiach. FBI UNIZA má v prvom ročníku zaradený predmet „Úvod do štúdia“, v rámci ktorého sú atraktívnou formou (ukážkami hasičskej techniky, kriminalistickej techniky, tréningy prvej pomoci, prostriedkami CO a pod) a v interakcii študentov s odborníkmi z praxe (HaZZ, PZ, SŠHR a pod.) prezentované všetky študijné programy fakulty. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prieskumy realizované medzi absolventmi druhého stupňa štúdia jednotlivých študijných programov na FBI UNIZA sa zameriavajú najmä na získavanie informácií týkajúcich sa uplatniteľnosti absolventov na trhu práce, napr. vo vzťahu k študijnému odboru, ktorý na FBI UNIZA vyštudovali, ale pozornosť je venovaná aj otázkam zameraným na zistenie kvality i kvantity vedomostí, zručností a kompetencií získaných počas štúdia vo vzťahu k požiadavkám od zamestnávateľov. Na základe realizovaných prieskumov medzi absolventmi a vykonanej analýzy zistení sú na FBI UNIZA prijímané opatrenia, ktoré sa aplikujú do vzdelávacieho procesu i všetkých oblastí s ním spojených. Kľúčové zistenia a získané výsledky z prieskumov a spätnej väzby od absolventov sú následne zverejňované na webovej stránke FBI UNIZA (https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi). Z posledného prieskumu realizovaného medzi absolventmi v roku 2020 boli získané poznatky, ktoré je možné vidieť v percentuálnom vyjadrení na grafoch uvádzaných nižšie.
Výsledky prieskumu medzi absolventami odboru krízový manažment z roku 2020 Výsledky prieskumu medzi absolventami odboru krízový manažment z roku 2016
Z realizovaného prieskumu tiež vyplynulo, že v niektorých prípadoch by absolventi FBI privítali doplnenie poznatkov aj v oblasti „hard skills“ (išlo o odborné vedomosti a praktické poznatky), ale zlepšenie by uvítali najmä v oblasti „soft skills“ (tu išlo hlavne o jazykové znalosti a komunikačné schoponosti). 43 % respondentov uviedlo, že v praxi potrebovali doplniť svoje jazykové zručnosti a takmer 24% absolventov uviedlo, že potrebuje doplniť komunikačné zručnosti. 29% respondentov sa vyjadrilo, že by potrebovali doplniť odborné vedomosti. V rámci analýzy zistení a v rámci procesu zvyšovania kvality vzdelávania FBI UNIZA prijala a neustále prijíma opatrenia na redukciu, resp. odstránenie nespokojnosti absolventov so spomínanými dosahovanými vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami. Prijaté opatrenia:
|