Názov fakulty: | Fakulta bezpečnostného inžinierstva |
Názov študijného programu: | krízový manažment |
Stupeň štúdia: | 3. |
Garant študijného programu: | prof. Ing. Jozef Ristvej, PhD., EMBA |
1. | Základné údaje o študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Názov študijného programu | krízový manažment | Číslo podľa registra ŠP |
12189 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Stupeň vysokoškolského štúdia | 3 | ISCED_F kód stupňa vzdelávania |
864 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Miesto štúdia | Univerzitná 8215/1, Žilina, 1.mája 32, 010 26 Žilina | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Názov študijného odboru | bezpečnostné vedy | Číslo študijného odboru podľa registra ŠP |
9205V00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISCED_F kód odboru/odborov |
103 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Typ študijného programu | doktorandský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Udeľovaný akademický titul | doktor | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Forma štúdia | denná | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia | V tomto študijnom programe nespolupracujeme s inou vysokou školou. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Jazyk uskutočňovania študijného programu | Slovenský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j | Štandardná dĺžka štúdia | 3 rok(y) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k | Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov) |
1.ročník: 3 2.ročník: 3 3.ročník: 3 4.ročník: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet študentov |
|
2. | Profil absolventa a ciele vzdelávania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil absolventa doktorandského stupňa študijného programu Krízový manažment (ďalej len „absolvent“) vychádza z dlhodobého zámeru univerzity a fakulty, a to v oblasti vzdelávania a výskumu zameranej na bezpečnosť, krízový manažment a manažment rizík. Absolvent vie na základe poznania najvyššej úrovne rozvoja v danej oblasti bezpečnosti formulovať vedecký problém, vedecké otázky a vedeckú hypotézu. Vie aplikovať metódy teoretického a empirického výskumu s následným využitím exaktných metód, s cieľom zvyšovania poznania teoretického a aplikačného výskumu v bezpečnostných vedách. Rozširuje teoretický rámec v oblasti bezpečnosti vytváraním všeobecnej teórie bezpečnostných vied so zameraním na krízový manažment a vytváraním nových prístupov a postupov v rámci systémov bezpečnosti, systémov manažmentu rizík a nových a inovatívnych návrhov preventívnych opatrení manažérskeho, technického a technologického charakteru v spoločenskom, technickom a prírodnom prostredí. S cieľom zvyšovania úrovne krízového riadenia je schopný navrhovať nové postupy. Dokáže vypracovať nové postupy zvyšovania účinnosti preventívnych opatrení pre rôzne typy organizácií, podnikov, ako aj v obciach a mestách. S využitím experimentálnych metód je schopný zvyšovať účinnosť a spoľahlivosť prvkov navrhnutých riešení. Absolvent je schopný prezentovať vlastné výsledky výskumu odbornej verejnosti na konferenciách a vedeckých podujatiach a formou publikovania článkov v odborných časopisoch. Výsledkami tvorivej experimentálnej práce prispieva nielen k rozvoju vedy a vedeckého poznania, ale ich náležitá vedecká hodnota umožňuje ich aplikáciu v rôznych oblastiach bezpečnosti.
Vedomosti: V1 Vie formulovať vedecký problém, vedecké otázky a vedeckú hypotézu. Ovláda exaktné metódy (stochastické a deterministické metódy) a metódy teoretického a empirického výskumu so zameraním na bezpečnostnú problematiku. V2 Pozná najvyššiu úroveň rozvoja vo svete v oblasti manažmentu rizika a krízového manažmentu zameraných na bezpečnosť v organizácii. V3 Pozná najvyššiu úroveň rozvoja vo svete v oblasti projektovania a hodnotenia odolnosti, účinnosti, zraniteľnosti a efektívnosti systémov ochrany strategických objektov. V4 Pozná špecifiká akademického jazyka od slovnej zásoby, gramatiky cez čítanie, počúvanie až po rozprávanie a písomný prejav.
Zručnosti: Z1 Formuluje, písomne spracováva a prezentuje vlastné výsledky výskumu odbornej verejnosti na konferenciách a vedeckých podujatiach a formou publikovania článkov v odborných časopisoch. Z2 Aplikuje metódy teoretického (indukcia, dedukcia, analýza, syntéza, komparácia, atď.) a empirického (napr. meranie, experiment, rozhovor, brainstorming, atď.) výskumu v bezpečnostných vedách s cieľom zvyšovania teoretického poznania v tomto odbore. Z3 Aplikuje exaktné metódy (stochastické a deterministické metódy) s cieľom zvyšovania teoretického poznania v bezpečnostných vedách. Z4 Rozvíja a koncipuje nové metodické postupy a nástroje v rámci rôznych systémov bezpečnosti. Z5 Navrhuje koncepčné zmeny požiadaviek medzinárodného, národného právneho rámca a normatívneho a inštitucionálneho rámca vzťahujúceho sa na vybrané oblasti bezpečnosti súvisiace s krízovým manažmentom. Z6 Testuje technické vlastnosti za účelom výskumu nových bezpečnostných prvkov a technológií, vývoja a výroby. Z7 Aplikuje softvérové nástroje na podporu výskumu a vývoja. Z8 Vzdeláva na vysokých školách, na ktorých sa uskutočňujú študijné programy v študijnom odbore Bezpečnostné vedy. Z9 Má pedagogickú spôsobilosť v rámci študijných programov v študijnom odbore Bezpečnostné vedy.
Kompetencie: K1 Schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť ako krízového manažéra. K2 Organizovanie a plánovanie práce v rámci výskumu v oblastiach bezpečnostných vied. K3 Schopnosť prezentovať svoje stanoviská. K4 Analytické myslenie vo výskume a v inováciách v oblastiach bezpečnostných vied. K5 Tvorivosť (kreativita) vo výskume a v inováciách v oblastiach bezpečnostných vied. K6 Strategické a koncepčné myslenie vo výskume a v inováciách v oblastiach bezpečnostných vied.
Matica cieľov a výstupov vzdelávania pre PhD. štúdium
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tretí stupeň štúdia sa zameriava na užšiu špecializáciu a prehĺbenie teoretických a vedeckých poznatkov profesionálnej prípravy odborníka v oblasti krízového manažmentu. Absolventi študijného programu nachádzajú uplatnenie na všetkých vysokých školách, na ktorých uskutočňujú študijné programy v študijnom odbore Bezpečnostné vedy a to buď ako vysokoškolskí pedagógovia alebo ako vedeckovýskumní pracovníci. Vďaka oboznámeniu sa so širokým spektrom vedomostí a praktických laboratórnych zručností nachádzajú absolventi uplatnenie na rôznych pozíciách organizačných zložiek, ako napríklad Ministerstva vnútra SR, Ministerstva hospodárstva, Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, výskumných ústavov v oblasti bezpečnosti, napr. Výskumný ústav bezpečnosti práce, Praha, Česká republika, v podnikoch zameraných na vedu a výskum v bezpečnosti, predovšetkým pri zefektívnení zvyšovania úrovne preventívnych opatrení v rámci krízového riadenia. V súkromnom sektore sa uplatňujú ako výskumní, vývojoví a odborní pracovníci v organizáciách, ktoré sa zapájajú do výziev domácich a zahraničných grantových schém (napr. Horizon Europe - Secure Societies, DG for European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations, DG Migration and Home Affairs, Bezpečnostný výskum Ministerstva vnitra ČR, Technologická agentúra ČR). Taktiež sa môžu uplatniť ako výskumní, vývojoví a odborní pracovníci v organizáciách zameraných na výskum, vývoj a výrobu nových bezpečnostných technológií, resp. v organizáciách vykonávajúcich skúšky a certifikáciu v jednotlivých oblastiach. Bezpečnostný špecialista vo výskume a vývoji je zodpovedný za aktivity spojené s výskumom a vývojom a ich aplikovaním do praxe. Vykonáva rešerš súčasného stavu poznania v príslušnej doméne bezpečnosti, bezpečnostných vied, aplikuje výskumné metódy a techniky, vykonáva matematické modelovanie analyzovaných problémov pomocou vhodne zvolených softvérových nástrojov, analyzuje získané výsledky a tieto porovnáva s výsledkami experimentálnych meraní. Navrhuje a uvádza do praxe experimentálne prístupy k riešeniu problémov. Bezpečnostný špecialista vo výskume a vývoji samostatne alebo v skupine navrhuje a vedie výskumné aktivity, ktoré súvisia s technologickým rozvojom v bezpečnostných vedách. Prichádza s novými návrhmi na riešenie už fungujúcich a štandardizovaných postupov, procesov a technologických zariadení či technologických celkov. Realizuje špecifické aktivity súvisiace s identifikovaním cieľov výskumu, jeho plánovaním, realizáciou a vyhodnotením na účely technologického rozvoja v oblasti bezpečnostných vied. Ako príklad špecilistu vo výskume a vývoji je možné uviesť: https://www.sustavapovolani.sk/register-zamestnani/pracovna-oblast/karta-zamestnania/10108-specialista-elektrotechnik-vo-vyskume-a-vyvoji/ alebo https://www.sustavapovolani.sk/register-zamestnani/pracovna-oblast/karta-zamestnania/9464-zamestnanie/ . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Okresný úrad v Žiline, Odbor krízového riadenia, Žilina Národný inšpektorát práce, Košice Výskumný ústav bezpečnosti práce, Praha, Česká republika ACCIA, s.r.o., Dubnica nad Váhom Schaeffler, Kysuce, s.r.o., Kysucké Nové Mesto |
3. | Uplatniteľnosť |
a | Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu |
Uplatniteľnosť absolventov doktorandského štúdia nie je vzhľadom na pomerne nízky počet absolventov sledovaná prostredníctvom dotazníkov a štatistických zisťovaní, ale je realizovaná a zaznamenávaná priamo na katedre cez osobné kontakty s absolventmi. Profilová katedra má informácie o uplatnení svojich absolventov v praxi. Absolventi tretieho stupňa vysokoškolského štúdia študijného programu Krízový manažment dokážu odhaľovať riziká a ohrozenia, analyzovať ich a navrhovať postupy ich eliminovania. Majú hlboké vedomosti z teórie krízového riadenia s dôrazom na navrhovanie a uskutočňovanie preventívnych opatrení, prípravu adekvátnej reakcie na vznikajúcu krízu i uskutočňovanie obnovy systémov po eliminovaní krízových činiteľov. Absolventi študijného programu nachádzajú uplatnenie na všetkých vysokých školách, na ktorých uskutočňujú študijné programy v študijnom odbore Bezpečnostné vedy a to buď ako vysokoškolskí pedagógovia alebo ako vedeckovýskumní pracovníci. Vďaka oboznámeniu sa so širokým spektrom vedomostí a praktických laboratórnych zručností nachádzajú absolventi uplatnenie na rôznych pozíciách organizačných zložiek, ako napríklad Ministerstva vnútra SR, Ministerstva hospodárstva, Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, výskumných ústavov v oblasti bezpečnosti, napr. Výskumný ústav bezpečnosti práce, Praha, Česká republika, v podnikoch zameraných na vedu a výskum v bezpečnosti, predovšetkým pri zefektívnení zvyšovania úrovne preventívnych opatrení v rámci krízového riadenia. V súkromnom sektore sa uplatňujú ako výskumní, vývojoví a odborní pracovníci v organizáciách, ktoré sa zapájajú do výziev domácich a zahraničných grantových schém (napr. Horizon Europe - Secure Societies, DG for European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations, DG Migration and Home Affairs, Bezpečnostný výskum Ministerstva vnitra ČR, Technologická agentúra ČR). Taktiež sa môžu uplatniť ako výskumní, vývojoví a odborní pracovníci v organizáciách zameraných na výskum, vývoj a výrobu nových bezpečnostných technológií, resp. v organizáciách vykonávajúcich skúšky a certifikáciu v jednotlivých oblastiach. Absolventi sa uplatňujú aj v technických komisiách pri ISO (www.iso.org) s priamym vplyvom na spracovanie, resp. revíziu medzinárodných ISO štandardov, ktoré sa následne aplikujú v praxi, v technických komisiách ÚNMS SR pri preberaní ISO noriem do slovenskej sústavy technických noriem, v certifikačných spoločnostiach, akreditačných orgánoch, a pod. |
|
b | Úspešní absolventi študijného programu |
Ing. Daniel Brezina, PhD. - odborný asistent, Akadémia ozbrojených síl SR gen. M.R. Štefánika Ing. Maroš Lacinák, PhD. - výskumný pracovník, Univerzitný vedecký park - Žilinská univerzita v Žiline Ing. Michaela Jánošíková, PhD. - výskumná pracovníčka, Univerzitný vedecký park - Žilinská univerzita v Žiline Ing. Matej Masár, PhD. - Lean manager, Bel Power Solutions, s.r.o. Ing. Luboš Halama, PhD. - Riaditeľ skupiny DGSA, DGSA Slovakia, súdny znalec |
|
c | Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi |
Študenti počas štúdia absolvujú cez program Erasmus+, resp. Národný štipendijný program zahraničnú výskumnú odbornú stáž, kde po jej skončení je zodpovedným pracovníkom organizácie vypracované písomné hodnotenie študenta, ktoré zahŕňa aj hodnotenie nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií vyplývajúcich z profilu absolventa. Zamestnávatelia majú možnosť hodnotiť doktorandov aj na základe ich tvorivej činnosti, niektorí sa podieľajú už počas doktorandského štúdia na výskumných rezortných úlohách (napr. Ministerstvo vnútra SR, Úrad vlády SR), resp. výskumných úlohách podnikateľských, resp. neziskových subjektov. Zástupcovia zamestnávateľov sa podieľajú na záverečných štátnych skúškach, či už v pozícii člena skúšobnej komisie, resp. v pozícií oponentov záverečných prác. |
4. | Štruktúra a obsah študijného programu | |
a | Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe | |
Fakulta pri tvorbe študijných plánov v študijnom programe uplatňuje procesy, postupy a štruktúry definované na úrovni univerzity Smernicou 203 - Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA (LINK: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2022/smernica-UNIZA-c-203-dodatok-1.pdf), Smernicou 204 - Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na UNIZA (LINK: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2023/smernica-UNIZA-c-204.pdf), Smernicou 216 - Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-216.pdf) a Smernicou 110 – Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf) a Organizačným a rokovacím poriadkom odborovej komisie študijného odboru bezpečnostné vedy (Link: https://www.fbi.uniza.sk/uploads/files/1603717250-Organizacny-poriadok-OKBezpecnostne-vedy-2020-.pdf).
Individuálny študijný plán doktoranda obsahuje aj termíny, v ktorých má doktorand absolvovať jednotlivé predmety a dizertačnú skúšku.
|
||
b | Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu | |
Odporúčaný študijný plán predstavuje harmonogram štandardnej dĺžky štúdia. Je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky na riadne skončenie štúdia v štandardnej dĺžke. |
||
c | Študijný plán programu – príloha 1 | |
d | Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia | |
180 | ||
Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia. | ||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 110 – Študijný poriadok pre tretí .stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernicepredpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf). Podmienky v priebehu štúdia sú viazané na získavanie kreditov za absolvovanie špecializovaných doktorandských prednášok a seminárov podľa študijného plánu, úspešné absolvovanie dizertačnej skúšky, pedagogickú činnosť v dennej forme štúdia v rozsahu najviac 4 h týždenne, v externej forme štúdia povinnosť predniesť výberové prednášky a plnenie inej odbornej činnosti, samostatnú činnosť v oblasti vedeckovýskumnej a pedagogickej - publikovanie s dôrazom na výstupy v impaktovaných časopisoch, zaradených v medzinárodných indexovaných databázach (WoS, Scopus), aktívne spoluriešiteľstvo vedeckých úloh, vedenie prác ŠVOČ, záverečných prác bakalárskeho štúdia, prijatie dizertačnej práce k obhajobe. Doktorand v dennej forme doktorandského štúdia sa prihlasuje na dizertačnú skúšku spravidla do 12 mesiacov, najneskôr však do 18 mesiacov odo dňa zápisu na doktorandské štúdium, doktorand v externej forme najneskôr do 36 mesiacov odo dňa zápisu na doktorandské štúdium. Doktorand je povinný podať spolu s prihláškou na dizertačnú skúšku aj písomnú prácu, vypracovanú k dizertačnej skúške. Písomnú prácu k dizertačnej skúške tvorí projekt dizertačnej práce, obsahujúci prehľad súčasného stavu poznatkov o danej téme, náčrt teoretických základov jej budúceho riešenia a analýzu metodického prístupu riešenia danej problematiky. Dizertačná skúška pozostáva z časti, ktorú tvorí rozprava o písomnej práci k dizertačnej skúške a z časti, v ktorej má doktorand preukázať teoretické vedomosti v určených predmetoch dizertačnej skúšky. Skúšky z jednotlivých predmetov môže doktorand absolvovať aj v priebehu študijnej časti doktorandského štúdia pred rozpravou o písomnej práci k dizertačnej skúške. Absolvovanie jednotlivých predmetov sa hodnotí známkou, pričom hodnotenie sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice tvorenej šiestimi klasifikačnými stupňami. Podmienky pre riadne ukončenie štúdia definuje Smernica 110. Štúdium je ukončené vykonaním obhajoby dizertačnej práce. Na riadne ukončenie štúdia v doktorandskom študijnom programe je potrebných 180 kreditov. Povinnosťou doktoranda pred podaním žiadosti o povolenie obhajoby dizertačnej práce je vykonanie internej obhajoby na svojom pracovisku. V štandardnej dĺžke štúdia doktorand musí vykonať obhajobu najneskôr v poslednom mesiaci posledného akademického roku jeho štandardnej dĺžky štúdia. Obhajoba dizertačnej práce sa koná formou vedeckej rozpravy pred hodnotiacou komisiou. Na úspešné vykonanie obhajoby dizertačnej práce musí doktorand získať nadpolovičnú väčšinu kladných hlasov prítomných členov komisie pre obhajobu dizertačnej práce a oponentov. |
||
e | Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre | |
počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 50.0, 2 r.: 60.0, 3 r.: 60.0 | |
počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 10.0, 2 r.: 0.0, 3 r.: 0.0 | |
počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1 r.: 0.0, 2 r.: 0.0, 3 r.: 0.0 | |
počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program | - | |
počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia | 30.0 | |
počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia | 10.0 | |
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch | - | |
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch | - | |
f | Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu | |
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 110 – Študijný poriadok pre tretí .stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf) a Smernica 216 - Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-216.pdf). |
||
g | Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia | |
Na úrovni univerzity definuje podmienky uznávania štúdia, alebo časti Smernica 110 – Študijný poriadok pre 3. stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. V prípade zahraničných mobilít a stáží definuje procesy, postupy a štruktúry podmienok uznávania štúdia Smernica 219 - Mobility študentov a zamestnancov UNIZA v zahraničí. |
||
h | Témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam) | |
Zoznam záverečných prác v štúdijnom programe Krízový manažment je uvedený na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/index.php
Zároveň zoznam záverečných prác je uverejnený vo Výročných správach Fakulty bezpečnostného inžinierstva zverejnených na: https://fbi.uniza.sk/stranka/vyrocne-dokumenty
|
||
i | Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe | |
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 103 – o záverečných prácach (Link: https://fbi.uniza.sk/uploads/Dokumenty/legislativa/leg3-zu_smer_metusm/sm-zu-103-2012_o_zaverecnych_pracach_s_dod-1.pdf), Smernica 110 – Študijný poriadok pre tretí .stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf) |
||
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov | ||
UNIZA podporuje mobility svojich študentov a zamestnancov do celého sveta, vo všetkých dostupných grantových programoch a v rámci všetkých programov a odborov, ktoré sú rozvíjané a poskytované na jej fakultách a ústavoch, a tiež v obdobných študijných programoch. Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí.(Link: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-219.pdf).
O vyslaní zamestnanca na mobilitu rozhoduje na základe žiadosti zamestnanca na fakulte dekan. Pre študentov je absolvovanie časti štúdia na inej vysokej škole v zahraničí podmienené:
Zostavený študijný plán prerokuje študent s garantom študijného programu. Študijný plán je zostavený prioritne z ponuky študijných predmetov na zahraničnej vysokej škole a obsahuje ekvivalenty povinných a povinne voliteľných predmetov študijného programu, ktoré má študent predpísané vo svojom študijnom programe na príslušný akademický rok na UNIZA. Študijný plán s konečnou platnosťou schváli prodekan s kompetenciou pre medzinárodnú spoluprácu. Smernica 219 definuje základné podmienky mobilít študentov v zahraničí, požiadavky a pravidlá pri zostavovaní študijných plánov, povinnosti študenta pred vycestovaním do zahraničia i po jeho návrate, definuje postupy uznávania študijných výsledkov predmetov absolvovaných na zahraničnej univerzite. |
||
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov | ||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 207 – Etický kódex Žilinskej univerzity v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/2021/12072021_S-207-2021-Eticky-kodex-UNIZA.pdf) a Smernica 201 – Disciplinárny poriadok pre študentov Žilinskej univerzity v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/2021/02092021_S-201-2021-Disciplinarny-poriadok-pre-studentov-UNIZA.pdf) a Smernica 226 o autorskej etike a eliminácii plagiátorstva v podmienkach UNIZA (Link: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-226.pdf). |
||
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami | ||
V prostredí univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 198 – Podpora uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami na Žilinskej univerzite v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/specificke-potreby/2021/10082021_Smernica-c-198-Podpora-uchadzacov-o-studium-a-SSP-na-Zilinskej-univerzite-v-Ziline.pdf) a Smernica 110 – Študijný poriadok pre 3. stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf). Na UNIZA a fakultách poskytuje starostlivosť o uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami univerzitný a fakultný koordinátor pre túto oblasť. Rozsah poskytovania primeraných úprav a podporných služieb upravuje Vyhláška MŠVVaŠ SR č. 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami. Primerané úpravy transformujú do priebehu štúdia zmeny vo formách učenia, zmeny pri vykonávaní skúšok a pri hodnotení výsledkov bez znižovania požiadaviek na študijný výkon a bez zmeny charakteru študijného programu. Primerané úpravy a podporné služby slúžia na kompenzáciu dôsledkov zdravotného znevýhodnenia a/alebo porúch učenia a elimináciu bariér akademického prostredia a nezvýhodňujú postavenie študentov so špecifickými potrebami pred bežnými študentami. Rozsah poskytovania primeraných úprav a podporných služieb závisí od konkrétnej potreby študenta, aktuálnych podmienok a požiadaviek na štúdium, dostupnosti a efektívnosti využitia kompenzačných pomôcok a asistenčných technológií. Primerané úpravy sú poskytované tak, aby sa neznižovali akademické štandardy, nároky na osvojenie si vedomostí, zručností a kompetencií potrebných pre získanie kvalifikácie v danom študijnom programe. |
||
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta | ||
Študent slobodne vyjadruje svoje odborné názory, ctí slobodu slova a kritického myslenia, slobodnú výmenu názorov a informácií. Pri riešení problémov vyučovacieho procesu a organizácie života na UNIZA sa s dôverou obracia na svojich pedagógov, akademických funkcionárov a členov akademického senátu. |
5. | Informačné listy predmetov študijného programu (v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinné predmety | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinne voliteľné predmety | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výberové predmety | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
6. | Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh |
Uveďte link na akademický kalendár a e-vzdelavanie | |
Akademický kalendár | |
Akademický kalendár Fakukulty bezpečnostného inžinierstva je každoročne vydávaný ako Príkaz dekanky/dekana a je zverejnený na: https://fbi.uniza.sk/stranka/prikazy-a-metodicke-usmernenia-dekana-fbi
|
|
Aktuálny rozvrh | |
Aktuálny rozvrh na daný akademický rok je uvedený na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php
|
7. | Personálne zabezpečenie študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Meno, priezvisko a tituly osoby zodpovednej za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meno a priezvisko, tituly: Jozef Ristvej, prof., Ing., PhD. EMBA Funkcia: profesor / prorektor pre medzinárodné vzťahy a marketing kontakt: (mail, tel.): jozef.ristvej@uniza.sk, +421 41 513 5130, 6717 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b - c | Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Zoznam učiteľov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e - f | Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zoznam doktorandov zapísaných v študijnom odbore 9205 bezpečnostné vedy , študijný program krízový manažment v akademickom roku 2021/2022
* Nastúpil ešte do odboru 8.3.7 občianska bezpečnosť
Zoznam obhájených dizertačných prác v študijnom odbore 9205 bezpečnostné vedy, študijný program krízový manažment v akademickom roku 2020/2021
Zoznam obhájených dizertačných prác v študijnom odbore 9205 bezpečnostné vedy, študijný program krízový manažment v akademickom roku 2019/2020
Zoznam obhájených dizertačných prác v študijnom odbore 8.3.7 občianska bezpečnosť, študijný program krízový manažment v akademickom roku 2018/2019
Zoznam obhájených dizertačných prác v študijnom odbore 8.3.7 občianska bezpečnosť, študijný program krízový manažment v akademickom roku 2017/2018
Zoznam obhájených dizertačných prác v študijnom odbore 8.3.7 občianska bezpečnosť, študijný program krízový manažment v akademickom roku 2016/2017
Zoznam obhájených dizertačných prác v študijnom odbore 8.3.7 občianska bezpečnosť, študijný program krízový manažment v akademickom roku 2015/2016
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Člen Rady študíjneho programu Krízový manažment pre 3. stupeň: Samuel Kočkár, študent 3. stupňa št. programu krízový manažment FBI UNIZA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Študijný poradca študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meno a priezvisko: Ing. Katarína Mäkká, PhD. Oblasť zodpovedností /Kompetencie: študijná agenda – komunikácia so študenti Mail: katarina.makka@uniza.sk Tel: 041/513 6666 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Iný podporný personál študijného programu (napr. priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meno a priezvisko: Ing. Katarína Mäkká, PhD. Oblasť zodpovedností /Kompetencie: študijná agenda – komunikácia so študenti Mail: katarina.makka@uniza.sk Tel: 041/513 6666 Meno a priezvisko: doc. Ing. Stanislava Strelcová, PhD. (kariérny a študijný poradca): stanislava.strelcova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6708 Meno a priezvisko: Ing. Erika Mošková (študentská podpora): erika.moskova@uniza.sk
V rámci študijneho programu krízový manažment budeme organizovať spoločné mítingy a fóra garantov, spolugarantov a učiteľov so zástupcami z praxe za Účelom ďalšieho rozvoja, zlepšovania a nastavenia vzdelávacích aktivít s ohľadom na prax. Očakávame obojstrannú aktívnu spoluprácu nielen pri čerpaní praktických skúseností zo strany študentov na pôde firmy ale aj rôznu formu stretnutí, prednášok, prezentácií prípadne workshopov aj zo strany fakulty na akademickej pôde s možnosťou prezentácie učebných priestorov (napríklad novinky zo strany školstva vo výučbe, zmeny, ciele a očakávania zo strany zamestnávateľa pre úspešné uplatnenie absolventov v praxi). Zárukou kvality tejto spolupráce je odbornosť a skúsenosti všetkých definovaných garantov a materiálne zabezpečenie vyučovacích priestorov. |
8. | Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 217 – Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2022/smernica-UNIZA-c-217-dodatok-1.pdf) V študijnom programe sa popri teoretickej výučbe formou prednášok a seminárnych cvičení počíta aj s praktickou formu laboratórnych cvičení. K tomuto účelu má UNIZA kompletne vybudovanú infraštruktúru. Učebne výpočtovej techniky (MA 105 – 30PC pre študentov, MA 112 – 15 PC pre študentov, MA 108 – 20 PC pre študentov) slúžia pre účely spracovávania zadaných projektov a na on-line testovanie vedomostí a sú vybavené modernými počítačmi s licencovaným softvérom. Fakulta má zriadené špecializované učebne na výučbu predmetov zameraných na požiarnu bezpečnosť (MA 115) a na oblasť civilnej ochrany a BOZP (MA 104). Fakulta má na výučbu vo svojich priestoroch k dispozícii ďalších 18 štandardne vybavených učební videoprojekčnou technikou. Na výučbu a projektovú činnosť využíva najmä laboratórium simulácie krízových javov, resp. požiarno – chemické laboratórium a laboratórium bezpečnostného manažmentu. Laboratórium modelovania a simulácie krízových javov pre zvýšenie efektívnosti rozhodovania je v správe Katedry krízového manažmentu a je sústredné v rámci Vedeckého parku UNIZA. Laboratórium je určené pre efektívnu a komplexnú prípravu odborníkov krízového riadenia na riešenie krízových javov prostredníctvom využívania softvérových simulačných technológií. Laboratórium umožňuje real-time simulovať rôzne druhy krízových javov v spoločenskom, technickom, technologickom, ale aj v prírodnom prostredí: Simulačné prostredie na GUI platforme VR Forces umožňuje: Cieľom modelovania a simulácie rôznych scenárov krízových javov je:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 217 - Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností UNIZA (Link: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2022/smernica-UNIZA-c-217-dodatok-1.pdf) a Smernica 218 - Smernica o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov (Link: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2022/smernica-UNIZA-c-218-dodatok-1.pdf). Informácie potrebné na efektívne riadenie študijných programov sa na UNIZA nachádzajú v Akademickom informačnom a vzdelávacom systéme UNIZA (AIVS). Referát pre rozvrhy v spolupráci s príslušnými študijnými oddeleniami fakúlt a s CeIKT zhromažďujú v informačných systémoch údaje o pasportizácii disponibilných priestorov a o inventarizácii techniky využívanej v študijných programoch. Osobitne sú v systéme vyznačené objekty, ktoré sú dostupné aj študentom a zamestnancom so zdravotným znevýhodnením. Relevantnými informačnými zdrojmi pre uchádzačov o štúdium a študentov sú informácie o fakultných študijných programoch, ako aj informácie o celouniverzitných študijných programoch. Podstatné informácie o štúdiu vrátane študijných programov, pokynov k prijímaciemu konaniu, ukončeniu štúdia a pod. sú súčasťou vnútorných predpisov UNIZA alebo jej súčasti. Prístup k týmto dokumentom je na webe UNIZA na stránke www.uniza.sk v časti Uchádzači. Podrobné informácie k študijným programom sú umiestnené na stránkach fakúlt s možnosťou využiť odkazy na hlavnej stránke: Bakalárske študijné programy: https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznostistudia/bakalarske-studium Inžinierske študijné programy: https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznosti-studia/magisterske-inzinierskestudiuhttps://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznosti-studia/magisterske-inzinierske-studiumm Doktorandské štúdium: https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznostistudia/doktorandske-studium Informácie o možnostiach vzdelávacích mobilít - Erasmus https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznosti-studia/erasmus. Informácie k aktuálne zabezpečovaným študijným programom v dennej forme v príslušnom akademickom roku sú vždy umiestnené na webovej stránke Študijné programy. Informácie k aktuálne zabezpečovaným študijným programom v externej forme v príslušnom akademickom roku sú vždy umiestnené v dokumente na webovej stránke Externé štúdium. Informácie o tvorivých a ďalších súvisiacich aktivitách UNIZA, jej fakúlt a iných súčastí sú uvedené na portáli Informačný systém vedy a výskumu (ISVV): https://vav.uniza.sk/vevysun.php Univerzitná knižnica Žilinskej univerzity v Žiline (UK UNIZA) ako centrálne pracovisko univerzity zabezpečuje komplexné knižnično-informačné činnosti v rámci profilácie UNIZA, jej jednotlivých odborov a študijných predmetov relevantne podľa aktuálnych potrieb a zmenených požiadaviek formou získania, odborného spracovania a sprístupňovania odborných monografií, učebníc, skrípt, noriem, vestníkov, legislatívnych dokumentov, periodickej literatúry, štatistických prehľadov a ročeniek, jazykových a odborných slovníkov, encyklopédií, elektronických nosičov informácií, elektronických informačných zdrojov, elektronických kníh. Knižnica sprístupňuje informácie o nadobudnutej študijnej a ostatnej odbornej literatúre cez elektronický on-line katalóg. Pre používateľov má UK UNIZA k dispozícii 4 študovne. Študovne sú kompletne vybavené počítačovou technikou s priamym prístupom na internet. Na čiastkových knižniciach katedier FBI UNIZA je sústredených spolu viac ako tritisíc titulov – vedeckých monografií, vedeckých a odborných publikácií ako aj zborníkov vedeckých prác zameraných predovšetkým na problematiku krízového manažmentu, požiarnej ochrany, bezpečnostného manažmentu, ochrany osôb a majetku, ochrany kritickej infraštruktúry a všeobecnovzdelávacích predmetov (matematika, ekonomika, manažment, statika, chémia, dopravná technika a technológie, psychológia, sociológia a pod). Tieto publikácie sa využívajú k vedecko-odbornému rastu pedagogických pracovníkov a k obohacovaniu obsahu vyučovania. Sú dostupné študentom denného i externého štúdia, ktorí ich využívajú na dopĺňanie svojich vedomostí z príslušných predmetov ako aj pri spracovávaní záverečných prác či súťažných prác študentskej vedeckej a odbornej činnosti. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študijný program v dennej aj externej forme štúdia sa realizuje prezenčnou metódou. V čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu, výnimočného stavu alebo závažných technických prekážok zabezpečí UNIZA na základe rozhodnutia rektora, aby štúdium prezenčnou metódou prebiehalo online formou alebo inou formou na diaľku, ktorá umožní plnohodnotne nahradiť prezenčnú metódu výučby. Pre formu dištančnej výučby je vzdelávanie na UNIZA podporované v prostredí MS TEAMS. Prístupy a manuály pre vyučujúcich a študentov sú dispozícii na web stránke Centra informačných a komunikačných technológii (CIKT) UNIZA https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/microsoft-teams-informacie/ Základným predpokladom pre prístup do informačných systémov UNIZA je osobný účet v univerzitnom systéme, ktorý získava každý študent, doktorand, zamestnanec UNIZA. UNIZA účet umožňuje jednotný prístup do viacerých systémov UNIZA a pozostáva z prihlasovacieho mena a hesla. Študentský účet je možno použiť na prihlasovanie sa do IS systémov: webmail, WiFi sieť, IS vzdelávanie, Microsoft 365 (MS TEAMS) a i. Prístupy a manuály pre vyučujúcich a študentov sú dispozícii na web stránke Centra informačných a komunikačných technológii (CIKT) UNIZA https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/zoznam-it-sluzieb/ Základným informačným systémom pre proces vzdelávania a výučby je IS vzdelávanie, ktorý je pre študentov dostupný z univerzitnej domény i z internetu. Univerzitná WiFi sieť podporuje EDUROAM. Na UNIZA je e-vzdelávanie postavené na báze LMS Moodle. Organizácia kurzov je založená na riadenom štúdiu s podporou informačných a komunikačných technológií v tesnom prepojení s akademickým informačným a vzdelávacím systémom (AIVS). AIVS je integrovaný s ďalšími informačnými systémami, ktoré sú súčasťou univerzitného intranetu, ako sú - univerzitná knižnica (evidencia záverečných prác, overovanie záverečných prác na pôvodnosť), ubytovanie (poradovník, ubytovanie, evidencia platieb...), emitovanie preukazu študenta a správa študentských preukazov, prístupový systém, správa používateľov (identity management), dochádzkový systém (dochádzka doktorandov). Aplikácia UniApps umožňuje pristupovať k údajom a službám AIVS z mobilných zariadení s OS Android, v súlade s univerzitnou koncepciou zavádzania mobilných technológií. Univerzita podporuje študentov v používaní ich vlastných mobilných zariadení. UniApps umožňuje prístup k informáciám nezávisle na mieste a čase s použitím mobilného zariadenia. K dispozícii sú funkcionality rozvrhu, profilu používateľa, termínov skúšok, prihlasovania na skúšky, výsledkov skúšok apod. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Partneri predkladateľa pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študenti počas doktorandského štúdia sa podieľajú na výskumných rezortných úlohách (napr. Ministerstvo vnútra SR, Národný inšpektorát práve, Úrad vlády SR, Správa štátnych hmotných rezerv SR), resp. výskumných úlohách podnikateľských, resp. neziskových subjektov (napr. MH Teplárenský holding, a.s., Výskumný a vývojový ústav ŽSR, MONDI SCP, a.s., Dopravní podnik hl. m. Prahy, Stredoslovenská distribučná a.s., Národná diaľničná spoločnosť, DEKRA-kvalifikácia a poradenstvo, s.r.o., GLOBSEC).
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Charakteristika možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia popisuje Smernica č.217 – najmä články 17, 18 a 19. (Link: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2022/smernica-UNIZA-c-217-dodatok-1.pdf). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Súčasní aj budúci študenti UNIZA majú možnosť absolvovať časť štúdia na približne 260 vysokoškolských inštitúciách v Európe, s ktorými univerzita uzavrela zmluvu o spolupráci do roku a taktiež absolvovať praktickú stáž v podnikoch a spoločnostiach v rámci krajín programu. Na úrovni univerzity definuje postupy, procesy a štruktúry Smernica 219 - Mobility študentov a zamestnancov UNIZA v zahraničí (Link: https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-219.pdf). Pre študentov (záujemcov o zahraničnú mobilitu) vydáva univerzita "Informačnú príručku pre študentov UNIZA" https://www.fbi.uniza.sk/uploads/files/1583408925-Binder1.pdf , ktorá definuje pravidlá Erasmus+ študentských mobilít platné pre aktuálny akademický rok. Sú v nej popísané jednotlivé procesy a štruktúry mobilít (študijných pobytov i stáží), stratégia výberu študentov a prideľovania grantov, postup vybavovania obsahu študijného pobytu a dokumentov k uzavretiu finančnej zmluvy, dokumenty požadované pred mobilitou, postup ukončenia študijného pobytu. Fakulta, reprezentovaná fakultnou Erasmus+ koordinátorkou, zverejňuje fakultné podmienky výberu, stratégiu schvaľovania nominácií a stratégiu prideľovania grantov na študijné pobyty a praktické stáže pred fakultným výberovým konaním na študentské mobility. Po fakultnom výbere študentov na Erasmus+ mobility je vypracovaný Zápis z výberu a zoznam vybratých študentov, náhradníkov a neúspešných žiadateľov. Detailné informácie o študijných pobytoch a praktických stážach v zahraničí zverejňuje fakulta na svojej web-stránke https://www.fbi.uniza.sk/stranka/erasmus-pre-studentov. Kontaktná osoba na fakulte: doc. Ing. Katarína Hollá, PhD. , prodekanka pre medzinárodné vzťahy a marketing, katarina.holla@uniza.sk , tel: +421 41 513 6610 Erasmus+ koordinátori pre študijné programy fakulty: doc. Ing. Linda Makovická Osvaldová, PhD., ŠP záchranné služby, linda.makovicka@uniza.sk, tel: +421 41 513 6767 Ing. Alexander Kelíšek, PhD., ŠP krízový manažment, alexander.kelisek@uniza.sk, tel: +421 41 513 6705 Ing. Zuzana Zvaková, PhD., ŠP bezpečnostný manažment, zuzana.zvakova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6660 |
9. | Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 206 - Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA. Na úrovni fakulty definuje procesy, prístupy a štruktúry Metodické usmernenie č.1/2021 - o zásadách a pravidlách prijímacieho konania na študijné programy Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline vydané v súlade s čl. 1 ods. 2 Smernice UNIZA č. 206 pre akademický rok 2022/23. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Postupy prijímania na štúdium | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 206 - Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA. Na úrovni fakulty definuje procesy, prístupy a štruktúry Metodické usmernenie č.1/2021 - o zásadách a pravidlách prijímacieho konania na študijné programy Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline vydané v súlade s čl. 1 ods. 2 Smernice UNIZA č. 206 pre akademický rok 2022/23. V metodickom usmernení sú definované termíny, spôsoby a formy podávania prihlášok, sú uvedené informácie o údajoch, ktoré uchádzač uvádza v prihláške a tiež zoznam povinných príloh k prihláške na štúdium. Metodické usmernenie ďalej popisuje formu prijímacej skúšky, jej termíny, spôsob hodnotenia a zásady prijímania na štúdium. Prihlášky na doktorandský stupeň štúdia sa podávajú na študijné programy. Uchádzači vyplnia tlačivo Prihláška na vysokoškolské štúdium – 3. stupeň alebo využijú elektronickú formu. Elektronickú prihlášku je možné vyplniť cez webovú stránku UNIZA https://vzdelavanie.uniza.sk/prijimacky/index.php alebo portál VŠ https://prihlaskavs.sk/sk/ . Aj v prípade elektronickej prihlášky je potrebné doložiť požadované prílohy. Prílohy k prihláške na doktorandské štúdium:
Uchádzať o štúdium sa môže absolvent inžinierskeho štúdia. Výber uchádzačov sa uskutoční na základe hodnotenia prijímacej skúšky. Prijímacia skúška je realizovaná formou ústnej skúšky pred komisiou príslušného študijného odboru. Súčasťou hodnotenia je posúdenie výsledkov doterajšieho štúdia a predpoklady na samostatnú vedeckú prácu uchádzača. Na základe prijímacieho konania sú prijatí na štúdium:
Prijíma sa na základe kapacitných možností jednotlivých študijných programov a hodnotenia záujemcov. Konečné rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania stanoví dekan na základe návrhu prijímacej komisie fakulty. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnotenie prijímacieho konania za posledných 6 rokov:
|
10. | Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nevyhnutnou súčasťou vnútorného systému riadenia kvality na FBI UNIZA sú stanovené a jasne definované postupy zberu, analýzy a využívania relevantných informácií na efektívne riadenie všetkých študijných programov poskytovaných na FBI UNIZA. Pravidlá, postupy a zodpovednosti týkajúce sa systematického zhromažďovania, spracovávania, analýzy a vyhodnocovania informácií pre riadenie vzdelávacej činnosti a pre riadenie tvorivých činností ustanovuje smernica č. 218, t.j. Smernica o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov (https://uniza.sk/images/pdf/kvalita/2022/smernica-UNIZA-c-218-dodatok-1.pdf). Spätná väzba je získavaná v rôznych stupňoch a štádiách životného cyklu študenta, počnúc uchádzačom, cez študenta bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského stupňa, až po absolventa druhého alebo tretieho stupňa štúdia. Získavanie spätnej väzby sa uskutočňuje pravidelným prieskumom, ktorý prebieha u uchádzačov a študentov každoročne, u absolventov sa prieskum vykonáva pravidelne každé tri roky. Prieskumy prebiehajú elektronickou formou vo vopred stanovenom časovom intervale a získané odpovede sa vyhodnocujú štatistickými metódami (priemer, trend, net promode score, atď.) numerickou i grafickou formou. Pravidelne uskutočňované prieskumy sú zamerané medzi uchádzačmi najmä na mapovanie oblastí týkajúcich sa atraktivity študijných programov a dostupnosti informácií o štúdiu na FBI UNIZA. Prieskumy uskutočňované medzi študentmi mapujú najmä oblasti týkajúce sa kvality pedagogického procesu, dostupnosti študijných zdrojov, poskytovania priestoru na prejavenie iniciatívy, podpory študentov a ich zapájania do pedagogického i mimopedagogického procesu, vedecko - výskumnej činnosti ako aj celkového študentského a univerzitného života. Prieskumy realizované medzi absolventmi druhého stupňa štúdia jednotlivých študijných programov na FBI UNIZA sa zameriavajú na získavanie informácií týkajúcich sa uplatniteľnosti absolventov na trhu práce, napr. vo vzťahu k študijnému odboru, ktorý na FBI UNIZA vyštudovali, na objem vedomostí, zručností a kompetencií získaných počas štúdia vo vzťahu k požiadavkám od zamestnávateľov. Na základe realizovaných prieskumov a vykonanej analýzy zistení sú na FBI UNIZA prijímané opatrenia, ktoré sa aplikujú do vzdelávacieho procesu i všetkých oblastí, ktorých sa dotýka a ktoré ho ovplyvňujú. Po aplikácii zistení nasleduje monitoring efektivity prijatých opatrení, ktorým sa sleduje zmena spokojnosti študentov nachádzajúcich sa v jednotlivých fázach životného cyklu študenta. Kľúčové zistenia a získané výsledky z prieskumov a spätnej väzby od uchádzačov, študentov i absolventov sú následne zverejňované na webovej stránke FBI UNIZA (https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi), kde sú k dispozícii všetkým členom akademickej obce i verejnosti. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prieskumy realizované medzi študentmi sú zamerané na mapovanie najmä oblastí týkajúcich sa kvality pedagogického procesu, dostupnosti študijných zdrojov, poskytovania priestoru na prejavenie iniciatívy, podpory študentov a ich zapájania do vzdelávania, vedecko - výskumnej činnosti ako aj celkového študentského a univerzitného života. Najaktuálnejšie kľúčové zistenia sú zhrnuté v nasledujúcich tabuľkách: V nasledujúcej tabuľke a grafoch je predložený rozklad odpovedí na stotožnenie sa s výrokmi o uplatňovaní deklarovaných hodnôt na FBI UNIZA študentmi.
V prvom stĺpci je plné znenie otázky pre študentov III. stupňa, v ďalšom stĺpci sú uvedené výsledky, ktoré predstavujú vnímanú mieru spokojnosti doktorandov za FBI UNIZA.
Na základe analýzy vyššie uvedených zistení boli na FBI UNIZA prijaté viaceré opatrenia, ktorých účelom je zlepšiť kvalitu pedagogického procesu (osobné pohovory s pedagógmi s cieľom zistiť skutočnosti, ktoré viedli respondentov k nespokojnosti, podpora zvyšovania pedagogického, odborného, jazykového vzdelávania pedagógov) lepšiu dostupnosť študijných zdrojov (podpora publikačnej činnosti a edičného plánu FBI UNIZA v jednotlivých rokoch), podpora a motivácia na zvýšenie zapájania študentov do pedagogickej i vedecko – výskumnej činnosti (organizovanie ŠVOČ, vecné i finančné ohodnotenie zapojených študentov, motivovanie študentov do zapájania sa v rámci projektovej činnosti – napr. inštitucionálne projekty), atď. V rámci prieskumu funkčnosti vnútorného systému kvality, ktorý sa uskutočnil na prelome rokov 2019 a 2020 sa študenti vyjadrovali aj k ďalším typom otázok. Vo väčšine svojich vyjadrení ocenili prácu a aktivity fakulty v oblasti vzdelávania, profesionalitu, odbornosť a ústretovosť pedagógov. Pozitívne vnímajú možnosti mobility, realizáciu exkurzií, študentských súťaží, do ktorých sa môžu zapojiť i zavedenie povinnej odbornej praxe v 1. aj 2. stupni štúdia. V komentároch sa objavili aj návrhy študentov na zlepšenie niektorých procesov, ktorými sa fakulta inšpirovala a následne začala s ich implementáciou. V pripomienkach študentov sa v menšej miere objavili aj podnety a odporúčania na zlepšenie vzdelávacieho procesu v niektorých predmetoch, či pripomienky k prístupu jednotlivcov z radov pedagógov či doktorandov: FBI UNIZA v snahe čo najviac vyhovieť požiadavkám praxe na absolventov fakulty v značnej miere prepája teóriu s praxou. Pravidelne organizuje prednášky odborníkov z praxe (napr. v akademickom roku 2018/2019 sa na fakulte uskutočnilo 21 odborných prednášok s voľným vstupom študentov a 12 odborníkov z praxe viedlo prednášky priamo v profilových predmetoch). Študenti v dennej forme štúdia sa v rámci odborných predmetov zúčastňujú exkurzií a teoretické poznatky získané počas štúdia majú možnosť testovať v centre simulácií krízových javov, laboratóriu bezpečnostného manažmentu, požiarno-chemickom laboratóriu, na strelnici. Na báze dobrovoľnosti sa študenti môžu zapájať aj do vedeckovýskumných aktivít fakulty, či univerzity. FBI UNIZA v snahou posilniť praktické zameranie štúdia aktualizovala študijnú dokumentáciu všetkých študijných programov. „Odbornú prax“ zaradila ako povinný predmet v rozsahu 40 hodín do bakalárskeho aj inžinierskeho stupňa štúdia. FBI UNIZA v rámci výučby i ďalších aktivít (Hasičský šport, miestny spolok SČK založený študentmi FBI, DHZ Žilina a UNIZA, cvičenia zložiek IZS, dni otvorených dverí s účasťou zložiek IZS a pod.) vytvára pre študentov vhodný priestor na overovanie si zručností a vedomostí v praxi rozšírením priestoru pre exkurzie a praktické cvičenia. Tento cieľ realizuje aj pomocou tzv. doškoľovacích kurzov, kde si študenti na viacerých predmetoch rozšírili svoje poznatky nielen o teoretické vedomosti, ale zdokonaľujú sa v rámci ich realizácie najmä v praktických zručnostiach. FBI UNIZA má v prvom ročníku zaradený predmet „Úvod do štúdia“, v rámci ktorého sú atraktívnou formou (ukážkami hasičskej techniky, kriminalistickej techniky, tréningy prvej pomoci, prostriedkami CO a pod) a v interakcii študentov s odborníkmi z praxe (HaZZ, PZ, SŠHR a pod.) prezentované všetky študijné programy fakulty. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prieskumy realizované medzi absolventmi druhého stupňa štúdia jednotlivých študijných programov na FBI UNIZA sa zameriavajú najmä na získavanie informácií týkajúcich sa uplatniteľnosti absolventov na trhu práce, napr. vo vzťahu k študijnému odboru, ktorý na FBI UNIZA vyštudovali, ale pozornosť je venovaná aj otázkam zameraným na zistenie kvality i kvantity vedomostí, zručností a kompetencií získaných počas štúdia vo vzťahu k požiadavkám od zamestnávateľov. Na základe realizovaných prieskumov medzi absolventmi a vykonanej analýzy zistení sú na FBI UNIZA prijímané opatrenia, ktoré sa aplikujú do vzdelávacieho procesu i všetkých oblastí s ním spojených. Kľúčové zistenia a získané výsledky z prieskumov a spätnej väzby od absolventov sú následne zverejňované na webovej stránke FBI UNIZA (https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi). Z posledného prieskumu realizovaného medzi absolventmi v roku 2020 boli získané poznatky, ktoré je možné vidieť v percentuálnom vyjadrení na grafoch uvádzaných nižšie.
Z realizovaného prieskumu tiež vyplynulo, že v niektorých prípadoch by absolventi FBI privítali doplnenie poznatkov aj v oblasti „hard skills“ (išlo o odborné vedomosti a praktické poznatky), ale zlepšenie by uvítali najmä v oblasti „soft skills“ (tu išlo hlavne o jazykové znalosti a komunikačné schoponosti). 43 % respondentov uviedlo, že v praxi potrebovali doplniť svoje jazykové zručnosti a takmer 24 % absolventov uviedlo, že potrebuje doplniť komunikačné zručnosti. 29 % respondentov sa vyjadrilo, že by potrebovali doplniť odborné vedomosti. V rámci analýzy zistení a v rámci procesu zvyšovania kvality vzdelávania FBI UNIZA prijala a neustále prijíma opatrenia na redukciu, resp. odstránenie nespokojnosti absolventov so spomínanými dosahovanými vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami. Prijaté opatrenia:
|