Názov fakulty: | Fakulta bezpečnostného inžinierstva |
Názov študijného programu: | záchranné služby |
Stupeň štúdia: | 3. |
Garant študijného programu: | prof. RNDr. Iveta Marková, PhD. |
1. | Základné údaje o študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Názov študijného programu | záchranné služby | Číslo podľa registra ŠP |
103653 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Stupeň vysokoškolského štúdia | 3 | ISCED_F kód stupňa vzdelávania |
864 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Miesto štúdia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Názov študijného odboru | bezpečnostné vedy | Číslo študijného odboru podľa registra ŠP |
9205V00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISCED_F kód odboru/odborov |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Typ študijného programu | akademicky orientovaný | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Udeľovaný akademický titul | PhD. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Forma štúdia | externá | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia | V tomto študijnom programe nespolupracujeme s inou vysokou školou | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Jazyk uskutočňovania študijného programu | slovenský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j | Štandardná dĺžka štúdia | 5 rok(y) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k | Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov) |
1.ročník: 3 2.ročník: 3 3.ročník: 3 4.ročník: 3 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet študentov |
|
2. | Profil absolventa a ciele vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Profil absolventa doktorandského stupňa študijného programu Záchranné služby (ďalej len „absolvent“) vychádza z dlhodobého zámeru univerzity a fakulty, a to v oblasti vzdelávania a výskumu zameranej na záchranné služby v bezpečnostných vedách. Absolvent vie na základe poznania najvyššej úrovne rozvoja v danej oblasti aplikovaťa vedecké metódy výskumu, vývoja a riešenia krízových situácií, ktoré vznikajú pri haváriách, požiaroch a mimoriadnych udalostiach v zložitých podmienkach. Ovláda metódy riešenia mimoriadnych udalostí v rôznych prostrediach. Rozširuje teoretický rámec poznatkov identifikácie problémov pri riešení mimoriadnych udalsoí za účelom hľadania efektívnejšieho spôsobu aplikácie techniky a manažovania záchranných prác. Absolvent je schopný prezentovať vlastné výsledky výskumu odbornej verejnosti na konferenciách a vedeckých podujatiach a formou publikovania článkov v odborných časopisoch. Výsledkami tvorivej experimentálnej práce prispieva nielen k rozvoju vedy a vedeckého poznania, ale ich náležitá vedecká hodnota umožňuje ich aplikáciu v rôznych oblastiach bezpečnosti. Navrhuje nové metódy a technológie záchranných prác a činností, na základe výsledkov vlastnej výskumnej činnosti. Ciele vzdelávania inžinierskeho študijného programu ZS sú definované pre oblasť vedomostí, zručností a kompetentností, ktoré identifikujú schopnosti študenta v čase ukončenia programu.
Vedomosti V1 Ovláda koncepčné alebo metodické činnosti na úrovni ústredného orgánu štátnej správy na úseku ochrany pred požiarom V2. Koordinuje častí zložitých systémov na úrovni ústredného orgánu štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi s celoštátnou pôsobnosťou. V3 Vie aplikovať poznatky do normotvornej činnosti vo vymedzenej oblasti na úseku ochrany pred požiarmi a v oblasti záchranných služieb V4 Využíva poznatky pre koncepčnú, systémovú činnosť pri tvorbe opatrení so zodpovednosťou za rozhodnutia s dôsledkami na územie kraja V5 Vie formulovať vedecký problém, vedecké otázky a vedeckú hypotézu. Ovláda exaktné metódy (stochastické a deterministické metódy) a metódy teoretického a empirického výskumu so zameraním na problematiku záchranných služieb V6 Využíva a vytvára matematicko-štatistické a ekonometrické metódy a techniky na vyhodnocovanie experimentálnych dát s cieľom aproximácie získaných výsledkov pre požiadavky praxe V7 Pozná špecifiká akademického jazyka od slovnej zásoby, gramatiky cez čítanie, počúvanie až po rozprávanie a písomný prejav. Pozná podstatu základných jazykových i mäkkých zručností. Zručnosti Z1 Formuluje, písomne spracováva a prezentuje vlastné výsledky výskumu odbornej verejnosti na konferenciách a vedeckých podujatiach a formou publikovania článkov v odborných časopisoch. Z2 Aplikuje metódy teoretického (indukcia, dedukcia, analýza, syntéza, komparácia, atď.) a empirického (napr. meranie, experiment, rozhovor, brainstorming, atď.) výskumu v bezpečnostných vedách, s cieľom zvyšovania teoretického poznania v bezpečnostných vedách. Z3 Využíva matematicko-štatistické metódy a metódy operačnej analýzy vo vedeckej práci; Z4 Aplikuje exaktné metódy (stochastické a deterministické metódy), s cieľom zvyšovania teoretického poznania v bezpečnostných vedách. Z5 Navrhuje koncepčné zmeny požiadaviek medzinárodného, národného právneho rámca a normatívneho a inštitucionálneho rámca vzťahujúceho sa na vybrané oblasti bezpečnosti súvisiace s oblasťou záchranných služieb Z7 Vykonáva zložité experimenty v oblasti hodnotenia požiarnotechnických vlastností materiálov a technických prostriedkov protipožiarnej ochrany a prostriedkov záchranárskej techniky, vrátane spracúvania súvisiacich hodnotení a posudkov. Z8 Testuje ttechnické bezpečnostné prvky systémo ochrany osôb, majetku a informácií za účelom výskumu, vývoja a výroby nových bezpečnostných prvkov a technológií. Z.9 Aplikuje softvérové nástroje na podporu výskumu a vývoja. Z.10 Vzdeláva na vysokých školách, na ktorých sa uskutočňujú študijné programy v študijnom odbore Bezpečnostné vedy. Kompetencie K1 Schopnosť samostatne riešiť a analyzovať problémy K2 Zodpovednosť za plnenie svojich úloh a povinností K3 Schopnosť prezentovať svoje stanoviská K4 Analytické myslenie K5 Schopnosť podporovať procesy vzdelávania a odovzdávania znalostí K6 Strategické a koncepčné myslenie K7 Schopnosť pracovať v interkultúrnom / medzinárodnom prostredí K8 Zručnosť komunikovať s ľuďmi, vyjednávať Matica cieľov a výstupov vzdelávania
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Absolvent záchranných služieb nadobudne PhD. štúdiom: - kvalifikáciu, patriacu úrovni aplikácie vedeckých metód výskumu a vývoja na úseku záchranárskych činností a na úseku ochrany pred požiarmi. Na základe vedeckých metód dokáže tvoriť programy dlhodobého rozvoja integrovaného záchranného systému. Využíva analytické metódy optimalizácie procesov a projektovanie komplexných opatrení na skvalitňovanie činnosti integrovaného záchranného systému. Navrhuje nové metódy a technológie vykonávania záchranných prác. - spôsobilosť vykonávať podľa dosiahnutého phd stupňa profesiu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Názov Firmy: Couple Invest s.r.o. – o.z. ZAHAS Názov Firmy: SAFIRS, s.r.o. Stanovisko zo dňa: 15.1.2022 Názov Firmy: Totuus, s. r. o. Stanovisko zo dňa: 15.1.2022 Názov Firmy: Selvit spol. s.r.o Stanovisko zo dňa: 15.1.2022 |
3. | Uplatniteľnosť | |||||||||
a | Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu | |||||||||
Asolventi doktorského študijného programu nájdu uplatnenie v oblastiach:
Uplatňujú sa v profesiách : hasič záchranár, v samostatný odborný inšpektor špecialista v Hasičskom a záchrannom zbore (ďalej HaZZ) alebo podobná funkcia v rámci integrovaného záchranného systému. Prieskum uplatniteľnosti absolventov Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline je zverejnený v časti „prieskumy“ na: https://fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi realizovaný na vzorke 210 absolventov, z toho 90 bolo zo študijného programu ZS. Úspešnosť v uplatnení prezentujú samotní absolventi: Uvedená skutočnosť je v zhode s prezentovanými štatistickými údajmi podľa UPSVaR. Podľa oficiálnych štatistík sú absolventi študijných programov Fakulty bezpečnostného inžinierstva zaradení do študijného odboru 92- Bezpečnostné služby (https://www.upsvr.gov.sk/statistiky/nezamestnanost-absolventi-statistiky.html?page_id=1252) Úspešní. Ku septembru príslušného roku, uvedené štatistiky prezentujú 80 až 85% zamestnanosť absolventov. Pri hodnotení uplatniteľnosti absolventov fakulta využíva štandardizovaný postup podľa „Metodiky rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným VŠ“ z dielne MŠVVaŠ SR. Výpočet koeficientu nezamestnanosti absolventov vychádza z počtu absolventov 2. stupňa štúdia za predchádzajúce tri roky a počtu evidovaných nezamestnaných absolventov fakulty z kvartálnej štatistiky ÚPSVAR (máj). Fakulta tento údaj vyhodnocuje pravidelne od roku 2015 v rámci vnútorného systému kvality. V roku 2021 má koeficient nezamestnanosti absolventov fakulty hodnotu 1,89%.
Použité vstupné údaje: Počet evidovaných nezamestnaných: 6 Počet absolventov: 317 (97 v r. 2020, 106 v r. 2019, 114 v r. 2018) Tieto údaje fakulta zverejňuje každoročne v Správe z hodnotenia vnútorného systému kvality a tiež v dokumente „Vyhodnotenie vzdelávacej činnosti“ v príslušnom akademickom roku. Dokumenty možno nájsť na webe fakulty pod odkazom: https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi Podľa predbežnej správy vypracovanej CVTI SR, v období december 2019 až február 2020 (https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/skolstvo/vysoke-skoly/uplatnenie-absolventov-vysokych-skol-na-trhu-prace.html?page_id=28928 ) uplatniteľnosť absolventov v odbore 92-bezpečnostné služby, na trhu práce, je úspešná. Uvedenú skutočnosť prezentujeme vybranými príkladmi (https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/absolvent/2020/ABSOLVENT_VS_priebezna_sprava_final_web.pdf):
Nezamestnanosť absolventov slovenských vysokých škôl v roku 2020 s názvom „Analytický výstup zo štatistických údajov MŠVVaŠ SR a MPSVaR“ je prezentovaná na stránke Ministerstva školstva SR (https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/nezamestnanost/Nezamestnanost_abs_SK_VS_2020_final.pdf) . Zaviedol sa pojem AMN absolútnej miery nezamestnaných absolventov verejných VŠ podľa stupňa a skupín študijných odboroch. V priebehu rokov 2011-2020 počet našich absolventov má klesajúci charakter. V závere správy (str. 37) sa uvádzajú výpočty CVTI SR, vývoja AMN absolútnej miery nezamestnanosti podľa skupín odborov v I. stupni. Študijný odbor bezpečnostné vedy (spolu s vojenským) klesol zo 4,9% v roku 2011 na 1,22% v roku 2020. |
||||||||||
b | Úspešní absolventi študijného programu | |||||||||
Meno a priezvisko: Ing. Milan Lanďák, PhD. Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby Názov spoločností (pracovná pozícia): Volkswagen Slovakia a.s.; technik PO
Meno a priezvisko: Ing. Michal Gáll, PhD. Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby Názov spoločností (pracovná pozícia): Petrolservis, s.ro; veliteľ hasičskej jednotky (Volkswagen Slovakia a.s.)
Meno a priezvisko: Ing. Branislav Palúch, PhD. Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby - hasič záchranár Názov spoločností (pracovná pozícia): SŠPO MV SR v Žiline – pedagóg teoretického vzdelávania
Meno a priezvisko: Ing. Miroslav Koptak, PhD. Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby Názov spoločností (pracovná pozícia): projektant, špecialista PO
Meno a priezvisko: Ing. Dávid Golis, PhD. Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby Názov spoločností (pracovná pozícia): Technik BOZP, SCHAEFFLER Kysuce spol. s r.o.
Meno a priezvisko: Ing. Bc. Danka Boguská, PhD.,MSc Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby
Názov spoločností (pracovná pozícia): vedúca Katedry urgentnej zdravotnej starostlivosti , FZO Prešovskej univerzity v Prešove
Meno a priezvisko: Ing. Eva Kišková, PhD., rod. Červeňanová Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby - hasič záchranár Názov spoločností (pracovná pozícia): toho času materská dovolenka
Meno a priezvisko: Ing. Milan Dermek, PhD. Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby - hasič záchranár Názov spoločností (pracovná pozícia): SŠPO MV SR v Žiline – Pedagóg teoretického vzdelávania
Meno a priezvisko: Ing. Matej Kadlic, PhD. Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby - hasič záchranár Názov spoločností (pracovná pozícia): KR HaZZ SR v Trenčíne
Meno a priezvisko: Ing. Patrícia Kadlicová, PhD., rod. Polčová Odborný profil (podľa uváženia): absolvent študijného programu záchranné služby - hasič záchranár Názov spoločností (pracovná pozícia): toho času materská dovolenka |
||||||||||
c | Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi | |||||||||
Predpokladom na dosiahnutie vyšších dôkazov je ochota zástupcov štátnej správy, samosprávy, súkromného sektoru a tretieho sektoru úzko spolupracovať s Katedrou požiarneho inžinierstva a vstupovať do vzdelávacie hrocesu rôznymi formami, od odborných prednášok, exkutzíí až praktických stáži, ktoré paralelne dopĺňajú študijný program. Študenti bakalárskeho študijného programu sa pravidelne zúčastňujú exkurzií v organizáciach, s ktorými fakulta bezpečnostného inžinierstva a Katedra požiarnej ochrany úzko spolupracuje a v ktorých, vybraní študenti riešia záverečné práce. Patria medzi ne organizácie štátnej správy aj podnikateľské subjekty, ktorých činnosť je zameraná na záchranné služby, pomoc v núdzi a úsek ochrany pred požiarmi. Zástupcovia zamestnávateľom sa podieľajú na záverečných štátnych skúškach, v pozícii člena skúšobnej komisie, kde v záverečnej správe o štátnej skúške prezentujú názor na kvalitu realizovaných štátnych skúšok. Za obdobie posledných 5 rokov zo záverečných správ komisie pre štátnu skúšku vyplýva, že pripravenosť študentov hodnotená externými členmi komisie sa pohybovala v rozmedzí 40 – 90 %. Zástupcovia zamestnávateľa sa podieľajú na hodnotení záverečných prác ako oponenti. Vďaka spolupráce s praxou sa časť záverečných prác rieši na základe ich požiadaviek, priamo na vybraných pracoviskách. |
4. | Štruktúra a obsah študijného programu | |
a | Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe | |
Fakulta pri tvorbe študijných plánov v študijnom programe uplatňuje procesy, postupy a štruktúry definované na úrovni univerzity Smernicou 203 - Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA (LINK: smernicaUNIZA-c-203.pdf), Smernicou 204 - Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na UNIZA (LINK: smernica-UNIZA-c-204-uplne-znenie.pdf), , Smernicou 216 - Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-216.pdf) a Smernicou 110 – Študijný poriadok pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: https://www.uniza.sk/images /pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf) a Organizačným a rokovacím poriadkom odborovej komisie študijného odboru bezpečnostné vedy (Link: https://www.fbi.uniza.sk/uploads/files /1603717250-Organizacny-poriadok-OK-Bezpecnostne-vedy-2020-.pdf). Študijný plán zostavuje v rámci určených pravidiel a v súlade so študijným poriadkom (Smernica 110) školiteľ v spolupráci so študentom. Študijný plán doktorandského štúdia sa vypracúva ako individuálny študijný plán. Obsah a štruktúra individuálnych študijných plánov reflektujú aktivity, poznatky a zručnosti formulované v akreditačnom spise študijného programu. Na zabezpečenie ich napĺňania sú v študijnom pláne definované požiadavky a kritériá, ktorých plnenie podlieha pravidelnej kontrole. Študijný plán pozostáva zo študijnej časti, ktorá sa končí dizertačnou skúškou, vedeckej časti a obhajoby dizertačnej práce. Študijná časť študijného plánu pozostáva najmä z účasti na prednáškach, seminároch a individuálneho štúdia odbornej literatúry v jednotlivých rokoch štúdia podľa zamerania dizertačnej práce. V individuálnom študijnom pláne sa uvádza:
Individuálny študijný plán doktoranda obsahuje aj termíny, v ktorých má doktorand absolvovať jednotlivé predmety a dizertačnú skúšku. Vedecká časť študijného plánu pozostáva z individuálnej alebo tímovej vedeckej práce doktoranda, ktorá sa viaže na tému dizertačnej práce. Vedeckú časť študijného plánu doktoranda odborne garantuje školiteľ. Neoddeliteľnou súčasťou aktivít doktoranda, predpísaných v študijnom pláne, je aktívna účasť doktoranda na medzinárodných konferenciách, najmä indexovaných v medzinárodných databázach (WOS, SCOPUS) a publikovanie vo vedeckých časopisoch. V študijnom pláne doktoranda je zaradená aj povinnosť publikovať svoje výsledky získané počas štúdia, ktoré súvisia s témou dizertačnej práce aspoň v jednom impaktovanom časopise, ktorý má priradený kvartil aspoň Q3 vo Web of Science alebo aspoň Q2 v databáze SCOPUS. Neoddeliteľnou súčasťou aktivít doktoranda v externej forme štúdia je aktívna účasť doktoranda na zahraničnom pobyte v trvaní minimálne dvoch mesiacov, resp. jedného semestra. Individuálny študijný plán školiteľ predkladá na schválenie predsedovi pracovnej skupiny odborovej komisie, ktorý ho následne predkladá na schválenie členom pracovnej skupiny odborovej komisie. Individuálny študijný plán musí byť zostavený tak, aby jeho absolvovaním doktorand splnil podmienky na riadne skončenie štúdia v rámci štandardnej dĺžky štúdia daného študijného programu. |
||
b | Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu | |
Odporúčaný študijný plán predstavuje harmonogram štandardnej dĺžky štúdia. Je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky na riadne skončenie štúdia v štandardnej dĺžke. Odporúčané pracovné zaťaženie študenta sa pohybuje v rozmedzí od 1500 do 1800 hodín za akademický rok, čo znamená, že jeden kredit zodpovedá 25 až 30 hodinám práce. Odporúčaný študijný plán musí študentovi umožňovať zostaviť si svoj študijný plán spôsobom, aby v priebehu štúdia absolvoval všetky povinné predmety a predpísaný podiel povinne voliteľných predmetov tak, aby počas štúdia získal minimálne 180 kreditov pri doktorandskom štúdiu. Konkrétne pravidlá tvorby odporúčaných študijných plánov upravuje Smernica 203 "Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA". Schéma phd študijného programu záchranné služby:
|
||
c | Študijný plán programu – príloha 1 | |
d | Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia | |
180 | ||
Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia. | ||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 110 – Študijný poriadok pre tretí .stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernicepredpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf ). Podmienky v priebehu štúdia: Podmienky v priebehu štúdia sú viazané na získavanie kreditov za absolvovanie špecializovaných doktorandských prednášok a seminárov podľa študijného plánu, úspešné absolvovanie dizertačnej skúšky, pedagogickú činnosť v dennej forme štúdia v rozsahu najviac 4 h týždenne, v externej forme štúdia povinnosť predniesť výberové prednášky a plnenie inej odbornej činnosti, samostatnú činnosť v oblasti vedeckovýskumnej a pedagogickej -publikovanie s dôrazom na výstupy v impaktovaných časopisoch, zaradených v medzinárodných indexovaných databázach (WoS, Scopus), aktívne spoluriešiteľstvo vedeckých úloh, vedenie prác ŠVOČ, záverečných prác bakalárskeho štúdia, prijatie dizertačnej práce k obhajobe. Kreditový systém fakulty určuje počty kreditov, ktoré je doktorand povinný získať pre:
Doktorand v dennej forme doktorandského štúdia sa prihlasuje na dizertačnú skúšku spravidla do 12 mesiacov, najneskôr však do 18 mesiacov odo dňa zápisu na doktorandské štúdium, doktorand v externej forme najneskôr do 36 mesiacov odo dňa zápisu na doktorandské štúdium. Doktorand je povinný podať spolu s prihláškou na dizertačnú skúšku aj písomnú prácu, vypracovanú k dizertačnej skúške. Písomnú prácu k dizertačnej skúške tvorí projekt dizertačnej práce, obsahujúci prehľad súčasného stavu poznatkov o danej téme, náčrt teoretických základov jej budúceho riešenia a analýzu metodického prístupu riešenia danej problematiky. Dizertačná skúška pozostáva z časti, ktorú tvorí rozprava o písomnej práci k dizertačnej skúške a z časti, v ktorej má doktorand preukázať teoretické vedomosti v určených predmetoch dizertačnej skúšky. Skúšky z jednotlivých predmetov môže doktorand absolvovať aj v priebehu študijnej časti doktorandského štúdia pred rozpravou o písomnej práci k dizertačnej skúške. Absolvovanie jednotlivých predmetov sa hodnotí známkou, pričom hodnotenie sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice tvorenej šiestimi klasifikačnými stupňami. Podmienky pre riadne ukončenie štúdia: definuje Smernica 110. Štúdium je ukončené vykonaním obhajoby dizertačnej práce. Na riadne ukončenie štúdia v doktorandskom študijnom programe je potrebných 180 kreditov. Povinnosťou doktoranda pred podaním žiadosti o povolenie obhajoby dizertačnej práce je vykonanie internej obhajoby na svojom pracovisku. V štandardnej dĺžke štúdia doktorand musí vykonať obhajobu najneskôr v poslednom mesiaci posledného akademického roku jeho štandardnej dĺžky štúdia. Obhajoba dizertačnej práce sa koná formou vedeckej rozpravy pred hodnotiacou komisiou. Na úspešné vykonanie obhajoby dizertačnej práce musí doktorand získať nadpolovičnú väčšinu kladných hlasov prítomných členov komisie pre obhajobu dizertačnej práce a oponentov. Pravidlá pre opakovanie štúdia/ časti štúdia sú uvedené v študijnom poriadku (Smernica 110). Študent, ktorý na obhajobe dizertačnej skúšky neprospel, môže skúšku opakovať len raz, a to najskôr po uplynutí troch mesiacov odo dňa neúspešne vykonanej dizertačnej skúšky v termíne určenom predsedom skúšobnej komisie. Opakovaný neúspech na dizertačnej skúške je dôvodom na vylúčenie z doktorandského štúdia. Opakovať obhajobu dizertačnej práce možno iba raz, a to najneskôr do dvoch rokov od uplynutia štandardnej dĺžky štúdia. Pravidlá na predĺženie sú uvedené v študijnom poriadku. Doktorand môže v štandardnej aj v nadštandardnej dĺžke štúdia požiadať o prerušenie doktorandského štúdia (aj opakovane) z dôvodu materskej dovolenky, zdravotných dôvodov, z dôvodu svojho študijného pobytu v zahraničí, ktorý nie je súčasťou jeho individuálneho študijného plánu alebo iných vážnych dôvodov. Prerušenie štúdia povoľuje dekan. Úhrnný čas prerušenia doktorandského štúdia spravidla nepresahuje 18 mesiacov. V osobitných, odôvodnených prípadoch, napr. pri ďalšej materskej dovolenke, byť doktorandské štúdium predĺžené aj na dlhší čas, najviac však na 36 mesiacov. |
||
e | Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre | |
počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 3 r.: 10.0, 4 r.: 35.0, | |
počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1r45,3r.:45,4.:30, 2r.:0, 3.r:0, 4r.: 0 | |
počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia | 1r.:0,2r.:0, 3r.:0, 4r.: 0 | |
počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program | - | |
počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia | 30 | |
počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia | 10 | |
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch | - | |
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch | - | |
f | Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu | |
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 110 – Študijný poriadok pre tretí .stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf ) a Smernica 216 - Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-216.pdf ). Celkové výstupy vzdelávania na úrovni študijného programu sú postupne napĺňané a overované cez výstupy vzdelávania jednotlivých predmetov, ktoré sú jasne merateľné. Na hodnotenie celkových študijných výsledkov študenta vo vymedzenom období sa používa vážený študijný priemer. Formy overovania získaných vedomostí, zručností a kompetentností v predmete sú určené študijným plánom a informačným listom predmetu (podmienky na absolvovanie predmetu). Overovanie vykonávajú vyučujúci aj v priebehu študijnej časti doktorandského štúdia pred rozpravou o písomnej práci k dizertačnej skúške. Absolvovanie jednotlivých predmetov sa hodnotí známkou, pričom hodnotenie sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice tvorenej šiestimi klasifikačnými stupňami. Známka vyjadruje výsledok hodnotenia v súlade s cieľom a obsahom predmetu, ako aj výsledkami vzdelávania uvedenými v informačnom liste predmetu, ako aj schopnosť študenta aplikovať získané vedomosti. V rámci hodnotenia 3. stupňa štúdia sú prideľované doktorandovi za jednotlivé aktivity kredity, pričom počas štúdia je potrebné na úspešné ukončenie doktorandského štúdia získať 180 kreditov. Tie získava za predmety dizertačnej skúšky, cudzí jazyk, dizertačnú skúšku a obhajobu dizertačnej práce. Z hľadiska vedeckovýskumnej činnosti doktorand získava body za dizertačné projekty, publikačné výstupy, patenty, úžitkové vzory, citácie a aktívne vystúpenia na konferenciách a seminároch. Prehľad bodov za vedeckovýskumnú činnosť je uvedený v Prílohe č. 2 Smernice 216. Hodnotenie vykonáva raz ročne na konci akademického roka školiteľ a schvaľuje garant príslušného študijného programu a následne dekan. Pravidlá prístupu študenta k prostriedkom nápravy: Dizertačná skúška pozostáva z časti, ktorú tvorí rozprava o písomnej práci k dizertačnej skúške a z časti, v ktorej má doktorand preukázať teoretické vedomosti v určených predmetoch dizertačnej skúšky. Skúšky z jednotlivých predmetov môže doktorand absolvovať aj v priebehu študijnej časti doktorandského štúdia pred rozpravou o písomnej práci k dizertačnej skúške. Skúška sa koná pred komisiou za účasti vyučujúceho predmetu, a ďalších dvoch členov bez prítomnosti oponenta. Absolvovanie jednotlivých predmetov sa hodnotí známkou, pričom hodnotenie sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice tvorenej šiestimi klasifikačnými stupňami. Na platné rozhodnutie o výsledku dizertačnej skúšky sa vyžaduje prítomnosť nadpolovičnej väčšiny členov skúšobnej komisie, pričom musia byť prítomní skúšajúci predmetov, ktoré neboli vykonané v priebehu štúdia. O výsledku skúšky rozhoduje skúšobná komisia na neverejnom zasadnutí. Na úspešné vykonanie dizertačnej skúšky musí doktorand získať nadpolovičnú väčšinu kladných hlasov prítomných členov skúšobnej komisie. Celkový výsledok dizertačnej skúšky hodnotí skúšobná komisia komplexne vyjadrením „prospel“ alebo „neprospel“. Ak sa doktorand nemôže z vážnych dôvodov zúčastniť v určenom termíne na dizertačnej skúške a vopred sa písomne ospravedlní predsedovi skúšobnej komisie, môže mu predseda komisie určiť náhradný termín. Odstúpenie od skúšky alebo neospravedlnená neprítomnosť doktoranda na skúške sa hodnotí vyjadrením „neprospel“. Doktorand, ktorý na skúške neprospel, môže skúšku opakovať len raz, a to najskôr po uplynutí troch mesiacov odo dňa neúspešne vykonanej dizertačnej skúšky v termíne určenom predsedom skúšobnej komisie. Opakovaný neúspech na dizertačnej skúške je dôvodom na vylúčenie z doktorandského štúdia. Ak sa doktorand nemôže z vážnych dôvodov zúčastniť na obhajobe v určenom termíne, vopred sa písomne ospravedlní dekanovi a tiež predsedovi komisie pre obhajobu. Dekan po dohode s predsedom komisie pre obhajobu určí náhradný termín obhajoby. Komisia hodnotí obhajobu dizertačnej práce známkou, pričom klasifikácia sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice, ktorú tvorí šesť klasifikačných stupňov A - FX. V prípade, že komisia rozhodne neudeliť akademický titul, je hodnotenie obhajoby FX. Doktorandovi, ktorému na základe výsledku obhajoby dizertačnej práce alebo pre jeho neospravedlnenú neúčasť na obhajobe komisia pre obhajobu navrhla neudeliť akademický titul, dekan písomne určí náhradný termín obhajoby dizertačnej práce v tom istom študijnom programe. Opakovať obhajobu dizertačnej práce možno iba raz, a to najneskôr do dvoch rokov od uplynutia štandardnej dĺžky štúdia. |
||
g | Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia | |
Na úrovni univerzity definuje podmienky uznávania štúdia, alebo časti Smernica 110 – Študijný poriadok pre 3. stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. V prípade zahraničných mobilít a stáží definuje procesy, postupy a štruktúry podmienok uznávania štúdia Smernica 219 - Mobility študentov a zamestnancov UNIZA v zahraničí. Študent v externej forme štúdia má povinnosť podľa schváleného individuálneho študijného plánu absolvovať časť štúdia na partnerskom pracovisku školiaceho pracoviska doktoranda v zahraničí (v trvaní minimálne jedného mesiaca, resp. jedného semestra). Absolvovanie časti štúdia na inej vysokej škole je podmienené prihláškou na výmenné štúdium a potvrdením o akceptácii partnerskou inštitúciou (zahraničná mobilita alebo stáž), dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o štúdiu (v prípade spolupráce UNIZA s inou partnerskou inštitúciou, ktorá má akreditovaný študijný program v danom študijnom odbore na partnerskej inštitúcii alebo obdobnom študijnom odbore na zahraničnej partnerskej inštitúcii, a ktorá má certifikovaný/akreditovaný vnútorný systém kvality vysokoškolského vzdelávania alebo v súlade s ESG 2015), dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o spoločnom študijnom programe, ktorý je zároveň spoločne akreditovaný ako spoločný študijný program v súlade s vnútorným systémom zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na UNIZA, výpisom výsledkov štúdia. Kredity získané na tomto pracovisku sa započítavajú v plnom rozsahu na základe potvrdenia partnerského školiaceho pracoviska o absolvovaní študijného pobytu. Za absolvovanie predmetu môže študent v priebehu štúdia získať kredity iba raz. Ak dôjde k zmene študijného programu v študijnom odbore, doktorandovi možno uznať dovtedy získané kredity, ak je to v súlade s jeho novým študijným plánom. O transfere alebo o priznaní kreditov rozhoduje dekan/v prípade celouniverzitných študijných programov rektor. Získané kredity školiteľ zapíše do výkazu o štúdiu a do elektronického informačného systému UNIZA najneskôr do konca príslušného akademického roka a uvedie ich tiež v ročnom hodnotení doktoranda. |
||
h | Témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam) | |
Zoznam záverečných prác v štúdijnom programe Bezpečnostný manažment je uvedený na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/index.php |
||
i | Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe | |
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 103 – o záverečných prácach (Link: https://fbi.uniza.sk/uploads/Dokumenty/legislativa/leg3-zu_smer_metusm/sm-zu-103-2012_o_zaverecnych_pracach_s_dod-1.pdf ), Smernica 110 – Študijný poriadok pre tretí .stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf ). Každá záverečná práca musí byť originálna, vytvorená autorom pri dodržaní pravidiel práce s informačnými zdrojmi. Práce nesmú porušiť autorské práva iných autorov. Autor práce je povinný uvádzať podľa príslušnej normy použité informačné zdroje. Dizertačná práca sa predkladá na obhajobu v slovenskom jazyku. S písomným súhlasom dekana môže byť predložená aj v inom jazyku. Doktorand môže predložiť ako dizertačnú prácu aj vlastné publikované dielo alebo súbor vlastných publikovaných prác, ktoré svojím obsahom rozpracúvajú problematiku témy dizertačnej práce a zodpovedajú tézam (projektu) dizertačnej práce. Dizertačná práca obsahuje úvod, charakteristiku cieľov, analýzu aktuálneho stavu danej problematiky doma a v zahraničí, teoretické východiská, podrobný opis použitých postupov (metód práce, materiálu), dosiahnuté výsledky, ich hodnotenie, diskusie a závery s uvedením, aké nové poznatky pre ďalší rozvoj vedy, techniky a praxe práca prináša, zoznam použitej literatúry a prílohy. V Univerzitnej knižnici UNIZA sa archivuje elektronická alebo tlačená kópia dizertačnej práce, vrátane autoreferátu a licenčnej zmluvy, v ktorej je ustanovený povolený stupeň zverejnenia. Oponentov dizertačnej práce vymenúva dekan. Z fakulty na ktorej doktorand študuje môže byť jeden oponent. Prácu posudzujú najmenej dvaja oponenti (s titulom profesor alebo docent sa vykonávať funkciu profesora). Ďalší oponenti musia mať vedeckopedagogický titul docent alebo vykonávať funkciu docenta, môžu byť významnými odborníkmi vo funkcii hosťujúci profesor, zamestnanci s akademickým titulom PhD. Oponentom nemôže byť rodinný príslušník doktoranda, jeho priamy nadriadený alebo podriadený v pracovnom pomere alebo podobnom pracovnom vzťahu, ani školiteľ. Posudok oponenta obsahuje objektívny a kritický rozbor predností a nedostatkov predloženej dizertačnej práce, je stručný a neopakuje obsah. oponent sa v posudku vyjadruje najmä k aktuálnosti zvolenej témy, k splneniu stanovených cieľov práce, k zvoleným metódam spracovania, k dosiahnutým výsledkom s uvedením, aké nové poznatky dizertačná práca prináša, k prínosu pre ďalší rozvoj vedy, techniky alebo umenia a pre prax. V závere sa jednoznačne vyjadrí, či na základe predloženej dizertačnej práce navrhuje alebo nenavrhuje udelenie akademického titulu. Obhajoba dizertačnej prác je verejná, vo výnimočných prípadoch ju môže dekan vyhlásiť za neverejnú; a to vtedy, ak by jej verejná obhajoba ohrozila tajomstvo chránené osobitným zákonom. Obhajoba dizertačnej práce sa koná formou vedeckej rozpravy. Doktorand prednesie obsah svojej dizertačnej práce, výsledky a prínosy. Oponenti prednesú svoje posudky, ku ktorým doktorand zaujme stanovisko. V diskusii sa overuje správnosť, odôvodnenosť a vedecká pôvodnosť poznatkov obsiahnutých v dizertačnej práci. Obhajoba sa môže konať len za prítomnosti najmenej dvoch tretín z počtu členov komisie pre obhajobu oprávnených hlasovať vrátane najmenej dvoch oponentov, pričom aspoň jeden člen komisie musí byť z pracoviska mimo UNIZA. Po skončení obhajoby sa koná neverejné zasadnutie komisie, na sa zhodnotí priebeh a výsledok obhajoby a možnosť využitia výsledkov dizertačnej práce v praxi. Členovia komisie tajne hlasujú o udelení akademického titulu. Následne komisia ohodnotí obhajobu dizertačnej práce známkou, pričom klasifikácia sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice, ktorú tvorí šesť klasifikačných stupňov A- FX. |
||
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov | ||
UNIZA podporuje mobility svojich študentov a zamestnancov do celého sveta, vo všetkých dostupných grantových programoch a v rámci všetkých programov a odborov, ktoré sú rozvíjané a poskytované na jej fakultách a ústavoch, a tiež v obdobných študijných programoch. Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí.(Link: smernica-UNIZA-c-219.pdf). Pre zamestnancov UNIZA je absolvovanie mobility podmienené: a) prihláškou na mobilitu a potvrdením o akceptácii partnerskou inštitúciou, b) dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o mobilitách, resp. v prípade spolupráce UNIZA s inou partnerskou inštitúciou, ktorá pôsobí v oblastiach pôsobenia UNIZA, c) plánom mobility s obsahovým, časovým a finančným vymedzením mobility. O vyslaní zamestnanca na mobilitu rozhoduje na základe žiadosti zamestnanca na fakulte dekan. Pre študentov je absolvovanie časti štúdia na inej vysokej škole v zahraničí podmienené: a) prihláškou na výmenné štúdium a potvrdením o akceptácii partnerskou inštitúciou, b) dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o štúdiu, c) dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o spoločnom študijnom programe, ktorý je zároveň spoločne akreditovaný ako spoločný študijný program v súlade s vnútorným systémom kvality vysokoškolského vzdelávania na UNIZA. Zostavený študijný plán prerokuje študent s garantom študijného programu. Študijný plán je zostavený prioritne z ponuky študijných predmetov na zahraničnej vysokej škole a obsahuje ekvivalenty povinných a povinne voliteľných predmetov študijného programu, ktoré má študent predpísané vo svojom študijnom programe na príslušný akademický rok na UNIZA. Študijný plán s konečnou platnosťou schváli prodekan s kompetenciou pre medzinárodnú spoluprácu. Smernica 219 definuje základné podmienky mobilít študentov v zahraničí, požiadavky a pravidlá pri zostavovaní študijných plánov, povinnosti študenta pred vycestovaním do zahraničia i po jeho návrate, definuje postupy uznávania študijných výsledkov predmetov absolvovaných na zahraničnej univerzite. |
||
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov | ||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 207 – Etický kódex Žilinskej univerzity v Žiline (Link: https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/2021/12072021_S-207-2021-Eticky-kodex-UNIZA.pdf) a Smernica 201 – Disciplinárny poriadok pre študentov Žilinskej univerzity v Žiline (Link: 02092021_S-201-2021-Disciplinarny-poriadok-pre-studentov-UNIZA.pdf) a Smernica 226 o autorskej etike a eliminácii plagiátorstva v podmienkach UNIZA. UNIZA je modernou vzdelávacou a výskumnou inštitúciou, ktorá kladie dôraz na dodržiavanie zásady rovnakého zaobchádzania, ktorý spočíva v zákaze diskriminácie z dôvodu pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia alebo z dôvodu oznámenia kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti. Etický kódex (Smernica 207) určuje súhrn pravidiel správania sa zamestnancov a študentov univerzity a tým predchádza vzniku sporných situácií. Definuje všeobecné etické zásady pre študentov i zamestnancov univerzity, zásady pri pedagogickej činnosti, pri vedecko-výskumnej činnosti, zásady vo výskumnej praxi a neprijateľné praktiky výskumu. Súčasťou Etického kódexu UNIZA je definovanie foriem porušenia etických pravidiel. Podnety rieši Etická komisia UNIZA. UNIZA podporuje vysokoškolských učiteľov a výskumných pracovníkov v preukazovaní rešpektu ku študentom ako aj iným zamestnancom UNIZA uznaním ich autorstva, či spoluautorstva k publikačným výstupom a vo zverejňovaní výsledkov výskumu. Akákoľvek forma zneužívania postavenie vysokoškolských učiteľov a výskumných pracovníkov z pozície nadradenosti za účelom privlastňovania si výstupov študentov alebo iných zamestnancov UNIZA je neprípustné. Všetci zamestnanci a študenti UNIZA sú povinní rešpektovať pravidlá právnej ochrany autorských diel, duševného vlastníctva a priemyselného vlastníctva. Za účelom eliminácie plagiátorstva UNIZA pristúpila ku kontrole originality nie len záverečných, rigoróznych a habilitačných prác v súlade s článkom 10 Smernice č. 215 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach v podmienkach UNIZA prostredníctvom Centrálneho registra záverečných prác, ale aj ku kontrole originality všetkých typov vedeckých a odborných výstupov (publikácií) zamestnancov a študentov UNIZA, semestrálnych prác študentov UNIZA alebo prác podobného charakteru. Výsledok kontroly originality antiplagiátorským systémom uplatňovaným v Centrálnom registri záverečných prác alebo softvérom „Similarity Check“ v Univerzitnej knižnici UNIZA, prípadne iným obdobným softvérom, má dôležitú výpovednú hodnotu. (Smernica 226) |
||
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami | ||
V prostredí univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 198 – Podpora uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami na Žilinskej univerzite v Žiline (Link: 10082021_Smernica-c-198-Podpora-uchadzacov-o-studium-a-SSP-na-Zilinskej-univerzite-v-Ziline.pdf (uniza.sk)) a Smernica 209 – Študijný poriadok pre I. a II.stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: 02092021_S-209-2021-Studijny-poriadok-pre-1-a-2-stupen-VS.pdf (uniza.sk)) Na UNIZA a fakultách poskytujú starostlivosť o uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami univerzitný a fakultný koordinátor pre túto oblasť. Rozsah poskytovania primeraných úprav a podporných služieb upravuje Vyhláška MŠVVaŠ SR č. 458/2012 o minimálnych nárokoch študenta so špecifickými potrebami. Primerané úpravy transformujú do priebehu štúdia zmeny vo formách učenia, zmeny pri vykonávaní skúšok a pri hodnotení výsledkov bez znižovania požiadaviek na študijný výkon a bez zmeny charakteru študijného programu. Primerané úpravy a podporné služby slúžia na kompenzáciu dôsledkov zdravotného znevýhodnenia a/alebo porúch učenia a elimináciu bariér akademického prostredia a nezvýhodňujú postavenie študentov so špecifickými potrebami pred bežnými študentami. Rozsah poskytovania primeraných úprav a podporných služieb závisí od konkrétnej potreby študenta, aktuálnych podmienok a požiadaviek na štúdium, dostupnosti a efektívnosti využitia kompenzačných pomôcok a asistenčných technológií. Primerané úpravy sú poskytované tak, aby sa neznižovali akademické štandardy, nároky na osvojenie si vedomostí, zručností a kompetencií potrebných pre získanie kvalifikácie v danom študijnom programe |
||
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta | ||
Študent slobodne vyjadruje svoje odborné názory, ctí slobodu slova a kritického myslenia, slobodnú výmenu názorov a informácií. Pri riešení problémov vyučovacieho procesu a organizácie života na UNIZA sa s dôverou obracia na svojich pedagógov, akademických funkcionárov a členov akademického senátu. Na fakulte môžu študenti okrem vyššie uvedených možností svoje podnety adresovať tútorovi svojej študijnej skupiny, študijnému poradcovi (tútori a študijní poradcovia sú na fakulte menovaní príkazom dekana vždy na začiatku akademického roka), môžu sa obrátiť na zástupcov študentskej podpory (skupiny vytvorené pre účely komunikácie a poradenstva). V závislosti od podstaty podnetu sa podnetom zaoberá osoba zodpovedná za príslušnú oblasť (dekan, prodekani, garanti, vedúci katedier), poprípade zriadená príslušná komisia (disciplinárna, etická). Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 209 – Študijný poriadok pre I. a II.stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: 02092021_S-209-2021-Studijny-poriadok-pre-1-a-2-stupen-VS.pdf (uniza.sk)) |
5. | Informačné listy predmetov študijného programu (v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinné predmety | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povinne voliteľné predmety | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výberové predmety | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
6. | Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh |
Uveďte link na akademický kalendár a e-vzdelavanie | |
Akademický kalendár | |
Akademický kalendár Fakukulty bezpečnostného inžinierstva je každoročne vydávaný ako Príkaz dekanky/dekana a je |
|
Aktuálny rozvrh | |
Aktuálny rozvrh na daný akademický rok je uvedený na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php |
7. | Personálne zabezpečenie študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Meno, priezvisko a tituly osoby zodpovednej za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meno, priezvisko, tituly: prof. RNDr. Iveta Marková, PhD. kontakt (mail, tel.): iveta.markova@uniza.sk, +421 41 513 6679 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b - c | Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Zoznam učiteľov študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e - f | Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zoznam autorov obhájených dizetačných prác v 2019/2020: Ing. Juraj Jancík: Vplyv stárnutia izolačných materiálov na ich horľavosť Ing. Romana Erdélyiová: Modelovanie tepelného zaťaženia konštrukčných systémov výrobných hál pri požiari v 2020/2021: Ing. Milan Konárik: Hodnotenie technických prostriedkov použiteľných pri závaloch a zásypoch |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meno a priezvisko: Ing. Kristián Slašťan, ktorý je interný doktornad na KPI, slastan6@uniza.sk člen Rady študijného phd programu záchranné služby |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Študijný poradca študijného programu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Meno a priezvisko: Ing. Katarína Mäkká, PhD. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Iný podporný personál študijného programu (napr. priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mgr. Anna Košútová (študijná referentka): anna.kosutova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6606 Gabriela Mydliarová (študijná referentka): gabriela.mydliarova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6605 Ing. Patrik Mitrenga, PhD. (kariérny a študijný poradca): patrik.mitrenga@uniza.sk, tel: +421 41 513 6752 doc. Ing. Linda Makovická Osvaldová, PhD. (Erasmus+ koordinátor): linda.makovicka@uniza.sk, tel: +421 41 513 6767 Ing. Michal Ballay, PhD. (tútor): michal.ballay@uniza.sk, tel: +421 41 513 6858 Ing. Ivan Galko (študentská podpora): ivan.galko@uniza.sk |
8. | Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora | |||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská) | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 217 – Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: smernica-UNIZA-c-217.pdf) V študijnom programe sa popri teoretickej výučbe formou prednášok a seminárnych cvičení počíta aj s praktickou formu laboratórnych cvičení. K tomuto účelu má UNIZA kompletne vybudovanú infraštruktúru. Učebne výpočtovej techniky (MA 105 – 30PC pre študentov, MA 112 – 15 PC pre študentov, MA 108 – 20 PC pre študentov) slúžia pre účely spracovávania zadaných projektov a na on-line testovanie vedomostí a sú vybavené modernými počítačmi s licencovaným softvérom. Fakulta má zriadené špecializované učebne na výučbu predmetov zameraných na požiarnu bezpečnosť (MA 115) a na oblasť civilnej ochrany a BOZP (MA 104). Fakulta má na výučbu vo svojich priestoroch k dispozícii ďalších 18 štandardne vybavených učební videoprojekčnou technikou. Na výučbu a projektovú činnosť využíva tiež laboratórium simulácie krízových javov, požiarno – chemické laboratórium a laboratórium bezpečnostného manažmentu. Katedra požiarneho inžinierstva realizuje laboratórne cvičenia Laboratórium horenia a hasenia (MA 502a) a Laboratórium na testovanie požiarno-technických charakteristík (MA 502b). Vybavenie laboratórnou technikou a meracími zariadeniami v Laboratóriu horenia a hasenia (MA 502a) a v Laboratóriu na testovanie požiarno-technických charakteristík (MA 502b) je základ pre experimentálny činnosti doktorandov. FBI má na webovej stránke https://fbi.uniza.sk/ nad „Rýchlymi linkami“ odkaz: http://ucebne.uniza.sk/fbi/index.html kde sú zdigitalizované vybrané učebne a laboratóriami, medzi nimi ja laboratória KPI.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 217 – Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností Žilinskej univerzite v Žiline. (Link: smernica-UNIZA-c-217.pdf) a Smernica 218 o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov. informácií.(Link: smernica-UNIZA-c-218.pdf) Informácie potrebné na efektívne riadenie študijných programov sa na UNIZA nachádzajú v Akademickom informačnom a vzdelávacom systéme UNIZA (AIVS). Referát pre rozvrhy v spolupráci s príslušnými študijnými oddeleniami fakúlt a s CeIKT zhromažďujú v informačných systémoch údaje o pasportizácii disponibilných priestorov a o inventarizácii techniky využívanej v študijných programoch. Osobitne sú v systéme vyznačené objekty, ktoré sú dostupné aj študentom a zamestnancom so zdravotným znevýhodnením. Relevantnými informačnými zdrojmi pre uchádzačov o štúdium a študentov sú informácie o fakult ných študijných programoch, ako aj informácie o celouniverzitných študijných programoch. Podstatné informácie o štúdiu vrátane študijných programov, pokynov k prijímaciemu konaniu, ukončeniu štúdia a pod. sú súčasťou vnútorných predpisov UNIZA alebo jej súčasti. Prístup k týmto dokumentom je na webe UNIZA na stránke www.uniza.sk v časti Uchádzači. Podrobné informácie k študijným programom sú umiestnené na stránkach fakúlt s možnosťou využiť odkazy: Doktorandské štúdium (https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznostistudia/doktorandske-studium) Informácie o možnostiach vzdelávacích mobilít - Erasmus (https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznosti-studia/erasmus).
Informácie k aktuálne zabezpečovaným študijným programom v dennej forme v príslušnom akademickom roku sú vždy umiestnené na webovej stránke Študijné programy. Informácie k aktuálne zabezpečovaným študijným programom v externej forme v príslušnom akademickom roku sú vždy umiestnené v dokumente na webovej stránke Externé štúdium. Informácie o tvorivých a ďalších súvisiacich aktivitách UNIZA, jej fakúlt a iných súčastí sú uvedené na portáli Informačný systém vedy a výskumu (ISVV): https://vav.uniza.sk/vevysun.php Univerzitná knižnica Žilinskej univerzity v Žiline (UK UNIZA) ako centrálne pracovisko univerzity zabezpečuje komplexné knižnično-informačné činnosti v rámci profilácie UNIZA, jej jednotlivých odborov a študijných predmetov relevantne podľa aktuálnych potrieb a zmenených požiadaviek formou získania, odborného spracovania a sprístupňovania odborných monografií, učebníc, skrípt, noriem, vestníkov, legislatívnych dokumentov, periodickej literatúry, štatistických prehľadov a ročeniek, jazykových a odborných slovníkov, encyklopédií, elektronických nosičov informácií, elektronických informačných zdrojov, elektronických kníh. Knižnica sprístupňuje informácie o nadobudnutej študijnej a ostatnej odbornej literatúre cez elektronický on-line katalóg. Pre používateľov má UK UNIZA k dispozícii 4 študovne. Študovne sú kompletne vybavené počítačovou technikou s priamym prístupom k internetu. Na čiastkových knižniciach katedier FBI UNIZA je sústredených spolu viac ako tritisíc titulov – vedeckých monografií, vedeckých a odborných publikácií ako aj zborníkov vedeckých prác zameraných predovšetkým na problematiku krízového manažmentu, požiarnej ochrany, bezpečnostného manažmentu, ochrany osôb a majetku, ochrany kritickej infraštruktúry a všeobecnovzdelávacích predmetov (matematika, ekonomika, manažment, statika, chémia, dopravná technika a technológie, psychológia, sociológia a pod). Tieto publikácie sa využívajú k vedecko-odbornému rastu pedagogických a k obohacovaniu obsahu vyučovania. Sú dostupné študentom denného i externého štúdia, ktorí ich využívajú na dopĺňanie svojich vedomostí z príslušných predmetov ako aj pri spracovávaní záverečných prác či súťažných prác študentskej vedeckej a odbornej činnosti. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Študijný program v dennej aj externej forme štúdia sa realizuje prezenčnou metódou. V čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu, výnimočného stavu alebo závažných technických prekážok zabezpečí UNIZA na základe rozhodnutia rektora, aby štúdium prezenčnou metódou prebiehalo online formou alebo inou formou na diaľku, ktorá umožní plnohodnotne nahradiť prezenčnú metódu výučby. Pre formu dištančnej výučby je vzdelávanie na UNIZA podporované v prostredí MS TEAMS. Prístupy a manuály pre vyučujúcich a študentov sú dispozícii na web stránke Centra informačných a komunikačných technológii (CIKT) UNIZA https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/microsoft-teams-informacie/ Základným predpokladom pre prístup do informačných systémov UNIZA je osobný účet v univerzitnom systéme, ktorý získava každý študent, doktorand, zamestnanec UNIZA. UNIZA účet umožňuje jednotný prístup do viacerých systémov UNIZA a pozostáva z prihlasovacieho mena a hesla.Študentský účet je možno použiť na prihlasovanie sa do IS systémov: webmail, WiFi sieť, IS vzdelávanie, Microsoft 365 (MS TEAMS) a i. Prístupy a manuály pre vyučujúcich a študentov sú dispozícii na web stránke Centra informačných a komunikačných technológii (CIKT) UNIZA https://ikt.uniza.sk/uniza-wiki/zoznam-it-sluzieb/ Základným informačným systémom pre proces vzdelávania a výučby je IS vzdelávanie, ktorý je pre študentov dostupný z univerzitnej domény i z internetu. Univerzitná WiFi sieť podporuje EDUROAM. Na UNIZA je e-vzdelávanie postavené na báze LMS Moodle. Organizácia kurzov je založená na riadenom štúdiu s podporou informačných a komunikačných technológií v tesnom prepojení s akademickým informačným a vzdelávacím systémom (AIVS). AIVS je integrovaný s ďalšími informačnými systémami, ktoré sú súčasťou univerzitného intranetu, ako sú - univerzitná knižnica (evidencia záverečných prác, overovanie záverečných prác na pôvodnosť), ubytovanie (poradovník, ubytovanie, evidencia platieb...), emitovanie preukazu študenta a správa študentských preukazov, prístupový systém, správa používateľov (identity management), dochádzkový systém (dochádzka doktorandov). Aplikácia UniApps umožňuje pristupovať k údajom a službám AIVS z mobilných zariadení s OS Android, v súlade s univerzitnou koncepciou zavádzania mobilných technológií. Univerzita podporuje študentov v používaní ich vlastných mobilných zariadení. UniApps umožňuje prístup k informáciám nezávisle na mieste a čase s použitím mobilného zariadenia. K dispozícii sú funkcionality rozvrhu, profilu používateľa, termínov skúšok, prihlasovania na skúšky, výsledkov skúšok a pod. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Partneri predkladateľa pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Partneri predkladateľa pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu sú organizácie u ktorých realizujeme praktické cvičenia, exkurzie a odborné prípravy.
Partneri sa podieľajú aj na teoretickej príprave študentov, keďže sú pozývaný ako externí prednášatelia a oponenti záverečných prác. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Charakteristika možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia popisuje Smernica č.217 – najmä články 17, 18 a 19. (Link: smernica-UNIZA-c-217.pdf ) UNIZA utvára podmienky a podporuje športovú a kultúrnu činnosť študentov realizovanú prostredníctvom rôznych klubov a univerzitného pastoračného centra, pričom utvára podmienky a podporuje aj iné záujmové činnosti študentov, najmä aktivity študentských organizácií a študentských spolkov, ktoré pôsobia pri UNIZA a ich činnosť je v záujme študentov. Zoznam študentských organizácií/klubov/spolkov pôsobiacich na pôde UNIZA: GAMA klub, Rada ubytovaných študentov Veľký Diel, Rada ubytovaných študentov Hliny, Internet klub, Í-Tečko, Klub priateľov železníc, Rapeš, Radio X, Erasmus Student Network (ESN), Univerzitný klub hasičského športu UNIZA. Zároveň pri UNIZA pôsobí aj Folklórny súbor Stavbár a účelové zariadenie cirkvi a náboženskej spoločnosti Univerzitné pastoračné centrum. Poslaním študentských organizácií/klubov/spolkov pôsobiacich na pôde UNIZA je sústrediť študentov so spoločnými záujmami a snažiť sa rozvíjať ich schopnosti v danom odbore, poskytovať svoje služby ostatným študentom, reprezentovať UNIZA na rôznych súťažiach a podujatiach a šíriť jej dobré meno. Zoznam jednotlivých organizácií je dostupný na: https://www.uniza.sk/index.php/studenti/studentsky-zivot/studentske-organizacie
Športové aktivity študentov a zamestnancov UNIZA zabezpečuje Ústav telesnej výchovy UNIZA (ďalej “ÚTV“) ako celouniverzitné pracovisko s cieľom rozvíjať program pohybových aktivít pre študentov a zamestnancov UNIZA. https://utv.uniza.sk/. ÚTV pôsobí hlavne v týchto oblastiach: zabezpečenie výučby predmetu telesná výchova vo všetkých jeho formách, zabezpečenie športových aktivít pre študentov v mimo vyučovacom období (skúškové obdobie, prázdniny), organizovanie telovýchovných sústredení (zimných a letných telovýchovných sústredení), organizovanie vysokoškolských súťaží, zabezpečenie športového vyžitia zamestnancov UNIZA, starostlivosť o športovo nadaných študentov a podpora ich účasti na domácich aj medzinárodných športových súťažiach. ÚTV zabezpečuje program pohybových aktivít pre študentov UNIZA v zodpovedajúcich priestorových podmienkach s kvalitnými materiálnymi a technickými zdrojmi a pod odborným vedením odborného personálu z radov vysokoškolských učiteľov alebo inštruktorov telesnej výchovy v týchto športoch: atletika, basketbal, futsal, florbal, volejbal, bedminton, squash, tenis a iných. Každoročne organizuje pre študentov a zamestnancov UNIZA zimné a letné telovýchovné sústredenia na Slovensku aj v zahraničí. Pre záujemcov o výkonnostný šport sú k dispozícií oddiely športového klubu ACADEMIC UNIZA https://ac.uniza.sk/ Slávia Žilinská univerzita https://www.vza.sk/ a HC UNIZA http://www.hcuniza.sk/. Pravidelne organizuje jedno aj viacdenné športové kurzy raftingu, cyklistické pobyty spojené s turistikou, ale aj zimné lyžiarske kurzy. Komplexnú poradenskú činnosť v základnej psychologickej starostlivosti študentom a zamestnancom UNIZA, sociálne poradenstvo, ako aj kariérne poradenstvo študentom poskytuje Poradenské a kariérne centrum (PKC). Pracovisko PKC je vybavené potrebnými informačno-komunikačnými technológiami, súvisiacou softvérovou podporou a príslušnými priestorovými, personálnymi, materiálnymi a technickými zdrojmi. K dispozícii sú aj rôzne typy kompenzačných pomôcok a technológií pre študijné účely študentov so špecifickými potrebami. Podrobnejšie informácie sú na: https://www.uniza.sk/index.php/zamestnanci/rast-zamestnancov/centrum-psychologickej-podpory. Na úrovni fakulty sú možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia prezentované prostredníctvom webových stránok (linky) Dobrovoľný hasičský zbor | Fakulta bezpečnostného inžinierstva - Žilinská univerzita (uniza.sk) Tímový záchranár | Fakulta bezpečnostného inžinierstva - Žilinská univerzita (uniza.sk) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Súčasní aj budúci študenti UNIZA majú možnosť absolvovať štúdium na približne 260 vysokoškolských inštitúciách v Európe, s ktorými univerzita uzavrela zmluvu o spolupráci do roku a taktiež absolvovať praktickú stáž v podnikoch a spoločnostiach v rámci krajín programu. Na úrovni univerzity definuje postupy, procesy a štruktúry Smernica 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí.(Link: smernica-UNIZA-c-219.pdf) Pre študentov (záujemcov o zahraničnú mobilitu) vydáva univerzita "Informačnú príručku pre študentov UNIZA" ktorá definuje pravidlá Erasmus+ študentských mobilít platné pre aktuálny akademický rok. Sú v nej popísané jednotlivé procesy a štruktúry mobilít (študijných pobytov i stáží), stratégia výberu študentov a prideľovania grantov, postup vybavovania obsahu študijného pobytu a dokumentov k uzavretiu finančnej zmluvy, dokumenty požadované pred mobilitou, postup ukončenia študijného pobytu. https://www.fbi.uniza.sk/uploads/files/1583408925-Binder1.pdf , Fakulta, reprezentovaná fakultnou Erasmus+ koordinátorkou, zverejňuje fakultné podmienky výberu, stratégiu schvaľovania nominácií a stratégiu prideľovania grantov na študijné pobyty a praktické stáže pred fakultným výberovým konaním na študentské mobility. Po fakultnom výbere študentov na Erasmus+ mobility je vypracovaný Zápis z výberu a zoznam vybratých študentov, náhradníkov a neúspešných žiadateľov. Detailné informácie o študijných pobytoch a praktických stážach v zahraničí zverejňuje fakulta na svojej web-stránke https://www.fbi.uniza.sk/stranka/erasmus-pre-studentov. Kontaktná osoba na fakulte: doc. Ing. Katarína Hollá, PhD. , prodekanka pre medzinárodné vzťahy a marketing, katarina.holla@uniza.sk , tel: +421 41 513 6610 Erasmus+ koordinátori pre študijné programy fakulty: doc. Ing. Linda Makovická Osvaldová, PhD., ŠP záchranné služby, linda.makovicka@uniza.sk, tel: +421 41 513 6767 Ing. Alexander Kelíšek, PhD., ŠP krízový manažment, alexander.kelisek@uniza.sk, tel: +421 41 513 6705 Ing. Zuzana Zvaková, PhD., ŠP bezpečnostný manažment, zuzana.zvakova@uniza.sk, tel: +421 41 513 6660 |
9. | Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 206 - Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA. Na úrovni fakulty definuje procesy, prístupy a štruktúry Metodické usmernenie č.1/2021 - o zásadách a pravidlách prijímacieho konania na študijné programy Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline vydané v súlade s čl. 1 ods. 2 Smernice UNIZA č. 206 pre akademický rok 2022/23. V metodickom usmernení sú definované termíny, spôsoby a formy podávania prihlášok, sú uvedené informácie o údajoch, ktoré uchádzač uvádza v prihláške a tiež zoznam povinných príloh k prihláške na štúdium. Metodické usmernenie ďalej popisuje formu prijímacej skúšky, jej termíny, spôsob hodnotenia a zásady prijímania na štúdium. Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 206 - Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA. Na úrovni fakulty definuje procesy, prístupy a štruktúry Metodické usmernenie č.1/2021 - o zásadách a pravidlách prijímacieho konania na študijné programy Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline vydané v súlade s čl. 1 ods. 2 Smernice UNIZA č. 206 pre akademický rok 2022/23. Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium (študijný program tretieho stupňa) je získanie vysokoškolského vzdelania druhého stupňa (Zákon o vysokých školách č.131/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov). V prípade zahraničného uchádzača alebo študenta, ktorý ukončil štúdium v zahraničí, predloží k prihláške na vysokoškolské štúdium najneskôr k zápisu na štúdium, rozhodnutie o uznaní dokladu o absolvovaní vysokoškolského vzdelania druhého stupňa príslušnou inštitúciou v SR, resp. požiada UNIZA o uznanie dokladu o vzdelaní.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Postupy prijímania na štúdium | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 206 - Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA. Na úrovni fakulty definuje procesy, prístupy a štruktúry Metodické usmernenie č.1/2021 - o zásadách a pravidlách prijímacieho konania na študijné programy Fakulty bezpečnostného inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline vydané v súlade s čl. 1 ods. 2 Smernice UNIZA č. 206 pre akademický rok 2022/23. V metodickom usmernení sú definované termíny, spôsoby a formy podávania prihlášok, sú uvedené informácie o údajoch, ktoré uchádzač uvádza v prihláške a tiež zoznam povinných príloh k prihláške na štúdium. Metodické usmernenie ďalej popisuje formu prijímacej skúšky, jej termíny, spôsob hodnotenia a zásady prijímania na štúdium. Prihlášky na doktorandský stupeň štúdia sa podávajú na študijné programy. Uchádzači vyplnia tlačivo Prihláška na vysokoškolské štúdium – 3. stupeň alebo využijú elektronickú formu. Elektronickú prihlášku je možné vyplniť cez webovú stránku UNIZA https://vzdelavanie.uniza.sk/prijimacky/index.php alebo portál VŠ https://prihlaskavs.sk/sk/. Aj v prípade elektronickej prihlášky je potrebné doložiť požadované prílohy. Prílohy k prihláške na doktorandské štúdium:
Uchádzať o štúdium sa môže absolvent inžinierskeho štúdia. Výber uchádzačov sa uskutoční na základe hodnotenia prijímacej skúšky. Prijímacia skúška je realizovaná formou ústnej skúšky pred komisiou príslušného študijného odboru. Súčasťou hodnotenia je posúdenie výsledkov doterajšieho štúdia a predpoklady na samostatnú vedeckú prácu uchádzača. Na základe prijímacieho konania sú prijatí na štúdium:
Prijíma sa na základe kapacitných možností jednotlivých študijných programov a hodnotenia záujemcov. Konečné rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania stanoví dekan na základe návrhu prijímacej komisie fakulty. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov
Vyhodnotenie prijímacieho konania za posledných 6 rokov:
|
10. | Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania | ||||||||||||||||||||||
a | Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu | ||||||||||||||||||||||
Nevyhnutnou súčasťou vnútorného systému riadenia kvality na FBI UNIZA sú stanovené a jasne definované postupy zberu, analýzy a využívania relevantných informácií na efektívne riadenie všetkých študijných programov poskytovaných na FBI UNIZA. Pravidlá, postupy a zodpovednosti týkajúce sa systematického zhromažďovania, spracovávania, analýzy a vyhodnocovania informácií pre riadenie vzdelávacej činnosti a pre riadenie tvorivých činností ustanovuje Smernica č. 218 o zhromažďovaní, spracovaní, analyzovaní a vyhodnocovaní informácií pre podporu riadenia študijných programov (smernica-UNIZA-c-218.pdf ). Spätná väzba je získavaná v rôznych stupňoch a štádiách životného cyklu študenta, počnúc uchádzačom, cez študenta bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského stupňa, až po absolventa druhého alebo tretieho stupňa štúdia. Získavanie spätnej väzby sa uskutočňuje pravidelným prieskumom, ktorý prebieha u uchádzačov a študentov každoročne, u absolventov sa prieskum vykonáva pravidelne každé tri roky. Prieskumy prebiehajú elektronickou formou vo vopred stanovenom časovom intervale a získané odpovede sa vyhodnocujú štatistickými metódami (priemer, trend, net promode score, atď.) numerickou i grafickou formou.
|
|||||||||||||||||||||||
b | Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu | ||||||||||||||||||||||
Prieskumy realizované medzi študentmi sú zamerané na mapovanie najmä oblastí týkajúcich sa kvality pedagogického procesu, dostupnosti študijných zdrojov, poskytovania priestoru na prejavenie iniciatívy, podpory študentov a?ich zapájania do vzdelávania, vedecko - výskumnej činnosti ako aj celkového študentského a?univerzitného života. Najaktuálnejšie kľúčové zistenia sú zhrnuté v?nasledujúcich tabuľkách: V nasledujúcej tabuľke a grafoch je predložený rozklad odpovedí na stotožnenie sa s výrokmi o uplatňovaní deklarovaných hodnôt na FBI UNIZA študentmi III. stupňa. uUvedené výsledky predstavujú vnímanú mieru spokojnosti doktorandov za FBI UNIZA.
Na základe analýzy vyššie uvedených zistení boli na FBI UNIZA prijaté viaceré opatrenia, ktorých účelom je zlepšiť kvalitu pedagogického procesu (osobné pohovory s?pedagógmi s cieľom zistiť skutočnosti, ktoré viedli respondentov k?nespokojnosti, podpora zvyšovania pedagogického, odborného, jazykového vzdelávania pedagógov) lepšiu dostupnosť študijných zdrojov (podpora publikačnej činnosti a?edičného plánu FBI UNIZA v?jednotlivých rokoch), podpora a?motivácia na zvýšenie zapájania študentov do pedagogickej i?vedecko – výskumnej činnosti (organizovanie ŠVOČ, vecné i?finančné ohodnotenie zapojených študentov, motivovanie študentov do zapájania sa v?rámci projektovej činnosti – napr. inštitucionálne projekty), atď. V?rámci prieskumu funkčnosti vnútorného systému kvality, ktorý sa uskutočnil na prelome rokov 2019 a?2020 sa študenti vyjadrovali aj k?ďalším typom otázok. Vo väčšine svojich vyjadrení ocenili prácu a aktivity fakulty v?oblasti vzdelávania, profesionalitu,?odbornosť a?ústretovosť pedagógov. Pozitívne vnímajú možnosti mobility, realizáciu exkurzií, študentských súťaží, do ktorých sa môžu zapojiť i zavedenie povinnej odbornej praxe v?1. aj 2. stupni štúdia. V?komentároch sa objavili aj návrhy študentov na zlepšenie niektorých procesov, ktorými sa fakulta inšpirovala a?následne začala s?ich implementáciou. V?pripomienkach študentov sa v?menšej miere objavili aj podnety a?odporúčania na zlepšenie vzdelávacieho procesu v?niektorých predmetoch, či pripomienky k?prístupu jednotlivcov z?radov pedagógov či doktorandov:
Vysokoškolské vzdelávanie v?oblasti bezpečnostných služieb musí spájať kvalitný prírodovedný, technický a?spoločenskovedný základ. Prvý ročník bakalárskeho štúdia je zostavený prevažne z?predmetov, ktoré sú predpísané pre všetky študijné programy (matematika, fyzika, ekonómia, logistika, informatika). Táto koncepcia je z?jednej strany náročná pre študentov, na druhej strane im umožní po absolvovaní prvého ročníka prestúpiť na iný študijný program v?rámci fakulty bez dodatočných zápisov špecifických predmetov z?iného študijného programu, čo umožňuje študentovi do určitého momentu určiť si vhodnú trajektóriu aj v?priebehu štúdia. FBI UNIZA v?snahe čo najviac vyhovieť požiadavkám praxe na absolventov fakulty v?značnej miere prepája teóriu s?praxou. Pravidelne organizuje prednášky odborníkov z?praxe (napr. v?akademickom roku 2018/2019 sa na fakulte uskutočnilo 21 odborných prednášok s?voľným vstupom študentov a?12 odborníkov z?praxe viedlo prednášky priamo v? profilových predmetoch). Študenti v?dennej forme štúdia sa v?rámci odborných predmetov zúčastňujú exkurzií a?teoretické poznatky získané počas štúdia majú možnosť testovať v centre simulácií krízových javov, laboratóriu bezpečnostného manažmentu,?požiarno-chemickom laboratóriu, na strelnici. Na báze dobrovoľnosti sa študenti môžu zapájať aj do vedeckovýskumných aktivít fakulty, či univerzity. FBI UNIZA v snahou posilniť praktické zameranie štúdia aktualizovala študijnú dokumentáciu všetkých študijných programov. „Odbornú prax“ zaradila ako povinný predmet v?rozsahu 40 hodín do bakalárskeho aj inžinierskeho stupňa štúdia. FBI UNIZA v?rámci výučby i?ďalších aktivít (Hasičský šport, miestny spolok SČK založený študentmi FBI, DHZ Žilina a?UNIZA, cvičenia zložiek IZS, dni otvorených dverí s?účasťou zložiek IZS a?pod.) vytvára pre študentov vhodný priestor na overovanie si zručností a vedomostí? v?praxi rozšírením priestoru pre exkurzie a praktické cvičenia. Tento cieľ realizuje aj pomocou tzv. doškoľovacích kurzov, kde si študenti na viacerých predmetoch rozšírili svoje poznatky nielen o teoretické?vedomosti, ale zdokonaľujú sa v?rámci ich realizácie najmä v praktických zručnostiach. FBI UNIZA má v prvom ročníku zaradený predmet „Úvod do štúdia“, v rámci ktorého sú atraktívnou formou (ukážkami hasičskej techniky, kriminalistickej techniky, tréningy prvej pomoci, prostriedkami CO a pod) a v interakcii študentov s odborníkmi z praxe (HaZZ, PZ, SŠHR a pod.) prezentované všetky študijné programy fakulty. |
|||||||||||||||||||||||
c | Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu | ||||||||||||||||||||||
Prieskumy realizované medzi absolventmi stupňa štúdia jednotlivých študijných programov na FBI UNIZA sa zameriavajú najmä na získavanie informácií týkajúcich sa uplatniteľnosti absolventov na trhu práce, napr. vo vzťahu k?študijnému odboru, ktorý na FBI UNIZA vyštudovali, ale pozornosť je venovaná aj otázkam zameraným na zistenie kvality i kvantity vedomostí, zručností a kompetencií získaných počas štúdia vo vzťahu k?požiadavkám od zamestnávateľov. Na základe realizovaných prieskumov medzi absolventmi a?vykonanej analýzy zistení sú na FBI UNIZA prijímané opatrenia, ktoré sa aplikujú do vzdelávacieho procesu i?všetkých oblastí s?ním spojených. Kľúčové zistenia a?získané výsledky z prieskumov a?spätnej väzby od absolventov sú následne zverejňované na webovej stránke FBI UNIZA (https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi). Z realizovaného?prieskumu tiež vyplynulo, že v?niektorých prípadoch by absolventi FBI privítali doplnenie poznatkov aj v?oblasti „hard skills“ (išlo o odborné vedomosti a?praktické poznatky), ale zlepšenie by uvítali najmä v?oblasti „soft skills“ (tu išlo hlavne o?jazykové znalosti a?komunikačné schoponosti). 43 % respondentov uviedlo, že v praxi potrebovali doplniť svoje jazykové zručnosti a takmer 24% absolventov uviedlo, že potrebuje doplniť komunikačné zručnosti. 29% respondentov sa vyjadrilo, že by potrebovali doplniť odborné vedomosti. V?rámci analýzy zistení a?v?rámci procesu zvyšovania kvality vzdelávania FBI UNIZA prijala a?neustále prijíma opatrenia na redukciu, resp. odstránenie nespokojnosti absolventov so spomínanými dosahovanými vedomosťami, zručnosťami a?kompetenciami. Prijaté opatrenia:
|
11. | Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu (napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Názov predpisu / Link | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|