Opis študijného programu

Názov fakulty: Celouniverzitné programy
Názov študijného programu: alpínska a vysokohorská ekológia
Stupeň štúdia: 2.
Garant študijného programu: prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.
1. Základné údaje o študijnom programe
a Názov študijného programu Alpínska a vysokohorská ekológia, Alpine and mountain ecology Číslo podľa
registra ŠP
182903
b Stupeň vysokoškolského štúdia 2 ISCED_F kód
stupňa
vzdelávania
767
c Miesto štúdia Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, Tatranská Javorina 7, 059 56 Tatranská Javorina
d Názov študijného odboru ekologické a environmentálne vedy Číslo študijného
odboru podľa
registra ŠP
1610T00
ISCED_F kód
odboru/odborov
0521
e Typ študijného programu akademicky orientovaný
f Udeľovaný akademický titul Magister „Mgr.“
g Forma štúdia Denná
h Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia V tomto študijnom programe nespolupracujeme s inou vysokou školou.
i Jazyk uskutočňovania študijného programu Slovenský
j Štandardná dĺžka štúdia 2 rok(y)
k Kapacita študijného programu
(plánovaný počet študentov)
1.ročník: 20
2.ročník: 20
3.ročník:
4.ročník:
Skutočný počet uchádzačov
Rok štúdia 2015/2016 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021
1.ročník - - 5 2 5 5
Počet študentov
Rok štúdia 2015/2016 2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021
1.ročník - - 4 2 5 5
2.ročník - - - 2 2 4
3.ročník
4.ročník
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania

Študijný program je zameraním na ekológiu alpínskeho a vysokohorského prostredia jediný svojho druhu na Slovensku, ako aj v stredoeurópskom priestore. Vychádza z celospoločenských potrieb v oblasti životného prostredia a ochrany prírody a krajiny. Je odozvou na požiadavky zo sektora štátnej a verejnej správy na vyššie kvalifikovaných odborných zamestnancov na pozíciách spojených s výkonom služby v štátnom, alebo verejnom záujme v oblasti životného prostredia a ochrany prírody a krajiny. Študijný program alpínska a vysokohorská ekológia rešpektuje opis študijného odboru ekologické a environmentálne vedy a je účelovo zameraný na ochranu a tvorbu životného prostredia, ochranu prírody a krajiny v intenciách udržateľného rozvoja. Rešpektuje univerzalistický a holistický model edukácie, rozvíja a kombinuje štúdium prírodovedných, technických, technologických, ekonomických, právnych, sociálnych a filozofických aspektov životného prostredia.

K nosným témam znalosti študijného programu patrí vzdelávanie najmä v oblastiach: všeobecná a aplikovaná ekológia, biológia, ochrana a využívanie prírody a krajiny, ekosystémové služby, environmentálny manažment, environmentálne riziká a dôsledky klimatických a iných zmien vrátane vplyvov na zdravie, odpadové hospodárstvo a recyklačné technológie, komplexné riešenia environmentálnych problémov.

V čase ukončenia študijného programu je absolvent schopný realizovať základný a aplikovaný výskum, zvlášť vo vysokohorskom prostredí, identifikuje environmentálne riziká a navrhuje opatrenia na ich prevenciu, zmiernenie alebo úplné odstránenie. Rieši náročnejšie projekty v oblasti ochrany prírody a krajiny a pripravuje podklady pre minimalizáciu negatívnych vplyvov na životné prostredie. Podieľa sa na tvorbe koncepčných dokumentov súvisiacich s biodiverzitou alpských ekosystémov, krajinou a životným prostredím. Formuluje správne postupy plánovania, hodnotenia, organizácie a kontroly životného prostredia a nástroje environmentálneho práva, manažmentu a auditu. Aplikuje sofistikované programové nástroje, používa simulačné modely pre analýzu trendov a rizík. Absolvent sa vyznačuje vysokým stupňom samostatnosti a predvídavosti v známom aj neznámom prostredí, inovatívnym a tvorivým myslením. Výsledky výskumu prezentuje odborne správne.

Ciele a výstupy vzdelávania študijného programu sú v súlade s dlhodobým zámerom Žilinskej univerzity v Žiline a metodický vychádzajú z Európskeho kvalifikačného rámca pre celoživotné vzdelávanie (EKR), ktorý vymedzuje požiadavky na výstupy / výsledky vzdelávania pre úroveň 7 ako:

  • špecializované vedomosti, z ktorých niektoré sú poprednými vedomosťami v danom odbore štúdia, ako základ originálneho myslenia alebo výskumu,
  • špecializované zručnosti na riešenie problémov v oblasti výskumu s cieľom prinášať nové vedomosti a postupy a integrovať vedomosti z rôznych oblastí,
  • schopnosť riadiť a pretvárať pracovné prostredie, ktoré je zložité, nepredvídateľné a vyžaduje si nové strategické prístupy, ako aj preberať zodpovednosť za prispievanie k odborným vedomostiam a postupom.

Nositeľmi týchto vedomostí, schopnosti a zručností sú profilové predmety a ostatné povinné predmety, ktoré majú v informačných listoch popísané jednotlivé dosiahnuté výsledky vzdelávania ako výstupy vzdelávania.

Ciele vzdelávania:

[CV 1 ] rozvíjať špecializované odborné a metodologické vedomosti a kompetentnosti študentov a integrovať ich v oblasti ekologických a environmentálnych vied,

[CV 2 ] podporiť aplikovanie špecializovaných vedomosti a zručnosti v oblasti výskumu s cieľom prinášať nové vedomosti v oblasti ekologických a environmentálnych vied,

[CV 3 ] umožniť študentom systematicky a kriticky analyzovať aktuálne témy v ekologickom výskume,

[CV 4 ] rozvíjať analytické zručnosti a kompetentnosti študentov pri uskutočňovaní základného alebo aplikovaného výskumu v oblasti ekologických a environmentálnych vied,

[CV 5 ] podporiť iniciatívu, inovácie a originalitu študentov (hypotézy, metódy, hodnotenie, aplikácia), pri riešení vlastného výskumu.

Hlavné výstupy vzdelávania:

[VV1 ] Študent popisuje a interpretuje odborné a metodologické vedomosti z viacerých oblastí odboru ekologické a environmentálne vedy,

[VV2 ] Študent aplikuje a analyzuje odborné a metodologické vedomosti vyplývajúcich z predmetov v študijnom programe slúžiace ako základ pre inovácie a originalitu vo výskume,

[VV3 ] Študent vie používať špecializované postupy a princípy (metodiku) pri monitorovaní, získavaní vzoriek a laboratórnom spracovaní s využitím modernej prístrojovej techniky,

[VV4 ] Študent vie validovať, testovať a vyhodnotiť objektívne merateľné i empiricky pozorovateľné údaje s využitím štatistických metód,

[VV5 ] Študent vie navrhovať, realizovať a hodnotiť riešenia vedeckých problémov v oblasti ekologických a environmentálnych vied,

[VV6 ] Študent vie adekvátne interpretovať, porovnať a diskutovať dosiahnuté výsledky vedeckej práce, vyvodiť závery a formulovať odporúčania pre rozvoj danej vednej oblasti.

b Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov

Povolania na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený:

Národná sústava kvalifikácií a register povolaní priamo nedefinuje zamestnanie, na prípravu ktorého je zameraný študijný program alpínska a vysokohorská ekológia.

Z dôvodu zamerania študijného program a potencionálneho uplatnenia absolventov aj v medzinárodných štruktúrach sú absolventi podľa ESCO - Európska klasifikácií zručností /kompetencií, kvalifikácií a povolaní zaradení do kategórie 2133 - Špecialisti v oblasti ochrany životného prostredia. Títo absolventi sú odborníci, ktorí skúmajú a posudzujú vplyvy ľudskej činnosti na životné prostredie, ako je znečistenie ovzdušia, vody a hluk, kontaminácia pôdy, zmena klímy, toxický odpad a vyčerpávanie a degradácia prírodných zdrojov. Vyvíjajú plány a riešenia na ochranu, konzerváciu, obnovu, minimalizáciu a prevenciu ďalšieho poškodzovania životného prostredia. Medzi týchto špecialistov v oblasti ochrany ŽP patrí povolanie 2133.5 - Ekológ, na ktorého prípravu je prioritne cielený študijný program alpínska a vysokohorská ekológia.

Ekológovia hodnotia zdravie a distribúciu organizmov (ľudí, rastlín a živočíchov), ako aj vzťah medzi organizmami a ich prostredím o ktorých vykonávajú výskum a súvisiace úlohy. Absolventi majú široké znalosti z biológie, ekológie, environmentálnej legislatívy a taxonómie organizmov.

Ich hlavné  zručnosti a kompetencie sú: analyzovať ekologické údaje, vykonávať ekologický výskum a prieskumy, používať rôzne techniky prieskumu biotopov, rastlín a živočíchov, písať správy súvisiace s ich prácou. Medzi ich fakultatívne zručnosti a kompetencie patrí: analýza údajov o životnom prostredí, posúdiť riziko kontaminácie, posúdiť vplyv na životné prostredie, rozvíjať environmentálnu politiku a zabezpečiť jej súlad, poradenstvo v oblasti systémov riadenia environmentálnych rizík, vypracovať pracovné plány na riešenie problémov, vykonávať a organizovať školenia (tiež online) v záležitostiach životného prostredia, tvoriť školiace materiály a komunikovať v angličtine kompetentným spôsobom.

Doplňujúce povolania, v ktorých absolventi môžu využiť určitú časť získaných vedomostí, zručností a kompetentností sú:

2133.3 - Vedecký pracovník v oblasti ochrany prírodných zdrojov

2133.6 - Koordinátor programov v oblasti životného prostredia

2133.8 - Konzultant v oblasti prírodných zdrojov

2133.9 - Odborný pracovník ochrany prírody

Z národnej sústavy kvalifikácií 2133999 - Špecialista ochrany prírody a tvorby krajiny vo verejnej správe a z registra povolaní 3359024 - Odborný pracovník verejnej správy pre ochranu životného prostredia a 2133003 - Špecialista ochrany prírody 

Potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov:

Absolvent študijného programu má rozsiahle a prehĺbené odborné a metodologické vedomosti o ekosystémoch a o ekosystémových službách predovšetkým z oblasti alpínskej a vysokohorskej ekológie. Disponuje vedomosťami o alpských ekosystémoch v Európe i vo svete. Geologické, klimatické, hydrologické, pedologické a najmä ekologické a biologické poznatky je schopný aplikovať v procese ochrany biodiverzity alpínskych ekosystémov ovplyvňovaných narastajúcim environmentálnym stresom. Absolvent dokáže samostatne pracovať na vedecko výskumných projektoch a na vytváraní stratégií ochrany horského prostredia, pričom sa stáva efektívnym nástrojom racionálneho a aktívneho manažmentu územnej i druhovej ochrany. 

Okrem uplatnenia v oblasti vedy a výskumu (v odbore ekologických a environmentálnych vied) môžu absolventi študijného programu alpínska a vysokohorská ekológia nájsť uplatnenie v praktickej ochrane prírody a v rôznych oblastiach súvisiacich s problematikou ochrany životného prostredia v súkromnom sektore, mimovládnych či neziskových organizáciách (SZČO, projektová činnosť, monitoring, oblasť starostlivosti o ŽP v podniku, ekoturizmus, sprievodcovská činnosť), ale najmä na rôznych stupňoch špecializovanej štátnej a verejnej správy (Ministerstvo životného prostredia, Štátna ochrana prírody SR, Environmentálny fond, Slovenská inšpekcia životného prostredia, Slovenská agentúra životného prostredia, Slovenský hydrometeorologický ústav, Výskumný ústav vodného hospodárstva, Slovenský vodohospodársky podnik, Vodohospodárska výstavba, Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva, Národná zoologická záhrada Bojnice, obvodné úrady životného prostredia, okresné a miestne úrady). Celopriestorové vedomosti a skúsenosti nadobudnuté počas štúdia, ako aj interdisciplinárne poznatky predurčujú absolventov, nie len pre lokálne uplatnenie, ale i pre uplatnenie v medzinárodných štruktúrach. 

Absolventi majú všetky predpoklady pokračovať na III. stupni vysokoškolského vzdelávania v oblasti ekologických a environmentálnych vied. 

 

c Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania

Relevantnú externú zainteresovanú stranu, ktorá poskytuje vyjadrenie k študijnému programu predstavuje Asociácia strážcov chránených území Slovenska (ASCHÚS). Táto asociácia je dobrovoľným združením profesionálnych pracovníkov štátnej ochrany prírody a dobrovoľných členov stráže prírody. Úzko spolupracuje s partnerskými organizáciami, pôsobiacimi v oblasti praktickej ochrany prírody a krajiny, mimovládnymi organizáciami pracujúcimi v oblasti ochrany prírody a pod. ASCHÚS je riadnym členom Medzinárodnej federácie strážcov (International Ranger Federation – IRF) a Európskej federácie strážcov (European Ranger Federation – ERF).

Študijný program nepripravuje absolventov na povolanie, ktoré si vyžaduje súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

3. Uplatniteľnosť
a Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu

Doterajší absolventi študijného programu sú uplatniteľní v ďalšom vzdelávaní na treťom stupni vysokoškolského vzdelávania v oblasti ekologických a environmentálnych vied. Zo šiestich absolventov od začiatku organizovania študijného programu (2017) jeden pokračoval na 3. stupni. Iba jeden absolvent bol evidovaný ako nezamestnaný ku koncu roka svojho štúdia (zdroj: UPSVR).

Absolventi, ktorí nepokračovali v štúdiu našli uplatnenie v oblastiach hospodárstva súvisiacich s problematikou tvorby a ochrany životného prostredia v súkromnom sektore, mimovládnych a neziskových organizáciách (SZČO, projektová činnosť, monitoring, ekoturizmus a sprievodcovská činnosť). 

Rok Absolventi pokračujúci na VŠ Nezamestnaní
2021 2 1 0
2020 1 0 1
2019 2 0 0
2018 1 0 0

zdroj:

CVTI, MINEDU

MINEDU

UPSVR, MINEDU

b Úspešní absolventi študijného programu

Študijný program je nedávno zavedený program (od roku 2017), preto nie sú k dispozícii charakteristiky úspešných absolventov.

c Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi

Študijný program je nedávno zavedením programom (od roku 2017), preto nie je zatiaľ možné objektívne posúdiť pripravenosť absolventov pre výkon povolania. 

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe

Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry:

Pravidlá na utváranie študijných plánov má Žilinská univerzita v Žiline (UNIZA) definované v Smernici 209/2021 „Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň VŠ štúdia na UNIZA“ a Smernici 203/2021 „Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA“.

Študijný plán študenta určuje časovú a obsahovú postupnosť, ako aj rozsah predmetov študijného programu a formy hodnotenia študijných výsledkov. Študijný plán si okrem formy hodnotenia študijných výsledkov zostavuje v rámci určených pravidiel (Smernica 203/2021) a v súlade so študijným poriadkom (Smernica 209/2021) študent sám v spolupráci so študijným poradcom študijného programu a referátom pre vzdelávanie.

Odporúčaný študijný plán pre študijný program alpínska a vysokohorská ekológia rešpektuje štandardnú dĺžku štúdia v príslušnej forme štúdia, je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky (absolvovanie všetkých povinných predmetov, predpísaný podiel povinne voliteľných predmetov a výberové predmety tak, aby počas štúdia získal minimálne 120 kreditov) na riadne skončenie štúdia v štandardnej dĺžke (2 roky). V odporúčanom študijnom pláne sú zahrnuté všetky profilové predmety a definované pravidlá pre nadväznosť medzi jednotlivými predmetmi.

Odporúčaný študijný plán (ako aj jeho úpravu) navrhuje Rada študijného programu a je zostavený v súlade s opisom študijného odboru (ekologické a environmentálne vedy), očakávaniami praxe (Národným kvalifikačným rámcom SR) a vývojom v oblasti študijného programu.

Odporúčaný študijný plán je zostavený tak, aby bola splnená požiadavka pre odporúčané pracovné zaťaženie študenta v dennej forme štúdia - v každom semestri predmety predstavujú záťaž 30 kreditov. Odporúčané pracovné zaťaženie študenta sa pohybuje v rozmedzí od 1500 do 1800 hodín za akademický rok, čo znamená, že jeden kredit zodpovedá 25 až 30 hodinám práce podľa ECTS.

Pri štúdiu na UNIZA je stanovená maximálna možná denná záťaž študenta, čo znamená, že študent môže denne absolvovať max. 9 hodín výučby prezenčnou metódou alebo online formou. Tento maximálne povolený denný rozsah je možné upraviť len vo výnimočných prípadoch, napr. z dôvodu nemožnosti inej úpravy rozvrhnutia dennej výučby z dôvodu nedostatočnej kapacity výučbových priestorov, a to len so súhlasom prorektora pre vzdelávanie.

Vzdelávanie sa uskutočňuje prevažne v slovenskom jazyku; český jazyk sa pri výučbe považuje za rovnocenný slovenskému jazyku. Na absolvovanie predmetov je potrebná znalosť anglického jazyka, čo je vyznačené v informačnom liste predmetu.

Pri celouniverzitných študijných programoch môže rektor mimoriadne talentovaným študentom, študentom so špecifickými potrebami, s vážnymi zdravotnými problémami, s osobnými dôvodmi, ako aj športovcom (reprezentantom SR alebo UNIZA v najvyššej celoštátnej súťaži) povoliť štúdium podľa individuálneho študijného plánu (ďalej len „IŠP“). IŠP vypracúva študent v spolupráci s poverenou osobou v danom študijnom programe a schvaľuje ho rektor v súčinnosti s garantom študijného programu, ktorý je osobou s príslušnými kompetenciami a nesie hlavnú zodpovednosť za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečovanie kvality študijného programu v súlade so Smernicou č. 205/2021 Pravidlá na priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov na UNIZA. Podmienky štúdia podľa IŠP musia byť dohodnuté s vyučujúcimi podľa možnosti najneskôr počas prvého týždňa príslušného semestra. IŠP musí študentovi umožniť získať rovnaké vedomosti v predmetoch štúdia ako štandardný študijný plán pri použití iných foriem a metód výučby.

b Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu

Študijný program alpínska a vysokohorská ekológia má iba jeden odporúčaný študijný plán a jednu trajektóriu štúdia vzhľadom na zameranie študijného programu v podmienkach UNIZA. Študent má možnosť špecializovať sa na niektorú oblasť v odbore ekologických a environmentálnych vied výberom povinne voliteľných predmetov a zameraním záverečnej práce.

Študent má možnosť zapísať si na doplnenie svojho štúdia a na získanie dostatočného počtu kreditov v príslušnej časti štúdia aj výberové predmety, tak aby spĺňal požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu,

 

c Študijný plán programu – príloha 1
d Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia
Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.

Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia sú definované Smernici č. 209/2021 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň VŠ štúdia na UNIZA.

Podmienky v priebehu štúdia: V priebehu štúdia študijného programu musí študent získať minimálne 30 kreditov za predmety absolvované v danom roku štúdia v dennej forme štúdia. Túto kontrolu, uzatvorenie roku štúdia, vykonáva oddelenie pre vzdelávanie na rektoráte pre celouniverzitné študijné programy na základe elektronického výkazu o štúdiu a hodnotenia skúšajúcich zaznamenaných v AIVS v stanovenom termíne podľa akademického kalendára. Do ďalšieho roku štúdia sa môže zapísať len ten študent, ktorý má uzatvorený predchádzajúci rok štúdia.

Podmienkou priznania príslušného počtu kreditov je úspešné absolvovanie jednotlivých predmetov splnením študijných povinností a podmienok na absolvovanie predmetu určených v informačných listoch. V odôvodnených prípadoch, príslušný vyučujúci určí náhradný spôsob splnenia študijných povinností študentovi, ktorý sa z vážnych dôvodov nemohol zúčastniť na časti povinnej výučby. V odôvodnených prípadoch môže rektor pri celouniverzitných študijných programoch na žiadosť študenta povoliť individuálnu formu organizácie štúdia študentom so špecifickými potrebami a študentom zo znevýhodneného sociálneho prostredia v súlade so Smernicou č. 198/2021 Podpora uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami na UNIZA.

Podmienky pre riadne ukončenie štúdia: Na riadne skončenie štúdia v magisterskom študijnom programe alpínska a vysokohorská ekológia je potrebných minimálne 120 kreditov. Štúdium v magisterských študijných programoch sa ukončuje štátnou skúškou. Štátne skúšky sa konajú podľa ustanovení zákona o VŠ. Štátnu skúšku tvorí záverečná práca a jej obhajoba. Štátnu skúšku taktiež tvoria ďalšie predmety alebo kolokviálna rozprava. Konať štátnu skúšku môže študent až po splnení všetkých ostatných študijných povinností predpísaných študijným programom.

Pravidlá pre opakovanie štúdia: V prípade, ak bol študent na skúške hodnotený známkou „FX – nedostatočne“, môže skúšku opakovať najviac dvakrát (prvý a druhý opravný termín) vrátane komisionálnej skúšky. Pokiaľ bol študent pri prvom zapísaní povinného predmetu klasifikovaný známkou „FX - nedostatočne“ aj v druhom opravnom termíne, musí si tento predmet zapísať znova. Pokiaľ aj pri druhom zapísaní povinného predmetu bol klasifikovaný známkou „FX - nedostatočne“ v druhom opravnom termíne, študent je zo štúdia vylúčený. Opakovať štátnu skúšku môže študent maximálne dvakrát. Štátnu skúšku musí študent absolvovať (vrátane jej prípadného opakovania) najneskôr v termíne obmedzenom maximálnou dobou štúdia. Študent, ktorý študuje študijný program dlhšie, ako je jeho štandardná dĺžka štúdia, je povinný uhradiť ročné školné za každý ďalší rok štúdia v súlade s ustanoveniami zákona o VŠ. Študent je povinný predpísané školné uhradiť podľa § 71 ods. 3 písm. b) zákona o VŠ v termíne určenom rektorom univerzity. Najdlhšia možná doba štúdia je rovná štandardnej dĺžke príslušného študijného programu zvýšenej o dva roky. Takto stanovenú maximálnu dobu štúdia nie je možné prekročiť a po jej uplynutí je študent zo štúdia vylúčený.

Pravidlá na prerušenie a predĺženie: Študent môže, kedykoľvek v priebehu akademického roka, písomne požiadať rektora o prerušenie štúdia študijného programu. Doba prerušenia štúdia je spravidla jeden rok. Celkové obdobie prerušenia štúdia je maximálne dva roky počas štúdia študijného programu.

Zanechanie štúdia je študent povinný oznámiť dekanovi formou písomného oznámenia. Dňom skončenia štúdia je deň doručenia písomného oznámenia.

e Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre
počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia 1 r.: 50.0, 2 r.: 60.0,
počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia 1 r.: 10.0, 2 r.: 0.0,
počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia 1 r.: 0.0, 2 r.: 0.0,
počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program x
počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia 30
počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia x
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch x
počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch x
f Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu

Výstupy vzdelávania sú na Žilinskej univerzite v Žiline formulované v profile absolventa v súlade s opisom študijných odborov a národným kvalifikačným rámcom. Formy overovania získaných vedomostí, zručností a kompetentností v predmete sú určené študijným plánom a informačným listom predmetu (podmienky na absolvovanie predmetu).

Overenie výstupov vzdelávania ako aj hodnotenie študijných výsledkov študenta v rámci štúdia predmetu sa uskutočňuje najmä:

  1. priebežnou kontrolou študijných výsledkov v období vyučovania (počas semestra) (kontrolné otázky, písomné testy, úlohy na samostatnú prácu, semestrálne práce, referát na seminári alebo cvičení a pod.), ktorých hodnotenie sa započítava do konečného hodnotenia študijných výsledkov daného predmetu v súlade s informačným listom predmetu,
  2. skúškou za dané obdobie štúdia a predmet, kedy pri predmetoch príslušného študijného programu, ktorý študent navštevuje sa skúška skladá z písomnej a/alebo ústnej časti,
  3. kombináciou vyššie uvedených spôsobov

Absolvovanie predmetu sa klasifikuje známkou. Známka vyjadruje výsledok hodnotenia v súlade s cieľom a obsahom predmetu, ako aj výsledkami vzdelávania uvedenými v informačnom liste predmetu, ako aj schopnosť študenta aplikovať získané vedomosti. Študent musí preukázať kompetentnosť, ktorá je výsledkom komplexu vedomostí, zručností a postojov, ktoré si študent osvojil formálnym a neformálnym vzdelávaním a informálnym učením sa v priebehu získavania vlastných praktických skúseností. Kompetentnosti spolu s vedomosťami a zručnosťami slúžia ako štruktúrne charakteristiky výstupov vzdelávania pre predmet.

Študenti sú hodnotení podľa:

  1. práce počas semestra na základe seminárnych a laboratórnych prác, vypracovaných cvičení, referátov, absolvovaných testov a pod. pri predmetoch neukončených skúškou. V tomto prípade 100 % hodnotenia zohľadňuje prácu počas semestra.
  2. práce počas semestra na základe seminárnych a laboratórnych prác, vypracovaných cvičení, referátov, absolvovaných testov a pod. a výsledky skúšky pri predmetoch ukončených skúškou. V tomto prípade časť hodnotenia zohľadňuje prácu počas semestra a ďalšia časť zohľadňuje výsledky dosiahnuté skúškou, kedy ich percentuálny podiel je stanovený v Informačnom liste predmetu.

Hodnotenie známkou sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice, ktorú tvorí šesť klasifikačných stupňov (A - Fx), pričom študent získa kredity za predmet, ak jeho výsledky boli ohodnotené niektorou zo známok od A po E.

Známka (klasifikačný stupeň)

Slovná klasifikácia a jej definícia

Rozsah znalostí (%)

Numerická hodnota

A

Výborne (vynikajúce výsledky)

93 – 100

1

B

Veľmi dobre (nadpriemerné výsledky)

85 – 92

1,5

C

Dobre (priemerné výsledky)

77 – 84

2

D

Uspokojivo (prijateľné výsledky)

69 – 76

2,5

E

Dostatočne (výsledky spĺňajú minimálne kritéria)

61 – 68

3

FX

Nedostatočne (vyžaduje sa ďalšia práca)

menej ako 61

4

 

Študent má právo odmietnuť priebežné hodnotenie a hodnotenie na skúške, okrem hodnotenia FX – nedostatočne. Odmietnutie hodnotenia na skúške znamená hodnotenie FX, nasledujúci termín skúšky je pre neho opravným termínom, pokiaľ má študent nárok na ďalší termín skúšky. V takom prípade sa študentovi hodnotenie zapisuje do AIVS UNIZA. V elektronickom výkaze o štúdiu sa zobrazí iba posledné hodnotenie. V prípade, ak bol študent na skúške hodnotený známkou „FX – nedostatočne“, môže skúšku opakovať najviac dvakrát (prvý a druhý opravný termín) vrátane komisionálnej skúšky. Pokiaľ bol študent pri prvom zapísaní povinného predmetu klasifikovaný známkou „FX - nedostatočne“ aj v druhom opravnom termíne, musí si tento predmet zapísať znova. Pokiaľ aj pri druhom zapísaní povinného predmetu bol klasifikovaný známkou „FX - nedostatočne“ v druhom opravnom termíne, študent je zo štúdia vylúčený.

UNIZA proaktívne pristupuje ku kontrole originality výstupov študentov UNIZA a v prípade náznaku pochybnosti o autorstve k odovzdanému alebo prezentovanému dielu, či už je to semestrálna/seminárna práca alebo bakalárska/diplomová práca alebo inom náznaku porušovania práv duševného vlastníctva iných osôb, bude UNIZA postupovať v súlade s ustanoveniami zákona o VŠ (§ 108f a 108g) ako aj smernicou UNIZA upravujúcou autorskú etiku a elimináciu plagiátorstva.

Všetky výstupy študenta počas hodnotenia v priebehu štúdia alebo počas skúšky budú archivované po dobu 5 rokov elektronicky alebo inou formou v súlade s platnou legislatívou v súlade s článkom 17 Smernice č. 204 Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na UNIZA, v prípade potreby musia byť prístupné k nahliadnutiu. Z ústnej skúšky bude archivovaná príprava študenta, kedy za túto archiváciu zodpovedá skúšajúci, ako aj pracovisko.

Skúšky sa konajú spravidla v skúškovom období a v termínoch, ktoré určí skúšajúci. Skúšajúci môže povoliť študentovi s prihliadnutím na splnenie predpísaných požiadaviek konanie skúšky už v priebehu semestra alebo po skončení skúškového obdobia v odôvodnených prípadoch.

Podrobnejšie pravidlá týkajúce sa overovanie výstupov vzdelávania (získaných vedomostí, zručností a kompetentností v predmete) a hodnotenie (študijných výsledkov) študentov (čl. 9) v rátane možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu (čl. 10) sú definované v Smernici č.209/2021 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň vysokoškolského štúdia na UNIZA

g Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia

Podrobné podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú definované v článkoch 7 a 15 Smernice č. 209/2021 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň VŠ štúdia na UNIZA.

Študent môže absolvovať časť štúdia podľa schváleného študijného plánu mimo UNIZA na ktorej je zapísaný. Pri štúdiu na inej vysokej škole v Slovenskej republike alebo v zahraničí sa uzatvára zmluva medzi študentom, UNIZA a partnerskou inštitúciou, ktorá štúdium poskytuje. Podrobnosti stanovuje vyhláška MŠVVaŠ SR o kreditovom systéme štúdia. Zmluva sa uzatvára pred nastúpením študenta na prijímajúcu vysokú školu. Absolvovanie časti štúdia na inej vysokej škole je podmienené:

  1. prihláškou na výmenné štúdium a potvrdením o akceptácii partnerskou inštitúciou (zahraničná mobilita alebo stáž),
  2. dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o štúdiu (v prípade spolupráce UNIZA s inou partnerskou inštitúciou, ktorá má akreditovaný študijný program v danom študijnom odbore na partnerskej inštitúcii alebo obdobnom študijnom odbore na zahraničnej partnerskej inštitúcii, a ktorá má certifikovaný/akreditovaný vnútorný systém kvality vysokoškolského vzdelávania alebo v súlade s ESG 2015),
  3. výpisom výsledkov štúdia.

Predmety absolvované na prijímajúcej škole uznáva riaditeľ ústavu študentovi na základe žiadosti, ktorej súčasťou bude výpis výsledkov štúdia, ktorý študentovi vyhotoví prijímajúca vysoká škola na záver jeho štúdia, ako aj informačné listy alebo sylaby absolvovaných predmetov. Hodnotenie predmetu a dátum udelenia hodnotenia sa zapíšu do AIVS. Žiadosť a s ňou súvisiaca dokumentácia sa stáva súčasťou osobnej študijnej dokumentácie študenta vedenej referátom pre vzdelávanie.

V zmysle § 59 zákona o VŠ môže študent študijného programu počas štúdia písomne požiadať o zápis na študijný program v rámci rovnakého študijného odboru na inej fakulte, resp. inej vysokej škole.  Zmenu študijného programu na študijný program uskutočňovaný v rámci rovnakého študijného odboru v rámci celouniverzitných študijných programov na univerzite je možné povoliť študentovi vlastnej alebo inej fakulty UNIZA alebo študentovi prijatému na štúdium z inej vysokej školy v súlade s ustanovením zákona o VŠ na základe jeho písomnej žiadosti. O žiadosti rozhoduje rektor po zvážení kapacitných možností ako aj po predchádzajúcom písomnom stanovisku garanta nového študijného programu, ktorý posúdi doterajší priebeh štúdia žiadateľa. Zmena sa spravidla uskutoční pred začiatkom semestra.

Pre študentov po zmene študijného programu platí, že kredity získané štúdiom v predchádzajúcom študijnom programe sa študentovi uznajú v novom študijnom programe, ak ich získal v priebehu predchádzajúcich maximálne 3 rokov. O uznaní kreditov rozhodne garant študijného programu po predchádzajúcom kladnom posúdení ich relevantnosti pre tento študijný program. Garant príslušného študijného programu, na ktorý študent požiadal o zápis v rámci požadovanej zmeny, určí študentovi rozdielové skúšky a termíny ich vykonania, ak študent nevykonal všetky skúšky stanovené študijným plánom tohto študijného programu.

Zmenu študijného programu v inom ako rovnakom študijnom odbore je možné vykonať len cez nové prijímacie konanie. V novom študijnom programe na základe písomnej žiadosti študenta budú uznané splnené povinnosti z predchádzajúceho štúdia v zmysle ECTS podľa článku 7 Smernice č. č. 209/2021 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň VŠ štúdia na UNIZA.

h Témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam)

Zoznam záverečných prác od zavedenia študijného programu 

Meno, priezvisko a tituly študenta Rok

Téma záverečnej práce

Meno, priezvisko a tituly školiteľa Kontakt
Bc. Jakub Tomaškovič 2018

Fyzikálno-chemické vlastnosti horských potokov vo Vysokých a Západných Tatrách, Slovensko / Physicochemical properties of mountain streams in High and West Tatras, Slovakia

Solár Jaroslav,  Mgr. PhD. Mail: solar@uniza.sk
Bc. Ľudmila Janigová 2019

Hydrochémia kirgizských potokov a riek / Hydrochemistry of Kyrgyz streams and rivers

Mihálik Daniel,  Mgr. PhD.

Mail: mihalik@vurv.sk

Bc. Natália Kubjatková 2019

Morfometrická analýza červených krviniek u druhu Chionomys nivalis vzhľadom na morfofyziológiu a hematológiu tohoto druhu / Morphometric analysis of red blood cells of Chionomys nivalis considering morphophysiology and hematology of this species

Haas Martina,  Mgr. PhD. Mail: martina.haas@uniza.sk
Bc. Martin Janiga 2020 Sezónne zmeny v koncentrácii niektorých prvkov u hlaváčov pásoplutvých Cottus poecilopus / Seasonal changes in concentrations of some elements in Alpine bulheads Cottus poecilopus Kompišová Ballová Zuzana,  Mgr. PhD. Mail: ballova1@uniza.sk
Bc. Kristína Hrivnáková 2021 Ekosystémy vysokotatranských plies ako environmentálne ukazovatele (Západné Karpaty) / Ecosystems of the High Tatras mountains lakes as environmental indicators (Western Carpathians) Janiga Marián, prof. RNDr. CSc.

Mail: janiga@uniza.sk

Bc. Vladimír Ruček  2021 Rod Epipactis v Strážovských vrchoch, Súľovských vrchoch a priľahlého územia / Genus Epipactis in Strážovské vrchy Mts, Súľovské vrchy Mts and the surrounding area Solár Jaroslav,  Mgr. PhD. Mail: solar@uniza.sk

 

i Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe sú ustanovené v Smernici 215 – Smernica o záverečných, rigoróznych a habilitačných  prácach v podmienkach Žilinskej univerzity v Žiline a 4.časti, článku 18  v Smernici č. 209/2021 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň VŠ štúdia na UNIZA

Témy záverečných prác ako aj ich zadania navrhuje VÚVB ŽU alebo zástupcovia externých partnerov z praxe prípdne študenti. Tieto témy korešpondujú so študijným programom a odborným zameraním VÚVB ŽU. Návrhy tém záverečných prác schvaľuje garant študijného programu v rámci diskusie na predmete špeciálny sylabus k magisterskej práci  I. v prvom semestri štúdia. Akceptovanému návrhu témy sa následne pridelí vedúci práce (interný alebo externý) a vypracuje sa zadanie podľa Smernice 215 - o záverečných, rigoróznych a habilitačných  prácach.

Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov

Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí

Študentom študijného programu stráž prírody je garantovaná možnosť účasti na mobilitách ako je Erasmus+ študijný pobyt a Erasmus+ absolventská stáž. Možnosti, podmienky a pokyny na prihlasovanie sú dostupné na stránke https://www.uniza.sk/index.php/studenti/vseobecne-informacie/erasmus alebo https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznosti-studia/erasmus.

Medzi základne podmienky účasti na mobilitách patri preštudovanie si základných informácii o Erasmus+ mobilite, vyplniť prihlášku a zaregistrovať sa u príslušného kordinátora programu Erasmus+ (pri celouniverzitnom študijnom programe alpínska a vysokohorská ekológia je to riaditeľ VÚVB ŽU prof. RNDr. Marián Janiga CSc.). 

V zmysle umožnenia mobility študentom v programe Erasmus+ na partnerskej škola University of South-Eastern Norway, bola kreditová dotácia v predmetoch diplomová práca I a diplomová práca II a jej obhajoba nastavená tak, aby korešpondovala s kreditovým rozsahom ekvivalentných predmetov. 

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov definuje Smernica 207 – Etický kódex Žilinskej univerzity v Žiline a Smernica 201 – Disciplinárny poriadok pre študentov Žilinskej univerzity v Žiline.

Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami

Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami sú definované v Smernici 198/2021 Podpora uchádzačov o štúdium a študentov so špecifickými potrebami na UNIZA.

Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta

Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta sú definované Smernici 209 – Študijný poriadok pre I. a II.stupeň vysokoškolského štúdia na Žilinskej univerzite v Žiline a v čl. 11 Smernice 207/2021 Etický kódex UNIZA.

5. Informačné listy predmetov študijného programu (v štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.)
Povinné predmety
Roč. Sem. Kód Predmet Skratka Rozsah Ukonč. Kredity Profil. Jadro Garant
1 Z 8IAZ101 štatistická analýza ŠA 2 - 2 - 0 S 10 áno - prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.
1 Z 8IFZ106 voda, ovzdušie a klimatická zmena VOKZ 3 - 2 - 0 S 10 áno - doc. Mgr. Dana Sitányiová, PhD.
1 Z 8IZZ110 špeciálny sylabus k magisterskej práci I ŠS I 0 - 8 - 0 H 5 áno - Mgr. Martina Haas, PhD.
1 L 8IFL104 stratégie ochrany horských ekosystémov SOHE 3 - 3 - 0 S 10 áno - Mgr. Jaroslav Solár, PhD.
1 L 8IFL107 biológia vysokých pohorí BVP 2 - 4 - 0 S 10 áno - prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.
1 L 8IZL105 špeciálny sylabus k magisterskej práci II ŠS II 0 - 8 - 0 S 5 áno - Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.
2 Z 8IZZ201 diplomová práca I DP I 0 - 8 - 0 H 30 áno - prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.
2 L 8IZL202 diplomová práca II a jej obhajoba DP II 0 - 8 - 0 H 30 áno - prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.
Povinne voliteľné predmety
Roč. Sem. Kód Predmet Skratka Rozsah Ukonč. Kredity Profil. Jadro Garant
1 Z 8IFZ108 znečistenie a mikrobiológia ZM 1 - 2 - 0 S 5 - - Mgr. Martina Haas, PhD.
1 Z 8IFZ109 ekologické metódy EM 1 - 2 - 0 H 5 - - Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.
1 L 8IFL102 environmentálne forenzné metódy EFM 1 - 2 - 0 S 5 - - Mgr. Martina Haas, PhD.
1 L 8IIL103 GIS - fyzická geografia pohorí GIS 1 - 2 - 0 S 5 - - Mgr. Jaroslav Solár, PhD.
Výberové predmety
Roč. Sem. Kód Predmet Skratka Rozsah Ukonč. Kredity Profil. Jadro Garant
6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
Uveďte link na akademický kalendár a e-vzdelavanie
Akademický kalendár

Aktuálny harmonogram akademického roka pre študijný program stráž prírody je vždy dostupný na adrese: https://www.vuvb.uniza.sk/#/ihmb/education/study_info_svk;

Harmonogram akademického roka 2021/2022 pre študijný program alpínska a vysokohorská ekológia je dostupný na adrese: https://www.vuvb.uniza.sk/ihmb/education/study_info/akademicky_kalendar_2021_2022.docx

Aktuálny rámcový akademický kalendár je vždy dostupný na adrese: https://www.uniza.sk/index.php/studenti/vseobecne-informacie/akademicky-kalendar

Rámcový akademický kalendár pre denné štúdium - 1. a 2. stupeň akademický rok 2021/2022 je dostupný na adrese:

https://www.uniza.sk/images/pdf/preco-studovat-na-uniza/14092021_ramcovy-harmonogram-2021_2022.pdf

Aktuálny rozvrh

Aktuálne rozvrhy pre jednotlivé ročníky v študijnom programe alpínska a vysokohorská ekológia sú vždy dostupné v Informačnom systeme vzdelávanie a na adrese:

https://www.vuvb.uniza.sk/#/ihmb/education/study_info_svk

Študenti sú včas informovaní pri zmenách rozvrhu prostredníctvom mailovej komunikácie.

7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a Meno, priezvisko a tituly osoby zodpovednej za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu

Meno, priezvisko, tituly: Marián Janiga, prof. RNDr., CSc.

Funkcia: riaditeľ Výskumného ústavu vysokohorskej biológie Žilinskej univerzity v Žiline (VÚVB ŽU)

kontakt (mail, tel.): janiga@uniza.sk; +421 52 449 9108

b - c Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu

Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.

Meno, priezvisko a tituly učiteľaPredmetNázov
Mgr. Martina Haas, PhD.8IZZ110špeciálny sylabus k magisterskej práci I
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.8IAZ101štatistická analýza
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.8IFL107biológia vysokých pohorí
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.8IZL202diplomová práca II a jej obhajoba
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.8IZZ201diplomová práca I
Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.8IZL105špeciálny sylabus k magisterskej práci II
doc. Mgr. Dana Sitányiová, PhD.8IFZ106voda, ovzdušie a klimatická zmena
Mgr. Jaroslav Solár, PhD.8IFL104stratégie ochrany horských ekosystémov
d Zoznam učiteľov študijného programu

Obsah sa generuje z údajov učebných plánov.

Meno, priezvisko a tituly učiteľaOrg.formaPredmetNázov
prof. Ing. Stanislav Bureš, CSc.prednášky, cvičenia8IFL104stratégie ochrany horských ekosystémov
prof. Ing. Stanislav Bureš, CSc.cvičenia8IFZ109ekologické metódy
prof. Ing. Stanislav Bureš, CSc.cvičenia8IZL105špeciálny sylabus k magisterskej práci II
prof. Ing. Stanislav Bureš, CSc.cvičenia8IZL202diplomová práca II a jej obhajoba
prof. Ing. Stanislav Bureš, CSc.cvičenia8IZZ110špeciálny sylabus k magisterskej práci I
prof. Ing. Stanislav Bureš, CSc.cvičenia8IZZ201diplomová práca I
Mgr. Martina Haas, PhD.prednášky, cvičenia8IFL102environmentálne forenzné metódy
Mgr. Martina Haas, PhD.prednášky8IFZ108znečistenie a mikrobiológia
Mgr. Martina Haas, PhD.cvičenia8IFZ109ekologické metódy
Mgr. Martina Haas, PhD.cvičenia8IZL105špeciálny sylabus k magisterskej práci II
Mgr. Martina Haas, PhD.cvičenia8IZL202diplomová práca II a jej obhajoba
Mgr. Martina Haas, PhD.cvičenia8IZZ110špeciálny sylabus k magisterskej práci I
Mgr. Martina Haas, PhD.cvičenia8IZZ201diplomová práca I
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.prednášky, cvičenia8IAZ101štatistická analýza
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.prednášky, cvičenia8IFL107biológia vysokých pohorí
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.cvičenia8IFZ109ekologické metódy
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.cvičenia8IZL105špeciálny sylabus k magisterskej práci II
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.cvičenia8IZL202diplomová práca II a jej obhajoba
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.cvičenia8IZZ110špeciálny sylabus k magisterskej práci I
prof. RNDr. Marián Janiga, CSc.cvičenia8IZZ201diplomová práca I
Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.prednášky, cvičenia8IFZ109ekologické metódy
Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.cvičenia8IZL105špeciálny sylabus k magisterskej práci II
Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.cvičenia8IZL202diplomová práca II a jej obhajoba
Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.cvičenia8IZZ110špeciálny sylabus k magisterskej práci I
Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.cvičenia8IZZ201diplomová práca I
Mgr. Tatiana Pitoňákovácvičenia8IFL102environmentálne forenzné metódy
Mgr. Tatiana Pitoňákovácvičenia8IFZ108znečistenie a mikrobiológia
doc. Mgr. Dana Sitányiová, PhD.prednášky, cvičenia8IFZ106voda, ovzdušie a klimatická zmena
Mgr. Jaroslav Solár, PhD.prednášky, cvičenia8IFL104stratégie ochrany horských ekosystémov
Mgr. Jaroslav Solár, PhD.cvičenia8IFZ109ekologické metódy
Mgr. Jaroslav Solár, PhD.prednášky, cvičenia8IIL103GIS - fyzická geografia pohorí
Mgr. Jaroslav Solár, PhD.cvičenia8IZL105špeciálny sylabus k magisterskej práci II
Mgr. Jaroslav Solár, PhD.cvičenia8IZL202diplomová práca II a jej obhajoba
Mgr. Jaroslav Solár, PhD.cvičenia8IZZ110špeciálny sylabus k magisterskej práci I
Mgr. Jaroslav Solár, PhD.cvičenia8IZZ201diplomová práca I
e - f Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam

Zoznam aktuálne vedených záverečných prác študijného programu 

Meno, priezvisko a tituly školiteľa

Téma záverečnej práce

Kontakt
Solár Jaroslav,  Mgr. PhD.

GIS Analysis of sediments flow in watershed of mountain stream Javorinka (Tatra Mountains)

Evapotranspiration in the mountain stream watershed Javorinka using GIS

Changes of selected physicochemical parameters in the mountain stream Javorinka from aspect of altitude gradient

Preferences of european brown bear in tree selection for marking and rubbing

Mail: solar@uniza.sk
Haas Martina,  Mgr. PhD.

Level of elements in organs of the digestive tract in Chionomys nivalis

Parasitic infections in song thrush (Turdus philomelos)

Occurrents of feather mites in Emberiza citrinella during the winter season

Haematological analyses of species Emberiza citrinella during the winter season

Mail: martina.haas@uniza.sk
Kompišová Ballová Zuzana,  Mgr. PhD.

Accumulation of selected elements in bones and organs of Chionomys nivalis and Myodes glareolus

Seasonal changes of mercury in the blood and fur of small terrestrial mammals

Accumulation of heavy metals in Vaccinium myrtillus from aspect of age and altitude in the Low Tatras 

Mail: ballova1@uniza.sk
Janiga Marián, prof. RNDr. CSc.

Moulting of prunella collaris

Mail: janiga@uniza.sk

 

Zoznam záverečných prác od zavedenia študijného programu 

Meno, priezvisko a tituly študenta Rok

Téma záverečnej práce

Meno, priezvisko a tituly školiteľa Kontakt
Bc. Jakub Tomaškovič 2018

Fyzikálno-chemické vlastnosti horských potokov vo Vysokých a Západných Tatrách, Slovensko / Physicochemical properties of mountain streams in High and West Tatras, Slovakia

Solár Jaroslav,  Mgr. PhD. Mail: solar@uniza.sk
Bc. Ľudmila Janigová 2019

Hydrochémia kirgizských potokov a riek / Hydrochemistry of Kyrgyz streams and rivers

Mihálik Daniel,  Mgr. PhD.

Mail: mihalik@vurv.sk

Bc. Natália Kubjatková 2019

Morfometrická analýza červených krviniek u druhu Chionomys nivalis vzhľadom na morfofyziológiu a hematológiu tohoto druhu / Morphometric analysis of red blood cells of Chionomys nivalis considering morphophysiology and hematology of this species

Haas Martina,  Mgr. PhD. Mail: martina.haas@uniza.sk
Bc. Martin Janiga 2020 Sezónne zmeny v koncentrácii niektorých prvkov u hlaváčov pásoplutvých Cottus poecilopus / Seasonal changes in concentrations of some elements in Alpine bulheads Cottus poecilopus Kompišová Ballová Zuzana,  Mgr. PhD. Mail: ballova1@uniza.sk
Bc. Kristína Hrivnáková 2021 Ekosystémy vysokotatranských plies ako environmentálne ukazovatele (Západné Karpaty) / Ecosystems of the High Tatras mountains lakes as environmental indicators (Western Carpathians) Janiga Marián, prof. RNDr. CSc.

Mail: janiga@uniza.sk

Bc. Vladimír Ruček  2021 Rod Epipactis v Strážovských vrchoch, Súľovských vrchoch a priľahlého územia / Genus Epipactis in Strážovské vrchy Mts, Súľovské vrchy Mts and the surrounding area Solár Jaroslav,  Mgr. PhD. Mail: solar@uniza.sk

 

g Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu

 

Meno, priezvisko a tituly

Kontakt

Janka Nová, Akademický senát UNIZA

Mail: janka.mednanskanova@gmail.com

Bc Tomaš Malovec, Rada študijného programu

Mail: tomasmalovec2@gmail.com

h Študijný poradca študijného programu

Meno a priezvisko: Mgr. Zuzana Kompišová Ballová, PhD.

Mail: ballova1@uniza.sk

Tel: +421 52 449 9108

Prístup k poradenstvu: konzultačné hodiny, informácie na webe, individuálne konzultácie a poradenstvo

Rozvrh konzultácií: streda od 9:00 do 11:00

i Iný podporný personál študijného programu (napr. priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne)

Meno a priezvisko: Bc. Jana Závodská

Oblasť zodpovedností /Kompetencie: Oddelenie pre vzdelávanie, referát sociálnych štipendií, študijný referent (študijná agenda, zápis)

Mail: Jana.zavodska@uniza.sk

Tel: +421 41 513 50 40

 

Meno a priezvisko: Janka Repetná

Oblasť zodpovedností /Kompetencie: administratíva a ubytovací referát na VÚVB ŽU

Mail: ihmb@uniza.sk

Tel: +421 52 449 9108

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská)

Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 217 – Zdroje na podporu vzdelávacích, tvorivých a ďalších súvisiacich činností Žilinskej univerzite v Žiline.

Na UNIZA sú pre vzdelávaciu činnosť k dispozícii celoškolské učebne a jednotlivé fakulty disponujú ďalšími učebňami, v ktorých si výučbu organizujú fakulty v rámci svojich vzdelávacích aktivít a akreditovaných študijných programov.
Všetky disponibilné učebne sú uvedené na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/download/doc/UNIZA-ucebne-nazvy.pdf.
Informácie o dostupnosti a použiteľnosti týchto učební pre študentov so špecifickými potrebami sú uvedené na stránke: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php.

Celouniverzitné učebne sa používajú na výučbu najmä predmetov teoretického základu a všeobecného zamerania pre jednotlivé fakulty. Ide o prednáškové učebne typu ául s kapacitou 110-150 miest, ako aj menšie učebne s kapacitou 24-60 miest na cvičenia, semináre, ale aj prednášky pre menšie skupiny študentov. Virtuálne prehliadky celouniverzitných učební sú lokalizované na: https://vzdelavanie.uniza.sk/vzdelavanie/rozvrh2.php.

Z pohľadu materiálnych a technických zdrojov vzdelávacích priestorov sú učebne vybavené jednak štandardne, jednak špeciálnym vybavením s ohľadom na prípravu a výučbu príslušných predmetov v danej učebni. Štandardným vybavením sa rozumie počítač spojený s dataprojektorom, pohyblivé premietacie plátno a biela tabuľa, wi-fi pripojenie na internet, príp. reproduktorová súprava a podobné jednoduché technické zariadenia. Vyučujúci má tiež možnosť pripojenia vlastného notebooku k dataprojektoru.

Vo všetkých učebniach, ako aj iných priestoroch UNIZA, je možnosť pripojenia sa na internet s príslušným vybavením všetkými potrebnými softvérovými prostriedkami a licenciami. UNIZA je zapojená do projektu EDUROAM. Tento projekt spája všetky významné svetové akademické inštitúcie do jednotného prostredia centralizovanej wi-fi siete, t. j. študenti sa so svojimi prihlasovacími menami a heslami pripoja na wi-fi u nás, ale i na univerzitách (ak sú členmi EDUROAM) v zahraničí.

Na VÚVB ŽU sú pre potreby vzdelávania používané:

 

Označenie učebne

Vybavenie učebne

Zabezpečované predmety

 Prednášková miestnosť (JA003) s kapacitou 50 osôb

 tabuľa, plazmový televízor, notebook a dataprojektor, a ďalšie didaktické pomôcky

Štatistická analýza, Znečistenie a mikrobiológia, Ekologické metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci I., Biológia vysokých pohorí, Stratégie ochrany horských ekosystémov, GIS - fyzická geografia pohorí, Enviromentálne forenzné metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci II., Diplomová práca I., Diplomová práca II. a jej obhajoba

 Laboratórium molekulárna ekológie a mikrobiológie (JA104)v rámci Oddelenia molekulárna ekológie s kapacitou 15 študentov. Okrem hlavného pracovného priestoru disponuje samostatnou miestnosťou master mixov DNA/RNA a miestnosťou pre PCR

MiSeq sekvenátor novej generácie, Illumina; Kapilárna elektroforéza (PrinCE 870); Biologicky termostat na +30°C a +37°C (Memmert); Inkubátor s prirodzenou cirkuláciou vzduchu (Cooled incubator ILW 115 TOP); Inkubátor CO2 (CARON); Trepačka s kruhovým pohybom (GFL); Vodný kúpeľ s trepaním (Stuart, SBS 40); Miniaturizovaný elektroforetický analyzátor 1 (2200 Tapestation Instrument, Agilent Technologies); Miniaturizovaný elektroforetický analyzátor 2 (2100 Bioanalyser, Agilent Technologies); Fotodokumentačný systém pre analýzu gélov, blottov (Kodak GL 212); Microarray scanner (Agilent Technologies); Real Time PCR (Bio-Rad); ELISA spektrofotometer (Bio Tek); 2D elfo + scanner (Bio-Rad); Nanofotometer (Implen); SDS PAGE + western modul (Bio-Rad);  Chladená centrifúga s vymeniteľnými rotormi; Biohazard box; Muflová pec; Autokláv (Nüve OT 032, KRD), magnetická miešačka, termoblok, centrifúgy (Biofuge pico, Heraus; Microfuge 22R Centrifuge, Beckman Coulter), spektrofotometer (Biowave II Biochrom);  UV box (UVC/T-M-AR, BIOSAN); Termocyklér (Techgene,TECHNE); Elektroforetické separačné jednotky horizontálna a vertikálna elektroforéza; UV transiluminátorom (Herolab UVT-14); Sekvenátor (Genomelab GeXP, Beckaman Coulter); Zariadenia na prípravu destilovanej vody - príprava vody pre analytické procesy s nízkou mierou vodivosti

Znečistenie a mikrobiológia, Ekologické metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci I., Enviromentálne forenzné metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci II., Diplomová práca I., Diplomová práca II. a jej obhajoba

 Laboratórium zoológie (JA105) v rámci Oddelenia aplikovanej zoológie s kapacitou 15 študentov

 Analyzátor krvných vzoriek (Auto Hematology Analyzer MINDRAY BC – 2800Vet); Rotačný mikrotón (RM 2265) a kryomikrotón (CM1950); Microarray scanner (Agilent Technologies); In-vivo lmaging system (Bruker In-Vivo FX PRO); Vysokokapacitný autokláv (Nüve OT 032, KRD); Mikroskopická technika (model STG, model S600, Delta Optical ME 1000 (s kamerou) Arzenal, Konus Biorex3,HQ Olympus BX40 - analýza obrazu Microimage), stereoskopické lupy; Endoskopia STORZ HOPKINS II 7219 ultrazvuk MINDRAY Z5 VET; RTG prenosný GIERTH HF80/20; Ďalšia prístrojová technika a vybavenie do terénu ako GPS, termovízia, prenosný chladiaci box, ornitologické siete, živolovné pasce, fotopasce, záznamníky zvuku, horolezecké vybavenie, stany a spacie vaky

Znečistenie a mikrobiológia, Ekologické metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci I., Biológia vysokých pohorí, Enviromentálne forenzné metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci II., Diplomová práca I., Diplomová práca II. a jej obhajoba

Laboratórium botaniky a hydrobiológie (JA106) v rámci Oddelenia botaniky a hydrobiológie s kapacitou 15 študentov. Okrem hlavného pracovného priestoru laboratórium disponuje samostatnou odvetranou miestnosťou pre prípravu a analýzu vzoriek

 Stolový digestor MDS (zariadenie na prácu s prchavými látkami, chemické súpravy); Sušička vzoriek Memmert Incubator IF160; Kryomlyn Retsch CryoMill (homogenizácia vzoriek); Titrátor, spektrofotometer YSI 9500, konduktometer YSI EC300, oxymeter YSI DO200, prístroj na meranie oxidačno-redukčného potenciálu YSI ORP15, pH meter YSI pH100; Multimeter WTW 3430 (kompaktný prístroj na stanovenie fyzikálnych parametrov ako konduktivita, pH, salinita, rozpustený kyslík a ORP vo vodách a roztokoch); Ručný XRF spektrometer DELTA CLASSIC (analýza 36 prvkov v prostredí); Atómový absorpčný spektrofotometer AAS Zeenit 650; Mikrovlnná rúra Milestone Ethos TC (na mineralizáciu vzoriek); Plynový chromatograf Agilent 5977A MSD/ 7890B GC, (analýza organických látok); Ortuťový analyzátor Mercury analyzer DMA-80; Mikroskopy (Olympus)

Znečistenie a mikrobiológia, Ekologické metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci I., Biológia vysokých pohorí, Enviromentálne forenzné metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci II., Diplomová práca I., Diplomová práca II. a jej obhajoba

Miestnosť pre cvičenia študentov (JA107) s kapacitou 15 osôb

LCD televízor, notebook, dataprojektor, mikroskopy, lupy, nevyhnutné laboratórne pomôcky a ďalšie didaktické pomôcky (herbár, entomologické zbierky, preparáty a mapy).

Štatistická analýza, Znečistenie a mikrobiológia, Ekologické metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci I., Biológia vysokých pohorí, Stratégie ochrany horských ekosystémov, GIS - fyzická geografia pohorí, Enviromentálne forenzné metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci II., Diplomová práca I., Diplomová práca II. a jej obhajoba

Miestnosť na mikroskopovanie (JA207) s kapacitou 4 osoby

3 mikroskopy Leica Microsystems (DM 6000).

Ekologické metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci I., Enviromentálne forenzné metódy, Špeciálny sylabus k magisterskej práci II., Diplomová práca I., Diplomová práca II. a jej obhajoba

b Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne

Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 218 o zhromažďovaní informácií.

Zdroje informácií potrebné na efektívne riadenie vzdelávania na UNIZA sa nachádzajú v informačných systémoch univerzity. Referát pre vzdelávanie v spolupráci s príslušnými študijnými oddeleniami a s Centrom informačných a komunikačných technológií (ďalej len „CeIKT“) zhromažďujú v informačných systémoch údaje o uchádzačoch, priebehu štúdia študentov až do ukončenia ich štúdia. Okrem toho zhromažďujú aj informácie o pasportizácii disponibilných priestorov a o inventarizácii techniky využívanej v študijných programoch. Osobitne sú v systéme vyznačené objekty, ktoré sú dostupné aj študentom a zamestnancom so zdravotným znevýhodnením.

Všetky informácie o štúdiu od študijných programov až po pokyny k prijímaciemu konaniu a jeho priebehu sú súčasťou vnútorných predpisov univerzity alebo ich súčastí a sú zverejnené na webových stránkach univerzity, fakúlt a súčastí. Osobitnú časť informačného zabezpečenia študijných programov tvorí Akademický informačný a vzdelávací systém (AIVS), ktorí poskytuje informácie pre študentov vo všetkých fázach štúdia ako sú napr.: informácie o predmetoch v rámci študijných programov (informačné listy); informácie o možnostiach výberu predmetov a následne o ich hodnotení vrátane integrovaných dotazníkov súvisiacich s hodnotením priebehu výučby; informácie o rozvrhu a dôležitých termínoch študenta, informácie o forme prihlasovania na predmety, prihlasovania na skúškové termíny, vkladanie testov a semestrálnych prác; informácie o študijných výsledkoch (elektronický index); a nástroje poskytovania spätnej väzby na proces výučby jednotlivých predmetov.

Študijné zdroje (v rátane štúdijnej literatúry podľa informačných listov predmetov) sú zhromažďované v Informačnom systéme Univerzitnej knižnice, ktorá vedie evidenciu všetkých dostupných publikačných zdrojov UNIZA. Študijné zdroje sú študentom a zamestnancom dostupné aj v EDIS-vydavateľstve UNIZA. Ďalšie štúdijne zdroje uvedené v informačných listoch sú dostupné prostredníctvom internetu a databáz s vedeckou literatúrou, ktoré má univerzita zakúpené a licencované (napr. Web of Science alebo SCOPUS), prostredníctvom domény UNIZA (v sieti UNIZA alebo mimo prostredníctvom VPN pripojenia).

Univerzitná knižnica Žilinskej univerzity v Žiline (ďalej len „UK ŽU“) ako centrálne pracovisko univerzity zabezpečujúce komplexné knižnično-informačné činnosti v rámci profilácie ŽU. Informácie o informačných zdrojoch a literatúre sprístupňuje prostredníctvom online katalógu. Zabezpečuje spracovanie publikačnej a umeleckej činnosti,  ohlasov na publikované dokumenty,  budovanie databáz publikačnej a umeleckej činnosti a záverečných prác. Knižnica ŽU zabezpečuje prednáškovú, konzultačnú,  metodickú  činnosť a  poskytuje reprografické činnosti.

Knižnica VÚVB ŽU (čiastková knižnica ŽU) má spolu registrovaných 855 exemplárov slovenskej aj zahraničnej literatúry (knihy, periodiká, učebnice, skriptá, zborníky, DVD, e-books, mapy, determinačné kľúče atď.), a databáza záverečných prác študentov VÚVB ŽU. Priestor knižnice je vybavený počítačom, scanerom a tlačiarňou, k dispozícii je aj študovňa (s kapacitou 25 študentov) s prístupom na internet, prostredníctvom, ktorého sa dá pripojiť na centrálnu knižnú databázu ŽU. Knižničné publikácie sú rozdelené do oblastí – MŽP SR, zákony, normy; ornitológia; Vysoké Tatry; národné parky; ochrana prírody; životné prostredie; botanika, voda, klíma, podnebie a pôda; ekológia; alpínske prostredie; biológia; zoológia; programy a projekty, etológia.

Prístup k internetu a následne aj k všetkým elektronickým zdrojom informácií a informačným systémom majú študenti zabezpečený aj z ubytovacích zariadení.

c Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie

UNIZA má pre všetky predmety (teoretického zamerania - prednášky) zabezpečené aj dištančné vzdelávanie, ktoré je v súčasnosti zabezpečené cez platformu MS Teams. Každý študent má prístup do MS Office 365 prostredníctvom svojho účtu, a k práci v distančnej forme má k dispozícii príslušné podklady a manuály v elektronickej forme. Dištančná forma štúdia  sa realizuje iba z dôvodu výnimočnej situácie (napr. zhoršenej epidemiologickej situácie). Cvičenia, laboratórne cvičenia a praktické predmety sú realizované v náhradných termínoch alebo zadaním alternatívnych úloh.

d Partneri predkladateľa pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie

VÚVB ŽU pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu nespolupracuje inými partnermi.

e Charakteristika možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia

Na úrovni univerzity možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia popisuje smernica č. 217 – najmä články 17, 18 a 19.

UNIZA ponúka študentom širokú škálu možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Študenti sa môžu sústrediť v organizáciách vytvorených na základe spoločného záujmu. Významnejšie fungujúce študijné organizácie:  Gama klub (divadlo, kino, spoločenské podujatia, konferencie); í-Téčko (Internátna študentská televízia); RAPEŠ a Rádio X (internátne rádia); OMNIA (miešaný spevácky zbor zbor); STAVBÁR (folklórny súbor); Univerzitné pastoračné centrum pri ŽU; Erasmus Student Network; Internetový klub (správa siete internátov), Klub priateľov železníc UNIZA; Univerzitný klub hasičského športu UNIZA. Zoznam jednotlivých organizácií je dostupný na: https://www.uniza.sk/index.php/studenti/studentsky-zivot/studentske-organizacie

V rámci športového vyžitia sú na UNIZA k dispozícií Fit-cluby v ubytovacích zariadeniach, prostredníctvom Ústavu telesnej výchovy sú každoročne organizované športové aktivity (letné a zimné kurzy, sústredenia, tábory, súťaže). Študenti majú zároveň aj možnosť vykonávať výkonnostný šport v oddiely športového klubu ACADEMIC UNIZA, Slávia Žilinská univerzita a HC UNIZA.

f Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania

Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 219 – Mobility študentov a zamestnancov Žilinskej univerzity v Žiline v zahraničí

Študentom študijného programu stráž prírody je garantovaná možnosť účasti na mobilitách ako je Erasmus+ študijný pobyt a Erasmus+ absolventská stáž. Možnosti, podmienky a pokyny na prihlasovanie sú dostupné na stránke https://www.uniza.sk/index.php/studenti/vseobecne-informacie/erasmus alebo https://www.uniza.sk/index.php/uchadzaci/moznosti-studia/erasmus.

Medzi základne podmienky účasti na mobilitách patri preštudovanie si základných informácii o Erasmus+ mobilite, vyplniť prihlášku a zaregistrovať sa u príslušného kordinátora programu Erasmus+. Pri celouniverzitnom študijnom programe alpínska a vysokohorská ekológia je to riaditeľ VÚVB ŽU prof. RNDr. Marián Janiga CSc. (Mail: janiga@uniza.sk; Tel: +421 52 449 9108). 

Pravidlá uznávania tohto vzdelávania sú definované v Smernici č. 209/2021 Študijný poriadok pre 1. a 2. stupeň VŠ štúdia na UNIZA.

Absolvovanie časti štúdia na inej vysokej škole v zahraničí je podmienené:

  1. prihláškou na výmenné štúdium a potvrdením o akceptácii partnerskou inštitúciou (zahraničná mobilita alebo stáž),
  2. dohodou medzi jednotlivými partnerskými inštitúciami o štúdiu (v prípade spolupráce UNIZA s inou partnerskou inštitúciou, ktorá má akreditovaný študijný program v danom študijnom odbore na partnerskej inštitúcii alebo obdobnom študijnom odbore na zahraničnej partnerskej inštitúcii, a ktorá má certifikovaný/akreditovaný vnútorný systém kvality vysokoškolského vzdelávania alebo ESG 2015),
  3. výpisom výsledkov štúdia.

Predmety absolvované na prijímajúcej škole uznáva prípade ústavov riaditeľ ústavu študentovi na základe žiadosti, ktorej súčasťou bude výpis výsledkov štúdia, ktorý študentovi vyhotoví prijímajúca vysoká škola na záver jeho štúdia, ako aj informačné listy alebo sylaby absolvovaných predmetov.

 

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium

Na úrovni univerzity definuje procesy, postupy a štruktúry Smernica 206 – Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA.

Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium v študijnom programe sú definované v metodickom usmernení č. 5/2021 o zásadách a pravidlách prijímacieho konania na celouniverzitné študijné programy vydané v súlade s čl. 1 ods. 2 Smernice č. 206/2021 pre akademický rok 2022/23. Uchádzač, musí spĺňať podmienky prijatia a zvládnuť prijímaciu skúšku, pripadne splniť podmienky prijatia bez prijímacej skúšky.

Základnou podmienkou prijatia na štúdium študijného programu druhého stupňa je vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa (Zákon č.131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov). V prípade zahraničného uchádzača alebo študenta, ktorý ukončil štúdium v zahraničí, uchádzač predloží k prihláške na vysokoškolské štúdium, najneskôr v deň zápisu na štúdium, rozhodnutie o uznaní dokladu o absolvovaní vysokoškolského vzdelania prvého stupňa príslušnou inštitúciou v SR, resp. požiada UNIZA o uznanie dokladu o vzdelaní.

Podmienkou prijatia na magisterský študijný program alpínska a vysokohorská ekológia je, aby uchádzač počas predchádzajúceho bakalárskeho štúdia získal minimálne 80 kreditov za predmety zamerané na ekologické a environmentálne vedy (ekológia, biológia, geológia, limnológia a ekvivalentné predmety). Uchádzač predloží dodatok k diplomu alebo výpis výsledkov bakalárskeho štúdia, ktorý vydáva študijné oddelenie vysokej školy. V prípade, že ešte neukončil štúdium, predloží zoznam zapísaných predmetov v poslednom semestri.

Pre štúdium na VÚVB je potrebné písomné a ústne ovládanie slovenčiny alebo češtiny. Štúdium na ústave, vrátane možnosti absolvovania časti štúdia v zahraničí, si vyžaduje od uchádzačov znalosť anglického jazyka. Znalosť anglického jazyka je nevyhnutná pri tvorbe magisterskej práce.

Zahraniční uchádzači o štúdium sa prijímajú na základe príslušných medzištátnych dohôd. U uchádzačov, ktorí aktívne neovládajú slovenský alebo český jazyk, vyžaduje sa úspešné absolvovanie jazykovej prípravy (možnosť absolvovať na UNIZA). Uchádzači z ČR môžu na podanie prihlášky o štúdium použiť formulár platný v ČR. Pre zahraničných uchádzačov prijatých na základe medzištátnych dohôd, bilaterálnych zmlúv alebo pre štipendistov vlády SR platia podmienky uvedené v príslušných dokumentoch. Ak zahraniční študenti študujú v anglickom jazyku, uhrádzajú školné podľa podmienok uvedených v § 92 ods. 8 zákona o vysokých školách. Školné je stanovené smernicou UNIZA a zverejnené pre príslušný akademický rok na webovej stránke univerzity.

b Postupy prijímania na štúdium

Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium na UNIZA sa riadia  Smernicou č.206/2021 Zásady a pravidlá prijímacieho konania na štúdium. Fakulty a ostatné súčasti UNIZA poskytujúce vzdelávanie v akreditovaných študijných programoch 1., 2. a 3. stupňa sú povinné vypracovať a zverejniť pre každý akademický rok zásady a pravidlá prijímacieho konania.

Pre študijný program alpínska a vysokohorská ekológia sú zásady a pravidlá prijímacieho konania na akademický rok 2022/23 vypracované v metodickom usmernení č. 5/2021 o zásadách a pravidlách prijímacieho konania na celouniverzitné študijné programy vydané v súlade s čl. 1 ods. 2 Smernice č. 206/2021 pre akademický rok 2022/23. V tomto metodickou usmernení je definovaný aj postup prijímania na štúdium.

c Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie

Výsledky prijímacieho konania od zavedenia študijného programu.

Rok Kapacita Podané prihlášky  Počet prijatých Počet zapisaných
2021 20 6 6 6
2020 20 5 5 5
2019 20 5 5 5
2018 20 3 3 2
2017 20 5 5 5
10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu

Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sú definované v rámci vnútorných predpisov UNIZA smernicou č. 223/2021 Monitorovanie a periodické hodnotenia študijných programov (ŠP) a celouniverzitným metodickým usmernením k tejto smernici. Proces monitorovania a periodického hodnotenia (ŠP) sa uskutočňuje na troch úrovniach (Rada študijného programu, fakulta/ústav a Akreditačná rada UNIZA) a je zabezpečovaný jednotlivými fakultami/ústavmi UNIZA za účasti interných (študenti, vyučujúci) a externých (absolventi, zamestnávatelia) zainteresovaných strán.

Proces monitorovania a periodického hodnotenia ŠP v zmysle štandardov SAAVŠ sa opiera o súbor indikatívnych ukazovateľov kvality vzdelávania na UNIZA, ktoré sa delia podľa etáp vzdelávacieho procesu na:

  • ukazovatele vstupu do vzdelávania (ponuka a dopyt o štúdium);
  • ukazovatele vzdelávania (prijímacie konanie, priebeh a ukončenie štúdia, učenie sa, vyučovanie a hodnotenie orientované na študenta, učitelia, tvorivá činnosť, habilitačné konanie a inauguračné konanie);
  • ukazovatele výstupu vzdelávania. 

Údaje na sledovanie týchto kvantitatívnych aj kvalitatívnych ukazovateľov kvality študijného programu sú zbierané prostredníctvom informačných systémov UNIZA, priamym meraním (výkon študentov) a nepriamym meraním (vnímanie vzdelávania).

Doterajší postup hodnotenia študijného programu sa opieral o zavedený Vnútorný systém kvality UNIZA (VSK UNIZA). Celouniverzitné hodnotenie názorov študentov (vrátane študentov VÚVB ŽU) na kvalitu študijných programov bolo hodnotene súborom otázok smerovaných na dostupnosť študijných zdrojov, spokojnosti študentov s priestorom na vyjadrenie iniciatívy, možnosti vyjadriť spätnú väzbu k učiteľom a k ich kvalite.

V rámci vnútorného systému zabezpečovania kvality (VKS) vzdelávania vo VÚVB ŽU bola hodnotená miera záujmu študentov o aktivity konané s cieľom zvyšovania kvality vzdelávania a každoročné boli realizované aj anonymne dotazníky systému kvality na VÚVB ŽU zamerané na hodnotenie jednotlivých učiteľov študentmi, kde študenti hodnotili jednotlivých vyučujúcich známkami  (A až Fx) v piatich oblastiach:

  1. Disciplína - Skracuje učiteľ hodiny, zanedbáva, zjednodušuje vyučujúci svoje povinnosti? Ak áno, najhoršie je Fx.
  2. Znalosti - Kvalifikovanosť vyučujúceho – číta po sebe v prezentáciách a na cvičeniach? Ak áno, najhoršie je Fx.
  3. Inovácia - Aktivita a inovácia prednášky a cvičenia – máte dojem, že Vám prednáša najnovšie poznanie v oblasti alebo nie? Súvisí s tým schopnosť čítať vedeckú literatúru v angličtine. Slabá inovácia, najhoršie je Fx.
  4. Hodnotenie - Vnáša vyučujúci subjektívne dojmy do skúšania? Oznámkujte mieru objektívnosti Vášho hodnotenia. Najhoršie je Fx.
  5. Rétorika - Je verbálny prejav vyučujúceho dostatočný alebo je ťažkopádny a zle prezentovaný? Najhoršie je Fx.
b Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu

Prieskumy v rámci Vnútorné systému kvality UNIZA (VSK UNIZA) boli realizované v roku 2015, 2017 a 2019. Celouniverzitné hodnotenie názorov študentov (vrátane študentov magisterského štúdia na VÚVB ŽU v prieskume z roku 2019) na kvalitu študijných programov naznačili zvyšovanie spokojnosti študentov od roku 2015. Ohľadom dostupnosti študijných zdrojov, vyjadrilo spokojnosť 60,4 % študentov. Spokojnosť študentov s poskytnutím priestoru na vyjadrenie iniciatívy bola na úrovni 58,9 % a 60,8 % študentov vyjadrilo spokojnosť s možnosťou vyjadrovať spätnú väzbu k práci učiteľov. Trendy v hodnotení učiteľov študentmi preukazujú, že hodnotenie najlepších učiteľov ostalo prakticky nezmenené (pokles -0,3%), pozitívne zistenie je, že sa zvýšilo hodnotenie „najslabších učiteľov“, a to o 3,5%. Rovnako pozitívne zistenie je, že sa tak znižuje aj vnímanie rozdielu najlepší – najslabší učitelia študentmi, ostáva však naďalej na veľmi vysokej hodnote 56%

Každoročné realizované anonymne dotazníky systému kvality na VÚVB ŽU zamerané na hodnotenie jednotlivých učiteľov študentmi, boli interne vyhodnocované. Keďže v dotazníkoch sú uvedené mená vyučujúcich nemôžu byť verejne dostupne ale sú archivované dostupné k nahliadnutiu v archíve VÚVB ŽU.

c Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu

Miera spätnej väzby absolventov je dlhodobo nízka hlavne z pohľadu celkového počtu absolventov. Preto jej výsledky sa nedajú objektívne aplikovať pri zvyšovaní kvality študijného programu.

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne)
Názov predpisu / Link

Názov predpisu

Link

S 106_2012 Štatút UNIZA v znení Dodatkov 1 až 5

https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/17012019_S-106-2012-Statut-UNIZA-v-zneni-Dodatkov1-az-5.pdf

S 110_2013 Študijný poriadok pre 3. stupeň VŠ štúdia na UNIZA v zn. Dodatkov 1 až 3

https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/10122020_S-110-2013-Studijny-poriadok-PhD-v-zneni-D1-a-D3.pdf

S 132_2015 o slobodnom prístupe k informáciám

http://uniza.sk/document/Zasady_SI_ZU_VI-2015.pdf

S 149_2016 Organizačný poriadok v znení Dodatkov č. 1 až 17

https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/2021/02092021_S-149-2016-Organizacny-poriadok-UNIZA-D1-az-D16-07062021.pdf

S 152_2017 Zásady edičnej činnosti UNIZA v znení Dodatku č. 1

SM152-zasady-edicnej-cinnosti-31032020.pdf (uniza.sk)

S 159_2017 Pracovný poriadok

https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/S-159_2017-Pracovn-poriadok_03112017.pdf

S 163_2018 Ubytovací poriadok ubytovacích zariadení UNIZA

https://www.uniza.sk/images/pdf/ubytovanie/27082018_Ubytovaci-poriadok-od-01092018.pdf

S 167_2018 Rokovací poriadok disciplinár. komisií UNIZA v znení Dodat_č_1

https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/2021/09072021_S-167-2018-Rokovaci-poriadok-disciplinarnych-komisii-UNIZA.pdf

S 180_2019 Grantový systém Žilinskej univerzity v Žiline v znení D1 až D2

04082021_S-180-2021-Grantovy-system-Zilinskej-univerzity-v-Ziline-v-zneni-Dodatku-c-2-26072021.pdf (uniza.sk)

S 200_2021 Zásady výberového konania

https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/2021/02092021_S-200-2021-Zasady-vyberoveho-konania.pdf

S 202_2021 Kritériá na obsadz_funkcií profesorov a docentov a zásady obsadz_funkcií hosť_profesorov

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-202.pdf

S 207_2021 Etický kódex UNIZA

https://www.uniza.sk/images/pdf/uradna-tabula/smernice-predpisy/2021/12072021_S-207-2021-Eticky-kodex-UNIZA.pdf

S 208_2021 Pravidlá pre získavanie_zosúlaď_úprava a zruš_práv na habilitačné a inauguračné konanie

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-208.pdf

S 210_2021 Štatút Akreditačnej rady UNIZA

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-210.pdf

S 211_2021 Postup získavania vedecko-pedagog_titulov a umelecko-pedag_titulov

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-211.pdf

S 213_2021 Politiky na zabezpečovanie kvality na UNIZA

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-213.pdf

S 214_2021 Štruktúry vnútorného systému kvality

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-214.pdf

S 216_2021 Zabezpečenie kvality doktorandského štúdia na UNIZA

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-216.pdf

S 220_2021 Hodnotenie tvorivej činnosti zamestnancov vo vzťahu k zabezpečov_kvality vzdelávania na UNIZA

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-220.pdf

S 221_2021 Spolupráca UNIZA s externými partnermi z praxe

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-221.pdf

S 222_2021 Vnútorný systém zabezpečovania kvality na UNIZA

https://www.uniza.sk/images/pdf/kvalita/2021/smernica-UNIZA-c-222.pdf

Internetové stránky UNIZA

www.uniza.sk

Vnútorný systém riadenia kvality UNIZA

https://www.uniza.sk/index.php/univerzita/vseobecne-informacie/vnutorny-system-kvality