Názov fakulty: | Fakulta bezpečnostného inžinierstva |
Názov študijného programu: | krízový manažment |
Stupeň štúdia: | 2. |
Garant študijného programu: | prof. Ing. Jozef Ristvej, PhD., EMBA |
1. | Základné údaje o študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Názov študijného programu | krízový manažment | Číslo podľa registra ŠP |
103666 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Stupeň vysokoškolského štúdia | 2 | ISCED_F kód stupňa vzdelávania |
767 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Miesto štúdia | Univerzitná 8215/1, Žilina, 1.mája 32, 010 26 Žilina | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Názov študijného odboru | bezpečnostné vedy | Číslo študijného odboru podľa registra ŠP |
9205T00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISCED_F kód odboru/odborov |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Typ študijného programu | akademicky orientovaný | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Udeľovaný akademický titul | Inžinier | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Forma štúdia | externá | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia | V tomto študijnom programe nespolupracujeme s inou vysokou školou. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Jazyk uskutočňovania študijného programu | slovenský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j | Štandardná dĺžka štúdia | 3 rok(y) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k | Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov) |
1.ročník: 20 2.ročník: 15 3.ročník: 15 4.ročník: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet študentov |
|
2. | Profil absolventa a ciele vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študijný program krízový manažment je zameraný na prípravu odborníkov s uplatnením v oblasti bezpečnosti, krízového riadenia, ochrany obyvateľstva, posudzovania rizík, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Profil absolventa inžinierskeho stupňa študijného programu Krízový manažment vychádza z dlhodobého zámeru univerzity a fakulty. Štúdium je zamerané na prípravu manažérov rizík, krízových manažérov a riadiacich pracovníkov v organizácií, ktorí dokážu adekvátne reagovať na zmeny prostredia, systémov, procesov, projektov a uplatňovať získané vedomosti na zachovanie ich kontinuity a konkurencieschopnosti. Absolvent študijného programu Krízový manažment má v rámci inžinierskeho štúdia možnosť sa profilovať v oblasti:
Krízový manažér v štátnej správe a samospráve pozná odborné termíny, chápe a prepája súvislosti medzi nimi najmä pre oblasť medzinárodného krízového manažmentu, krízového plánovania, psychológie a krízovej intervencie, medicíny katastrof, prípadových štúdií v krízovom manažmente a ostatných disciplín vo verejnej správe. Dokáže spracovať havarijné plány a pripravuje opatrenia na ich aplikovanie a precvičovanie. Ovláda základné prostriedky prevencie, pripravenosti, kvantitatívne metódy posudzovania rizík a simulácie krízových javov v rôznych prostrediach. Dokáže poskytnúť metodickú a praktickú pomoc pri riadení zmeny alebo riešenia krízy v organizácii a koordinovať spoluprácu s ďalšími úsekmi organizácie ako v štátnej správe, tak i samospráve.
Manažér bezpečnosti organizácie disponuje poznatkami najmä pre oblasť riadenia prevádzkových procesov a technológií, rizík priemyselných procesov, integrovanej bezpečnosti podniku, aplikovanej priemyselnej bezpečnosti, analýzy dát ako aj v ostatných disciplínach v kontexte vnútornej bezpečnosti organizácie. Dokáže posúdiť dodržiavanie stanovených štandardov na úseku bezpečnosti a zastupovať záujmy organizácie v rámci ich udržiavania aj s tretími stranami a kontrolnými orgánmi. Vie spracovať podnikovú dokumentáciu, identifikuje, analyzuje a hodnotí riziká priemyselných procesov, navrhuje opatrenia a posudzuje ich ekonomickú náročnosť. Zabezpečuje a zodpovedá za spoľahlivú, ekonomickú a kvalitnú prevádzku výroby v zmysle platných prevádzkových predpisov a v súlade s platnými právnymi predpismi SR, vnútornými predpismi spoločnosti a stanovenými úlohami, s ohľadom na dodržiavanie zásad BOZP, ochrany pred požiarmi a ochrany životného prostredia.
Manažér rizík a krízový manažér v podniku disponujú vedomosťami z oblasti personálneho, projektového, finančného manažmentu, riadenia prevádzkových procesov, manažmentu zmeny, integrovaného manažmentu rizík, podnikateľských rizík, krízového manažmentu v podniku. Dokáže na základe získaných vedomostí, zručností a svojich schopností zabezpečiť riadenie kontinuálneho chodu prevádzky, zvyšovaniu kvality manažérskych systémov ako aj celkovej úspešnosti na strategickej úrovni riadenia podniku. Posudzuje a navrhuje riešenia smerované k zlepšeniu a kontrole ekonomických, finančných, výrobných, personálnych procesoch, projektov v podniku, prostredníctvom aplikácie manažmentu rizík z dôrazom na prevenciu vzniku podnikových kríz, ale aj návrhom riešení na ich zvládnutie.
Absolventi vo všetkých pracovných pozíciách na základe získaných vedomostí a zručností dokážu zabezpečiť riadenie kontinuity činností, zlepšovanie kvality manažérskych systémov a prevádzky. Zvládnu manažérske činnosti spojené s riadením procesov, vedením jednotlivcov a pracovných tímov. Komunikujú, konzultujú a zvládajú manažérske činnosti spojené s riadením procesov, vedením jednotlivcov a pracovných tímov ako aj zainteresovaných strán. Vedú, motivujú, hodnotia podriadených zamestnancov, zabezpečujú a podporujú ich vzdelávanie a ďalší rozvoj.
Disponujú praktickými zručnosťami, ktoré získavajú na:
Vedomosti: V1 Študent navrhuje a zodpovedá za úlohy smerované k metodickej podpore pri riadení zmien a riešení krízy vyvolanej zo zmien vonkajšieho alebo vnútorného prostredia organizácie. Posudzuje riziká a navrhuje opatrenia na znižovanie následkov alebo pravdepodobnosti vzniku negatívnych udalostí pre realizáciu účinných preventívnych opatrení spojených s riadením organizácie. V2 Študent ovláda a aplikuje metódy a techniky manažmentu rizík, manažmentu zmeny, projektového manažmentu, manažmentu kvality a krízového manažmentu za účelom zvyšovania bezpečnosti organizácie. V3 Študent analyzuje a navrhuje postupy na riešenie krízových situácií v hospodárskom prostredí, pričom aktívne využíva vedomosti z oblasti krízového plánovania, psychológie a krízovej intervencie. V4 Študent hodnotí a navrhuje nástroje plánovania, prevencie a riešenia krízových javov na odstraňovanie ich negatívnych následkov a znižovania pravdepodobnosti ich vzniku na národnej aj medzinárodnej úrovni. V5 Študent pripravuje metodické postupy a smernice umožňujúce účinnejšie predvídať možné zmeny ako aj posúdiť vplyvy na stanovené ciele podniku, vytvárať návrhy a preventívne opatrenia na zefektívnenie a zabezpečenie kontinuity podnikateľských a priemyselných procesov. V6 Študent analyzuje a posudzuje manažérske systémy (napr. systém manažmentu kvality, BOZP, environmentu atď.) vo vzťahu k manažmentu rizík, v súlade so zákonnými, normatívnymi požiadavkami a vnútornými predpismi. Navrhuje riešenia na zefektívnenie kvality jednotlivých manažérskych procesov na strategickej a operatívnej úrovni riadenia organizácie. V7 Študent posudzuje a navrhuje riešenia smerované k riadeniu, zlepšeniu a kontrole prevádzkových procesov pre zabezpečenie bezpečnej, spoľahlivej a ekonomickej prevádzky prostredníctvom aplikácie manažmentu rizík s dôrazom na prevenciu vzniku kríz v organizácií. V8 Študent pri zvyšovaní úrovne bezpečnosti systému (organizácie, podniku, projektu, procesu) využíva adekvátne informačné systémy, operačnú analýzu, analýzu dát a nástroje finančného a personálneho manažmentu. V9 Študent analyzuje ohrozenia, navrhuje preventívne opatrenia a aplikuje postupy, metódy a techniky manažmentu rizík pri riešení krízových situácií v infraštruktúre podniku i jednotlivých sektoroch národného hospodárstva.
Zručnosti: Z1 Navrhuje, riadi a kontroluje procesy spojené s implementáciou a rozvojom integrovaného manažmentu rizík s využitím nástrojov na podporu rozhodovania, navrhuje opatrenia na skvalitnenie systému vnútropodnikového riadenia. Z2 Zvládne pokročilé manažérske činnosti spojené s posúdením rizík organizácie, s riadením a zlepšovaním podnikových procesov, zabezpečovaním úloh a vedením jednotlivcov a pracovných tímov, motiváciou a hodnotením zamestnancov, spoluprácu s príslušnými prevádzkami organizácie. Z3 Dokáže zabezpečiť požadovanú úroveň bezpečnosti organizácie, zamestnancov a dotknutých osôb s cieľom plnenia zákonných, normatívnych požiadaviek a vnútorných predpisov. Z4 Aplikuje postupy, metódy a techniky manažmentu rizík do priemyselných procesov v kontexte aktuálnych výziev, navrhuje zmeny pracovných postupov a výrobných technológií s cieľom minimalizácie rizík. Z5 Pripravuje, riadi, koordinuje a vyhodnocuje projekty zmien, vedie pracovné tímy, komunikuje so zainteresovanými stranami, rieši konflikty a zabezpečuje adekvátnu metodickú podporu. Z6 Navrhuje a riadi implementáciu rámca a procesu manažmentu podnikateľských rizík, aplikuje posudzovanie a znižovanie rizík a následne posúdenie vhodnosti a účinnosti navrhnutých opatrení na minimalizáciu rizík a využite príležitostí. Z7 Samostatne simuluje a modeluje priebeh vývoja krízových javov s využitím informačných systémov na podporu rozhodovania. Výsledky aplikuje na zvýšenie bezpečnosti posudzovaných systémov a procesov. Z8 Navrhuje a riadi postupy a preventívne opatrenia pre zaistenie bezpečnej, spoľahlivej a funkčnej infraštruktúry podniku, posudzuje odolnosť jej kľúčových prvkov.
Kompetencie: K1 Schopnosť analyzovať a riešiť problémy K2 Schopnosť koordinovať a riadiť ľudí K3 Zodpovednosť za dodržiavanie bezpečnostných štandardov K4 Schopnosť vyhodnotiť riziká K5 Zodpovednosť za výsledky svojej práce a tímu, za svoje rozhodnutia a konanie K6 Schopnosť riešiť konflikty K7 Komunikačné kompetencie K8 Finančná a ekonomická gramotnosť K9 Digitálna gramotnosť (počítačové spôsobilosti) K10 Environmentálna gramotnosť K11 Technická gramotnosť K12 Pružnosť v myslení K13 Strategické a koncepčné myslenie K14 Schopnosť adaptability a flexibility K15 Kritické myslenie K16 Motivovanie ľudí K17 Vyjednávanie
Matica cieľov a výstupov vzdelávania Ing. stupňa
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov
1. Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva Riadiaci pracovník vo verejnej správe (samostatný radca, odborný radca, hlavný radca, štátny radca, hlavný štátny radca) (SNP 7) Zákon 55/2017 Z. z Odborný radca, Štátny radca, Hlavný radca
Riadiaci pracovník zmien (krízový manažér) vo verejnej správe https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6894
2. Podniková bezpečnosť (vnútorná) Manažér BOZP, požiarnej ochrany a ochrany životného prostredia https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5549 (SNP 7)
Manažér prevádzkového úseku pre vnútornú bezpečnosť https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5548 (SNP 7)
Riadiaci pracovník zmien (krízový manažér) pre vnútornú bezpečnosť https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6894 (SNP 7)
3. Manažment rizík a krízový manažment v podniku Manažér rizík v podniku https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6914 (SNP 7) https://www.pozicie.sk/manazment/risk-manager (6-7-8)
Manažér podnikových zmien (krízového riadenia)
Manažér prevádzkového úseku https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5548 (SNP 7)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Okresný úrad v Žiline, Odbor krízového riadenia, Žilina Národný inšpektorát práce, Košice Výskumný ústav bezpečnosti práce, Praha, Česká republika ACCIA, s.r.o., Dubnica nad Váhom Schaeffler, Kysuce, s.r.o., Kysucké Nové Mesto |
3. | Uplatniteľnosť | |||||||||
a | Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu | |||||||||
Vytvorený študijný program má všetky predpoklady na efektívnejšie a kvalitnejšie využívanie potenciálu mladej vysokoškolsky vzdelanej sily. Rozvíjanie vedomostí študentov a prakticky orientovaná výučba zvyšuje pravdepodobnosť uplatnenia absolventov v praxi. Po skončení inžinierskeho štúdia sa môžu absolventi uplatniť ako:
Príklady pracovných pozícií: riadiaci pracovník vo verejnej správe a riadiaci pracovník zmien (krízový manažér) vo verejnej správe.
Príklady pracovných pozícií: manažér bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a ochrany životného prostredia, manažér prevádzkového úseku pre vnútornú bezpečnosť, riadiaci pracovník zmien (krízový manažér) pre vnútornú bezpečnosť, atď.
Príklady pracovných pozícií: manažér rizík a manažér zmien (krízový manažér) v podniku v oblasti ekonomiky, financií, kvality, nákupu, výroby, personalistiky, poskytovania služieb, projektov, interných auditov pre manažérske systémy, manažér prevádzky, interim manažér atď.
Pri hodnotení uplatniteľnosti absolventov fakulta využíva štandardizovaný postup podľa „Metodiky rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným VŠ“ z dielne MŠVVaŠ SR. Výpočet koeficientu nezamestnanosti absolventov vychádza z počtu absolventov 2. stupňa štúdia za predchádzajúce tri roky a počtu evidovaných nezamestnaných absolventov fakulty z kvartálnej štatistiky ÚPSVAR (máj). Fakulta tento údaj vyhodnocuje pravidelne od roku 2015 v rámci vnútorného systému kvality. V roku 2021 má koeficient nezamestnanosti absolventov fakulty hodnotu 1,89%.
Použité vstupné údaje: Počet evidovaných nezamestnaných: 6 Počet absolventov: 317 (97 v r. 2020, 106 v r. 2019, 114 v r. 2018)
Tieto údaje fakulta zverejňuje každoročne v Správe z hodnotenia vnútorného systému kvality a tiež v dokumente „Vyhodnotenie vzdelávacej činnosti“ v príslušnom akademickom roku. Dokumenty možno nájsť na webe fakulty pod odkazom: https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi
Podľa predbežnej správy vypracovanej CVTI SR, v období december 2019 až február 2020 je uplatniteľnosť absolventov na trhu práce v odbore 92-bezpečnostné služby úspešná. (https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/skolstvo/vysoke-skoly/uplatnenie-absolventov-vysokych-skol-na-trhu-prace.html?page_id=28928)
Uvedenú skutočnosť prezentujeme vybranými príkladmi (https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/absolvent/2020/ABSOLVENT_VS_priebezna_sprava_final_web.pdf):
Nezamestnanosť absolventov slovenských vysokých škôl v roku 2020 s názvom „Analytický výstup zo štatistických údajov MŠVVaŠ SR a MPSVaR“ je prezentovaná na stránke Ministerstva školstva vedy, výskumu a športu SR https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/nezamestnanost/Nezamestnanost_abs_SK_VS_2020_final.pdf Zaviedol sa pojem AMN absolútnej miery nezamestnaných absolventov verejných VŠ podľa stupňa a skupín študijných odboroch. V priebehu rokov 2011-2020 počet našich absolventov má klesajúci charakter. V závere správy (str. 37) sa uvádzajú výpočty CVTI SR, vývoja AMN absolútnej miery nezamestnanosti podľa skupín odborov v I. stupni. Študijný odbor bezpečnostné vedy (spolu s vojenským) klesol zo 4,9% v roku 2011 na 1,22% v roku 2020. |
||||||||||
b | Úspešní absolventi študijného programu | |||||||||
Ing. Tibor Compál - Ministerstvo hospodárstva SR - Odbor bezpečnosti a krízového riadenia Ing. Peter Centár – Ministerstvo hospodárstva SR - Odbor bezpečnosti a krízového riadenia Ing. Andrej Šimko – vedúci krízového riadenia, Stredoslovenská energetika, a.s. Ing. Tomáš Pavlenko, PhD. – riaditeľ odboru riadenia štátnych hmotných rezerv, Správa štátnych hmotných rezerv SR Ing. Erika Sobolová, PhD. – Odbor krízového riadenia, Okresný úrad Žilina Ing. Simona Duchajová – bezpečnostný poradca, DEKRA Kvalifikácia a poradenstvo s.r.o. Ing. Juraj Přibyl – Security Operations Center Manager, NN Group, Praha, ČR Ing. Matej Masár, PhD., Lean management, Bel power Bel Power Solutions, s.r.o. Ing. Lukáš Ďurta, TCS Specialist Mondi SCP a.s. Ing. Martin Marosi, Špecialaista BOZP, KIA Motors |
||||||||||
c | Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi | |||||||||
Študenti počas štúdia (2. ročník letný semester) absolvujú odbornú prax v rozsahu 40 hodín, kde po jej skončení je zodpovedným pracovníkom organizácie vypracované písomné hodnotenie študenta, ktoré zahŕňa aj hodnotenie nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií vyplývajúcich z profilu absolventa. Zástupcovia zamestnávateľov sa podieľajú na záverečných štátnych skúškach, či už v pozícii člena skúšobnej komisie, resp. v pozícií oponentov záverečných prác. Fakulta v roku 2021 pokračovala v pozitívnom trende zapájania odborníkov z praxe do procesu vzdelávania. 79 % diplomových prác malo oponentov z prostredia mimo fakulty. Potenciál externých organizácií a jednotlivcov fakulta využívala aj v roku 2021 pri konzultačnej činnosti počas spracovávania záverečných prác a domáci a zahraniční odborníci z praxe sa podieľali na štátnych záverečných skúškach aj ako členovia skúšobných komisií. Za obdobie posledných 5 rokov z oponentských posudkov bakalárskych prác, ktoré spracovali zástupcovia zamestnávateľov vyplýva, že priemerná známka ich hodnotenia dosahovala hodnotu 1,57 (C) (denné: 1,57 (C) a externé: 1,59(C) ). Predsedovia komisií pre štátne skúšky vo svojich správach pozitívne hodnotili kvalitatívnu úroveň záverečných prác, ich prepojenie na odbornú prax, využívanie výskumných metód, overovanie správnosti a opodstatnenosti navrhovaných riešení, či využívanie poznatkov zahraničných autorov. Za obdobie posledných 5 rokov zo záverečných správ komisie pre štátnu skúšku vyplýva, že pripravenosť študentov hodnotená externými členmi komisie sa pohybovala v rozmedzí 80 – 90 %. Študenti majú počas štúdia možnosť absolvovať cez program Erasmus+, resp. Národný štipendijný program zahraničnú odbornú stáž, kde po jej skončení je zodpovedným pracovníkom organizácie vypracované písomné hodnotenie študenta, ktoré zahŕňa aj hodnotenie nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií vyplývajúcich z profilu absolventa. |
4. | Štruktúra a obsah študijného programu | |
a | Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe | |
Fakulta pri tvorbe študijných plánov v študijnom programe uplatňuje procesy,postupy a štruktúry definované na úrovni univerzity Smernicou 203 "Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA", Smernicou 204 "Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na UNIZA", Smernicou 205 "Pravidlá pre priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov na UNIZA"a Smernicou 212 "Pravidlá pre definovanie pracovnej záťaže tvorivých zamestnancov UNIZA". Študijné plány určujú časovú a obsahovú postupnosť predmetov študijných programov a formy hodnotenia študijných výsledkov. Pri ich tvorbe sa uplatňujú princípy konštruktivistického prístupu, ktorého základom je zosúladiť požadované ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a učenia sa a spôsoby hodnotenia. Pri navrhovaní obsahu študijného programu sa zohľadňujú časti študijného programu, špecificky požadované kompetencie, konkrétne a merateľné výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a hodnotenia, základné charakteristiky pre ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania, a hodnotenia a umiestnenie predmetu v programe, resp. programu v prostredí fakulty / univerzity. Každý predmet má svoje miesto v učebných osnovách, v konkrétnom ročníku, či v štruktúre trajektórie. Študijné plány obsahujú predmety: povinné (ich absolvovanie je podmienkou úspešného absolvovania časti štúdia alebo celého študijného programu), profilové (zásadným spôsobom prispievajú k dosiahnutiu profilu absolventa, t. j. cieľov a výstupov vzdelávania príslušného študijného programu), povinne voliteľné (absolvovanie určitého počtu týchto predmetov podľa výberu študenta je podmienkou úspešného absolvovania študijného programu), výberové (ďalšie predmety, ktoré má možnosť si študent zapísať na doplnenie svojho štúdia a na získanie dostatočného počtu kreditov príslušnej časti štúdia). Výberové predmety v študijných programoch fakulty nie sú taxatívne určené, študent si môže v tejto kategórii vybrať ľubovoľný predmet z ponuky predmetov iných študijných programov fakulty, resp. univerzity. V študijných plánoch sú definované predmety bez nadväznosti a predmety podmienené absolvovaním iných predmetov. Študijný plán študenta určuje časovú a obsahovú postupnosť, ako aj rozsah predmetov študijného programu a formy hodnotenia študijných výsledkov. Študijný plán si okrem formy hodnotenia študijných výsledkov zostavuje v rámci určených pravidiel a v súlade so študijným poriadkom (Smernica 209) študent sám v spolupráci so študijným poradcom študijného programu a referátom pre vzdelávanie. Odporúčaný študijný plán rešpektuje štandardnú dĺžku štúdia v príslušnej forme štúdia. Následne si študent môže voliť trajektóriu / špecializáciu štúdia prostredníctvom povinne voliteľných predmetov. Na vyznačenie trajektórie v dokumentácii študenta pri skončení stupňa štúdia (dodatok k diplomu, diplom) musí študent získať minimálne 95% kreditov za predmety predpísané v príslušnej trajektórii. |
||
b | Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu | |
Odporúčaný študijný plán predstavuje harmonogram štandardnej dĺžky štúdia. Navrhuje ho Rada študijného programu. Je zostavený v súlade s opisom študijného odboru, v rámci ktorého je zabezpečovaný študijný program, očakávaniami praxe, deklarovanými napr. Národným kvalifikačným rámcom SR, Národným štandardom zamestnaní, Národnou sústavou povolaní, vývojom v oblasti študijného programu. Odporúčaný študijný plán je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky na riadne skončenie štúdia v štandardnej dĺžke, v odporúčanom študijnom pláne sú zahrnuté povinné predmety, profilové predmety, resp. ďalšie predmety jadra študijného odboru. Odporúčaný študijný plán je vytvorený v súlade s trajektóriami / špecializáciami študijných programov, ktoré to umožňujú. Predmety odporúčaného študijného plánu sú zoradené do nasledujúcich skupín: Odporúčané pracovné zaťaženie študenta sa pohybuje v rozmedzí od 750 do 1440 hodín za akademický rok, čo znamená, že jeden kredit zodpovedá 25 až 30 hodinám práce. Odporúčaný študijný plán musí študentovi umožňovať zostaviť si svoj študijný plán spôsobom, aby v priebehu štúdia absolvoval všetky povinné predmety a predpísaný podiel povinne voliteľných predmetov tak, aby počas štúdia získal: Konkrétne pravidlá tvorby odporúčaných študijných plánov upravuje Smernica 203 "Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA".
Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva
Podniková bezpečnosť (vnútorná)
Manažment rizík a krízový manažment v podniku |