Názov fakulty: | Fakulta bezpečnostného inžinierstva |
Názov študijného programu: | krízový manažment |
Stupeň štúdia: | 1. |
Garant študijného programu: | prof. Ing. Jozef Ristvej, PhD., EMBA |
1. | Základné údaje o študijnom programe | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Názov študijného programu | krízový manažment | Číslo podľa registra ŠP |
103672 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Stupeň vysokoškolského štúdia | 1 | ISCED_F kód stupňa vzdelávania |
645 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Miesto štúdia | Univerzitná 8215/1, Žilina, 1.mája 32, 010 26 Žilina | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d | Názov študijného odboru | bezpečnostné vedy | Číslo študijného odboru podľa registra ŠP |
9205R00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISCED_F kód odboru/odborov |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e | Typ študijného programu | akademicky orientovaný | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f | Udeľovaný akademický titul | Bakalár | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g | Forma štúdia | externá | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h | Spolupracujúce vysoké školy a vymedzenia | V tomto študijnom programe nespolupracujeme s inou vysokou školou. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i | Jazyk uskutočňovania študijného programu | slovenský | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j | Štandardná dĺžka štúdia | 4 rok(y) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k | Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov) |
1.ročník: 20 2.ročník: 15 3.ročník: 15 4.ročník: 15 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný počet uchádzačov |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet študentov |
|
2. | Profil absolventa a ciele vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | Ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Študijný program krízový manažment je zameraný na prípravu odborníkov s uplatnením v oblasti bezpečnosti, krízového riadenia, ochrany obyvateľstva, posudzovania rizík, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Profil absolventa bakalárskeho stupňa študijného programu Krízový manažment vychádza z dlhodobého zámeru univerzity a fakulty. Získané teoretické znalosti sú základom nadobúdania odborných vedomostí, pričom dôležitým aspektom je vedieť aplikovať nadobudnuté vedomosti v praxi. Štúdium je zamerané na prípravu špecialistov riadenia rizík, krízových manažérov a odborných pracovníkov v organizácií, ktorí dokážu adekvátne reagovať na zmeny prostredia, systémov, procesov, projektov a uplatňovať získané vedomosti na zachovanie ich kontinuity a konkurencieschopnosti. Absolvent študijného programu Krízový manažment má v rámci bakalárskeho štúdia možnosť sa profilovať v oblasti:
Krízový manažér v štátnej správe a samospráve pozná odborné termíny, chápe a prepája súvislosti medzi nimi najmä pre oblasť civilnej ochrany, krízového manažmentu, verejnej správy, informačných systémov v krízovom manažmente a hospodárskej mobilizácie, riešenia krízových javov prírodno-klimatického a antropogénneho charakteru a ostatných disciplín vo verejnej správe. Rozlišuje základné prostriedky prevencie, pripravenosti a metódy manažmentu rizík na znižovanie rizík a riešenia krízových javov na odstraňovanie ich negatívnych následkov a znižovania pravdepodobnosti ich vzniku. Dokáže poskytnúť metodickú pomoc pri riadení zmeny alebo riešení krízy v organizácii a koordinovať spoluprácu s ďalšími úsekmi organizácie ako v štátnej správe, tak i samospráve. Špecialista bezpečnosti organizácie pozná odborné termíny, chápe a prepája súvislosti medzi nimi, disponuje poznatkami najmä pre oblasť pracovného prostredia, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, environmentálnej bezpečnosti, spoľahlivosti ľudského faktora, ergonómie, prepravy nebezpečných vecí ako aj v ostatných disciplínach v kontexte vnútornej bezpečnosti organizácie. Rozlišujú základné prostriedky prevencie, pripravenosti a metódy manažmentu rizík na znižovanie negatívnych následkov a dopadov pri prevencii vzniku pracovných úrazov, environmentálnych škôd a ochrany obyvateľstva. Dokáže analyzovať dodržiavanie stanovených štandardov na úseku bezpečnosti a stanovať nápravné opatrenia pre ich zefektívňovanie. Špecialista riadenia rizík a krízový manažér v podniku disponujú základnými vedomosťami z oblasti ekonomiky, manažmentu, manažmentu kvality, manažmentu rizík, procesného riadenia, marketingu, malého a stredného podnikania, krízovej komunikácie a krízového manažmentu v podniku. Využívajú získané poznatky s dôrazom na aplikáciu metód a techník manažmentu rizík v prepojení na ekonomické, výrobné, marketingové, logistické procesy pre zabezpečenie systému manažmentu kvality a celkovej úspešnosti riadenia podniku. Vedia uplatniť poznatky z manažmentu rizík v prepojení na strategické a operatívne riadenie procesov za účelom zvýšenia prevencie vzniku podnikových kríz, ale aj návrhom riešení na ich zvládnutie.
Absolventi vo všetkých pracovných pozíciách získajú vedomosti a zručnosti ako identifikovať, analyzovať, hodnotiť, kontrolovať a znižovať riziká, ako predchádzať krízam a ako ich riadiť či už v podnikoch, v podnikaní, v priemyselných procesoch, tak aj v organizáciách štátnej správy a samosprávy. Vedia uplatniť poznatky z manažmentu rizík a krízového manažmentu v riadení procesov v organizáciách (podnikateľské subjekty, štátna správa a samospráva). Komunikujú, konzultujú a zvládajú základné manažérske činnosti spojené s riadením procesov, vedením jednotlivcov a pracovných tímov ako aj zainteresovaných strán.
Disponujú praktickými zručnosťami, ktoré získavajú na:
Vedomosti: V1 Študent definuje a objasňuje základné pojmy, vzťahy, subjekty, normatívne požiadavky a prvky manažérskych systémov zameraných na vybrané oblasti bezpečnosti (kvalita, BOZP, environment, IT). V.2 Študent definuje základné pojmy, rámec a procesy manažmentu rizík pre vybrané oblasti bezpečnosti. Pozná metódy a techniky procesov manažmentu rizík. V3 Študent definuje základné pojmy, rámec, procesy a subjekty krízového manažmentu pre vybrané oblasti bezpečnosti. Chápe súvislosti v kontexte civilnej ochrany a krízového riadenia. Pozná základné prostriedky prevencie, metódy riešenia krízových javov, postupy na odstraňovanie ich negatívnych následkov a zásady znižovania pravdepodobnosti ich vzniku. V4 Študent definuje základné pojmy, rámec, právne požiadavky, procesy a subjekty vnútornej bezpečnosti podniku pre oblasť BOZP, environmentálnej bezpečnosti a spoľahlivosti ľudského faktora. V5 Študent získa poznatky smerované na identifikáciu, analýzu a hodnotenie rizík a realizáciu účinných preventívnych opatrení spojených vnútornou bezpečnosťou podniku a zákonnými požiadavkami, ktoré z toho vyplývajú. V6 Študent si osvojí metódy a techniky manažmentu rizík, posudzovania rizík, znižovania následkov alebo pravdepodobnosti vzniku negatívnych javov. V7 Študent uplatňuje poznatky z predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a ochrany verejného zdravia; implementuje zásady bezpečnej práce, zásady bezpečného správania na pracovisku a bezpečné pracovné postupy. V8 Študent využíva získané poznatky s dôrazom na aplikáciu manažmentu rizík v prepojení na ekonomické, finančné, výrobné, personálne procesy pre zabezpečenie systému manažmentu kvality v podnikoch. V9 Študent uplatňuje získané poznatky na zabezpečenie pripravenosti systému s využitím adekvátnych informačných technológii. V10 Študent vie uplatniť poznatky z manažmentu rizík a krízového manažmentu v prepojení na strategické a operatívne riadenie procesov v organizáciách. Ovláda základné prostriedky prevencie, simulácie krízových javov a logistické procesy v rôznych prostrediach.
Zručnosti: Z1 Samostatne vytvára a kontroluje dokumentáciu pre jednotlivé manažérske procesy s cieľom plnenia zákonných a normatívnych požiadaviek v oblasti manažmentu rizík a poskytuje potrebné informácie pre vedenie podniku o rizikách. Z2 Aplikuje základné nástroje prevencie, metódy manažmentu rizík a riešenia krízových javov na odstraňovanie ich negatívnych následkov a znižovanie pravdepodobnosti ich vzniku. Z3 Organizuje a koordinuje dokumentáciu pre jednotlivé úseky civilnej ochrany a krízového riadenia. Aplikuje softvérové nástroje na podporu riadenia a rozhodovania. Z4 Vytvára a kontroluje strategickú a operatívnu dokumentáciu pre jednotlivé úseky bezpečnosti. Z5 Realizuje úlohy smerované na identifikáciu, analýzu a hodnotenie rizík, prípravu a zavedenie účinných preventívnych opatrení spojených s vnútornou bezpečnosťou podniku a právnymi požiadavkami, ktoré z toho vyplývajú. Z6 Realizuje úlohy smerované na identifikáciu, analýzu a hodnotenie rizík, prípravu a zavedenie účinných preventívnych opatrení spojených s riadením podniku. Z7 Aplikuje metódy a techniky manažmentu rizík na posudzovanie rizík, na znižovanie následkov alebo pravdepodobnosti vzniku negatívnych udalostí. Dokáže včas reagovať na symptómy zmien vo vonkajšom a vnútornom prostredí, zabezpečiť pripravenosť a koordináciu zmien v organizácii. Z8 Aplikuje základné manažérske zručnosti spojené s riadením procesov, vedením pracovných tímov, riešením problémov, poradenstvom a celkovou koordináciou spolupráce v jednotlivých procesoch podniku. Vytvára komunikačný plán počas krízovej situácie. Z9 Koordinuje a vykonáva posudzovanie rizík a spoľahlivosti ľudského faktora, aplikuje vybrané metódy a preventívne opatrenia na zníženie pravdepodobnosti jeho zlyhania v pracovnom prostredí. Z10 Samostatne vykonáva koncepčnú a koordinačnú činnosť v oblasti štátnej a verejnej služby. Dokáže na základe získaných vedomostí a zručností zabezpečiť požadovanú úroveň bezpečnosti obyvateľov.
Kompetencie: K1 Schopnosť analyzovať a riešiť problémy K2 Schopnosť koordinovať a riadiť ľudí K3 Zodpovednosť za dodržiavanie bezpečnostných štandardov K4 Schopnosť vyhodnotiť riziká K5 Zodpovednosť za výsledky svojej práce a tímu, za svoje rozhodnutia a konanie K6 Schopnosť riešiť konflikty K7 Komunikačné kompetencie K8 Finančná a ekonomická gramotnosť K9 Digitálna gramotnosť (počítačové spôsobilosti) K10 Environmentálna gramotnosť K11 Technická gramotnosť K12 Pružnosť v myslení K13 Strategické a koncepčné myslenie K14 Schopnosť adaptability a flexibility K15 Kritické myslenie
Matica cieľov a výstupov vzdelávania Bc. stupňa
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indikované povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov
1. Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva Odborný pracovník civilnej ochrany a krízového riadenia (SNP 6) https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-495947
Odborný pracovník vo verejnej správe (samostatný radca, odborný radca, hlavný radca, štátny radca, hlavný štátny radca) - (SNP 6) Zákon 55/2017 Z. z Odborný radca, Štátny radca, Hlavný radca
2. Podniková bezpečnosť (vnútorná) Špecialista BOZP, požiarnej ochrany a ochrany životného prostredia https://www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/1011 (NSK 6)
Špecialista bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a ochrany životného prostredia https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-5549 (SNP 6)
Špecialista riadenia zmien (krízového riadenia) pre vnútornú bezpečnosť podniku https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6895-1 (SNP -6)
3. Manažment rizík a krízový manažment v podniku Špecialista riadenia rizík v podniku https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6914 (SNP 6) https://www.pozicie.sk/manazment/risk-manager (6)
Špecialista riadenia podnikových zmien (krízového riadenia) https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-6895-1 (SNP 6)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Okresný úrad v Žiline, Odbor krízového riadenia, Žilina Národný inšpektorát práce, Košice Výskumný ústav bezpečnosti práce, Praha, Česká republika ACCIA, s.r.o., Dubnica nad Váhom Schaeffler, Kysuce, s.r.o., Kysucké Nové Mesto |
3. | Uplatniteľnosť | |||||||||
a | Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu | |||||||||
Študijný program má všetky predpoklady na efektívnejšie a kvalitnejšie využívanie potenciálu mladej vysokoškolsky vzdelanej sily. Rozvíjanie vedomostí študentov a prakticky orientovaná výučba zvyšuje pravdepodobnosť uplatnenia absolventov v praxi. Po skončení bakalárskeho štúdia sa môžu absolventi uplatniť ako:
Príklady pracovných pozícií: odborný pracovník civilnej ochrany a krízového riasenia, odborný pracovník vo verejnej správe atď.
Príklady pracovných pozícií: špecialista bezpečnosti podniku, špecialista bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a ochrany životného prostredia, špecialista na prevenciu závažných priemyselných havárií, špecialista riadenia zmien (krízového riadenia) pre vnútornú bezpečnosť atď.
Príklady pracovných pozícií: špecialisti riadenia rizík v podniku a špecialisti riadenia podnikových zmien (krízového riadenia) v oblasti ekonomiky, marketingu, kvality, nákupu, logistiky, výroby, poskytovania služieb, malého a stredného podnikania, atď.
Pri hodnotení uplatniteľnosti absolventov fakulta využíva štandardizovaný postup podľa „Metodiky rozpisu dotácií zo štátneho rozpočtu verejným VŠ“ z dielne MŠVVaŠ SR. Výpočet koeficientu nezamestnanosti absolventov vychádza z počtu absolventov 2. stupňa štúdia za predchádzajúce tri roky a počtu evidovaných nezamestnaných absolventov fakulty z kvartálnej štatistiky ÚPSVAR (máj). Fakulta tento údaj vyhodnocuje pravidelne od roku 2015 v rámci vnútorného systému kvality. V roku 2021 má koeficient nezamestnanosti absolventov fakulty hodnotu 1,89%.
Použité vstupné údaje: Počet evidovaných nezamestnaných: 6 Počet absolventov: 317 (97 v r. 2020, 106 v r. 2019, 114 v r. 2018)
Tieto údaje fakulta zverejňuje každoročne v Správe z hodnotenia vnútorného systému kvality a tiež v dokumente „Vyhodnotenie vzdelávacej činnosti“ v príslušnom akademickom roku. Dokumenty možno nájsť na webe fakulty pod odkazom: https://www.fbi.uniza.sk/stranka/vnutorny-system-kvality-fbi
Podľa predbežnej správy vypracovanej CVTI SR, v období december 2019 až február 2020 je uplatniteľnosť absolventov na trhu práce v odbore 92-bezpečnostné služby úspešná. (https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/skolstvo/vysoke-skoly/uplatnenie-absolventov-vysokych-skol-na-trhu-prace.html?page_id=28928)
Uvedenú skutočnosť prezentujeme vybranými príkladmi (https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/absolvent/2020/ABSOLVENT_VS_priebezna_sprava_final_web.pdf):
Nezamestnanosť absolventov slovenských vysokých škôl v roku 2020 s názvom „Analytický výstup zo štatistických údajov MŠVVaŠ SR a MPSVaR“ je prezentovaná na stránke Ministerstva školstva vedy, výskumu a športu SR https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/nezamestnanost/Nezamestnanost_abs_SK_VS_2020_final.pdf Zaviedol sa pojem AMN absolútnej miery nezamestnaných absolventov verejných VŠ podľa stupňa a skupín študijných odboroch. V priebehu rokov 2011-2020 počet našich absolventov má klesajúci charakter. V závere správy (str. 37) sa uvádzajú výpočty CVTI SR, vývoja AMN absolútnej miery nezamestnanosti podľa skupín odborov v I. stupni. Študijný odbor bezpečnostné vedy (spolu s vojenským) klesol zo 4,9% v roku 2011 na 1,22% v roku 2020. |
||||||||||
b | Úspešní absolventi študijného programu | |||||||||
Ing. Tibor Compál - Ministerstvo hospodárstva SR - Odbor bezpečnosti a krízového riadenia Ing. Peter Centár – Ministerstvo hospodárstva SR - Odbor bezpečnosti a krízového riadenia Ing. Andrej Šimko – vedúci krízového riadenia, Stredoslovenská energetika, a.s. Ing. Tomáš Pavlenko, PhD. – riaditeľ odboru riadenia štátnych hmotných rezerv, Správa štátnych hmotných rezerv SR Ing. Erika Sobolová, PhD. – Odbor krízového riadenia, Okresný úrad Žilina Ing. Simona Duchajová – bezpečnostný poradca, DEKRA Kvalifikácia a poradenstvo s.r.o. Ing. Juraj Přibyl – Security Operations Center Manager, NN Group, Praha, ČR Ing. Matej Masár, PhD., Lean management, Bel power Bel Power Solutions, s.r.o. Ing. Lukáš Ďurta, TCS Specialist Mondi SCP a.s. Ing. Martin Marosi, Špecilaista BOZP, KIA Motors |
||||||||||
c | Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi | |||||||||
Študenti počas štúdia (4. ročník zimný semester) absolvujú odbornú prax v rozsahu 40 hodín, kde po jej skončení je zodpovedným pracovníkom organizácie vypracované písomné hodnotenie študenta, ktoré zahŕňa aj hodnotenie nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií vyplývajúcich z profilu absolventa. Zástupcovia zamestnávateľov sa podieľajú na záverečných štátnych skúškach, či už v pozícii člena skúšobnej komisie, resp. v pozícií oponentov záverečných prác. Fakulta v roku 2021 pokračovala v pozitívnom trende zapájania odborníkov z praxe do procesu vzdelávania. 79 % diplomových prác malo oponentov z prostredia mimo fakulty. Potenciál externých organizácií a jednotlivcov fakulta využívala aj v roku 2021 pri konzultačnej činnosti počas spracovávania záverečných prác a domáci a zahraniční odborníci z praxe sa podieľali na štátnych záverečných skúškach aj ako členovia skúšobných komisií. Za obdobie posledných 5 rokov z oponentských posudkov bakalárskych prác, ktoré spracovali zástupcovia zamestnávateľov vyplýva, že priemerná známka ich hodnotenia dosahovala hodnotu 1,57 (C) (denné: 1,57 (C) a externé: 1,59(C) ). Predsedovia komisií pre štátne skúšky vo svojich správach pozitívne hodnotili kvalitatívnu úroveň záverečných prác, ich prepojenie na odbornú prax, využívanie výskumných metód, overovanie správnosti a opodstatnenosti navrhovaných riešení, či využívanie poznatkov zahraničných autorov. Za obdobie posledných 5 rokov zo záverečných správ komisie pre štátnu skúšku vyplýva, že pripravenosť študentov hodnotená externými členmi komisie sa pohybovala v rozmedzí 80 – 90 %. Študenti majú počas štúdia možnosť absolvovať cez program Erasmus+, resp. Národný štipendijný program zahraničnú odbornú stáž, kde po jej skončení je zodpovedným pracovníkom organizácie vypracované písomné hodnotenie študenta, ktoré zahŕňa aj hodnotenie nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií vyplývajúcich z profilu absolventa. |
4. | Štruktúra a obsah študijného programu | |
a | Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe | |
Fakulta pri tvorbe študijných plánov v študijnom programe uplatňuje procesy,postupy a štruktúry definované na úrovni univerzity Smernicou 203 "Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA", Smernicou 204 "Pravidlá pre vytváranie, úpravu, schvaľovanie a zrušenie študijných programov na UNIZA", Smernicou 205 "Pravidlá pre priraďovanie učiteľov na zabezpečovanie študijných programov na UNIZA"a Smernicou 212 "Pravidlá pre definovanie pracovnej záťaže tvorivých zamestnancov UNIZA". Študijné plány určujú časovú a obsahovú postupnosť predmetov študijných programov a formy hodnotenia študijných výsledkov. Pri ich tvorbe sa uplatňujú princípy konštruktivistického prístupu, ktorého základom je zosúladiť požadované ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a učenia sa a spôsoby hodnotenia. Pri navrhovaní obsahu študijného programu sa zohľadňujú časti študijného programu, špecificky požadované kompetencie, konkrétne a merateľné výstupy vzdelávania, metódy vyučovania a hodnotenia, základné charakteristiky pre ciele a výstupy vzdelávania, metódy vyučovania, a hodnotenia a umiestnenie predmetu v programe, resp. programu v prostredí fakulty / univerzity. Každý predmet má svoje miesto v učebných osnovách, v konkrétnom ročníku, či v štruktúre trajektórie. Študijné plány obsahujú predmety: povinné (ich absolvovanie je podmienkou úspešného absolvovania časti štúdia alebo celého študijného programu), profilové (zásadným spôsobom prispievajú k dosiahnutiu profilu absolventa, t. j. cieľov a výstupov vzdelávania príslušného študijného programu), povinne voliteľné (absolvovanie určitého počtu týchto predmetov podľa výberu študenta je podmienkou úspešného absolvovania študijného programu), výberové (ďalšie predmety, ktoré má možnosť si študent zapísať na doplnenie svojho štúdia a na získanie dostatočného počtu kreditov príslušnej časti štúdia). Výberové predmety v študijných programoch fakulty nie sú taxatívne určené, študent si môže v tejto kategórii vybrať ľubovoľný predmet z ponuky predmetov iných študijných programov fakulty, resp. univerzity. V študijných plánoch sú definované predmety bez nadväznosti a predmety podmienené absolvovaním iných predmetov. Študijný plán študenta určuje časovú a obsahovú postupnosť, ako aj rozsah predmetov študijného programu a formy hodnotenia študijných výsledkov. Študijný plán si okrem formy hodnotenia študijných výsledkov zostavuje v rámci určených pravidiel a v súlade so študijným poriadkom (Smernica 209) študent sám v spolupráci so študijným poradcom študijného programu a referátom pre vzdelávanie. Odporúčaný študijný plán rešpektuje štandardnú dĺžku štúdia v príslušnej forme štúdia. Následne si študent môže voliť trajektóriu / špecializáciu štúdia prostredníctvom povinne voliteľných predmetov. Na vyznačenie trajektórie v dokumentácii študenta pri skončení stupňa štúdia (dodatok k diplomu, diplom) musí študent získať minimálne 95% kreditov za predmety predpísané v príslušnej trajektórii. |
||
b | Odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu | |
Odporúčaný študijný plán predstavuje harmonogram štandardnej dĺžky štúdia. Navrhuje ho Rada študijného programu. Je zostavený v súlade s opisom študijného odboru, v rámci ktorého je zabezpečovaný študijný program, očakávaniami praxe, deklarovanými napr. Národným kvalifikačným rámcom SR, Národným štandardom zamestnaní, Národnou sústavou povolaní, vývojom v oblasti študijného programu. Odporúčaný študijný plán je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky na riadne skončenie štúdia v štandardnej dĺžke, v odporúčanom študijnom pláne sú zahrnuté povinné predmety, profilové predmety, resp. ďalšie predmety jadra študijného odboru. Odporúčaný študijný plán je vytvorený v súlade s trajektóriami / špecializáciami študijných programov, ktoré to umožňujú. Predmety odporúčaného študijného plánu sú zoradené do nasledujúcich skupín: Odporúčané pracovné zaťaženie študenta sa pohybuje v rozmedzí od 750 do 1440 hodín za akademický rok, čo znamená, že jeden kredit zodpovedá 25 až 30 hodinám práce. Odporúčaný študijný plán musí študentovi umožňovať zostaviť si svoj študijný plán spôsobom, aby v priebehu štúdia absolvoval všetky povinné predmety a predpísaný podiel povinne voliteľných predmetov tak, aby počas štúdia získal: Konkrétne pravidlá tvorby odporúčaných študijných plánov upravuje Smernica 203 "Pravidlá pre tvorbu odporúčaných študijných plánov študijných programov na UNIZA". Krízové riadenie a ochrana obyvateľstva:
Podniková bezpečnosť (vnútorná):
Manažment rizík a krízový manažment v podniku: |